De verbouw-topic!

Of bij Boels, als je dat nabij hebt liggen. Even duur, maar ik heb de indruk dat die laatste hun materiaal toch nog beter onderhouden, waardoor het vaak performanter werkt. Kan ook liggen aan mijn lokale Gamma natuurlijk :)
De Boels verhuur binnen de Brico is soms goedkoper dan rechtstreeks bij Boels huren, voornamelijk voor kortere periodes.

Ik ben stilaan gestart met de voorbereiding van mijn verbouwing. Vrijstaande woning 1979 met zadeldak, bedoeling is om vrij grondig te renoveren in 2025 - algemeen concept ligt redelijk vast, aan de structuur wordt er maar weinig gewijzigd, en ik wil nu dus starten met concrete uitwerking, bespreking/keuze aannemers en keuze materialen.

Grove beschrijving werken:
  • Gevel weg, isoleren en nieuwe gevel (baksteen of steenstrips, voorkeur voor eerste)
  • Nieuwe ramen
  • Ruwbouw: 1 breed raam opentrekken naar beneden (zelfde breedte), misschien nieuw boograam in zijgevel, deur keuken->berging 1 deurgat opschuiven, 1 deurgat dichtmetsen, 1 raampje dichtmetsen, deurgat living->keuken verdubbelen. Al bij al niets ingrijpend.
  • Dak: gebinte zeker nog ok, pannen eig ook. Dak is geisoleerd vorig jaar. Ik ga een dakwerker inspectie laten doen, ook zijn er mss aanpassingen nodig owv gevelwerken
  • Vloer beneden overal uit tot op beton en alles opnieuw. Opbouw te bekijken.
  • Elektriciteit: kast is 3j geleden pas vernieuwd, te bekijken of ik klassiek systeem behou of alles in ster leg. Domotica zie ik persoonlijk meerwaarde niet van in, te bekijken wat meerkost is.
  • Cv: vorig jaar gasaansluiting voorzien en nieuwe cv-ketel op bestaande radiatoren. Beneden wil ik naar vvw, idee is gasketel behouden en alles voorzien om relatief vlot te switchen naar wp (geothermisch of l/w) binnen 10j als die ketel versleten is. Te bekijken of dat realistisch is.
  • Ventilatie: type D. Alles minder lijkt mij zonde?
  • Sanitair: keuken en toilet blijft waar ze is dus weinig aanpassing nodig. Afvoeren lopen quasi niet onder het huis, enkel toilet loopt onder garage. Inspectie laat ik doen maar er zijn geen gresbuizen, dus zal wel meevallen.
  • Regenput zit er al met aansluiting in huis, dus pomp en filter etc te voorzien.
Grote twijfelpunten op heden: bovenverdieping: badkamer is 10j oud en wat ons betreft nog meer dan voldoende. Bovenverdiep kan opfrissing gebruiken maar geen structurele werken nodig. Ik twijfel dus serieus wat te doen met verwarming boven: elektrisch, niets, … of toch vvw? Chape uitbreken lijkt zo zonde, ik hoor van veel mensen dat vvw in slaapkamers niet gelegd is of uit staat.
Badkamer kan gewoon elektrisch verwarmd worden.

Ik ga alvast een architect contacteren voor een eerste analyse inzake verplichtingen en vergunningen.

Wie alvast tips heeft waar te starten, wat te bekijken etc, ik hoor het graag 😁
Hoe groot is het huis en welk budget voorzie je?

en wat ga je zelf doen.

Als je de vloer er volledig uithaald, gaat de kans grooot zijn dat je je elektra ook grotendeels opnieuwmag doen, inclusief al je sanitaire leidingen op het gelijkvloers. (geen idee of dit effectief van toepassing is)
Vloerverwarming op het gelijkvloers gaat wellicht niet evident worden, gezien een woning uit 1979 hoogst waarschijnlijk geen vloerisolatie heeft.
Als je echt goed wil isoleren zul je hoogte verliezen op het gelijkvloers en gaan al je buitendorpels op gehoogt moeten worden. (als dat mogelijk is in functie van je waterkering) Anders moet je al gaan voor een droog systeem en dat is een prijzig traject.

en wat ga je zelf doen.

