De verbouw-topic!

Klopt, maar dat is dan wat veiligheid betreft (remafstand) en niet omdat je auto ervan kapot zal gaan. En daar kan je wel wat op anticiperen door trager te rijden en meer afstand te houden natuurlijk. Hoedanook blijft het een risico, maar wel één die blijkbaar veel mensen bereid zijn te nemen. Onze dubbelasser kan technisch 1500 kg aan, maar wettelijk is het uiteraard maar 750 kg omdat die ongeremd is. Haal het gewicht van de remorque zelf eraf en je mag wettelijk maar 500 kilo laden, maar technisch kan je wel 1250 kilo laden (marges niet meegerekend) zonder de remorque te beschadigen.
Je kan niet anticiperen op onvoorziene omstandigheden in het verkeer - net daarom is het zo gevaarlijk om met ontoereikende remmen rond te karren. Nu goed, ik denk dat we het daar ook wel over eens zijn.

Er zijn natuurlijk 2 limieten: de wettelijke en de technische. Als de technische limiet van de remorque hoger is dan gewicht remorque + minikraan, gaat die niet door z'n as zakken. Ik houd voor zoveel als mogelijk rekening met de wettelijke, maar als ik echt veel materiaal moet vervoeren binnen beperkte tijd en de afstand is beperkt houd ik enkel rekening met de technische limiet. Beide limieten overschrijden is sowieso not done, aangezien de as(sen) van je remorque daar niet op voorzien zijn en het dus kunnen begeven (zeker bij drempels). Maar uiteraard houd je je best aan beide limieten, want anders heb je bij een ongeval (of als je tegengehouden wordt door de politie) een groot probleem.

Ja dat is natuurlijk in dezelfde categorie als 5 duvels drinken en dan in de wagen één oog dicht knijpen om hem voorzichtig tot thuis te manoeuvreren.

Ja dat is natuurlijk in dezelfde categorie als 5 duvels drinken en dan in de wagen één oog dicht knijpen om hem voorzichtig tot thuis te manoeuvreren.
Vind ik zelf een rare vergelijking, maar goed.
De ene wagen remt sowieso al beter dan de andere, daarnaast hebben banden nog een groot effect op de remafstand. Dus als je goede banden en een wagen met goede remmerij hebt, zal je mogelijk nog altijd sneller stilstaan met een overladen remorque dan een wagen met slechte banden en slechtere remmerij en een normaal beladen remorque. Er zijn zoveel variabelen waarvan de wet voor het ene veel soepeler is dan voor het andere, terwijl het effect op de remweg even drastisch is.

De ene wagen remt sowieso al beter dan de andere, daarnaast hebben banden nog een groot effect op de remafstand. Dus als je goede banden en een wagen met goede remmerij hebt, zal je mogelijk nog altijd sneller stilstaan met een overladen remorque dan een wagen met slechte banden en slechtere remmerij en een normaal beladen remorque. Er zijn zoveel variabelen waarvan de wet voor het ene veel soepeler is dan voor het andere, terwijl het effect op de remweg even drastisch is.
Niet echt hoor. Het is alletwee onwettig en bovendien onveilig. Overtreders vinden altijd wel argumenten om hun overtreding goed te praten.

Niet echt hoor. Het is alletwee onwettig en bovendien onveilig. Overtreders vinden altijd wel argumenten om hun overtreding goed te praten.
Regelneukers vinden dan weer altijd wel argumenten om blindelings de regels op te volgen zonder zelf verder na te denken. Dat vind ik niet echt beter, integendeel zelfs. :p

Regelneukers vinden dan weer altijd wel argumenten om blindelings de regels op te volgen zonder zelf verder na te denken. Dat vind ik niet echt beter, integendeel zelfs. :p
Met een te zwaar geladen aanhangwagen rondrijden niet willen goedpraten heeft niks te maken met regelneukers hè.. hou u er gewoon aan of haal het juiste materiaal/rijbewijs.

Vreemde reactie. Zeker omdat het hier over basis veiligheid gaat. Voor u, maar vooral ook voor andere weggebruikers.

Met een te zwaar geladen aanhangwagen rondrijden niet willen goedpraten heeft niks te maken met regelneukers hè.. hou u er gewoon aan of haal het juiste materiaal/rijbewijs.

Dit. Als je met zware lasten wil rond rijden moet je u daar gewoon op voorzien.

