De verbouw-topic!

Goh dat is volgens mij niet gewoon afschuren en schilderen hoor, dat hout is kapot. Volgens mij van (overmatig) dweilen, vocht wordt opgeslorpt door dat hout en door de jaren heen gaat dat kapot. Dat is toch de eerste reflex die ik heb als ik dit zie.
Dit idd, heb dat bij een huurwoning ook gehad, goedkope schilderdeuren en MDF kozijnen die aangetast/gezwollen stonden door overmatig watergebruik bij het dweilen.

Ge kunt die chambranles proberen te schuren en zo weer effen te krijgen met een Fein en met diezelfde Fein onderaan een mm of 2 afzagen. Dan opnieuw primeren en schilderen en idd onderaan afkitten. Maar de kans blijft dat je er wel iets van gaat zien.

Ik ben aan het twijfelen wat ik qua verwarming zou nemen in de badkamer na de verbouwingen...

Vloerverwarming is in het gehele huis niet mogelijk wegens te dunne chapelaag hiervoor (in bijchappe gaat niet omdat de de plafonds dan te laag zijn).
Dus in het hele huis gaat er de klassieke cv met radiators zijn.

Voor de badkamer twijfel ik nu tussen een radiator die met "gas" verwarmt is of een electrisch model...

Momenteel lijkt gas de "goedkoopste" manier, maar je weet natuurlijk niet wat de gasprijzen komende jaren gaan doen.
Er komen wel zonnepanelen, maar wanneer je de badkamer verwarming het meeste nodig hebt is er natuurlijk ook het minste zon...

Wat is hier de "slimme" keuze...?

Ik ben aan het twijfelen wat ik qua verwarming zou nemen in de badkamer na de verbouwingen...

Vloerverwarming is in het gehele huis niet mogelijk wegens te dunne chapelaag hiervoor (in bijchappe gaat niet omdat de de plafonds dan te laag zijn).
Dus in het hele huis gaat er de klassieke cv met radiators zijn.

Voor de badkamer twijfel ik nu tussen een radiator die met "gas" verwarmt is of een electrisch model...

Momenteel lijkt gas de "goedkoopste" manier, maar je weet natuurlijk niet wat de gasprijzen komende jaren gaan doen.
Er komen wel zonnepanelen, maar wanneer je de badkamer verwarming het meeste nodig hebt is er natuurlijk ook het minste zon...

Wat is hier de "slimme" keuze...?
Ik ga voor infrarood, moet enkel aan wanneer je de badkamer gebruikt dan, terwijl jij met de gasoptie veel langer moet verwarmen wat volgens mij duurder uit zal komen?

Ik heb wel een kleine badkamer, heb je een halve balzaal zal het comfort ook snel ontbreken met enkel een infraroodpaneel...

Goedemorgen.

We hebben als verwarming (op gas) convertoren.
Hier hangen er ook (enkel muurmodellen) van dezelfde periode. Het is overigens conveCtor. Ik heb dezelfde vraag gesteld aan onze loodgieter toen ik mijn huis kocht en die was formeel dat ik ze best kon laten hangen wegens beter rendement dan radiators. Google geeft hem kennelijk gelijk :) Als ik wou investeren adviseerde hij door te bijten en vloerverwarming te kiezen (huis is goed geïsoleerd) maar geen must voor hem aangezien buizen en toestellen nog in prima staat waren, dus voorlopig zo gelaten. Ze hebben net lagere temperatuuraanvoer nodig en zouden zeer geschikt zijn voor verwarming op lage temperaturen. Mijn huis warmt toch probleemloos op op deze manier. Ze reageren ook sneller (sneller warm en sneller uit).

De buren, die in een identieke woonst wonen, hebben de grondmodellen in hun living weggedaan, owv het stof dat daar naar het schijnt in recordtempo in verzameld. De muurmodellen kan je best ook es openen en stofzuigen vanbinnen.