Als je de vloer er volledig uithaald, gaat de kans grooot zijn dat je je elektra ook grotendeels opnieuwmag doen, inclusief al je sanitaire leidingen op het gelijkvloers. (geen idee of dit effectief van toepassing is)
Vloerverwarming op het gelijkvloers gaat wellicht niet evident worden, gezien een woning uit 1979 hoogst waarschijnlijk geen vloerisolatie heeft.
Als je echt goed wil isoleren zul je hoogte verliezen op het gelijkvloers en gaan al je buitendorpels op gehoogt moeten worden. (als dat mogelijk is in functie van je waterkering) Anders moet je al gaan voor een droog systeem en dat is een prijzig traject.
Huis is 200m² (beneden en 1e verdiep elk 100m², zolder tel ik niet mee).
Ik neem aan dat ik niets zelf ga doen. Breekwerk kan evt zelf met gehuurd materiaal, en elektriciteit/sanitair kan ik deels zelf maar daar zit allemaal de grote besparing niet.

Budget denk ik nu aan 300.000 € maar daar zit rek op indien nodig, ik wil nu een gevoel krijgen wat haalbaar is voor dat bedrag.

Beneden gaat alles er uit tot op de beton ja, dus ook alle bestaande elektra en sanitair gebeurt opnieuw.
Ook dorpels enzo gebeuren allemaal opnieuw als gevolg van een eventuele hogere vloeropbouw.
Boven ga ik met de aannemers bekijken of het een piste is om bestaande elektra leidingen uit te slijpen en nieuwe te leggen, en dus voor de rest de chape onaangeroerd te laten en naar alternatieve verwarming boven te kijken (elektrisch, wp L/L of andere).

Huis is 200m² (beneden en 1e verdiep elk 100m², zolder tel ik niet mee).
Ik neem aan dat ik niets zelf ga doen. Breekwerk kan evt zelf met gehuurd materiaal, en elektriciteit/sanitair kan ik deels zelf maar daar zit allemaal de grote besparing niet.

Budget denk ik nu aan 300.000 € maar daar zit rek op indien nodig, ik wil nu een gevoel krijgen wat haalbaar is voor dat bedrag.

Beneden gaat alles er uit tot op de beton ja, dus ook alle bestaande elektra en sanitair gebeurt opnieuw.
Ook dorpels enzo gebeuren allemaal opnieuw als gevolg van een eventuele hogere vloeropbouw.
Boven ga ik met de aannemers bekijken of het een piste is om bestaande elektra leidingen uit te slijpen en nieuwe te leggen, en dus voor de rest de chape onaangeroerd te laten en naar alternatieve verwarming boven te kijken (elektrisch, wp L/L of andere).
Hmm ik denk dat wij meer werken gaan doen en onze architect had dit geschat op +-255k.
We hadden gezegd 250k budget te hebben (die moet ni weten dat het eigenlijk 300k is)

Tot nu toe elke offerte dat we getekend hebben zit onder de schatting van de architect

Hmm ik denk dat wij meer werken gaan doen en onze architect had dit geschat op +-255k.
We hadden gezegd 250k budget te hebben (die moet ni weten dat het eigenlijk 300k is)

Tot nu toe elke offerte dat we getekend hebben zit onder de schatting van de architect
Zou mooi zijn! 300k is ook maar een bedrag dat mij van ver realistisch leek, ik ben pas begonnen met verdere uitwerking dus kan inderdaad goed zijn dat dat lager uitvalt.
De ene zegt dat 300k royaal is, de andere zegt dat het veel te weinig is…

