De verbouw-topic!

Ik zou dan nog steeds nooit CAT7 trekken. CAT5E, CAT6A en CAT8 volgen allemaal dezelfde standaard, CAT7 wijkt daar van af. Vooral het feit dat ge GG45 of TERA stekkers moet gebruiken ipv de klassieke RJ45 maakt het een merde om mee te werken.

CAT6A is meer dan genoeg voor thuis, ondersteunt vlot tot 10GB ethernet. Als je echt extreem wil future-proofen kan je naar CAT8 kijken, maar de meerprijs is zo idioot dat ik het nooit zou doen.

Dag allen,

Na wat rondneuzen kwam ik per toeval op dit forum terecht. Ik heb wat vraagjes over verbouwen, dus even de situatie schetsen:

Vorig jaar kocht ik een rijhuis dat perfect leefbaar is, maar wel wat verouderd. Er valt wel iets moois mee te doen, want beneden is 1 ruimte met vrij veel lichtinval (ca 50 m²). Daarom zou ik graag binnenkort wat verbouwingen (laten) doen op de benedenverdieping. Volgende zaken zou ik hierbij graag prioritair aanpakke:
  • Nieuwe open keuken (met evt kookeiland). Keuken nu is echt compleet verouderd.
  • Nieuwe vloer. Nu is het zo'n koude, kille vloer. Ik wil ook niet weten in welke staat de leidingen verkeren, dus dit zou ik dan meteen mee vernieuwen.
  • Het plafond bestaat nu uit van de verniste houten latjes. Dit overschilderen zal sowieso de goedkoopste oplossing zijn, maar ik ben wat bang dat dit geen mooi resultaat oplevert, dus neig ik eerder naar een gyproc-plafond of een spanplafond (al heb ik ook geen flauw benul of zo'n spanplafond mooi zou zijn).
Zaken die minder prioritair zijn, maar wel over na te denken:
  • Als ik toch een nieuwe vloer leg, zou ik graag meteen vloerverwarming leggen. Er is nu cv, maar wel maar 2 radiatoren (één in de badkamer en een kleintje in die ruimte van 50 m²). Dat is dus niet genoeg om alles op te warmen, waardoor er nu ook een pelletkachel staat. Dit zou ik dan weghalen als ik opteer voor vloerverwarming.
  • Boven ligt er niets van leidingen (dus geen watertoevoer ofzo). Als ik een nieuwe vloer leg, leg ik dan maar beter meteen leidingen klaar die na verloop van tijd doorgetrokken kunnen worden naar boven. Het zou logischer zijn om de badkamer bv. boven te maken ipv beneden zoals het nu is, maar dit is nu niet aan de orde gezien de badkamer vrij recent werd geïnstalleerd en ik ook niet de bovenverdieping zal gaan herinrichten in eerste instantie.

Op zich dus niets onoverkomenlijks, maar ik weet niet goed hoe veel budget ik hier tegenover zou plaatsen. In maart ben ik alleen naar hier verhuisd, maar intussen is mijn vriendin ook bij mij komen wonen. We zullen hier sowieso wel nog enkele jaren blijven, maar zéker niet langer dan 10 jaar. Na x aantal jaren is het misschien de bedoeling om samen iets te kopen (het huidige is compleet mijn eigendom) en het huidige te verhuren of verkopen.
Aangezien ikzelf geen ervaring heb met verbouwen dacht ik dat het geen kwaad kon om eens wat objectieve meningen te verzamelen hier :) Ik heb een budget van zo'n 50.000 EUR (incl. nieuwe meubelen) in gedachten en ben ook wel bereid om zelf te helpen, mits de aanwezigheid van een stielman (want ben niet de meest handige harry...). Denken jullie dat dit haalbaar moet zijn?
En de belangrijkste vraag: wat is een gangbaar budget om in een renovatie te steken, wetende dat we na x aantal jaren wellicht zullen verkopen of verhuren? Is het bv. slim om te investeren in vloerverwarming?

Alvast bedankt!

