Zeker niet. Al die blessures, spelers uit vorm, spelers over hun hoogtepunt heen, spelers die bij hun club niet meer aan spelen toekomen, spelers die nog heel veel stappen moeten zetten om hun potentieel te halen en spelers die nooit de kwaliteiten zullen hebben om echt mee te kunnen op het hoogste niveau. Dat zijn allemaal zaken waar je als coach, zeker als bondscoach, weinig aan kan doen.
Had Tedesco de gouden lichting op haar hoogtepunt onder zijn leiding gehad, hij zou ook veel betere resultaten kunnen voorleggen. Maar op dit moment geloof ik er echt niet meer in dat hij het met die spelers beter had gedaan dan Martinez, integendeel eigenlijk gezien ook de situatie met Courtois.
Als coach heb je wél invloed op die opstootjes en die "lakse houding". Ik vind het veel te gemakkelijk om dat soort zaken op diva gedrag te steken. Hou het als bondscoach simpel, bouw een basis, zorg dat spelers weten wat ze moeten doen en dat ze een beetje een idee hebben van wat hun ploegmaats moeten doen. Dat is er bij Tedesco allemaal duidelijk niet, en akkoord, het is moeilijk om een basis te bouwen als belangrijke pionnen continue uit vallen, maar ik zei het hier eerder al: op 13 matchen amper 3 keer met dezelfde achterlinie spelen, dat is om problemen vragen. Continue nieuwe opstellingen en tactieken uitproberen, en dan hoor je van de spelers dat ze daar amper 2 keer op hebben getraind, dat is om problemen vragen. Dan staan al die spelers op het veld met twijfels en ergernissen over hun eigen rol, zijn ze veel te weinig ingespeeld met hun ploeggenoten en wanneer het dan (bijna onvermijdelijk) niet goed loopt op het veld dan stuikt alles in elkaar en dan krijg je van die farces zoals tussen Faes en Theate.
Tedesco zou zich beter vastpinnen op maximaal twee vaste tactieken (eentje met 1 diepe spits, en eentje met 2 spitsen) en zijn achterhoede eens minstens een match of 3 op rij vastklikken. En eenmaal je een beetje een basis gekweekt hebt, dan kan je met 1 a 2 spelers terug beginnen experimenteren.