Veel hangt ook af van de keuzes.
Ik denk alvast aan 2 stalen deuren in huis, afrormosia voor- en achterdeur en garagepoort, maatwerk rond de haard (ingewerkte kasten), zwevend tv meubel, dressing op maat onder de trap, verborgen deur van keuken naar berging, … tikt allemaal vlot aan.
Keuken zelf zal ook vlot 50k zijn.
Dus kan nog spannend worden 😁

We zijn onze garage aan het verbouwen tot slaapkamer. Tijdens het isoleren van de vloer was ik al tegen een stuk asbest gestoten (wist ik enkel maar omdat er een sticker opkleefde dat het asbest bevat), maar toen geen verdere aandacht aan besteed. Nu dat het een slaapkamer wordt, was ik toch aan het denken of het niet beter is het klein stukje asbest te verwijderen of in te kapselen door het te schilderen. Het gaat om een doorvoer van de garage naar de kruipkelder, waar de gasbuis doorloopt. Het verwijderen zal dus sowieso niet evident zijn, aangezien ik de gasbuis niet wil losmaken en/of beschadigen. Zal dus loskappen worden. Ook weet ik niet of het losgebonden asbest is of niet. Ik vond het op zich al vreemd om asbest tegen te komen in een huis van 1991, maar ze zullen die sticker er wel niet voor niets opgekleefd hebben zeker. :p

Wat denken jullie? Zelf verwijderen door los te kappen, of gewoon proberen schilderen (zal ook niet makkelijk zijn om het binnenin te schilderen)?

Ik heb ondertussen de nodige zaken besteld (geen verf, maar een impregneermiddel met spuitbusjes zodat ik het ook in de buis kan aanbrengen zonder PUR te gebruiken) en zonet de eerste laag impregneer gezet. Voor de geïnteresseerden, het betreft dit setje:

Ik ben vooral fan van die set, omdat het in 3 lagen aangebracht moet worden en als ik toch een laag niet helemaal dekkend zou aangebracht hebben (aangezien ik niet overal goed aankan), zal één van de andere lagen dit hopelijk wel afdekken. Daarna nog een dikke luchtdichte plastic over aanbrengen met asbest stickers, en ik ben 100% gerust dat er geen vezeltje meer vrij kan komen. Is waarschijnlijk dikke overkill, maar aangezien het zo weinig asbest is kan ik het wel makkelijk grondig aanpakken, dus waarom niet?

Nu ik bezig was, besefte ik dat die asbest waarschijnlijk door Fluvius is geplaatst, aangezien dit enkel is geplaatst vóór de gasmeter.
Er zit nog een tweede asbest buis in de kruipkelder richting de straat. Zie foto's hieronder (niet letten op de druppels, da's geen waterlek ofzo, de eerste laag impregneer was net rijkelijk aangebracht). Aangezien alle asbest uiteindelijk verwijderd moet worden uit huizen, is Fluvius dan niet verplicht om de asbest op hun kosten te komen verwijderen als ik dit vraag? Voor zover ik weet is Fluvius toch verantwoordelijk voor de gasleidingen van de straat tot de meter in huis?

Zou mooi zijn! 300k is ook maar een bedrag dat mij van ver realistisch leek, ik ben pas begonnen met verdere uitwerking dus kan inderdaad goed zijn dat dat lager uitvalt.
De ene zegt dat 300k royaal is, de andere zegt dat het veel te weinig is…

Veel hangt ook af van de keuzes.
Ik denk alvast aan 2 stalen deuren in huis, afrormosia voor- en achterdeur en garagepoort, maatwerk rond de haard (ingewerkte kasten), zwevend tv meubel, dressing op maat onder de trap, verborgen deur van keuken naar berging, … tikt allemaal vlot aan.
Keuken zelf zal ook vlot 50k zijn.
Dus kan nog spannend worden 😁

Oke ja dat klinkt duurder dan onze afwerking 😛

Ik ben bijna van de aannemer vanaf maar volgende week moet hij nog de nieuwe velux koepels steken. Ik zoek op hoe dit zou moeten:
en

Wat zie ik nu op ons dak waar ze al de chape geplaatst hebben? De oude koepels zitten er nog in en ze hebben geen kimblokken o.i.d. voorzien 🙄😭

Ik ga niet verbaast zijn als die die koepels gewoon op de isolatie plaatsen.

