De verbouw-topic!

Wij zitten hier nu al een dik half jaar in ons (nieuw voor ons) huis, en er zijn een aantal dingen dat we willen veranderen.

Een van de belangrijkste zaken hier is de benedenverdieping - woning uit de jaren 80, dus de woonkamer beneden bestaat uit de keuken+eetruimte en dan een zitput voor de tv, we zouden graag die zitput wegwerken en ondertussen ook een nieuwe vloer leggen, das tot nu toe allemaal vrij simpel en duidelijk.

We denken er echter ook aan om vloerverwarming te steken zodat we de radiators van de zitput ook niet op een andere plek zouden moeten hangen. Zou ook mooi lukken want dan kunnen die buizen via de gang naar den boiler lopen en ondertussen zo ook de gang wat verwarmen als bijkomend effect (en die vloer gingen we toch ook vervangen)

en nu komt de vraag: het zou gaan om een nat vloerverwarmingssysteem waar de buizen dus in de chape zouden gefreest worden.

Echter zit daar dan geen isolatie onder op die plekken, en nu vraag ik me af of dat een probleem is? gaan we niet heel veel warmte verliezen en een nutteloze kost doen door die vloerverwarming te voorzien, of ben ik te ver aan het nadenken?

De chap volledig uitbreken en isolatie onder leggen en dat type vloerverwarming steken gaat volgens mij te veel tijd & geld kosten.
Vloerverwarming zonder enige vorm van (vloer)isolatie vind ik toch een dikke no go, je gaat veel te veel warmteverliezen hebben.

Het probleem met een huis van dat tijdperk is dat je bereid moet zijn om compromissen te sluiten. Anders mag je voor je het weet heel die woning strippen als je de luxe van een nieuwbouw wil evenaren.

ofwel uitbreken en nat systeem (bij nat systeem met pur ongeveer 19cm totale opbouwhoogte nodig, met thermomix oid 24cm nodig - bij droog systeem zal dat minder zijn, maar áltijd isolatie nodig.)

Hier heb ik afgelopen wekend de afbraakwerken afgerond. Ik post hieronder wat foto’s van de leefruimte voor degenen die het zou interesseren. Het hele huis (beneden en bovenverdieping) is zo afgebroken tot op dit niveau, maar ik ga hier enkel de voortgang van de leefruimte documenteren, lijkt me het meest interessante. :)

Wat staat er op het programma:

- deze week worden de oude ramen vervangen door nieuwe

- bij-isoleren / na-isoleren / plaatsen dampscherm

- sanitair en elektriciteit begint in de week van 5 mei

- het grote schuifraam wordt volledig vervangen door een afrormosia schuifraam, daar is onze schrijnwerker momenteel volop aan bezig.

- na de technieken 10cm PUR, daarop de vloerverwarming, dan een 7cm chape en dan een 2cm voor de afwerking (parket en grote tegels in de keuken)

- dat muurtje tussen keuken en eetkamer wordt volgende week afgebroken, komt een poutrelle te zitten (hoger) en dan komt er een groot eiland in de lange richting te staan.
- keuken zal ook volledig door de schrijnwerker gemaakt worden, twijfel qua vineer is er nog tussen afrormosia en noten. Afrormosia is erg prijzig wegens weinig vraag naar. Kan je niet in geprepareerde panelen aankopen dus veel uren werk aan..

- wasplaats ook volledig door de schrijnwerker

Verder dus ook nieuwe trap, 4 nieuwe slaapkamers met inbouwkasten, badkamer en 2 toiletten volledig opnieuw.

Pittig zaakje maar als het lukt zoals wij in ons hoofd hebben gaat het wel onze droomwoning worden :)

Het doel is om op 1 oktober te verhuizen.

Hier heb ik afgelopen wekend de afbraakwerken afgerond. Ik post hieronder wat foto’s van de leefruimte voor degenen die het zou interesseren. Het hele huis (beneden en bovenverdieping) is zo afgebroken tot op dit niveau, maar ik ga hier enkel de voortgang van de leefruimte documenteren, lijkt me het meest interessante. :)

Wat staat er op het programma:

- deze week worden de oude ramen vervangen door nieuwe

- bij-isoleren / na-isoleren / plaatsen dampscherm

- sanitair en elektriciteit begint in de week van 5 mei

- het grote schuifraam wordt volledig vervangen door een afrormosia schuifraam, daar is onze schrijnwerker momenteel volop aan bezig.

