De verbouw-topic!

Hey hey, ik volg dit hier al ff en aangezien hier toch wel redelijk wat mensen op zitten die er een pak meer van kennen dan ik (verbouwen), dacht ik, ik stel mn vraag hier :)
Situatie: M'n vriendin en ik hebben een vrijstaand huis gekocht uit 1991, dit wordt op dit moment nog verwarmd met accumulatoren (op exclusief nachttarief) en een zonneboiler (200l) voor het sanitair.
Uiteraard willen we van die accumulatoren vanaf met alles wat er beslist wordt deze tijden, echter, we horen zoveel verschillende info van alle kanten dat we de bomen niet meer door het bos zien.
De werken die we daar zouden doen zijn dus:
1. Muur weghalen tussen de keuken en de living (steunmuur)
2. Verwarming aanpassen, eerst dacht ik aan een L/W warmtepomp, Vloerverwarming laten leggen en zonnepanelen laten leggen. Er is nu ook een inbouwkachel op kout, die zou ik dan zo strak mogelijk willen maken (mss enkel de buis...nog niet goed uit). Nu zijn we te weten gekomen dat er ws geen isolatie in de grond zal zitten, het epc zegt (waarschijnlijk wel) maar ok we gaan uit van niet...
3. Nieuwe keuken plaatsen (wordt half afgebroken door weghalen muur sowieso).
4. Boven zouden we ook iets willen voorzien want daar staan ook gewoon elektrische verwarmingstoestellen.

Ah ja, er ligt gas in de straat, maar niet tot binnen. Eerst dacht ik, we trekken gas binnen en gaan voor een combi warmtepomp, andere zeggen, bestaande tegels eruit, chape eruit, isoleren, vvw, anhydrietchape en tegels erop en wel met warmtepomp. Alé dus een lange uitleg om eigenlijk te zeggen, we weten het nie goe ;) Moet uiteraard ook binnen ons budget blijven (ik had gehoopt op een 40000€)
Die premies zijn ook wel handig natuurlijk, we zouden een dubbele premie krijgen van 1500€ x 2 als je van accumulatoren naar warmtepomp zou gaan...

Alle tips zijn welkom hoe jullie dit zouden aanpakken!
Thx!
Maak voor jezelf vooral even de berkening/afweging hoe het zit met de kosten die je er in steekt en wat je er uit haalt qua besparing en comfort. Een ouder huis renoveren naar de normen van een nieuwbouw is vaak zodanig duur dat je dat er nooit meer uit haalt.

Hier hebben wij bijvoorbeeld dubbel glas in PVC ramen van eind jaren 90 zitten waar niets mis mee is.
Ooit eens een offerte laten maken voor nieuwe ramen met de normen van vandaag. Kostprijs 25k en een terugverdientijd van 70 jaar. Dan stook ik elk jaar wel wat meer hoor.

Het is natuurlijk afwachten welke beslissingen naar normen vanuit de overheid, maar dat zien we wel als het zover is.

Maak voor jezelf vooral even de berkening/afweging hoe het zit met de kosten die je er in steekt en wat je er uit haalt qua besparing en comfort. Een ouder huis renoveren naar de normen van een nieuwbouw is vaak zodanig duur dat je dat er nooit meer uit haalt.

Hier hebben wij bijvoorbeeld dubbel glas in PVC ramen van eind jaren 90 zitten waar niets mis mee is.
Ooit eens een offerte laten maken voor nieuwe ramen met de normen van vandaag. Kostprijs 25k en een terugverdientijd van 70 jaar. Dan stook ik elk jaar wel wat meer hoor.

Het is natuurlijk afwachten welke beslissingen naar normen vanuit de overheid, maar dat zien we wel als het zover is.
100% akkoord mee, het zou dan eerder gaan over comfort in ons geval (vloerverwarming etc)
Daarom begin ik al te twijfelen aan die warmtepomp/zonnepanelen combo, en eerder gewoon gas binnentrekken een een CV ketel plaatsen die met vvw overweg kan.

Dat valt echt zeer goed mee, wij hebben keukenkasten van de ikea in ons waskot gezet en imo als ge in staat zijt een laminaatvloer te leggen, moet je ook een keuken kunnen zetten. Ik moet wel zeggen dat ikea online een instructievideo heeft van hoe het moet, en dan was het easy.

Dat valt echt zeer goed mee, wij hebben keukenkasten van de ikea in ons waskot gezet en imo als ge in staat zijt een laminaatvloer te leggen, moet je ook een keuken kunnen zetten. Ik moet wel zeggen dat ikea online een instructievideo heeft van hoe het moet, en dan was het easy.
Kwestie van die ophangrails goed te hangen, voor de rest kunt ge niet meer veel verkeerd doen.

Buiten een gat boren in de verkeerde kant van het frontje 🤓

Als je toch gaat breken dan zo recent mogelijk leggen, andets ga je je binnen een paar jaar vervloeken.

Wil je toch voor die cat 5 gaan, zeker preflew gebruiken, kan je je fout nadien nog herstellen 😁😁😁🙈🙈

Denk dat we met gigabit capable kabel nog wel enkele jaren verder kunnen zeker :p

Zal nog wel ff duren voor we thuis 10gbpe een netwerk kaart gaan steken toch :d

Maar ik begrijp je situatie, als het bij mij thuis was zou ik cat 7 leggen. Maar bij mijn broer is dit niet nodig, is vooral gewoon om accesspoints op aan te sluiten voor wifi dekking aangezien powerlines onvoldoende contact hebben en een shitty PHY rate

100% akkoord mee, het zou dan eerder gaan over comfort in ons geval (vloerverwarming etc)
Daarom begin ik al te twijfelen aan die warmtepomp/zonnepanelen combo, en eerder gewoon gas binnentrekken een een CV ketel plaatsen die met vvw overweg kan.
Dat je daar nog aan twijfelt na het zonnepanelengedoe.. CV keteltje for the win..