Voor vloerverwarming zal het afhangen voor de isolatie onder de vloer, maar ga er maar vanuit dat ze heel wat dieper gaan mogen graven dan als je het gewoon bij CV houdt.
Dus ja, hoe oud is het huis? Ligt er een betonplaat onder of liggen de tegels gewoon in de zwavel? ...
Een keuken mag je rekenen op minimum 10k, afhankelijk van welke toestellen en zo wilt, kan dat heel rap oplopen.

Misschien kan je eens de benedenverdieping uit tekenen? Dat zou al heel wat duidelijkheid kunnen verschaffen

Voor vloerverwarming zal het afhangen voor de isolatie onder de vloer, maar ga er maar vanuit dat ze heel wat dieper gaan mogen graven dan als je het gewoon bij CV houdt.
Dus ja, hoe oud is het huis? Ligt er een betonplaat onder of liggen de tegels gewoon in de zwavel? ...
Een keuken mag je rekenen op minimum 10k, afhankelijk van welke toestellen en zo wilt, kan dat heel rap oplopen.

Misschien kan je eens de benedenverdieping uit tekenen? Dat zou al heel wat duidelijkheid kunnen verschaffen

Het huis is vrij oud (jaren '30), maar geen flauw benul wat nu onder de vloer ligt. Ik zou er eens een tegel moeten uithalen om te checken eigenlijk...
Nieuwe keuken zal idd de grootste slokop zijn qua budget denk ik :) Maar als ik zo eens snel schat denk ik dat ik met mijn 50k vooropgesteld budget wel wat kan doen.

Het huis is vrij oud (jaren '30), maar geen flauw benul wat nu onder de vloer ligt. Ik zou er eens een tegel moeten uithalen om te checken eigenlijk...
Nieuwe keuken zal idd de grootste slokop zijn qua budget denk ik :) Maar als ik zo eens snel schat denk ik dat ik met mijn 50k vooropgesteld budget wel wat kan doen.
Als ik je een beetje in de richting kan helpen, ik heb de afgelopen tijd heel wat keukenzaken afgelopen.

Er zijn twee dingen die de prijs van jouw keuken bepalen: de toestellen, en het werkblad. Qua toestellen kan je zo gek gaan als je wil, maar als je enkel maar de (voor mij) basisdingen wilt (dwz: vaatwas, oven, microgolf, kookplaat, dampkap) moet je rekenen tussen de 3 en 5k. Er zijn zaken die zich aan de adviesprijs van de fabrikant houden (en daar dan bv 20% korting op geven). En er zijn zaken die heel stevig onder de prijs van de fabrikant, en zelfs online, gaan. (en daar is de keuken dan iets duurder uiteraard).

Qua werkblad zit je met laminaat enorm goedkoop, ga je met massief hout toch wel de duurdere kant op, en afhankelijk van welk stenen werkblad je neemt kost het jou een arm en een been.

Hou er ook rekening mee dat enkel de prijs van de keuken niet alles dekt. Bij het uitschrijven van ons project hier thuis zijn we op enorm veel kleine kosten gebotst waar we eerst niet aan dachten. Om het toch naar ons zin te maken gaan we ook ineens stopcontacten en schakelaars vervangen, steken we nu ook Hue lampen (met de bestaande ledstrip van Hue als weekbladverlichting) in het plafond. Eens 100 euro hier, eens 50 euro daar..

Als dat nog nooit gerenoveerd is geweest, zal er zeker geen chape of betonplaat onder zitten. Het feit dat je zegt dat de badkamer redelijk recent vernieuwd is, is hopelijk positief. Aangezien je ook niets zegt over opmerkingen op je attest over de electriciteit, is positief.
Zijn het heel klassieke tegels die in de salon bv liggen of ook wat recenter? Dat kan al een indicatie zijn.

De standaard opbouw is betonplaat, 10cm pur en 10cm chape, wil je vloerverwarming, wordt dan betonplaat, 20cm pur en 15cm chape. (cijfers gewoon als vb) Er moet dus een stuk meer worden uitgegraven en ook veel meer materiaal dat er achteraf in moet. Als je zelf je vloerverwarming legt, is dat niet veel duurder dan zelf je CV plaatsen. Laat je het plaatsen, zullen de extra uren voor vloerverwarming op een deftig verschil uitkomen.

