De verbouw-topic!

Als je de juiste kabel, differentieel en max 8 aansluitpunten aanhoudt mag dat. Je kan best van binnen uit door het potje schuin naar beneden boren.
Thanks! Net eens gekeken en voor buiten hoef je geen speciale differentieel te gebruiken (zoals bij vochtige ruimtes). Lijkt me allemaal in orde, behalve die 8 aansluitpunten. Maar dan verwijder ik op een andere plaats wel een stopcontact welke ik niet gebruik.

Thanks! Net eens gekeken en voor buiten hoef je geen speciale differentieel te gebruiken (zoals bij vochtige ruimtes). Lijkt me allemaal in orde, behalve die 8 aansluitpunten. Maar dan verwijder ik op een andere plaats wel een stopcontact welke ik niet gebruik.
Ik zou toch aanraden om uw buitenstopcontact achter de 30mA differentieel te steken. Als er iets aangesloten is op uw buitenstopcontact en je zit ergens met vochtindringing gaat anders heel uw huis zonder elektriciteit zitten.

De stekker van onze regenwaterpomp is hier ook al eens onder water geraakt en toen ging ook alleen de 30mA uit. De weerstand van water is misschien te hoog om de 300mA te laten uitgaan.

Blijkbaar staat hier alles in de zekeringkast van ons tuinhuis toch achter 30mA. Dan zal ik maar een nieuwe automaat halen en zowel de stopcontacten buiten als de verlichtingspunten achter de 30mA in de zekeringkast in de garage steken. Nog nooit een automaat bijgestoken, maar zal wel lukken via Youtube filmpjes vermoed ik. :p

Wil me effe verbeteren, want sinds het nieuwe AREI moet bijna alles achter een 30mA differentieel staan blijkbaar...

Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie (nvdr. de hoofddifferentieel), wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoeligheid geplaatst (nvdr. ≤ 30mA) waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen.

Ben eens gaan kijken op de Vlaamse Overheidsite over welke verbouwpremies er zoal bestaan en aan welke we mogelijks kunnen voor kwalificeren.

Moet je een factuur, opgesteld door een stielman/aannemer, kunnen voorleggen of volstaat het 'ticketje' als je allemaal zelf wilt doen?

Of hoe gaat dit concreet in zijn werking? Mensen ervaring met de aanvraag van dergelijke premies?

Ben eens gaan kijken op de Vlaamse Overheidsite over welke verbouwpremies er zoal bestaan en aan welke we mogelijks kunnen voor kwalificeren.

Moet je een factuur, opgesteld door een stielman/aannemer, kunnen voorleggen of volstaat het 'ticketje' als je allemaal zelf wilt doen?

Of hoe gaat dit concreet in zijn werking? Mensen ervaring met de aanvraag van dergelijke premies?
Staat meestal mooi aangegeven per premie.
En de meeste moeten uitgevoerd door een aannemer ja, als je alles zelf doet zijn er veel minder van toepassing.

Kassaticket volstaat niet, telkens factuur vragen. Maar Gamma, Hubo,... Doen dat ook allemaal voor particulieren. Alle details moeten er allemaal op staat namelijk.

Recent die voor dakisolatie als zelfbouwer aangevraagd: geweigerd wegens ontbreken van dampscherm (dat al aan de PUR-panelen zit).
Specificaties van de website + foto's van de panelen getrokken van de dampschermkant en doorgestuurd en toch goedgekeurd. Je moet echt wel foto's doorsturen van het volledige proces (startende van de ruwbouwfase) en de tussenstappen als je het goedgekeurd wil hebben.

Vroeger de globale renovatiepremie aangevraagd waarbij je tot 10k kon terugtrekken. Voor 37k aan facturen ingediend als zelfbouwer: slechts 7k ontvangen. Daar zat niets van detail of motivatie in, wou je meer weten moest je in verzet gaan waarbij ze tot 6 maand tijd hadden om dat te behandelen. Niet gedaan omdat ik het geld echt nodig had en niet nog eens minimaal 6 maand kon wachten erop. Want het was niet zeker dat ik na verzet wèl meer zou krijgen natuurlijk.

En zoals kilghard aangeeft: bij de meeste MOET het door een geregistreerd aannemer zijn, geen factuur van een aannemer= automatische weigering.

