Dit.
Je bent bezig met topsporters. Los van de eventuele fierheid om voor het land te spelen, zou je er toch wel mogen vanuit gaan dat ze de ambitie hebben om te kunnen spelen op het EK en het WK. Als je hen daarvoor zou moeten motiveren, dan zitten ze inderdaad niet op hun plaats bij de nationale ploeg. In dat geval is het een mentaliteitsprobleem dat ze op hun club waarschijnlijk ook wel hebben.
Je zit momenteel nu eenmaal met een ploeg waarvan de prestaties in dalende lijn gaan. Lijkt mij niet een probleem van inzet te zijn, maar eerder een gebrek aan vertrouwen momenteel (samen met de toch wel mindere kwaliteit uiteraard).
Misschien mist deze ploeg wel een speler (of aantal spelers) die zijn ploeggenoten op sleeptouw kan nemen. Dat kan. Zeker als een De Bruyne en Lukaku ontbreken (al lijken zij er misschien ook niet altijd meer in te geloven).
Allemaal goed en wel die fierheid om voor een land te spelen. Het kan zeker helpen. Ik deel ergens de mening van een Gert Verheyen wel: gewoon al starten met samen uit volle borst het volkslied te zingen, kan er al voor zorgen dat je met een kleine boost en samenhorigheidsgevoel aan de wedstrijd begint. Het kan zeker dus geen kwaad, maar ik denk dat het toch vooral de algemene winnaarsmentaliteit is die moet komen bovendrijven.
Tout court draait het toch vooral om kwaliteit, winnaarsmentaliteit en vertrouwen. Naast een trainer die natuurlijk een ploeg kan neerzetten.