Vermeeren mag van mij ook wel meedoen. Die speelt echt op een heel hoog niveau. Ondanks het waanzinnig ineenzakken van Antwerp gisteren stak hij er toch weer boven uit. Zo gekwiekst spelen op die leeftijd is heel veelbelovend. Maar hij staat nog achter Lavia en Onana tbh, dus een invalbeurt is zijn deel.
Doku is ook aan het evolueren op een fijne manier. Ik dacht echt dat die ging wegdeesmteren in het sukkelstraatje met zijn blessures als kleine explosieve winger.
Faes zou ik uit de basis halen eerlijk gezegd. Motiveer die om ASAP Leicester te verlaten. Bornauw is niet meer in de ploeg te krijgen bij Wolfsburg, Al-Dakhil is nog te licht.
Selectie :
Casteels, Kaminski, Sels
Vertonghen, Theate, De Cuyper, Castagne, Al Dakhil, Debast, Siquet
Onana, Lavia, Vermeeren, Deman, Mangala, CDK
Lukaku, Doku, Trossard, Bakayoko, Openda, Lukibakio, Carrasco
Dan kom je voor mij op de volgende ploeg :
---------------------Lukaku
Trossard-----------------------------------Doku
---------------------CDK
----------Onana--------------Lavia
De Cuyper--Theate---Vertonghen--Castagne
-------------------Casteels
Doku en trossard kunnen al eens wisselen om Lukaku vanaf de achterlijn te bedienen met hun dominante voet of eens even een andere tegenspeler te testen.
Onana en Lavia moeten met iets meer lef spelen dan onze oude middenvelders natuurlijk. Zij houden elkaar in balans op defensief vlak en moeten de bal op de flank krijgen of bij CDK inleveren zodat die de aanval verder kan zetten. Zij hebben de kracht en het werkvermogen om foutjes op te kuisen alvoren de verdediging moet beginnen te panikeren. Wat zij zeker moeten doen is wat power en grinta in ons spel brengen. Genadeloos en kordaat ingrijpen bij balverlies. Eens de bal op de flank is kan CDK rond Lukaku zwerven en kan de overkant ook wat naar binnen komen.
Je hebt daar allemaal balvaste spelers in de aanval én een betrouwbare spits in het midden. Op links heb je ook een betrouwbare voorzet én overlap om op terug te vallen. Dat ga je ook echt wel kunnen gebruiken met Lukaku en CDK die elks een zone voor doel kunnen inpalmen. Die laatste is trouwens énorm opengebloeid dit seizoen. Ik heb al zijn matchen meegepikt en het is dag en nacht verschil. Inzet met doel, vertrouwen in de duels en terug beslissend. Liefst zet je die in de aanval, maar als die bij balverlies zijn werkkracht gebruikt en in balbezit wat rond Lukaku zwerft kan het wel eens vuurwerk geven. Die heeft zo veel verschillende kwaliteiten gewoon.
Je zou ook heel gemakkelijk naar een 4-4-2 kunnen overschakelen door CDK effectief naast Lukaku te posteren bij momenten. Gezien ons gebrek aan een échte 10 gaat het in essentie daar wel op neerkomen.
Moeten waardevolle tijd krijgen over de komende matchen : Debast, Al-Dakhil, Vermeeren, Bakayoko, Openda, Deman en Lukibakio
Met Openda, Bakayoko, Lukibakio en Vermeeren heb je vier spelers die eveneens een vorm tentoonstellen die een basisplaats rechtvaardigen. Allemaal hebben die een razend sterk seizoensbegin achter de rug. Alleen, Lukaku, Doku en Trossard hebben dat ook gedaan. Trossard is dan nog een slachtoffer van zijn trainer voorlopig, maar die is bijna elke pot dat ie speelt gewoon goed.
Ik zou wel snel wisselen als één van hen niet presteert en dat ook duidelijk maken op voorhand. Dit is internationaal voetbal. Presteren doe je onmiddellijk of je moet plaats maken.
Je hebt een beetje een verhaal van weelde en armoede.
Centraal achterin zit je nu gewoon met een redelijk stevig probleem. Theate is niet dé man. Hij speelt oerdegelijk en betrouwbaar, maar hij heeft geen uitstraling. Vertonghen is een natuurlijke leider, maar hij is echt wel stokoud aan het worden. En hij zit nog op niveau (vind ik oprecht), maar we naderen de afgrond zienderogen waarschijnlijk. Daarachter is het nu even windstil. Opvolger Engels is fysiek dood. Faes zit te krabben in de tweede klasse. Al Dakhil is nog een groot vraagteken. Delcroix is ook stevig afwachten. Debast is voorlopig onvoldoende gebleken maar heeft nog veel tijd.
Op het middenveld heb je enorm veel power en inzet. We mankeren wat ruwe snelheid en agiliteit. Zonder KDB ook wel creativiteit. Door CDK als CAM te posteren heb je wel een beetje extra dynamiek en beweeglijkheid. Je mankeert wel nog steeds de splijtende pass en slimme positionering.
In de aanval is het echt wel dik in orde. Snelheid met bakken en iedereen zijn vizier lijkt elke week scherper te staan. Als je tegen een hoge press speelt en je hebt een drietand van Doku, Openda en Bakayoko op het veld staan? Die hun grootste probleem is offside bij een uitbraak. En met snelheid kan je elke ploeg pijn doen.
Een match of 3 zonder inzet of tegen janneke en mieke zouden zeer welgekomen zijn want je moet enkele spelers nog grondig testen. Het EK komt er immers aan en quasi niemand van de nieuwe garde is deftig ingevoegd voorlopig. Had je maar zo een tweeluik tegen voetbaldwergen genre Azerbeidjan en Estland!!! Oh wacht...
Gelukkig zijn we bijna geplaatst. Ik zou absoluut gebruik maken van die kansen om 1-2 nieuwe spelers telkens in de basis te droppen zodat ze draaien in de ploeg op kruissnelheid en niet 5 tegelijk er in droppen zodat je essentieel met een volledig nieuwe ploeg speelt waardoor je geen automatismen kweekt.
Ik heb nu de kern eens bekeken en dan zie ik daar wel een kans voor een Belgische ploeg deze winter : Vranckx en Bornauw. Beiden hebben kwaliteiten getoond en zeker in Vranckx zit er meer dan wat er nu uitkomt. Als Club per se nog eens 17 mil wilt wegsmijten kan men het beter in die twee hun richting gooien. Ze moeten absoluut spelen met uitzicht op het EK. Als je Europees overwintert heb je daar kansen om supergemotiveerde Belgen te halen mét doorverkoopwaarde. Ik vermoed wel dat Bornauw nu weer wat gaat spelen.