De verbouw-topic!

Heeft iemand hier al eens standaard betonnen keerwanden afgewerkt?
Kan je dat gewoon schilderen / glad smeren? Of fake muurtje voor bouwen? Of houtplanken tegen schroeven?
Of toch best wat opletten gezien het toch over iets min of meer structureel gaat?

Er staan er nu zo een aantal voor een verhoging en de tuin en is toch lelijker als verwacht :biglaugh:
Hang er vanaf waar die keerwanden staan, maar indien bij terras ofzo is het misschien wel schoon om daar ofwel een lattenwerk tegen te zetten en dan te bekleden met padouk of thermowood ofzo?

Of zo van die rasters tegenzetten en laten begroeien?

Daar wat gaten in boren en wat pluggen induwen zal geen probleem zijn.

Kan je eens een foto posten ter verduidelijking? Is het dan bovenaan het dak waar dat afvoertje niet helemaal in de pijp zit en het water dus rond de regenpijp smoddert tegen de muur?

klopt.

Foto van bovenaf de regenpijp. Het buisje waardoor het water komende van het dak stroomt, zit niet in de regenpijp wegens niet lang genoeg.
53078601832_1051636dca_z.jpg

Dat buisje zou dus verlengd moeten worden.

klopt.

Foto van bovenaf de regenpijp. Het buisje waardoor het water komende van het dak stroomt, zit niet in de regenpijp wegens niet lang genoeg.

Volgens mij is het dikke stuk 70mm en gaat het mofgedeelte er dan wel in passen? Je maakt het dikke stuk dan gewoon een stuk korter dat hij maar 1cm in de regenpijp komt ofzo?

Voor €1 het proberen waard denk ik :)

Volgens mij is het dikke stuk 70mm en gaat het mofgedeelte er dan wel in passen? Je maakt het dikke stuk dan gewoon een stuk korter dat hij maar 1cm in de regenpijp komt ofzo?

Voor €1 het proberen waard denk ik :)

Dat past helaas niet. En zou ook best erin moeten en niet erover, anders moet ik de regenpijp aanpassen (al heb ik er al 1,5cm vanaf gehaald, want ze was te lang).

Mss 3d printen en dan waterdicht coaten, zou ik wel kunnen doen.

Dat past helaas niet. En zou ook best erin moeten en niet erover, anders moet ik de regenpijp aanpassen (al heb ik er al 1,5cm vanaf gehaald, want ze was te lang).

Mss 3d printen en dan waterdicht coaten, zou ik wel kunnen doen.
Mijn vader en grootvader hebben mij altijd geleerd om dat zo te doen
Maar dan met een "warmte"toestel (
) ipv de gasbrander.

Ging namelijk sneller dan op te rijden om een mof te gaan halen als hij er onvoldoende bij had. Dat werkt voor elke PVC buis. Ik heb dat al toegepast voor gewone sanitair buizen of zelfs regenpijpen.

klopt.

Raar dat ze dit zo afwerken, zou er inderdaad paar cm in moeten. uw regenpijp staat wel nog goed en is niet aan het loskomen van de muur?

Oplossing van renegade lijkt me het makkelijkste.

Raar dat ze dit zo afwerken, zou er inderdaad paar cm in moeten. uw regenpijp staat wel nog goed en is niet aan het loskomen van de muur?

Oplossing van renegade lijkt me het makkelijkste.

Regenpijp staat rock solid tegen de muur met 3 beugels. Het pijpje is gewoon te kort. Ik denk dat ik de juiste mof heb gevonden (om een 70mm buis te verlengen. Ga dat proberen, PVC lijm heb ik nog van de afvoer van wasmachine, ook die was niet goed gemaakt…

Regenpijp staat rock solid tegen de muur met 3 beugels. Het pijpje is gewoon te kort. Ik denk dat ik de juiste mof heb gevonden (om een 70mm buis te verlengen. Ga dat proberen, PVC lijm heb ik nog van de afvoer van wasmachine, ook die was niet goed gemaakt…
Moest dit niet lukken kan je er langs boven nog dit in zetten. https://www.gamma.be/nl/assortiment...tloop-verticaal-rond-inpandig-63-mm/p/B300541

Dan moet je wel langs boven de epdm te goei afwerken.
Zien dat je de goede neemt, 63mm roofing, epdm, resitrix,...