Voor dak en gevelwerken document gegeven aan aannemer en ingevuld opgestuurd en na x aantal tijd premie gekregen.

Van de 5k, 1,4k terug ongeveer.

Vorig jaar was de woning 14 jaar oud dus ik viel uit de boot voor een premie voor het vervangen van een 'kapot' raam.
(De woning moet minimaal 15 jaar oud zijn)

Maar de percentages voor die verbouwpremie daarvoor zijn dit jaar aldus verlengd.
Dus ik heb de vervanging een jaartje uitgesteld. In juli is de woning 15 jaar oud en heb ik er wel recht op.

Dus ik moet nog even geduld uitoefenen. Ondertussen zit ik wel met een kapot raam. :tongue: Maar ja dat scheelt enkele honderden eurokes dus daar wil ik dan wel even op wachten.

Kapot raam als in glasbreuk? Dat zou in uw brandverzekering kunnen zitten.
Neen het rubber is volledig opengereten aan de onderkant. Het kiepraam openen gaat vlotjes maar het daarna terug dichtkrijgen is een ander verhaal.
Ook het stukje ijzer (aan de rechter bovenzijde) is helemaal verroest. Wat absoluut not done is / niet zou mogen. Normaal moet dat waterbestendig zijn (niet dus).

Omdat ik de kwaliteit van dit raam niet vertrouw (dit is niet door ons geplaatst, maar in 2009 toen wij nog geen eigenaar waren) vervang ik het liever dan dat ik het rubber en dat stukje ijzer laat vervangen.

Laatst bewerkt:
Zijn er hier dakwerkers die kunnen zeggen of een dampscherm 100% waterdicht is? Met name Vedagard Multi SK 108 vapour barrier.

We hebben een bevriende plakker die ons helpt die dat beweert.

Concreet zegt hij dat al het vocht dat tussen ons openliggend stuk dak, dat al geïsoleerd is maar nog geen EPDM heeft en het EPDM afgedekte dak, niet meer weg gaat geraken en vast zit tussen het dampscherm en de isolatie/epdm.

(deel) Technische info:
Waterdampdiffusieweerstand EN 1931 8,12 X 10¹² (m².s.Pa)/kg
Waterdampdiffusieweerstand (Sd) EN 1931 1500 m
Brandklasse EN 13501-5 Klasse E
Vuurbelasting 48 MJ/m²
Waterdichtheid EN 1928(B) Voldoet ≥ 200 kPa

Zijn er hier dakwerkers die kunnen zeggen of een dampscherm 100% waterdicht is? Met name Vedagard Multi SK 108 vapour barrier.

We hebben een bevriende plakker die ons helpt die dat beweert.

Concreet zegt hij dat al het vocht dat tussen ons openliggend stuk dak, dat al geïsoleerd is maar nog geen EPDM heeft en het EPDM afgedekte dak, niet meer weg gaat geraken en vast zit tussen het dampscherm en de isolatie/epdm.

(deel) Technische info:
Waterdampdiffusieweerstand EN 1931 8,12 X 10¹² (m².s.Pa)/kg
Waterdampdiffusieweerstand (Sd) EN 1931 1500 m
Brandklasse EN 13501-5 Klasse E
Vuurbelasting 48 MJ/m²
Waterdichtheid EN 1928(B) Voldoet ≥ 200 kPa
Klopt ja, isolatie moet volledig droog zijn voor plaatsing EPDM. Idee van een warm dak is dat er geen vocht in en uit kan.

Dus onze aannemer heeft het dak niet afgewerkten gewoon open laten liggen na het plaatsen van de isolatie. Hij wil het volgende week komen dicht doen. Dat is dus geen goed idee? Gaat dat vocht er ooit uit geraken?

Edit: kan er iemand aan TV-280?

Laatst bewerkt:
Hartje zomer kan dat weinig kwaad.

Maar normaal is het isolatie plaatsen +dezelfde dag de epdm erover.

Water dat nu in de kieren van de isolatie kruipt geraakt inderdaad niet meer weg.

Dus eerst OSB en dampscherm. (Dan heb je een waterdicht (tijdelijk geheel)
Daarna isolatie+epdm.

Terug
Bovenaan