- na de technieken 10cm PUR, daarop de vloerverwarming, dan een 7cm chape en dan een 2cm voor de afwerking (parket en grote tegels in de keuken)

- dat muurtje tussen keuken en eetkamer wordt volgende week afgebroken, komt een poutrelle te zitten (hoger) en dan komt er een groot eiland in de lange richting te staan.
- keuken zal ook volledig door de schrijnwerker gemaakt worden, twijfel qua vineer is er nog tussen afrormosia en noten. Afrormosia is erg prijzig wegens weinig vraag naar. Kan je niet in geprepareerde panelen aankopen dus veel uren werk aan..

- wasplaats ook volledig door de schrijnwerker

Verder dus ook nieuwe trap, 4 nieuwe slaapkamers met inbouwkasten, badkamer en 2 toiletten volledig opnieuw.

Pittig zaakje maar als het lukt zoals wij in ons hoofd hebben gaat het wel onze droomwoning worden :)

Het doel is om op 1 oktober te verhuizen.
Cool! Ik zit op ongeveer hetzelfde punt: alles is gestript en de opbouw is stilaan weer begonnen. Gevels zijn geisoleerd, fundering is uitgebreid en nieuwe gevel wordt vandaag gestart. Blijft wel cool om te zien he :biglaugh:

Qua vloeropbouw: wij gaan 8cm PUR + 8cm chape doen. Qua isolatie vind ik dat wel het minimum maar lijkt me zeker wel werkbaar.
Grote voordeel hier is de gietvloer, die vereist quasi geen opbouwhoogte.

Voor de keuken: bewuste keuze voor houtfineer?
Wij hebben heel lang getwijfeld tussen fineer en laminaat en gaan nu dan toch voor die laatste gaan. Fineer zou toch een stuk gevoeliger zijn naar slijtage, en na uitvoerig stalen te bekijken zag ik eigenlijk echt het verschil niet.
Voor de prijs moet je het niet echt laten, fineer is inderdaad heel duur maar (goede) laminaat ook :unsure:

Cool! Ik zit op ongeveer hetzelfde punt: alles is gestript en de opbouw is stilaan weer begonnen. Gevels zijn geisoleerd, fundering is uitgebreid en nieuwe gevel wordt vandaag gestart. Blijft wel cool om te zien he :biglaugh:

Qua vloeropbouw: wij gaan 8cm PUR + 8cm chape doen. Qua isolatie vind ik dat wel het minimum maar lijkt me zeker wel werkbaar.
Grote voordeel hier is de gietvloer, die vereist quasi geen opbouwhoogte.

Voor de keuken: bewuste keuze voor houtfineer?
Wij hebben heel lang getwijfeld tussen fineer en laminaat en gaan nu dan toch voor die laatste gaan. Fineer zou toch een stuk gevoeliger zijn naar slijtage, en na uitvoerig stalen te bekijken zag ik eigenlijk echt het verschil niet.
Voor de prijs moet je het niet echt laten, fineer is inderdaad heel duur maar (goede) laminaat ook :unsure:
Ik heb helaas nog geen écht mooie laminaat gezien in het genre dat wij willen (wij houden van hout :)) in de badkamer gaat het wel HPL worden maar daar zullen de kasten eerder een soort ‘mortex’ look hebben en is laminaat ook gewoon een pak minder gevoelig aan vocht.

Dat fineer sneller slijt wist ik wel nog niet. Ga dat eens vragen aan de schrijnwerker. Het zijn platen van Shinnoki. Denk een €2000 meerprijs op de volledige keuken.

Laatst bewerkt:
Ik heb helaas nog geen écht mooie laminaat gezien in het genre dat wij willen (wij houden van hout :)) in de badkamer gaat het wel HPL worden maar daar zullen de kasten eerder een soort ‘mortex’ look hebben en is laminaat ook gewoon een pak minder gevoelig aan vocht.

