De verbouw-topic!

Onlangs offerte zitten aanvragen voor vervangen asbestdak + isoleren langs buiten volgens Sarking. Aannemer kwam eerst met richtprijs 30-40k, maar na plaatsbezoek met opmetingen en het toevoegen van 3 veluxen met toebehoren, hebben we de prijs zien stijgen tot 67k.

Gaat om een dak van 155m², en de offerte is gelukkig genoeg wel volledig: verwijderen asbest, bouwafval, isolatie/onderdak/panlatten/dakpannen/bekleding dakoversteken/lood/hanggoot & afvoer zowel materiaal als werkuren, en werfinrichting zitten inbegrepen.
Viel echter half omver van het uiteindelijke bedrag: 67k lijkt me een pak geld voor uiteindelijk een dak, en dan zijn we hier nog niet aan onze gevel- of binnenwerken begonnen :p

Het is nu wel een goed aanschreven aannemer die ook totaalrenovaties- en schrijnwerk kan doen, wat voor ons ergens een meerwaarde is om een renovatiepartner op lange termijn te hebben. Maar'k vind het wat lastig om in te schatten of we ons wat bij de hoge kostprijs (waar al enkele kortingen van af zijn) moeten neerleggen, of ze toch obsceen veel aan het aanrekenen zouden zijn.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee?
ik vermoed dat het hier niet over een standaard zadeldak gaat?

Wellicht dat de verwerking van de asbest een grote hap uit de offerte is.

In 2020 ons piramidedak met uitsprong en dak achterbouw laten vervangen (geen asbest). Ging ongeveer over een 160 m². Van A tot Z alles nieuw buiten het plaatsen van isolatie (wel ook 2 veluxen). Kwam toen op 34k.

Vond ik toen al enorm veel geld.

ik vermoed dat het hier niet over een standaard zadeldak gaat?

Wellicht dat de verwerking van de asbest een grote hap uit de offerte is.

In 2020 ons piramidedak met uitsprong en dak achterbouw laten vervangen (geen asbest). Ging ongeveer over een 160 m². Van A tot Z alles nieuw buiten het plaatsen van isolatie (wel ook 2 veluxen). Kwam toen op 34k.

Vond ik toen al enorm veel geld.
Yep, wel een standaard dak (bungalow in ons geval).
Totaalprijs voor asbest weghalen + wegvoeren is 9300.

Als we dat er af halen zou het dus alsnog op een 55k komen, wat voor een vergelijkbare oppervlakte met jouw dak nog steeds een hoge prijs lijkt als je indexaties e.d. meetelt.

Hier vorig jaar ook een dak laten vervangen en achterover gevallen van de prijzen (tov van het jaar ervoor).

40k betaald voor 85m2 Sarking dak:
- constructie werd verstevigd met extra balken
- nieuwe bakgoot uitgetimmerd (12lm)
- 4 veluxen
Was dat ook met iets van asbest weghalen er bij? Lijkt ook een zeer hoge prijs, zeker met die beperkte oppervlakte

Als we dat er af halen zou het dus alsnog op een 55k komen, wat voor een vergelijkbare oppervlakte met jouw dak nog steeds een hoge prijs lijkt als je indexaties e.d. meetelt.
Lijkt me absurd duur. Al ben ik niet helemaal mee met de recente prijsevoluties. Ik zou in ieder geval nog een paar dakwerkers laten komen.

Onlangs offerte zitten aanvragen voor vervangen asbestdak + isoleren langs buiten volgens Sarking. Aannemer kwam eerst met richtprijs 30-40k, maar na plaatsbezoek met opmetingen en het toevoegen van 3 veluxen met toebehoren, hebben we de prijs zien stijgen tot 67k.