Hier hangen er ook (enkel muurmodellen) van dezelfde periode. Het is overigens conveCtor. Ik heb dezelfde vraag gesteld aan onze loodgieter toen ik mijn huis kocht en die was formeel dat ik ze best kon laten hangen wegens beter rendement dan radiators. Google geeft hem kennelijk gelijk :) Als ik wou investeren adviseerde hij door te bijten en vloerverwarming te kiezen (huis is goed geïsoleerd) maar geen must voor hem aangezien buizen en toestellen nog in prima staat waren, dus voorlopig zo gelaten. Ze hebben net lagere temperatuuraanvoer nodig en zouden zeer geschikt zijn voor verwarming op lage temperaturen. Mijn huis warmt toch probleemloos op op deze manier. Ze reageren ook sneller (sneller warm en sneller uit).

De buren, die in een identieke woonst wonen, hebben de grondmodellen in hun living weggedaan, owv het stof dat daar naar het schijnt in recordtempo in verzameld. De muurmodellen kan je best ook es openen en stofzuigen vanbinnen.
De badkamerwinkel raadde me aan om deze te vervangen.. omdat ze een hoge temperatuur moeten bereiken eer ze warmte geven.. thx for de info! 😀

Die oude convectoren hebben toch net een hogere temperatuur nodig, zijnde 70+? Terwijl een klassieke radiator op 50-55 werkt.
Als je dan begint te mixen en op 55 graden verwarmt gaan die convectoren onvoldoende werken, dat is toch mijn ervaring. Of we hebben het hier over verschillende toestellen…

Die oude convectoren hebben toch net een hogere temperatuur nodig, zijnde 70+? Terwijl een klassieke radiator op 50-55 werkt.
Als je dan begint te mixen en op 55 graden verwarmt gaan die convectoren onvoldoende werken, dat is toch mijn ervaring. Of we hebben het hier over verschillende toestellen…
"Klassieke" radiatoren werken op temperaturen van 60+.
Moderne radiatoren zullen werken op 50-55.
Moderne lage temperatuurconvectoren (die soms verkocht worden als lage temperatuur radiatoren) werken op 35.
Maar die laatste geven dan toch wel weinig warmte af per eenheid van oppervlakte als ik zo snel even een calculator bekijk.

"Klassieke" radiatoren werken op temperaturen van 60+.
Moderne radiatoren zullen werken op 50-55.
Moderne lage temperatuurconvectoren (die soms verkocht worden als lage temperatuur radiatoren) werken op 35.
Maar die laatste geven dan toch wel weinig warmte af per eenheid van oppervlakte als ik zo snel even een calculator bekijk.
De hedendaagse convectoren (vaak met DC ventilator) werken inderdaad op lage temperatuur en zijn vaak inderdaad groter qua oppervlakte voor hetzelfde vermogen.

Aangezien het ging over toestellen uit de jaren ‘80 veronderstel ik dat het nog over de oude convectoren gaat, die typische witte omkastingen met een grill bovenaan en een verwarmingselement onderaan. Die lijken me allesbehalve efficiënt, zeker niet als je die gaat mixen met modernere radiatoren en gaat stoken op 50-55gr.

https://jaga.com/benl/radiatoren/tempo-wand/. Ze zien er exact zo uit.. Die dingen zien er nog altijd vanbinnen en vanbuiten hetzelfde uit imo.
Lagetemperatuurverwarming wil zeggen dat het water in uw verwarmingssysteem een temperatuur heeft van 35° tot 55°C.
Aanvoertemp is hier dus 55°, en het zijn enkel deze modellen die hier hangen. 35 graden stoken zou idd niet realistisch zijn. Ons verbruik is laag, dus die efficiëntie zal wel meevallen.

Wij hebben een probleem met onze dakgoot.. Als het hevig regent, stort er op een bepaalde plaats serieus water naar beneden. Vermits dit vlak voor onze keukendeur is, komt er water onder de deur met plekken op onze natuursteen tot gevolg.
Ik ben zonet even op een ladder gaan staan en de dakgoot stond vol water en vuil. Heb dat er grotendeels uitgeschept in de buurt van de regenpijp en dat is nu al grotendeels weggestroomd.
Ik denk echter niet dat dat de oorzaak was van die plaatselijke waterval (want anders zou het water overal eruit stromen denk ik), maar wel een "kink" in de dakgoot zelf. Ik heb hieronder wat foto's gepost van wat ik bedoel. Ook een filmpje van de waterval.