Dat fineer sneller slijt wist ik wel nog niet. Ga dat eens vragen aan de schrijnwerker. Het zijn platen van Shinnoki. Denk een €2000 meerprijs op de volledig keuken.
Type hout is inderdaad wel belangrijk en verschilt van soort tot soort. Wij gaan voor walnoot en ik (en zeker de wederhelft) had echt een idefix dat fineer absoluut beter was tot ik het in werkelijkheid zag... fineer is top, laat daarover geen twijfel bestaan, maar ik zag en voelde echt geen verschil met de HPL. Het is er misschien wel maar ik merk het niet, dus dan is het voor mij persoonlijk geen argument.
Voor HPL gaan we voor de Poro Noce collectie van DecoLegno. Heel goede kwaliteit en dus ook niet goedkoop: op het geheel scheelt het 800€ ofzo met Shinnoki fineer (frozen walnut).
Voor mij was het heel belangrijk dat ik wel de structuur en relief in de fronten heb. In mijn hoofd had je dat enkel bij fineer maar ook bij deze HPL heb je gewoon dezelfde houtstructuur qua gevoel.

Wat ook meespeelt is dat wij de materialen van de keuken ook doortrekken in woonkamer, toilet en badkamer.

Sneller 'slijten' is misschien niet het juiste woord. Het is gevoeliger. Het gaat sneller krassen en beschadigingen hebben, net omdat het echt hout is.
Op zich is dat geen probleem en deel van de charme, maar wel iets om rekening mee te houden.

Type hout is inderdaad wel belangrijk en verschilt van soort tot soort. Wij gaan voor walnoot en ik (en zeker de wederhelft) had echt een idefix dat fineer absoluut beter was tot ik het in werkelijkheid zag... fineer is top, laat daarover geen twijfel bestaan, maar ik zag en voelde echt geen verschil met de HPL. Het is er misschien wel maar ik merk het niet, dus dan is het voor mij persoonlijk geen argument.
Voor HPL gaan we voor de Poro Noce collectie van DecoLegno. Heel goede kwaliteit en dus ook niet goedkoop: op het geheel scheelt het 800€ ofzo met Shinnoki fineer (frozen walnut).
Voor mij was het heel belangrijk dat ik wel de structuur en relief in de fronten heb. In mijn hoofd had je dat enkel bij fineer maar ook bij deze HPL heb je gewoon dezelfde houtstructuur qua gevoel.

Wat ook meespeelt is dat wij de materialen van de keuken ook doortrekken in woonkamer, toilet en badkamer.

Sneller 'slijten' is misschien niet het juiste woord. Het is gevoeliger. Het gaat sneller krassen en beschadigingen hebben, net omdat het echt hout is.
Op zich is dat geen probleem en deel van de charme, maar wel iets om rekening mee te houden.
Ja hier gaan er ook wel enkele kasten in de woonkamer en zithoek hetzelfde hout krijgen als de keuken, maar moeten dat nog een beetje bekijken eens de keuken staat. Niet dat het teveel wordt.. we shall see.

We gaan ook mee met de hype van de afrondingen. Eiland zal aan kopse kanten afgerond zijn alsook de hoge kast van de keuken, something like this, wel wat minder kil :)

Ja hier gaan er ook wel enkele kasten in de woonkamer en zithoek hetzelfde hout krijgen als de keuken, maar moeten dat nog een beetje bekijken eens de keuken staat. Niet dat het teveel wordt.. we shall see.

We gaan ook mee met de hype van de afrondingen. Eiland zal aan kopse kanten afgerond zijn alsook de hoge kast van de keuken, something like this, wel wat minder kil :)

Hehe, we zitten in dezelfde vijver te vissen denk ik :biglaugh: aan ons eiland en in de badkamer gaan we ook subtiele afrondingen nemen, en de hoeken die je hier toont komen dan vermoedelijk ook terug in de living. Wordt een zeer gelijkaardige stijl heb ik zo het gevoel.

On another note, de eerste gevelstenen zijn vandaag gemetst, weer een nieuwe mijlpaal :cool:

IMG_6657.jpeg

Iemand die ooit een mini kraan van 1 ton heeft vervoerd met een 1 as aanhangwagen? ( De grootste variant wel )

Ik wil namelijk z'n mini kraan huren, en ben ik het bezit van een aanhangwagen, zoals hierboven beschreven. Nu weet ik wel dat als dit een alledaagse bedoeling zou zijn dit niet de bedoeling is, maar voor 2 ritten van 6minuten elk overweeg ik dit te doen.

