De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar je dekt jezelf wel in tegen een groot deel van de mogelijke commentaren als het eens wat minder gaat als je effectief met een nat truitje van het veld stapt. Nu ik dat zo typ, misschien is dat de reden waarom de Rode Duivels nog steeds met die bordeaux truitjes spelen die altijd zeik nat zijn? Ma bon, het is al kijker/fan veel gemakkelijker om te accepteren dat je verloren hebt als de spelers inderdaad alles gegeven hebben en kapot zijn op het einde van een match. Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van de mensen die kijken naar de Rode Duivels echt niet de kennis hebben van het voetbal over hem over systemen en patronen te hebben, maar iedereen kan wel inzet herkennen. Als je dan effectief verliest van een Frankrijk en Italie, dan is het gemakkelijker te aanvaarden dat die gewoon betere spelers hebben en dan kan je Tedesco eigenlijk het niet kwalijk nemen dat hij verliest met een ploeg die gewoon slechter is.
Klopt.
Het is puur perceptie maar perceptie is heel belangrijk als het op publieke opinie aankomt want je het idd, zeker bij een nationale ploeg, een pàk meer fans die geen sikkepit van voetbal kennen dan mensen die het spelletje snappen en echt weten waarom je op u doos hebt gekregen. Hell, de helft vd analisten op tv en in de krant komen niet veel verder dan grinta, wat zou Jan met de pet het beter weten.

Het zegt dus eigenlijk best veel over Tedesco als hij zelfs zijn spelers niet meer kan laten zweten zodat hij toch de perceptie mee heeft als zijn zoveelste tactische brainfart ontploft in zijn gezicht.

Iedereen herinnert zich nog wel Brazilië - België, WK2002, Kobe Wing Stadium.
Wat we daar als ploeg qua drive en mentaliteit op de mat hebben gelegd staat toch in schril contrast met hoe je nu sommige Duivels ziet slenteren ?
Is het dat ook niet waar Verheyen op doelt?

Iedereen herinnert zich nog wel Brazilië - België, WK2002, Kobe Wing Stadium.
Wat we daar als ploeg qua drive en mentaliteit op de mat hebben gelegd staat toch in schril contrast met hoe je nu sommige Duivels ziet slenteren ?
Is het dat ook niet waar Verheyen op doelt?
Maar toen hadden we tenminste een tactisch genie met Waseige!

Die ploeg had wel figuren zoals Wilmots, Verheyen, ... die een ploeg wel serieus op sleeptouw konden nemen, denk ik. Wat we nu misschien iets minder hebben? Maar dat is maar één facet natuurlijk. Ik denk dat we dat zeker niet mogen overdrijven/overschatten.

Die ploeg had natuurlijk ook wel een voordeel. De groepsfase overleven was al een succes. Niemand verwachtte ook dat we iets gingen halen tegen Brazilië. Eigenlijk hadden ze niks te verliezen. Iedereen was lyrisch na die wedstrijd (ondanks het verlies), een week daarvoor toen we 1-1 speelden tegen Tunesië was het enthousiasme een stuk minder, denk ik. Die ploeg kreeg toen ook veel kritiek van de pers (en vooral Waseige), misschien hebben ze daar ook wel kracht uitgeput toen.

Voor de huidige Rode Duivels is het toch iets anders. Zij dragen de erfenis nog mee van de voorbije jaren. Iedereen verwacht dat je tegen landen als Italië en Frankrijk nog wel iets haalt, dus de druk is ook veel groter dan toen.

Ik denk dat het toch vooral een kwestie van vertrouwen is. Niet vergeten dat deze ploeg een paar maanden geleden op het EK nog uitgefloten is geweest door de eigen aanhang, en sindsdien zijn de prestaties er niet op vooruit gegaan. En je hebt geen trainer die het tij kan doen keren + een grote verantwoordelijkheid draagt in de dalende prestaties/vertrouwesn.

En ik denk dat het voetbal ook enorm is veranderd. Voetbal is (denk ik) ook meer technischer en meer tactisch geworden dan toen. Praktisch alles wordt nu ook nagemeten om geen onnodige energie te verspillen bijvoorbeeld. Of toch efficiënter om te gaan ermee.

Ik snap wat Verheyen bedoelt. Ben het er niet volledig mee eens. Maar is wel iets dat je vaak leest. Ook al 1000 keer gelezen in de pers als het slecht loopt bij Anderlecht.
Is vaak een go to excuus, die griiiinta en truitje nat, zelfs als spelers met een zeiknat shirt het veld afkomen, en 20 km hebben gelopen. Terwijl de hoofdzaak meestal toch gewoon een tactische fiasco is bij de trainer, en een visieloos geklooi bij de technisch directeur.