Gaat om een dak van 155m², en de offerte is gelukkig genoeg wel volledig: verwijderen asbest, bouwafval, isolatie/onderdak/panlatten/dakpannen/bekleding dakoversteken/lood/hanggoot & afvoer zowel materiaal als werkuren, en werfinrichting zitten inbegrepen.
Viel echter half omver van het uiteindelijke bedrag: 67k lijkt me een pak geld voor uiteindelijk een dak, en dan zijn we hier nog niet aan onze gevel- of binnenwerken begonnen :p

Het is nu wel een goed aanschreven aannemer die ook totaalrenovaties- en schrijnwerk kan doen, wat voor ons ergens een meerwaarde is om een renovatiepartner op lange termijn te hebben. Maar'k vind het wat lastig om in te schatten of we ons wat bij de hoge kostprijs (waar al enkele kortingen van af zijn) moeten neerleggen, of ze toch obsceen veel aan het aanrekenen zouden zijn.

Snel verder kijken.

In 2019 100m2 het zelfde laten doen. Asbet leien laten verwijderen, sarking 12cm isolatie en opbouw nieuwe leien, schoorsteen laten bekleden en 4 velux ramen vervangen. 16K incl. btw

Offertes liepen uit van 15k tot 35k voor de zelfde materialen en werken.

Toevallig bruut prijs laten maken in de piek van de materialencrisis voor een optopping, dus schilddak van 30° weg en zadeldak van 45° in de plaats met 4 veluxen, 4 ramen, standaard pannen dit op de bestaande betonnen ringbalken (10x12 m). Dit kwam op 60 K. Hier zit dus wel een volledige constructie in hout in + isolatie + topgevels wind/waterdicht.

In jouw geval moet er niks aan de constructie gewijzigd worden? Betreft dit een makkelijk toegankelijke woning? Zijn het asbestleien? Of enkel het onderdak?

...

In jouw geval moet er niks aan de constructie gewijzigd worden? Betreft dit een makkelijk toegankelijke woning? Zijn het asbestleien? Of enkel het onderdak?
Neen, enkel maken openingen voor Velux. Woning is alleenstaand met genoeg ruimte oprit, en vermits het een bungalow is niet al te veel stellingwerk :)

Het zijn inderdaad wel asbestleitjes, onderdak ben ik niet zeker van en ook niet 100% zeker of de aannemer dat heeft gecontroleerd. Alles staat als eenheid 'forfait', dus wat lastig daarbij af te gaan voor welke exacte hoeveelheid ze het rekenen. Zou ook eens moeten nahoren voor welke m² oppervlakte dak hij al z'n berekeningen heeft gedaan omdat dat er nergens op staat - enkel forfaitair.

Op zoek naar terrastegels, keramisch & gerectificeerd.
Iemand een tip waar er vaak 'loten' worden verkocht? Ik ben wel wat flexibel in kleurkeuze etc, dus prijs primeert :)

Momenteel Impermo aan 22eu/m² is de beste optie so far. Maar heb moeite om te geloven dat dit de beste keuze zou zijn

Bestaande woning van 1950 waar we de koterij gaan ombouwen en vernieuwen tot bureel en badkamer. Het gaat over om en bij 30m². Ben ik dan verplicht regenwatersysteem te installeren?

Ik had hier al eens gepost ivm verwarming in de loods.

Ik zat nu te denken, wat als ik vraag aan de aannemer die ze bouwt om die hele loods te voorzien van vloerwerwarming?
Dat lijkt me toch dé beste manier om te verwarmen de hele winter door?

Ook omdat je met stralingswarmte zit uit de beton, dan heeft het niet zo veel invloed als de poort eens even open en dicht gaat, correct?

Maar kan vloerverwarming uberhaupt een ruimte van 200m² en 7m hoog verwarmen? (naar 18 a 19 graden)

En is dat betaalbaar ? :D Heb geen flauw idee van de kostprijs.

Langs de andere kant,
De afgesloten ruimte die ik wil maken met airco in bv gaat ook al snel 10-15k kosten.
Voor dezelfde prijs ligt er misschien vloerverwarming in ?