Trekhaak is de normale, dus voor 750kg.

Is dit gekkenwerk of toch te doen?

Zeker die enkele as lijkt me echt een no go.
Ik heb ooit wel eens met mijn pa ruim een ton stabilisé op onze remorque (<750kg, dubbele as) laten kappen en vervoerd en dat ding kon het wel aan maar die zat toch duidelijk serieus op zijn limieten. Het was ook goed zichtbaar voor anderen dat die remorque zwaar overladen was.
Maar goed, ik spreek nu van 20j geleden... ik zou het vandaag niet meer doen.

Dus nee, niet gezond voor jouw remorque en bovendien ook gewoon verboden. Je zal maar iets voorhebben...
Je bent bovendien ook een heel makkelijke 'prooi' voor de politie. Ik ben ongetwijfeld soms nog wel eens licht overladen maar door die huif en dubbele as zie je dat niet. Met zo'n kraantje ziet elke agent onmiddellijk dat het niet klopt.

Iemand die ooit een mini kraan van 1 ton heeft vervoerd met een 1 as aanhangwagen? ( De grootste variant wel )

Ik wil namelijk z'n mini kraan huren, en ben ik het bezit van een aanhangwagen, zoals hierboven beschreven. Nu weet ik wel dat als dit een alledaagse bedoeling zou zijn dit niet de bedoeling is, maar voor 2 ritten van 6minuten elk overweeg ik dit te doen.

Trekhaak is de normale, dus voor 750kg.

Is dit gekkenwerk of toch te doen?

Niet verbaasd opkijken als die aanganger halverwege door zijn as zakt en de minikraan naast de remork op zijn dak ligt.

Ik zie het bijna dagelijks mensen die met zwaar overladen remorken rondrijden.

Mijn schoonvader is ook zo iemand. Ik heb een remork van 3 x 1,25m enkelas en als ik die ga volladen met kiezel (een goeie 500 kg) dan is dat een hoopje dat je bijna nog niet ziet liggen in de remork. Kan er nu eenmaal niet aandoen dat stenen zwaar wegen. Hij constant die remork overladen tot dubbel of driedubbel toegestane gewicht.

Niet verbaasd opkijken als die aanganger halverwege door zijn as zakt en de minikraan naast de remork op zijn dak ligt.

Ik zie het bijna dagelijks mensen die met zwaar overladen remorken rondrijden.

Mijn schoonvader is ook zo iemand. Ik heb een remork van 3 x 1,25m enkelas en als ik die ga volladen met kiezel (een goeie 500 kg) dan is dat een hoopje dat je bijna nog niet ziet liggen in de remork. Kan er nu eenmaal niet aandoen dat stenen zwaar wegen. Hij constant die remork overladen tot dubbel of driedubbel toegestane gewicht.
Er zijn natuurlijk 2 limieten: de wettelijke en de technische. Als de technische limiet van de remorque hoger is dan gewicht remorque + minikraan, gaat die niet door z'n as zakken. Ik houd voor zoveel als mogelijk rekening met de wettelijke, maar als ik echt veel materiaal moet vervoeren binnen beperkte tijd en de afstand is beperkt houd ik enkel rekening met de technische limiet. Beide limieten overschrijden is sowieso not done, aangezien de as(sen) van je remorque daar niet op voorzien zijn en het dus kunnen begeven (zeker bij drempels). Maar uiteraard houd je je best aan beide limieten, want anders heb je bij een ongeval (of als je tegengehouden wordt door de politie) een groot probleem.

De remmen van uw auto zijn daar ook niet op voorzien..
Klopt, maar dat is dan wat veiligheid betreft (remafstand) en niet omdat je auto ervan kapot zal gaan. En daar kan je wel wat op anticiperen door trager te rijden en meer afstand te houden natuurlijk. Hoedanook blijft het een risico, maar wel één die blijkbaar veel mensen bereid zijn te nemen. Onze dubbelasser kan technisch 1500 kg aan, maar wettelijk is het uiteraard maar 750 kg omdat die ongeremd is. Haal het gewicht van de remorque zelf eraf en je mag wettelijk maar 500 kilo laden, maar technisch kan je wel 1250 kilo laden (marges niet meegerekend) zonder de remorque te beschadigen.

Terug
Bovenaan