De realiteit is gewoon dat jij niet capabel bent om dat in te schatten. Daarom dat die regels bestaan

Ik ga samen met het chapen van mijn garagevloer ook de zoldervloer laten doen. Ik ben echter aan het nakijken of ik de zolder niet zwevend kan laten doen om contactgeluid te verminderen. De zolder zou namelijk gebruikt worden als fitnessruimte en home cinema.
De aannemer zegt echter dat hij daarvoor een vlakke vloer moet hebben, hierdoor zouden we eerst een basislaag moeten laten gieten (zoals isolatie), dan de folie en vervolgens de chape, maar daardoor zouden we aan ong. 12 cm extra hoogte zitten. Dit geeft dan weer een probleem met onze vaste trap waarbij de laatste trede 5 cm uitsteekt, net genoeg voor alleen chape dus.

Mijn vraag is dus, is een zwevende chape "nuttig" of is de winst beperkt en ben ik dan beter met een rubberenvloer te plaatsen (zoals deze: https://www.fitnessking.be/collecti...ts/outdoor-tiles-1000mm-x-1000mm-x-43mm-black).

Wij hebben hier nu een kostenraming gekregen om:
- een asbest zadeldak af te breken
- in houtskelet daar een volwaardige verdieping van te maken (gelijkgetrokken met de rest van onze bovenverdieping
- plat dak in EPDM daarop te leggen
- de volledige woning met Isolatiemateriaal en Crepi af te werken.

we zijn nu nog aan het wachten op de finale plannen van de architect. Het houtskelet zou gaan om 70m², isolatie en crepi voor ongeveer 180m².

Alles bij elkaar (zonder binnenafwerking) voor ongeveer een €90k.

Lijkt me vrij oké, denk ik dan.

Wij gaan een ingrijpende verbouwing doen, incl. het plaatsen van een bijbouw. Het betreft een open bebouwing, waarbij langs de ene kant de (oude) garage van de buren op perceelsgrens staat.

Heeft iemand ervaring met een ABR verzekering om ons in te dekken tegen potentiële (tril)schade bij de buren? Is best wel prijzig (ong. € 2000), en er wordt een plaatsbeschrijving incl. foto's van de woning van de buren gevraagd (geen toffe vraag uiteraard voor de buren). Of is dit niet relevant in geval van een open bebouwing?

Kgoh ik weet dat wij 750€ betaald hebben om bij beide buren foto's te gaan laten nemen (rijhuis).
Die 750€ was het ons waard om eventuele zever te voorkomen.

De gehele verbouwingen zei ook elke keer als een van de buren iets kwam aankaarten van schade ofzo "je hebt het e-mailadres van die partij met de foto's, stuurt ze effe een mailtje"
Fijn gevoel dat ik niet naar het terrasafdak van de ene buur moest gaan zijn, naar de regenafvoer van de andere buur, ...

Het kan interessant zijn als je dichtbij of aan je buur bouwt. Maar wij hadden twee twijfel gevallen en onze ABR was al van: "ah, maar dat valt niet onder ABR omdat het moedwillig is gedaan." :wallbash:
Wij hebben het uiteindelijk nooit moeten gebruiken gelukkig, al was het wel nog eens nipt toen de afbraak van onze garage bijna het huis van onze buurvrouw had geraakt. :sarcastic:

Lees dus vooral de kleine lettertjes van een eventuele polis goed (het kunnen er veel zijn).

Kan iemand mij uitleggen hoe het praktisch werkt met de Verbouwpremie? Stel ik koop volgende week een huis. Ik wil daarvan de vensters vernieuwen. Ik vraag een offerte hiervoor die ik 1 juni ontvang. De werken starten eind juni en zijn half juli klaar. Factuur krijg ik eind juli.

Op welk moment vraag ik mijn premie aan?
En bijkomend, de regels veranderen per 1 juli. Val ik in bovenstaand voorbeeld onder de oude regels of de nieuwe?

Dank voor jullie help. De website van de overheid is niet echt duidelijk helaas.

na de werken want ge hebt geen facturen anders. Ge moet volgens mij wel gedomicilieerd staan daar om als eigenaar bewoner te kunnen aanvragen, anders ben je sowieso investeerder en val je onder de hoogste inkomenscategorie. (Correct me if im wrong)

Nu je valt sowieso al vrij snel in de hoogste inkomenscategorie..

En oude of nieuwe regels zal van de regering afhangen of ze dit tijdelijk rondkrijgen.. en welke parameter ze gaan gebruiken. Aanvraagdatum van de premie (vermoedelijk) of factuurdatum. (Betwijfel ik)

Laatst bewerkt:
Wij gaan een ingrijpende verbouwing doen, incl. het plaatsen van een bijbouw. Het betreft een open bebouwing, waarbij langs de ene kant de (oude) garage van de buren op perceelsgrens staat.