Was dat ook met iets van asbest weghalen er bij? Lijkt ook een zeer hoge prijs, zeker met die beperkte oppervlakte

Voor referentie wij hadden nu 80k voor volledig vervangen dak en dakstructuur (balken). 250m2, keramische pannen, 6 dubbel-tripple veluxen (dus gemaakt van 14 'individuele', maar wel dat type waar ze het zo al aan elkaar aanbieden). En isolatie. Asbest was 8k ervan.

Was wel onderdeel nog van een groter project

Indexatie me pre corona is makkelijk X1,5 helaas ...

Iemand een idee voor wat er houten balken mee ingegoten zijn in de vloerplaat? Te zien vanuit de kruipruimte.
zosWVfr.jpeg

bL3hmFy.jpeg

Ik woon sinds kort in een halfopen bebouwing en ervaar jammer genoeg veel geluidsoverlast van de buren. Nu niet dat het zo'n luidruchtige mensen zijn maar ik hoor werkelijk alles, soms lijkt het alsof ze in mijn huis aanwezig zijn. Nu heb ik me laten vertellen dat dit komt doordat beide huizen tegelijk gezet geweest zijn en dus een gezamenlijke grondplaat hebben. Kan hier nog iets aan worden gedaan? Binnenkort beginnen ze aan renovatiewerken dus zal het geluid zeker onhoudbaar worden.. Indien we beiden onze vloer zouden isoleren (is een huis van de jaren 70) zou het probleem dan verholpen zijn? Het is zelf zodanig erg dat ik overweeg om terug te verhuizen

Hier bij mij is er geen spouwmuur tussen de gezamelijke muur. Ik heb geluidsisolatie geplaatst tegen die muur in de living. Vroeger konden wij meeluisteren wanneer bij de buren de tv opstond. Verschillende lagen geluidsisolatie moeten doen. Na elke laag ging ik bij de buren luisteren terwijl mijn vrouw de geluidsisolatie bij ons harder en harder zette. Nu moet het al erg luid worden eer wij iets horen in de living. Wanneer er daar iemand met hoge hakken rondloopt dat horen wij wel nog. Dat gaat via de vloer veronderstel ik.

Ik had hier al eens gepost ivm verwarming in de loods.

Ik zat nu te denken, wat als ik vraag aan de aannemer die ze bouwt om die hele loods te voorzien van vloerwerwarming?
Dat lijkt me toch dé beste manier om te verwarmen de hele winter door?

Ook omdat je met stralingswarmte zit uit de beton, dan heeft het niet zo veel invloed als de poort eens even open en dicht gaat, correct?

Maar kan vloerverwarming uberhaupt een ruimte van 200m² en 7m hoog verwarmen? (naar 18 a 19 graden)

En is dat betaalbaar ? :D Heb geen flauw idee van de kostprijs.

Langs de andere kant,
De afgesloten ruimte die ik wil maken met airco in bv gaat ook al snel 10-15k kosten.
Voor dezelfde prijs ligt er misschien vloerverwarming in ?

Vloerverwarming gaat net langer duren omdat dit lage temperatuur verwarming is. Het is niet omdat die beton op 30 graden staat dat je het amper gaat voelen als je de poort open laat staan. Dan heb je net snelle warmte nodig (=hogere temperatuur)

Iemand een idee voor wat er houten balken mee ingegoten zijn in de vloerplaat? Te zien vanuit de kruipruimte.
zosWVfr.jpeg

bL3hmFy.jpeg

Lijken me allemaal prefab platen verloren bekisting en dan net een klein passtukje in hout bekist om het dicht te zetten voor het betonneren. Verder heeft dat geen enkele functie.

Vloerverwarming gaat net langer duren omdat dit lage temperatuur verwarming is. Het is niet omdat die beton op 30 graden staat dat je het amper gaat voelen als je de poort open laat staan. Dan heb je net snelle warmte nodig (=hogere temperatuur)

Nogtans lees ik vooral positieve reacties eigenlijk.
Stralingswarmte is altijd beter dan de lucht verwarmen zou blijken.

