Hans Moleman
Well-known member
Is momenteel zelfs nog geen vaste basisspeler bij Ajax.Zouden jullie bv Mokio er al bij halen?
Godts verdient het ondertussen wel al vind ik, ondanks de concurrentie op die positie.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is momenteel zelfs nog geen vaste basisspeler bij Ajax.Zouden jullie bv Mokio er al bij halen?
Ik vermoed dezelfde als op voetbalkrant. Die zullen het wel weer gewoon gekopieerd hebbenIk kan het artikel niet lezen: https://www.hbvl.be/sport/voetbal/g...nten-voor-een-ander-land-kiezen/44540666.html
Dus geen idee over welke spelers het gaat en het potentieel.
Svilar is ook nog eentje die in me opkwam.
Maar dan verplicht je wel 13 jarige (of zelfs jongere) gastjes om al een keuze te maken. Kan toch ook de bedoeling niet zijn.Ik vind wel dat als je uitkomt voor een jeugdreeks van een land, je er ook als volwassene al zou moeten aan vasthangen. Die jeugdploegen zijn voor een deel ook voorbereiding op de Rode Duivels. Een groot deel van de Gouden Generatie speelde al samen bij de jeugd van de nationale ploeg. Je kan zo niet bouwen naar de toekomst als dan de helft uiteindelijk voor een ander land kiest.
Dat zou de ideale situatie zijn, maar helaas niet realistisch. Ik begrijp best wel dat ouders kiezen om hun 14-jarige in het land waar ze wonen te laten spelen ipv duizenden kilometers verder. En om zo'n jonge gast al te laten kiezen, is ook niet helemaal een ideale situatie.Ik vind wel dat als je uitkomt voor een jeugdreeks van een land, je er ook als volwassene al zou moeten aan vasthangen. Die jeugdploegen zijn voor een deel ook voorbereiding op de Rode Duivels. Een groot deel van de Gouden Generatie speelde al samen bij de jeugd van de nationale ploeg. Je kan zo niet bouwen naar de toekomst als dan de helft uiteindelijk voor een ander land kiest.
Is dat zo erg? Ze kiezen dan ook al hun studierichting, wat voor het gros van de 13-jarigen een meer impactvolle beslissing op hun leven is dan die paar voetballers die het tot de top schoppen. Limiteer het evt vanaf 16 jaar, de leeftijd waarop jongeren in de EU al mogen gaan stemmen, of van de u19 of u21.Maar dan verplicht je wel 13 jarige (of zelfs jongere) gastjes om al een keuze te maken. Kan toch ook de bedoeling niet zijn.
Het zijn vaak de ouders die pushen om voor het land van hun herkomst te kiezen.Dat zou de ideale situatie zijn, maar helaas niet realistisch. Ik begrijp best wel dat ouders kiezen om hun 14-jarige in het land waar ze wonen te laten spelen ipv duizenden kilometers verder. En om zo'n jonge gast al te laten kiezen, is ook niet helemaal een ideale situatie.
Dat zal zeker wel eens gebeuren, maar door de keuzeleeftijd lager te zetten, gaat dat nog meer gebeuren. Een 14-jarige gaat veel minder snel een eigen keuze maken dan een 20-jarige.Het zijn vaak de ouders die pushen om voor het land van hun herkomst te kiezen.
Is dat zo erg? Ze kiezen dan ook al hun studierichting, wat voor het gros van de 13-jarigen een meer impactvolle beslissing op hun leven is dan die paar voetballers die het tot de top schoppen. Limiteer het evt vanaf 16 jaar, de leeftijd waarop jongeren in de EU al mogen gaan stemmen, of van de u19 of u21.
En soms wordt de beslissing voor je gemaakt. In het geval van Zakaria El Ouahdi, ploeggenoot van Karetsas, lijkt dat scenario zich te ontvouwen. Hoewel de vleugelverdediger uitstekend presteert bij leider Racing Genk en met Marokko voorbije zomer het brons op de Olympische Spelen van Parijs pakte. “Zaka heeft niet het parcours van Karetsas of El Khannouss gehad”, zegt Mohamed Achahbar, vader en zaakwaarnemer van El Ouahdi, “maar tot op de dag van vandaag hebben wij nooit iets van de Belgische voetbalbond vernomen. Niet één belletje. Er is wat ons betreft dus geen sprake van een keuze maken.”
Het is zelfs zo dat de El Ouahdi’s jaren geleden zelf contact met de KBVB probeerden op te nemen. “Het was in een tijd dat Zaka geen profstatuut had en dus niet kon studeren aan de topsportschool. Één enkele jeugdinterland had ervoor kunnen zorgen dat hij dat wel kon, maar we kregen geen gehoor. Daardoor heeft hij avondschool moeten volgen. Het verschil met de Marokkaanse bond is dan groot. Ze rollen de rode loper voor je uit. Als ouder word je uitgenodigd. Ze stellen je uitgebreid hun project voor. Die beleving is heel anders.”
Gohja, ieder jaar is het hetzelfde liedje hier. Er komt altijd wel een of ander talent bovendrijven in onze jupkesleague.
Dat wordt dan meteen bestempeld als supertalent en MOET opgeroepen worden.
Terwijl onze basisspelers allemaal spelers zijn die al jaren in grotere leagues spelen. Lijkt me allemaal een storm in een glas water deze discussies.
Casteels is jonger dan SelsIk denk wel dat Svilar niet veel aan spelen zou toekomen bij de Rode Duivels. Dan schat ik Courtois, Sels & de oude Casteels toch hoger in. Had momenteel #3 geweest. Ik denk/hoop ook wel dat Vandevoordt die op termijn gaat voorbijsteken.

Casteels is jonger dan Sels![]()
Ik vind het toch allemaal dubbel. Aan de ene kant willen we fiere Belgen die vol trots het volkslied meezingen voor een match, maar anderzijds moet de bond wel moeite steken in die persoon, want anders wilt hij niet voor dat land uitkomen.
Dat is maar een aanname natuurlijk. Er zullen in elk land wel fiere mensen wonen en wat minder. Daar is België heus niet anders in. Maar mij gaat het erom wat veel kijkers willen.Het is niet of die zogezegde fiere Belgen spontaan en emotioneel meebrullen met ons drietalig volkslied.
Dit lijkt me ook gewoon een breder probleem. De Karetsassen, Bilals, ... in Duitsland of Frankrijk voelen zich sowieso meer Duitser of Fransman dan zelfs een volbloed Belg zich hier Belg voelt.
Dat is maar een aanname natuurlijk. Er zullen in elk land wel fiere mensen wonen en wat minder. Daar is België heus niet anders in. Maar mij gaat het erom wat veel kijkers willen.