Is het dan niet makkelijker om 5cm 63mm buis er in te plakken met tec7?
Dat is ook waterdicht volgens mij.
Kan je ook doen, ik zou (indien mogelijk) eerst de oplossing van Renegade proberen.
Moest dit alles niet lukken kan je er een hele nieuwe buis in steken, maar dan natuurlijk waterdich afwerken langs buiten.

Binnen een maandje starten we ook met onze verbouwingen.

- isolatie van de volledige achtergevel + afwerking met crepi
- uitbreken van verschillende binnenmuren / plaatsen van poutrels
- nieuwe keuken op tuinniveau
- nieuwe eetplaats op tuinniveau
- nieuwe ramen / glaspartij
- nieuwe gascondensatieketel & vloerverwarming

Als je eens een na foto wilt delen, graag.
Vond dat een mooi project toen :shy:

Kan je ook doen, ik zou (indien mogelijk) eerst de oplossing van Renegade proberen.
Moest dit alles niet lukken kan je er een hele nieuwe buis in steken, maar dan natuurlijk waterdich afwerken langs buiten.

Ik heb wel 2 'linkerhanden', al durf ik wel veel zelf proberen, zoals een nieuwe eXVB kabel voor de waterpomp getrokken omdat ik wel wat affiniteit met elektriciteit heb. Maar aan een dak werken is daar niet bij wegens kans op lekken.

Ik ga eens rondhoren voor hulp bij vrienden, er zijn wel wat handigere mensen dan mezelf :). Bedankt voor de tips allemaal.

In het kader van onze renovatie ben ik bezig met het oude bezetwerk te verwijderen, nu het zeer oude bruine bezetsel komt heel makkelijk los maar er was een muur die ooit al eens opnieuw gedaan is met modernere pleister, ik verwijderen gaat echt zeer lastig. Wat mij niet duidelijk is, is hoever ik dit moet verwijderen?

Bij dat bruine bezetsel geraak ik makkelijk op de blote baksteen maar met dat witte moderne spul is dat quasi onmogelijk, nu is dat uberhaupt nodig? Ik vermoed dat het bezetsel wel zal blijven kleven op dat oude moderne bezetsel of niet? Ik zorg er uiteraard voor dat het min of meer egaal is natuurlijk.

Dat zou inderdaad geen probleem mogen zijn shiftyke. Desnoods kun je die ‘nieuwe pleister’ die er nog ophangt wat ruwer maken dan is de hechting nog beter.

In het kader van onze renovatie ben ik bezig met het oude bezetwerk te verwijderen, nu het zeer oude bruine bezetsel komt heel makkelijk los maar er was een muur die ooit al eens opnieuw gedaan is met modernere pleister, ik verwijderen gaat echt zeer lastig. Wat mij niet duidelijk is, is hoever ik dit moet verwijderen?

Bij dat bruine bezetsel geraak ik makkelijk op de blote baksteen maar met dat witte moderne spul is dat quasi onmogelijk, nu is dat uberhaupt nodig? Ik vermoed dat het bezetsel wel zal blijven kleven op dat oude moderne bezetsel of niet? Ik zorg er uiteraard voor dat het min of meer egaal is natuurlijk.
Ga je zelf plakken achteraf? Anders zou ik het vragen aan je plakker.

Normaal gezien wordt toch stucprimer of betokontact gebruikt (welke is afhankelijk hoe poreus en wateropnemend je ondergrond is, heel wateropnemend = stucprimer) voor het plakwerk. En dan is een onregelmatige maar droge en ontvette ondergrond op zich geen probleem.

Wij hebben betokontact gebruikt op heel hard "spaans" stucwerk, zonder dat dus eerst af te kappen of te egaliseren.

Heb je trouwens asbestattest? In veel oud plakwerk werd asbest gebruikt, dat zomaar verwijderen is niet echt aan te raden.

Ga je zelf plakken achteraf? Anders zou ik het vragen aan je plakker.

Normaal gezien wordt toch stucprimer of betokontact gebruikt (welke is afhankelijk hoe poreus en wateropnemend je ondergrond is, heel wateropnemend = stucprimer) voor het plakwerk. En dan is een onregelmatige maar droge en ontvette ondergrond op zich geen probleem.

Wij hebben betokontact gebruikt op heel hard "spaans" stucwerk, zonder dat dus eerst af te kappen of te egaliseren.