Het houdt niet op.
Vandaag zijn ze komen opmeten voor het raam, schuifraam en de deur. Wat had ik nog niet opgemerkt (maar de gast van de ramen en deuren wel)?
  • Onder de dorpels voor het schuifraam en het vast raam zit er geen waterkerende folie. Dit kan dus echt een probleem worden aangezien we een verzonken schuifraam hebben.
  • de Geveldragers voor de gevelsteen zakt 1 cm door in het midden;
  • De uiterst linkse dorpel van het schuifraam staat scheef en komt op het einde 5 mm omhoog;
Edit: Zucht, steunpaal moet afgesneden worden en opnieuw gedaan worden omdat de kopplaat te scheef staat waardoor de druk niet genoeg verdeeld wordt.

Laatst bewerkt:
en wat ga je zelf doen.

Is een droog systeem dan zoveel duurder dan een nat systeem? Als ik dat zo wat bekijk (wat ik online dan kan vinden tenminste..) is dat nu toch niet extreem?

Er zijn ook wel enkele voordelen aan los van de mindere opbouwhoogte, zoals de betere warmtegeleiding waardoor je op nog lagere temperatuur kan stoken?

Ik vraag het even omdat ik zelf aan het zien ben voor in de aankomende renovatie te werken met een droog systeem.. niet dat dat opeens extreem duur gaat worden.. de het ietsje prijziger is me wel duidelijk.

Je gaat bij een droogsysteem de vloer waar je het op plaatst volledig en goed moeten egaliseren.
Een droogsysteem heeft als voordeel dat je ook niet in de knoei gaat komen met je waterkering in je muren.
Een groot nadeel van een droog systeem is dat je met je elektrische en sanitaire leidingen niet/moeilijk weg kan.

Je gaat bij een droogsysteem de vloer waar je het op plaatst volledig en goed moeten egaliseren.
Een droogsysteem heeft als voordeel dat je ook niet in de knoei gaat komen met je waterkering in je muren.
Een groot nadeel van een droog systeem is dat je met je elektrische en sanitaire leidingen niet/moeilijk weg kan.
je kan toch op de welfsels/beton je leidingen leggen en dan een uitvulchappe erover? Ik lees werkelijk nergens dat leidingen een nadeel zijn bij een droog systeem?

Het zou in mijn geval geen probleem zijn aangezien ik alle leidingen via de kelder ga laten lopen, maar ik vraag me wel af waarom ik nergens die negatieve punten lees buiten de kostprijs. (Niet dat ik je niet geloof trouwens, maar overal staat toch gewoon de leidingen onder de isolatie in een uitvulchappe..)

Dat is dus afhankelijk van de hoogte die je tot je beschikking hebt.
En zoals ik zei moet de ondergrond perfect vlak zijn voor een droog systeem.
Waar je bij nat geen hoogte verliest door de leiding voor sanitair en Elektra (die zitten in je isolatie), is dat bij droog wel het geval.
Verder is er behalve de meerprijs van ±75-100 €/m² (door vakman) idd geen verschil. Verwarm technisch werkt het praktisch hetzelfde. Waar nat iets trager reageert (wat in combinatie met een warmtepomp en zonnepanelen wel een klein voordeel is imho)