Ik snap ook niet waarom je nog maar een warmtepomp overweegt, dan heb je duidelijk nog niet veel research gedaan naar de techniek en naar de huidige problematiek.
Een warmtepomp hoort niet thuis in een woning van '91 die je gaat opfrissen: nieuwbouw of totaalrenovatie.
Daarnaast de nieuwe manier van electricteitsfactuur berekenen (en minimale premie zonnepanelen). CV zetten. Na 10 jaar herevalueren.
Met het geld dat je daarmee bespaart, kan je al een nieuwe badkamer steken. Afhankelijk van je verbruiksgewoontes een kleine installatie panelen leggen. Bij weinig overdag thuis, zelfs die moeite niet doen.

Als je toch gaat breken dan zo recent mogelijk leggen, andets ga je je binnen een paar jaar vervloeken.

Wil je toch voor die cat 5 gaan, zeker preflew gebruiken, kan je je fout nadien nog herstellen 😁😁😁🙈🙈
Dat laatste mag je wel vergeten.

CAT6A is ook meer dan voldoende. Voor je dat gaat maxen is uw huis zeker op leeftijd. Daarbij is bedraad ook te limitatief. Zeker als je ziet wat 802.11ac aankan dan kan je u afvragen met wat we bezig zijn.

We zouden graag een nieuwe leiding leggen naar onze elektriciteitskast om bij onze nieuwe keuken een kookplaat aan te sluiten daar we nu enkel een gewoon stopcontact hebben. Als we aan onze keukenmuur schuin naar beneden zouden boren dan komen we in principe uit in de kelder.
Ik heb zelf de oorspronkelijke verbouwing niet gedaan en heb dus geen weet of daar toch leidingen liggen. Als ik kijk in de kelder dan komt er in die hoek niet iets uit (geen loodgieterij of elektriciteit) maar alsnog heb ik dus geen zekerheid). Mijn vraag is nu: kan ik die ooit hebben?
Het zou in principe zelf wel lukken om naar beneden te boren, maar zelfs al zou ik het uitbesteden aan een firma, gaan zij dan dat kunnen bepalen of daar niets loopt?

We zouden graag een nieuwe leiding leggen naar onze elektriciteitskast om bij onze nieuwe keuken een kookplaat aan te sluiten daar we nu enkel een gewoon stopcontact hebben. Als we aan onze keukenmuur schuin naar beneden zouden boren dan komen we in principe uit in de kelder.
Ik heb zelf de oorspronkelijke verbouwing niet gedaan en heb dus geen weet of daar toch leidingen liggen. Als ik kijk in de kelder dan komt er in die hoek niet iets uit (geen loodgieterij of elektriciteit) maar alsnog heb ik dus geen zekerheid). Mijn vraag is nu: kan ik die ooit hebben?
Het zou in principe zelf wel lukken om naar beneden te boren, maar zelfs al zou ik het uitbesteden aan een firma, gaan zij dan dat kunnen bepalen of daar niets loopt?

Je zou dit met een leidingzoeker kunnen nakijken. Niet dat die altijd super nauwkeurig zijn, maar dan weet je tenminste of er wat zit. Zeker de diepte nakijken wat ze aankunnen.

ik zoek een simpele verlichting op batterijen die een kot van 5x2,5 een beetje kan verlichten. Er ligt geen elektriciteit en ik heb geen zin om gaten te boren om zo’n solar panel te hangen (sowieso niet veel zonlicht daar). Ik heb al wat zitten googlen maar vind niet direct iets. Iemand tips?

En nen minuut later vind ik zoiets: amai ik ben slecht geworden in googlen

80 lumen is wel heel weinig, daarmee ga je die ruimte amper verlichten behalve als je er meerdere gaat plaatsen.
Osram heeft ook zoiets (105 lumen): https://www.lampen24.be/ledvance-ni...106060][38bc54ce-96c9-4f52-9dd9-d868c182ac29]

CAT
Dat laatste mag je wel vergeten.

CAT6A is ook meer dan voldoende. Voor je dat gaat maxen is uw huis zeker op leeftijd. Daarbij is bedraad ook te limitatief. Zeker als je ziet wat 802.11ac aankan dan kan je u afvragen met wat we bezig zijn.
802.11AC is snel, maar nog altijd niet zo stabiel als bedraad. Als ik hier 4K HDR stream zou dat qua datarate perfect moeten kunnen met wifi, echter hapert het af en toe eens (ik bedoel lokaal streamen van de NAS he, niet compressed netflix). Bekabel ik de player dan bolt het perfect.

Las het kan verkies ik toch ook zoveel mogelijk bedraad. Toch voor de vaste plekken.

In dorpen valt het nog meer, maar in de steden merk je toch meer en meer interferentie. Ook met de nieuwe technieken is het soms lastig om een goed signaal overal te krijgen. Imho is wifi niet heiligmakend.

Maar als je kabels trekt, zou ik altijd opteren voor de meest recente techniek die je als consument (betaalbaar) kan krijgen. Je slijpt niet alle jaren je muren open he, en voor de kleine meerprijs nu ga je wel nog jaren later geniet van hebben.

20 jaar geleden kwamen we ook toe met een harde schijf van 20GB en inbel internet, iets wat vandaag quasi ondenkbaar is.

Terug
Bovenaan