Heeft iemand ervaring met een ABR verzekering om ons in te dekken tegen potentiële (tril)schade bij de buren? Is best wel prijzig (ong. € 2000), en er wordt een plaatsbeschrijving incl. foto's van de woning van de buren gevraagd (geen toffe vraag uiteraard voor de buren). Of is dit niet relevant in geval van een open bebouwing?
onze abr was 750 euro via belfius.

Plaatsbeschrijving kan je gerust zelf doen, templates online en dan buren laten tekenen in tweevoud.
Vergeet ook niet plaatsbeschrijf openbaar domein, wegen enz voor gemeente.

Kan iemand mij uitleggen hoe het praktisch werkt met de Verbouwpremie? Stel ik koop volgende week een huis. Ik wil daarvan de vensters vernieuwen. Ik vraag een offerte hiervoor die ik 1 juni ontvang. De werken starten eind juni en zijn half juli klaar. Factuur krijg ik eind juli.

Op welk moment vraag ik mijn premie aan?
En bijkomend, de regels veranderen per 1 juli. Val ik in bovenstaand voorbeeld onder de oude regels of de nieuwe?

Dank voor jullie help. De website van de overheid is niet echt duidelijk helaas.
Volgens mij telt de datum van de factuur, dat herinner ik me er toch van.

Ik weet de nieuwe regels niet zo goed, maar ik kan je enkel maar aanraden om zo veel als mogelijk details op de factuur te laten zetten en je mailbox goed in de gaten te houden. Soms vraag het overheidsteam meer info en wees dan niet bang om via het online loket wat extra vragen te stellen, alvorens je bijkomende documenten upload. Heel wat mensen lopen hun premie mis daardoor. Zo stond op de factuur van mijn buitenisolatie enkel het aantal vierkante meter gebruikte isolatie, tegen X prijs, en totaal Y. Ze willen echt van elk werk 'apart' de prijs weten: plinten, lijm, etc...Hoe meer details hoe beter.

Laatst bewerkt:
Volgende week worden er 2 Veluxen geplaatst, eentje in een slaapkamer en eentje in de aangrenzende nachthal.

Die in deslaapkamer is gewoon 120x80, die in de nachthal 160x80.

Langs binnen maakt de positie niet veel uit want je ziet ze nooit tegelijk. Maar nu vraag ik me af hoe ik ze best laat uitlijnen voor het zicht langs buiten (is aan de voorkant van het huis)

Ik zou denken de bovenzijden met mekaar uitlijnen? Of midden van de kleinste in het midden van de lange laten uitkomen? Of onderzijden laten uitkomen?

Misschien maar detail maar kan het nu beslissen dus dan denk ik er liever heel eben over na :). Voorkeur lijkt mij dus bovenzijden uitlijnen..

Wij hebben hier nu een kostenraming gekregen om:
- een asbest zadeldak af te breken
- in houtskelet daar een volwaardige verdieping van te maken (gelijkgetrokken met de rest van onze bovenverdieping
- plat dak in EPDM daarop te leggen
- de volledige woning met Isolatiemateriaal en Crepi af te werken.

we zijn nu nog aan het wachten op de finale plannen van de architect. Het houtskelet zou gaan om 70m², isolatie en crepi voor ongeveer 180m².

Alles bij elkaar (zonder binnenafwerking) voor ongeveer een €90k.

Lijkt me vrij oké, denk ik dan.
Voor het plat dak met EPDM zou ik de offerte eens goed bekijken en de mogelijkheid inschatten om het zelf te doen.
Wij zaten jaren geleden met een lek op ons plat dak en omdat het dan snel moest gaan heb ik zelf de materialen besteld voor er EPDM over te leggen. Heb dit toen gedaan tussen twee shiften bij meer dan 30°C zonder enige ervaring, was wel maar 16m². Meer dan tien jaar geen problemen en toen opnieuw laten maken door een vakman om zeker te zijn.
Als je een bereidvolle handige Harry hebt in je vriendenkring zou ik zeker overwegen om dit zelf te doen.

Ik moet na het verwijderen van de deur de dagkant wat bijwerken omdat de nieuwe deur deze keer in het midden komt te staan.
Moet ik eerst iets smeren op de hoeklatten? En met wat kan ik dat best opvullen (voorgemaakt, weinig zin om dat zelf te doen). Het is een 6 lopende meter, maar dit is het ergste, de rest zijn meer lokale gaten.

54513626106_9995ebf06a_c.jpg

Terug
Bovenaan