Dat is dus afhankelijk van de hoogte die je tot je beschikking hebt.
En zoals ik zei moet de ondergrond perfect vlak zijn voor een droog systeem.
Waar je bij nat geen hoogte verliest door de leiding voor sanitair en Elektra (die zitten in je isolatie), is dat bij droog wel het geval.
Verder is er behalve de meerprijs van ±75-100 €/m² (door vakman) idd geen verschil. Verwarm technisch werkt het praktisch hetzelfde. Waar nat iets trager reageert (wat in combinatie met een warmtepomp en zonnepanelen wel een klein voordeel is imho)
Bon merci voor de info. Ik zal alvast eens proberen achterhalen wat mijn beschikbare opbouwhoogte nu effectief gaat zijn, want ik wil sowieso op quasi exact dezelfde hoogte uitkomen als nu het geval is.

Ik blijf het toch tegenstrijdige informatie vinden die je geeft.. het voordeel van droog systeem zou geringe opbouwhoogte zijn terwijl jij eigenlijk zegt dat je net hoogte verliest..? Sorry dat ik blijf doorvragen, nog nooit vvw gelegd en ik probeer gewoon alle info te begrijpen die ik online kan vinden.

Had eens een vraagje, we hebben onze oprit uitgebroken, gaan het heraanleggen in kasseien de boorden hebben we laten doen en de rest gaan we zelf doen.

Nu zijn we op zoek om stabilise te leveren had gedacht aan een silo of iedere zaterdag iemand paar m³ laten lossen mits het redelijk rap moet opgewerkt worden als we het los laten leveren.

Is rond de streek van Kortrijk ( zwevegem )

Had eens een vraagje, we hebben onze oprit uitgebroken, gaan het heraanleggen in kasseien de boorden hebben we laten doen en de rest gaan we zelf doen.

Nu zijn we op zoek om stabilise te leveren had gedacht aan een silo of iedere zaterdag iemand paar m³ laten lossen mits het redelijk rap moet opgewerkt worden als we het los laten leveren.

Is rond de streek van Kortrijk ( zwevegem )
Als dat echte kasseien zijn leg je die beter niet in de stabilise maar in (breek)zand. Als het platines zijn kan je die wel in de stabilise leggen. Je kan die ook zelf aanmaken ter plaatse, dan mix je enkel wat je nodig hebt.

Als dat echte kasseien zijn leg je die beter niet in de stabilise maar in (breek)zand. Als het platines zijn kan je die wel in de stabilise leggen. Je kan die ook zelf aanmaken ter plaatse, dan mix je enkel wat je nodig hebt.
Tis stabilise met 250kg/m³ cement met dik grof zand zodat er later met tijd af en toe een zware vrachtauto over kan om te lossen enz, en zou +- 35cm opgehoogd worden met stabiel. Ja zelf mixen is geen optie heb ongeveer 200m² te doen

Tis stabilise met 250kg/m³ cement met dik grof zand zodat er later met tijd af en toe een zware vrachtauto over kan om te lossen enz, en zou +- 35cm opgehoogd worden met stabiel. Ja zelf mixen is geen optie heb ongeveer 200m² te doen
Zijn het echte kasseien?
Als je die zo gaat leggen krijg je net meer zever omdat die moeten kunnen werken, daarom dat die in zand worden gelegd.

Die verhouding stabilise zou ik buiten nooit gebuiken trouwens, daar gaat een pak minder water door kunnen dan door klassieke van 150kg/kuub.

Zijn het echte kasseien?
Als je die zo gaat leggen krijg je net meer zever omdat die moeten kunnen werken, daarom dat die in zand worden gelegd.

Die verhouding stabilise zou ik buiten nooit gebuiken trouwens, daar gaat een pak minder water door kunnen dan door klassieke van 150kg/kuub.
Ja zijn porfier 15/15, afloop van water is met paar dekseltjes gedaan en verwerkt in een goot met kasseien gemaakt aan de garage en dan is er een karrepad tot aan de inrit en daar terug vol stuk kasseien

Terug
Bovenaan