En, laat ons eerlijk zijn, een gebrek aan talent bij sommige spelers.

Die ploeg had wel figuren zoals Wilmots, Verheyen, ... die een ploeg wel serieus op sleeptouw konden nemen, denk ik. Wat we nu misschien iets minder hebben? Maar dat is maar één facet natuurlijk. Ik denk dat we dat zeker niet mogen overdrijven/overschatten.

Een Leekens haalt op dat vlak aan dat we misschien wat meer gebruik moeten maken van spelers als Vanaken en Heynen. Spelers die beide bij topteams in de eigen competitie van onmisbare waarde zijn en dat al jaren tonen en ook sturen binnen de groep. Uiteraard hebben die mannen minder potentieel dan de Lavia's, Onana's, ... van de wereld. Maar ik snap zijn punt wel. Talent is geweldig, maar talent kan enkel ontplooien binnen een goed kader.

Ja, ik denk dat Vanaken misschien toch ook wel te snel gedropt is geweest door Tedesco. Had in matchen als deze zijn nut wel kunnen hebben.

Anderzijds mag hij hier ook wel het excuus in roepen van de blessures. Normaal zijn De Bruyne en Tielemans (toch ook al 27 ondertussen) er wel bij op dat middenveld, dat is meer dan ervaring genoeg. En dan jonge gasten als Onana en Lavia die ook uitvielen. Een cadeau was dat niet natuurlijk. Dan begint het al veel te worden voor een land als België.

Maar De Bruyne en Tielemans wist hij wel op voorhand, dus het was misschien geen slecht idee geweest om met Vanaken dan toch iemand met wat extra ervaring te selecteren, of een Heynen toch eens de kans te geven.

Tja, ik ben natuurlijk niet onbevooroordeeld maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat een speler als Heynen die hier al een titel en een beker en meerdere Europese campagnes achter de rug heeft als kapitein van één van de topclubs van het land zelfs niet één selectie heeft tijdens minder belangrijke matchen.

Tja, ik ben natuurlijk niet onbevooroordeeld maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat een speler als Heynen die hier al een titel en een beker en meerdere Europese campagnes achter de rug heeft als kapitein van één van de topclubs van het land zelfs niet één selectie heeft tijdens minder belangrijke matchen.
Is gewoon niet goed genoeg, meer moet je daar niet achter zoeken.

Is gewoon niet goed genoeg, meer moet je daar niet achter zoeken.

Heynen zijn groot probleem is inderdaad dat die steevast enorm onderschat wordt door iedere buitenstaander. De pers heeft het ondertussen al even door hoe goed die jongen is, maar nog niet iedereen is mee.

Afgelopen twee matchen waren dat spelers die je zeker had kunnen selecteren, in plaats van de U21 leeg te roven en er voor te zorgen dat die hun kwalificatie misten. Ik snap dat je de bedenking maakt dat je op Vanaken en Heynen op langere termijn geen plaats ziet in je ploeg, en dat je vooral jongens wil testen die het potentieel hebben om in 2026 verder te staan dan spelers als Vanaken. Maar zo'n jonge spelers uittesten wanneer je totaal geen basis hebt, is nutteloos. Als niemand goed speelt en deftig weet hoe of wat ze moeten spelen, dan verzuipen die jonge spelers alleen dubbel zo hard en gaan ze de mist in. Je gaat veel meer leren over de kwaliteiten van die spelers door dan matchen en trainingen van de U21 te volgen. En spelers als Heynen en Vanaken gaan als ervaren rotten misschien je kaduuke systeem een beetje kunnen stutten, waardoor de andere jonge, onervaren spelers in de ploeg ook wat meer ademruimte krijgen.

Die "ze doen geen moeite" hoor ik al heel mijn leven van de Rode Duivels, ook toen we derde werden op het WK.
Ik denk dat ze moeite doen, maar ik mis wel iets van mentaliteit en dat komt door het gebrek aan karakter in de kleedkamer.

Daarom is zo een Courtois best goed in een groep. Dat zorgt voor een beetje extra venijn, pit. Al is het maar om hem achteraf niet te moeten horen kreften.