Mijn vraag: kan je dat oplossen door met een hamer dat terug wat rechter te kloppen? Of toch best een dakwerker laten komen?

Met een tang, schoervendraaier, een hamer en wat geduld moet dat wel enigszins recht(er) te maken zijn.

Je goten moet je minstens jaarlijks controleren op vuil en indien nodig reinigen. ;)

Zolang het nog een beetje "bol" staat naar boven zal dat lukken. Een hamer zou ik niet direct gebruiken, eerder een grote watertang als je die hebt, en van de twee kanten beginnen (eventueel een blokje hout langs beide kanten). Of als je een klemschroef hebt (zoiets dat je gebruikt om gelijmde houten verbindingen te klemmen) kan dat hier goed werken.
Als het hol staat, kan het moeilijker worden (ga je wss een gat moeten maken zodat je het naar boven kan trekken, of langs onder een of meerdere gaatjes boren, er iets doorsteken en omhoog kloppen, neem dan iets stomp)
Als alternatief, eventueel gewoon langs de binnenzijde een strook plexi met kit ertegen lijmen, die net hoog genoeg komt zodat het water er daar niet meer over kan.

En idd, goten, en vooral rond de afvoerbuizen, regelmatig reinigen.

Vandaag voorlopige oplevering! Vanaf morgen kuisen en verhuis amai fucking finally.

Toch zot wat een last zo van uw schouders valt, besefte het zelf niet denk in, vooral aannemertje achterna zitten en al dat welles-nietes ga ik niet missen; Ze gaan nog veel moeten doen maar bon tot dan moet ik geen facturen meer betalen tot het aller aller laatste ook gefixt is en dat gaat toch niet voor December zijn aan die hun tempo :biglaugh:

Vraag me wel af, na er al 10x op gewezen te hebben is de volledig afgewerkte vloer op verdiep serieus scheef, als in enkele cm over 5 lopende meter;
Nu heb ik al gehoord van vrienden dat die aannemer dan compensaties probeert voor te stellen en dus X euro terug geeft, wat lijkt jullie daar aanvaardbaar? Vind dat heel moeilijk ,,, langs de ene kant is het de rest van u leven met een golvende vloer; Maar het is eerlijkheidshalve op niet erg storende plaatsen,

https://jaga.com/benl/radiatoren/tempo-wand/. Ze zien er exact zo uit.. Die dingen zien er nog altijd vanbinnen en vanbuiten hetzelfde uit imo.
Lagetemperatuurverwarming wil zeggen dat het water in uw verwarmingssysteem een temperatuur heeft van 35° tot 55°C.
Aanvoertemp is hier dus 55°, en het zijn enkel deze modellen die hier hangen. 35 graden stoken zou idd niet realistisch zijn. Ons verbruik is laag, dus die efficiëntie zal wel meevallen.

Ik heb hier van die gigantische convectoren (gezet in 1980), en kan ook gewoon 60 graden aanvoer aanhouden in de winter. En zo goed is het niet geïsoleerd (1m3 gas/uur als het vriest).

Maar die convectoren zijn dan ook echt gigantisch. We bouwen nu een verdiep bij en daar zet ik die Jaga strada's met de optie om te upgraden met ventilators. Zelfs zonder zijn ze gedimensioneerd op 55 graden aanvoer (en met op 35-ish).

Goeiemorgen,

Ik ben blij dat forum bestaat en ik zou dan ook graag eens mijn eerste vraag stellen.
Ik heb een badkamer en toilet die ik wens op te frissen door het plaatsen van vinyltegels bovenop de bestaande tegels.
Mijn keuze voor vinyltegels is al gemaakt, dit omwille van verschillende redenen die ik net verder zal toelichten.