Als dat nog nooit gerenoveerd is geweest, zal er zeker geen chape of betonplaat onder zitten. Het feit dat je zegt dat de badkamer redelijk recent vernieuwd is, is hopelijk positief. Aangezien je ook niets zegt over opmerkingen op je attest over de electriciteit, is positief.
Zijn het heel klassieke tegels die in de salon bv liggen of ook wat recenter? Dat kan al een indicatie zijn.

De standaard opbouw is betonplaat, 10cm pur en 10cm chape, wil je vloerverwarming, wordt dan betonplaat, 20cm pur en 15cm chape. (cijfers gewoon als vb) Er moet dus een stuk meer worden uitgegraven en ook veel meer materiaal dat er achteraf in moet. Als je zelf je vloerverwarming legt, is dat niet veel duurder dan zelf je CV plaatsen. Laat je het plaatsen, zullen de extra uren voor vloerverwarming op een deftig verschil uitkomen.
Er moet niet meer uitgegraven worden met vloerwarming hoor, 10cm pur en 8cm chape is zeker voldoende. Voor nieuwbouw zal er nog enkele cm's pur bijkomen.

Hmm, dan is 't dat veranderd in een jaar of 2 tijd want toen ik met mijn verbouwing startte, zei mijn architect heel duidelijk dat er een 20-30 tal cm dieper ging moeten gegraven worden

Als je zelf geen handige harry bent dan ga je met 50k er niet komen vrees ik.

Gezien de grote hoeveelheid werk je wil uitvoeren, zou ik dit eerder schatten op 80-85 zonder dat je echt luxe afwerking kiest

Kan je bij een keukenwinkel eigenlijk onderhandelen dat je de toestellen zelf voorziet? Pakweg de frigo die wij willen zullen ze waarschijnlijk niet standaard aanbieden.. ga je daar dan een dikke premium voor betalen of kan je zeggen die uit de offerte te laten zodat je hem zelf voorziet?

Kan je bij een keukenwinkel eigenlijk onderhandelen dat je de toestellen zelf voorziet? Pakweg de frigo die wij willen zullen ze waarschijnlijk niet standaard aanbieden.. ga je daar dan een dikke premium voor betalen of kan je zeggen die uit de offerte te laten zodat je hem zelf voorziet?
Meeste winkels zijn vrij meegaand daarin. Allez een zelfstandige toch. Pakweg een eggo ofzo kan wel wel eens moeilijk daarover doen.
Maar er zijn heel veel mensen die zelf hun toestellen plaatsen in hun nieuwe keuken.

De deur van de HT is binnen en geschilderd! Misschien volgend weekend plaatsen, dan het tapijt leggen, en dan zijn de "grote werken" wel gedaan. Ik moet enkel nog wachten op de atmos speakers, maar voor de rest is al het materiaal binnen!
Het zal toch een serieuze upgrade zijn tov een onafgewerkte kamer in de kelder met een 2e hands set :D

Kvik deed er alvast niet moeilijk over. Moest gewoon de product nummers op tijd doorgeven voor de afmetingen.

Weet gewoon dat ze winst nemen op de toestellen, dus er is minder "korting" dan mogelijk op je tablet/kast/installatie/...

Ik snap ook niet waarom je nog maar een warmtepomp overweegt, dan heb je duidelijk nog niet veel research gedaan naar de techniek en naar de huidige problematiek.
Een warmtepomp hoort niet thuis in een woning van '91 die je gaat opfrissen: nieuwbouw of totaalrenovatie.
Daarnaast de nieuwe manier van electricteitsfactuur berekenen (en minimale premie zonnepanelen). CV zetten. Na 10 jaar herevalueren.
Met het geld dat je daarmee bespaart, kan je al een nieuwe badkamer steken. Afhankelijk van je verbruiksgewoontes een kleine installatie panelen leggen. Bij weinig overdag thuis, zelfs die moeite niet doen.
De enige reden dat ik dat nog overweeg is omdat wij die dubbele premie zouden krijgen omdat we overstappen van Accumulatoren naar een warmtepomp (2x 1500€ met een max van 40%) dus op zich scheelt het dan al niet 'veel' meer met een cv ketel. Ik werk idd van thuis, en die vvw verwarmt constant, daarom dus toch die zonnepanelen.