Heb je trouwens asbestattest? In veel oud plakwerk werd asbest gebruikt, dat zomaar verwijderen is niet echt aan te raden.

Nee absoluut niet, er komt een bezetter maar ik ben nu bezig met het verwijderen maar door het bouwverlof kan ik hem niet bereiken dus ik dacht ik pols hier eens.

Een asbestattest bestond nog niet op de moment van aankoop maar onze aannemer was tijdens de werken zeer voorzichtig maar aangezien ons huis dateerde van voor de 'abestperiode' was er zeer weinig aanwezig. Sowieso maskertje op want of er nu asbest of niet, smerig boeltje.

Is geen enkel probleem. Heb enkele maanden geleden ook oud plakwerk verwijderd en er zat ook "recent" plakwerk bij dat moelijk te verwijderen was. Gewoon laten voor wat het is!

We zouden graag in onze kelder vloertegels leggen.
Na wat zoeken denk ik dat keramische vloertegels het beste is. (Goedkope omdat het voor een kelder is)
Gisteren zag ik dat er in de hoek van de kelder (nu ligt er een betonnen vloer), dat de vloer wat vochtig is (ongeveer 1m2). Is het een probleem om een tegels te leggen als die hoek wat vochtig is?

Welke vloertegels raden jullie me aan?

Langs de zijkanten hebben we 2 kruipkelders, elk met een dompelpomp (we hebben het huis sinds eind juni). Nu staan de kruipkelders droog maar ik herinner me dat ik een maar maanden geleden, toen ik het huis bezocht,, dat de 2 kruipkelders vochtig waren (er ligt iets van zand in de kruipkelders en deze voelden toen zeer vochtig aan) . Het heeft de voorbije weken veel geregend en toch staan deze 2 kruipkelders wel droog . Ik vermoed dat de 2 dompelpompen wel een nut hebben als er water in de kruipkelders zouden staan

Dus graag geen dure vloertegels die wel tegen water kunnen (Moest er water in de kelder liggen). En is het een probleem om vloertegels te leggen als er de vloer een kelderhoek wat vochtig is (nu ligt er een betonnen vloer maar in die hoek is het beton wat donkerder van kleur en deze voelde wat vochtig aan)

Bedankt!

Laatst bewerkt:
We zouden graag in onze kelder vloertegels leggen.
Na wat zoeken denk ik dat keramische vloertegels het beste is. (Goedkope omdat het voor een kelder is)
Gisteren zag ik dat er in de hoek van de kelder (nu ligt er een betonnen vloer), dat de vloer wat vochtig is (ongeveer 1m2). Is het een probleem om een tegels te leggen als die hoek wat vochtig is?

Welke vloertegels raden jullie me aan?

Langs de zijkanten hebben we 2 kruipkelders, elk met een dompelpomp (we hebben het huis sinds eind juni). Nu staan de kruipkelders droog maar ik herinner me dat ik een maar maanden geleden, toen ik het huis bezocht,, dat de 2 kruipkelders vochtig waren (er ligt iets van zand in de kruipkelders en deze voelden toen zeer vochtig aan) . Het heeft de voorbije weken veel geregend en toch staan deze 2 kruipkelders wel droog . Ik vermoed dat de 2 dompelpompen wel een nut hebben als er water in de kruipkelders zouden staan

Dus graag geen dure vloertegels die wel tegen water kunnen (Moest er water in de kelder liggen). En is het een probleem om vloertegels te leggen als er de vloer een kelderhoek wat vochtig is (nu ligt er een betonnen vloer maar in die hoek is het beton wat donkerder van kleur en deze voelde wat vochtig aan)

Bedankt!
Herrinner me niet meer hoe het product heet, maar wat soms voldoende is is een soort "golvende plaat" onder je tegels / vloer te leggen;
Dan kan het water daar onder nog steeds gewoon aflopen / drogen / weg trekken, en blijft je vloer altijd droog;
Mijn ouders hebben dat ... 20j geleden gedaan en sindsdien geen drup water meer te zien;

Is er een manier om gelijmd eikenparket uit te breken en te recupereren om het later terug te leggen?
Of dien ik bij een grondige renovatie (= leidingen + vloerverwarming) dit parket als verloren te beschouwen?

Terug
Bovenaan