Ik woon sinds kort in een halfopen bebouwing en ervaar jammer genoeg veel geluidsoverlast van de buren. Nu niet dat het zo'n luidruchtige mensen zijn maar ik hoor werkelijk alles, soms lijkt het alsof ze in mijn huis aanwezig zijn. Nu heb ik me laten vertellen dat dit komt doordat beide huizen tegelijk gezet geweest zijn en dus een gezamenlijke grondplaat hebben. Kan hier nog iets aan worden gedaan? Binnenkort beginnen ze aan renovatiewerken dus zal het geluid zeker onhoudbaar worden.. Indien we beiden onze vloer zouden isoleren (is een huis van de jaren 70) zou het probleem dan verholpen zijn? Het is zelf zodanig erg dat ik overweeg om terug te verhuizen
Het gaat er om welk geluid je hoort. Bij akoestische problemen is het heel belangrijk om het onderscheid te maken tussen luchtgeluid en contactgeluid. M.a.w. hoor je ze praten? Of hoor je eerder het verschuiven van meubilair of naaldhakken?

Het gaat er om welk geluid je hoort. Bij akoestische problemen is het heel belangrijk om het onderscheid te maken tussen luchtgeluid en contactgeluid. M.a.w. hoor je ze praten? Of hoor je eerder het verschuiven van meubilair of naaldhakken?
Beiden. Maar vooral het verschuiven van meubilair

Voor het ontkoppelen van een scheidingswand (dus geen voorzet), hoe kan je zeker zijn dat de wand vast staat?

Voor de wanden rond onze trap naar de zolder moesten we pluggen in de beton kloppen omdat we niet tot aan het dak konden gaan, maar dit wil ik niet doen voor de scheidingswand tussen onze nieuwe keuken en het waskot omdat de wand op de nieuwe vloer zal komen te staan (en het plafond wil ik ook niet beschadigen).

Ik vind wel wat informatie online, maar het is me nooit duidelijk hoe ik de wand concreet moet ontkoppelen maar tegelijkertijd nog stevig en vooral recht kan laten staan.

Ik weet wel dat ik iets zoals dit (https://www.eurabo.be/nl/producten/acoustix-ontkoppelingsstrip) tussen de vloer en het houten frame moet plaatsen. maar dan staat het frame toch nog 'los'? Moet ik dan nog pluggen met speciale rubbers in de muren slaan bv.?

Beiden. Maar vooral het verschuiven van meubilair
Tenzij beide woning 100% ontkoppeld zijn, gaat dit contactgeluid altijd hoorbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Voor het ontkoppelen van een scheidingswand (dus geen voorzet), hoe kan je zeker zijn dat de wand vast staat?

Voor de wanden rond onze trap naar de zolder moesten we pluggen in de beton kloppen omdat we niet tot aan het dak konden gaan, maar dit wil ik niet doen voor de scheidingswand tussen onze nieuwe keuken en het waskot omdat de wand op de nieuwe vloer zal komen te staan (en het plafond wil ik ook niet beschadigen).

Ik vind wel wat informatie online, maar het is me nooit duidelijk hoe ik de wand concreet moet ontkoppelen maar tegelijkertijd nog stevig en vooral recht kan laten staan.

Ik weet wel dat ik iets zoals dit (https://www.eurabo.be/nl/producten/acoustix-ontkoppelingsstrip) tussen de vloer en het houten frame moet plaatsen. maar dan staat het frame toch nog 'los'? Moet ik dan nog pluggen met speciale rubbers in de muren slaan bv.?

Tenzij beide woning 100% ontkoppeld zijn, gaat dit contactgeluid altijd hoorbaar zijn.

Gewoon zo een akoestische afdichtingsband voorzien, gyproc heeft dat ook zelf.
Je plakt dat aan je metalstud en dan bevestig je hem zoals je altijd zou bevestigen

Terug
Bovenaan