Zet alle pionnen goed wanneer iedereen fit is en dan heb je een ploeg die iedereen buiten de top 5-6 redelijk vlot opzijzet. Tenzij ze tegen gemotiveerde ploegen met goeie coaches komen. In dat geval worden ze steeds in bedwang gehouden of compleet verkracht met oogzienbaar en sprekend gemak. Kijk naar matchen tegen Marokko en Italië bv. Beide ploegen met minder kwaliteit maar Marokko heeft ons zuiver op basis van passie en werkethos doen afzien. Italië had coaches die een beetje snapten waar onze zwaktes waren en die hebben ons vervolgens telkens een lesje gegeven, al dan niet met een absolute KUT ploeg bij momenten.

Er wordt te veel naar elkaar gekeken om de verantwoordelijkheid op te nemen, weinigen durven hun mond opendoen. KDB en Vertonghen doen/deden dat. Courtois op het veld én ernaast ook, met afwisselend succes. Lukaku probeert dat maar zegt ook veel onzin. Het liep veel meer 'vanzelf' bij ons toen we op het veld simultaan een Courtois, Vermaelen, Vertonghen, Kompany, Fellaini, KDB, Alderweireld en Lukaku hadden. Los van de zuivere kwaliteit waren dat ook gasten die oftewel hun bek opendeden oftewel zichtbaar op het veld vochten voor elke bal. Ik kan je verzekeren dat je je iets beter voelt en snel mee gaat doen als je Fellaini voor je neus het nodige ellebogenwerk ziet doen, mee positie ziet opnemen in de box, duels wint etc. Die fysieke aanwezigheid en overgave heb je nu veel minder. Onana heeft dat, Faes ook maar die kan er geen kloten van, Castagne ook maar die is zeer wisselvallig. Voor de rest is het vaak mager. Het gebrek aan instructie helpt daar totaal niet bij maar ik ben soms jaloers op slechtere ploegen als je ziet hoe fel die in de duels gaan en hoe die zonder rusten blijven zoeken naar ruimte in de pockets, achter de rug etc.

Dat is gemakkelijker als underdog, dan kan je al eens gek doen, creatiever spelen enzovoort omdat je minder te verliezen hebt.

Ik kan het zo kort zeggen : Ik geloof best dat ze 100% geven, maar het verschil is het gebrek aan spelers die 110% geven. Dat laatste motiveert, dat overstijgt soms een klotetrainer, dat zorgt er voor dat de neuzen in dezelfde richting staan.

Dat voortdurend naar elkaar kijken komt deels ook doordat niemand echt lijkt te weten wat ze moeten doen hé. Herinner u die match op het EK, ik weet al niet meer tegen wie, waar Carrasco op de linksback stond en zo passief als wat was. Die zat ook continue te kijken en te twijfelen, daar zat daardoor niets meer in van zijn natuurlijke spel.

En waarom spelen de RD niet in (knal)rode truitjes? Ge zou zeggen dat ze van Frankrijk komen met hun 'Bordeaux' truitjes. Veel minder pleasing to the eye.

Dat voortdurend naar elkaar kijken komt deels ook doordat niemand echt lijkt te weten wat ze moeten doen hé. Herinner u die match op het EK, ik weet al niet meer tegen wie, waar Carrasco op de linksback stond en zo passief als wat was. Die zat ook continue te kijken en te twijfelen, daar zat daardoor niets meer in van zijn natuurlijke spel.
Elke pot waar hij LWB stond aangezien ze centraal nooit hapten, enkel wijkten, de middenvelders met twee ver uit elkaar stonden en nooit deftig konden bijstaan en de weg tussen hem en de aanval veel te ver was. Allemaal idd wegens gebrek aan instructie en slechte bezetting. Bal naar de flank aan de middellijn en dan stopte het telkens, ploeg zo slecht gezet dat elke bal naar voor was afgesneden door hun eigen opstellingen. :')

3/4 van zijn potten onder Martinez denk ik. Zonde, want Carrasco had de kwaliteit én de grinta en liet dat elke week zien bij Atlético. Weer een exponent van ons verspilde talent. Nu denken wa aan Carrasco in termen van enkele mindere potten en gemiste kansen op het laatste terwijl dat echt zo vaak een geweldenaar was. De enige die bleef pushen ook.

Het enige wat je Carrasco kan aanwrijven - voor zover legitiem - is dat hij voor het financiële laat doorwegen in zijn clubkeuze. Maar, anders, altijd iemand die zich 100% inzet, maar nooit 100% naar zijn potentieel gebruikt, noch door Bobby en zeker niet door Teddy;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan