De verbouw-topic!

Goed ik ga hier eens polsen aan de kenners. Ik ben bezig met de voorbereiding voor de inrichting van een nieuwe loods.
Grootste probleem is verwarming.

Ik ga een verdiep in bouwen waar alles van machines en bureel zal zijn +/- 70m² en daaronder ga ik 2 bays steken om auto's te behandelen.
De hele zone onder dat verdiep zou ik willen kunnen afsluiten in de winter om dan enkel die plaats tot 20 graden te kunnen opwarmen met infrarood of airco bv.

Zie foto onderaan van hoe het ongeveer zal zijn, enkel komt er nog een kolom in het midden te staan ter ondersteuning.

Mijn initieel gedacht was om 2x glazen schuifwand te installeren van 5 meter elks links en rechts van de kolom in het midden. Dat is stijlvol, en neemt ook geen licht weg.

Probleem: Verdiep komt op 350 a 400cm hoogte en de betaalbare schuifwanden zijn slechts 250cm hoog, vanaf je hoger gaat moet er speciaal glas gebruikt worden en wordt het zeer duur.

Dan dacht ik om er gewoon 2 poorten in te steken waar glas of plexi glas in zit hoofdzakelijk ipv panelen?

Maar... Misschien zijn er hier nog mensen met ideetjes :)

edit: Even toevoegen, de ruimte die moet open en dicht kunnen moet zeker 350cm hoog zijn voor camionetten en dergelijke onder te kunnen laten passeren.

Bekijk bijlage 26408
Gebruik PC kanaalplaten zoals in lichtstraten. Daar komt ook vrij veel licht door en dat zal waarschijnlijk een stuk minder duurd zijn. Die isoleren ook goed, en je kan kiezen tussen helder, opaal, zonwerend of zelfs een kleur. Let wel op, helder is niet glashelder door de kanalen die er in zitten.

Zo een plaat van 32 mm heeft een Ut-waarde van rond de 1.1 W/m²K vermoed ik. Macrolux is een gekende speler in die markt en heeft ook profielen enz. Als je zulke platen bestelt, laat ze zeker aftapen. Dat is tegen vuil in de kanalen. Ene kant zal een speciale tape hebben die vochtregulerend is tegen condens.

Ik vond de TF: de Ut-waarde is idd 1.1 W/m²K: https://www.stabilitbenelux.nl/sites/default/files/multiwall_brochure.pdf

Of maak een constructie met kader waar het glas in kan gemonteerd worden en alles boven 2.5 meter sandwichpaneel is. Sandwichpanelen isoleren uitstekend en kosten ook de wereld niet. Qua gewicht zal dat ook best meevallen vermoed ik.

Gebruik PC kanaalplaten zoals in lichtstraten. Daar komt ook vrij veel licht door en dat zal waarschijnlijk een stuk minder duurd zijn. Die isoleren ook goed, en je kan kiezen tussen helder, opaal, zonwerend of zelfs een kleur. Let wel op, helder is niet glashelder door de kanalen die er in zitten.

Zo een plaat van 32 mm heeft een Ut-waarde van rond de 1.1 W/m²K vermoed ik. Macrolux is een gekende speler in die markt en heeft ook profielen enz. Als je zulke platen bestelt, laat ze zeker aftapen. Dat is tegen vuil in de kanalen. Ene kant zal een speciale tape hebben die vochtregulerend is tegen condens.

Ik vond de TF: de Ut-waarde is idd 1.1 W/m²K: https://www.stabilitbenelux.nl/sites/default/files/multiwall_brochure.pdf

Of maak een constructie met kader waar het glas in kan gemonteerd worden en alles boven 2.5 meter sandwichpaneel is. Sandwichpanelen isoleren uitstekend en kosten ook de wereld niet. Qua gewicht zal dat ook best meevallen vermoed ik.

Mmm thanks voor de info! Ik zal het bekijken :-)
Isolatie waarde zal mss nog beter zijn dan enkel glas?

Mmm thanks voor de info! Ik zal het bekijken :)
Isolatie waarde zal mss nog beter zijn dan enkel glas?
Zeker weten. Enkel glas heeft maar een isolatiewaarde van 7 W/m²K of zoiets. De platen die ik u voorstel isoleren even goed als HR++ glas.
Als de isolatiewaarde van enkel glas genoeg is kan je evengoed massief acryl of massief PC gebruiken, maar beiden zijn duur.
Gelijk welke kanaalplaat isoleert beter dan enkel glas. Een enkel plaatje van 10 mm dik heeft al een Ut-waarde 2,5 W/m²K. Da's ongeveer zo goed als oud HR++ glas van 20 jaar terug.

Macrolux heeft trouwens specifiek voor wanden en gevels platen met een tand-groefsysteem valt mijn frank nu:

Onderaan in de datasheets zie je dat de isolatiewaarde iets minder is (maar nog altijd goed) omdat deze platen minder kamers hebben. Je kan ook alle toebehoren zien zoals profielen en dichtingen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een zadeldak met de volgende opbouw (van buiten naar binnen): pannen - onderdak - dakstructuur met daartussen rotswol (dampscherm kapot gesneden) - PIR platen met alu zijde op de kepers met alle naden dichtgetaped.

Nu wil ik de zolder afwerken met een metalstud voorzetwand bovenop de PIR platen. Tussen de metalstud profielen dacht ik om nog extra rotswol te steken aangezien er anders toch maar plaats verloren is.. Dien ik nu nog eens te werken met een dampdichte folie of laat ik de alu zijde van de PIR platen zijn werk doen als dampscherm?

Beetje aan't kijken naar kosten/baten voor het huis(1950) te isoleren.
Eerste optie is buiten isolatie(16cm) met crepie. Andere optie is spouwmuur isolate(EPS korrels) in combinatie met kaleien.

Redelijk verschil in kost, maar is het dat ook waard?

Laatst bewerkt:
Eerste optie is buiten isolatie(16cm) met crepie. Andere optie is spouwmuur isolate(EPD korrels) in combinatie met kaleien.

Waard als in energie besparing, neen.
Waard als EPC naar beneden krijgen en doorverkoopwaarde, Ja.

Eerste optie is buiten isolatie(16cm) met crepie. Andere optie is spouwmuur isolate(EPD korrels) in combinatie met kaleien.

Ik kon via de provincie een renovatiescan aanvragen, hier een huis van 1959 maar met veel ramen/deuren/garagepoort. Die zei dus gelijk dat ik me niet moest bezighouden met isolatie van de gevel, te weinig effect voor een te grote kost. Misschien kan jij dat ook aanvragen?

Persoonlijk zou ik weg blijven van uw spouw te laten opvullen. Mijn ouders hebben dit jaren geleden gedaan en nu zitten ze met opstijgend vocht binnen.
Maar bij zo'n oud huis vraag ik me af of je überhaupt wel een spouw hebt ;)

@Chickenlal is het geen mogelijkheid om slechts 1 bay voor te behouden voor bestelwagens en de andere toe te doen tot op 2m50 hoogte?
Hoe goed is de isolatie van de buitenmuren? Je moet daar ook geen super-isolerende afscheiding maken als de buitenmuur bestaat uit een enkele steen.

Persoonlijk zou ik weg blijven van uw spouw te laten opvullen. Mijn ouders hebben dit jaren geleden gedaan en nu zitten ze met opstijgend vocht binnen.

@Chickenlal is het geen mogelijkheid om slechts 1 bay voor te behouden voor bestelwagens en de andere toe te doen tot op 2m50 hoogte?
Hoe goed is de isolatie van de buitenmuren? Je moet daar ook geen super-isolerende afscheiding maken als de buitenmuur bestaat uit een enkele steen.
Ook met van die parels, of hebben ze pur laten inspuiten?

De loodsen worden nog gebouwd dus zijn allemaal wel vrij conform met minstens 10cm in de muren.
Als ik toch 1 maak op 3m50 dan maak ik ze wel beide.

Het komt niet op een euro, moet gewoon wat goed zijn natuurlijk.

Spouwmuur opvallen == problemen. Als er al een spouwmuur is. Gevelsteen verwijderen en isolatie steken als het kan.

Spouwmuur opvallen == problemen. Als er al een spouwmuur is. Gevelsteen verwijderen en isolatie steken als het kan.
Vind ik wat overdreven. Hier spouw laten opvullen met EPS parels en geen problemen. Mijn ouders ook spouw laten opvullen met EPS parels, geen problemen. Ze moeten de spouw op voorhand inspecteren, maar als ze dat correct doen en de spouw wordt oké bevonden, kan dit zonder problemen gedaan worden.

Gevelsteen laten verwijderen kost ontzettend veel en is ook niet wenselijk als je een mooie steen hebt.

Als je een lelijke gevelsteen hebt en je hebt het geld er voor over, is het natuurlijk wel de betere oplossing. Maar als je zonder ingrijpende werken de muur wil isoleren, is spouwmuurisolatie zeker een goede optie.

Ik kon via de provincie een renovatiescan aanvragen, hier een huis van 1959 maar met veel ramen/deuren/garagepoort. Die zei dus gelijk dat ik me niet moest bezighouden met isolatie van de gevel, te weinig effect voor een te grote kost. Misschien kan jij dat ook aanvragen?
Goeie tip. Scan hier ook nu aangevraagd. Die gaven je dus het advies om niks te doen naar isolatie toe?

Geen idee, is ook al lang geleden. Ik denk eigenlijk geen van beide.
Dan moet je statement wat genuanceerd worden vind ik.. :)

Zoals hierboven geschreven: als dat correct wordt toegepast (en alleen wordt toegepast na een geslaagde inspectie van de spouw) kan het wel een relatief goedkope ingreep zijn om het comfort van de woning te verhogen hoor.

Dan moet je statement wat genuanceerd worden vind ik.. :)

Zoals hierboven geschreven: als dat correct wordt toegepast (en alleen wordt toegepast na een geslaagde inspectie van de spouw) kan het wel een relatief goedkope ingreep zijn om het comfort van de woning te verhogen hoor.
Ze zijn er lang tevreden over geweest maar nu na een jaar of 10 - 15 zitten ze wel met vocht problemen.
Sowieso maak je een overbrugging tussen de buiten en binnen muur waar dit nooit de bedoeling is geweest.
Zelfs met parels kan water over gebracht worden tussen de 2. Condensatie die over druppelt van buiten naar binnen en je hebt water waar je het niet wilt

Goed ik ga hier eens polsen aan de kenners. Ik ben bezig met de voorbereiding voor de inrichting van een nieuwe loods.
Grootste probleem is verwarming.

Ik ga een verdiep in bouwen waar alles van machines en bureel zal zijn +/- 70m² en daaronder ga ik 2 bays steken om auto's te behandelen.
De hele zone onder dat verdiep zou ik willen kunnen afsluiten in de winter om dan enkel die plaats tot 20 graden te kunnen opwarmen met infrarood of airco bv.

Zie foto onderaan van hoe het ongeveer zal zijn, enkel komt er nog een kolom in het midden te staan ter ondersteuning.

Mijn initieel gedacht was om 2x glazen schuifwand te installeren van 5 meter elks links en rechts van de kolom in het midden. Dat is stijlvol, en neemt ook geen licht weg.

Probleem: Verdiep komt op 350 a 400cm hoogte en de betaalbare schuifwanden zijn slechts 250cm hoog, vanaf je hoger gaat moet er speciaal glas gebruikt worden en wordt het zeer duur.

Dan dacht ik om er gewoon 2 poorten in te steken waar glas of plexi glas in zit hoofdzakelijk ipv panelen?

Maar... Misschien zijn er hier nog mensen met ideetjes :)

edit: Even toevoegen, de ruimte die moet open en dicht kunnen moet zeker 350cm hoog zijn voor camionetten en dergelijke onder te kunnen laten passeren.

Bekijk bijlage 26408

Los van je schuifwanden: kan je die trap niet VOOR die ruimte steken? Anders verlies je langs dat trapgat ook alle warmte naar boven toe in de winter.

Goeie tip. Scan hier ook nu aangevraagd. Die gaven je dus het advies om niks te doen naar isolatie toe?
Enkel wat gevel- en/of spouwmuur isolatie toe: inderdaad.
Maar ik had echt een goede, besprak zo bvb welke ventilatie ik best in de badkamer zou steken en waar, als er eens kosten komen aan het plat dak: vraag eens na hoe het met de stabiliteit zit om daar eventueel een groendak van te maken, overweeg een luifel over de lichtstraat als de oververhitting een probleem wordt in de zomer,...

Terug
Bovenaan