Om jullie verder context te geven:
Enkele zaken die van mijn badkamer niet te de standaard badkamer maken:
- Er staat een elektrische waterboiler van 100L tegen de muur, de tegels zijn wel zichtbaar, maar de ruimte is klein.
- De waterleidingen zijn in opbouw geplaatst, wat maakt dat er op sommige plaatsen leidingen tegen de bestaande tegels staan.
De leidingen zijn vastgemaakt met met beugels.
- De vloer in de badkamer loopt wat af, ik zou daarom ervoor kiezen om deze eerst met egaline egaal te maken
- De oppervlakte incl. muren: ong. 21m²

Nu zit ik met het dilemma tussen deze zelf te plaatsen of dit te laat doen.
Ik heb al een eerste "offerte" laten opmaken, maar de prijs vond ik veel te hoog.
Het ging namelijk om een persoon die geen offerte op papier maakte en als argument gebruikte dat het toilet een kleine ruimte is en daarom niet makkelijk werken is.

Ik hoor graag jullie ervaringen met het plaatsen van vinyltegels bovenop bestaande keramische tegels.
Wie heeft dit als onervaren persoon van de eerste keer zelf aangepakt en welk materiaal hadden jullie nodig?
Daarnaast mocht iemand bedrrijven/vakmannen kennen die uitstekend werk leveren hoor ik graag de referenties
Ik heb zelf al een idee van het gereedschap, standaardzaken zoals een cuttermes, siliconepistool, tegelsnijder, bibberaar

Vinylvloer zelf plaatsen is echt niet moeilijk. Is quasi hetzelfde als een laminaatvloer leggen, misschien heb je dat al eens gedaan? Een tegelsnijder heb je er wel niet voor nodig 😉. Een laminaatsnijder zou ik persoonlijk ook niet gebruiken, geeft niet zo'n mooie snede.
Wat je wel nodig hebt:
- goed breekmes (Of optioneel een afkortzaag met aangepast zaagblad voor mooiere rechte snedes)
- slagijzer
- decoupeerzaag voor speciale vormen en hoekjes uit te zagen
- afstandblokjes
Een bibberaar ken ik niet 😅
Als je van (noord) Antwerpen bent, kan ik je wel serena flooring (Schoten) aanbevelen.

Ik woon in een rijwoning en ben van plan om een nieuwe vloer te leggen in mijn garage. Mijn afvoerbuizen lopen onder de garagevloer. De regenput bevindt zich achteraan de woning. Momenteel ligt er nog geen gescheiden afvoerstelsel in de straat.

Als ze de straat opnieuw zouden aanleggen en een gescheiden afvoerstelsel zouden voorzien, kan ik dan verplicht worden om mijn vloer terug open te breken en mijn afvoerstelsel aan te passen?

Op deze site vind ik volgende info:
  • Voor bestaande gebouwen is de scheiding tussen het afvalwater en het regenwater alleen verplicht als er daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd.
Volgens mij hoef ik me hier dus geen zorgen in te maken, maar ik vraag het graag nog eens na voor de zekerheid.
Uiteraard vraag ik dit ook eens bij de gemeente, maar daar heb ik nu niet zo'n goeie ervaringen mee m.b.t. het geven van correcte informatie.

Iemand die hier wat op de hoogte van is? :)

Ik woon in een rijwoning en ben van plan om een nieuwe vloer te leggen in mijn garage. Mijn afvoerbuizen lopen onder de garagevloer. De regenput bevindt zich achteraan de woning. Momenteel ligt er nog geen gescheiden afvoerstelsel in de straat.

Als ze de straat opnieuw zouden aanleggen en een gescheiden afvoerstelsel zouden voorzien, kan ik dan verplicht worden om mijn vloer terug open te breken en mijn afvoerstelsel aan te passen?

Op deze site vind ik volgende info:
  • Voor bestaande gebouwen is de scheiding tussen het afvalwater en het regenwater alleen verplicht als er daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd.
Volgens mij hoef ik me hier dus geen zorgen in te maken, maar ik vraag het graag nog eens na voor de zekerheid.
Uiteraard vraag ik dit ook eens bij de gemeente, maar daar heb ik nu niet zo'n goeie ervaringen mee m.b.t. het geven van correcte informatie.

Iemand die hier wat op de hoogte van is? :)
Niet verplicht voor jou daar je in een rijwoning woont.

Terug
Bovenaan