Als je zelf geen handige harry bent dan ga je met 50k er niet komen vrees ik.

Gezien de grote hoeveelheid werk je wil uitvoeren, zou ik dit eerder schatten op 80-85 zonder dat je echt luxe afwerking kiest
80 voor die werken? Vloerverwarming/isolatie, badkamer verplaatsen, nieuwe keuken en een nieuwe vloer? Lijkt mij heel veel eerlijk gezegd

Ik ken natuurlijk de oppervlakte niet maar er staat ook al in dat hij sanitair en elektra wil vernieuwen. Dat doet ge dan door heel uw huis, niet op maar 1 verdiep.
Hieronder calculatie voor een oppervlakte van ongeveer 80m2, btw in

- Breekwerken, uitgraven vloer, afvoer afval: 4 a 5000 EUR (kan je zelf wel veel op besparen)
- Betonplaat wapenen + gieten: 2500 EUR
- Vloerisolatie (Star beads 40 of Gespoten PUR): 1750 EUR
- Chape met vezelwapening: 1400 EUR
- 90m2 vloerverwarming + collectoren + plaatsing: 3000 EUR
- 90m2 tegels + plinten (snijverlies inrekenen): 2700 EUR
- Plaatsen tegels + plinten + voegen: 3500 a 4000 EUR
- Nieuwe zekeringkast indien niet conform + plaatsen: 2500 EUR
- Vernieuwen elektriciteitsleidingen + stopcontacten + stekkers: 5000 EUR indien nieuwe kabels door huidige buizen kunnen
- Vernieuwen sanitair op 2 verdiepingen : 5000 EUR (voornamelijk werkuren)
- Nieuwe keuken: 12.500 a 17.500 EUR
- Gyprocwerken plafond: 2500 a 3000 EUR
- Nieuwe badkamer inclusief betegelen en waterdichting: 7500 - 8000 EUR indien met simpel bad + opbouwdouche, 12.500 a 15.000 indien met vrijstaand bad/vloerkraan/inbouwdouche met lijngoot

Dan kom ik uit op ongeveer 70k, zonder de luxe badkamer en keuken te nemen (17.500 is zelfs nog geen luxe keuken maar betere middenklasse). We gaan dan ook uit van een simpele upgrade van de electriciteit, geen full rework.
Ik heb hier ook nergens extra isolatie voorzien voor bv het dak, de tussenvloer, etc...
Zit ook nog niks in van nieuwe verlichtingsarmaturen/spotjes bv.
Reken op een 15-20% marge voor "onvoorziene kosten", zaken die ge tijdens het proces nog aanpast/een upgrade geeft, lijken die uit de kast vallen (denk aan bv uw badkamermuur die vol vocht blijkt te zitten en behandeld of vervangen moet worden).

Dat budget kan natuurlijk stijl omlaag als je zelf wél handig bent. Ik heb voor de vloerder 30 EUR per m2 geteld + werkuren voor voegen, plinten plaatsen en de materiaalkost voor lijm en voegsel. Dat wil zeggen dat er hier al makkelijk 1500 EUR te winnen is door die mens te helpen of 2700 EUR als je het werk zelf kan doen.
Afbraakwerken en uitgraven ook: als je een grondwerker laat komen met een minigraver en die voert alles af dan zijt ge er snel vanaf. Als gij u zelf een paar weken uitleeft met de pikeur en de schup dan kunt ge hier makkelijk 3500 EUR in uw zak steken (containers voor afvoer moet ge altijd betalen natuurlijk)
Badkamer eveneens. Onze hele badkamer heeft geen 5000 EUR gekost, inclusief lijngoot/vrijstaand bad/ingewerkte douche/etc... Maar ge moet dan wel zelf alle sanitair plaatsen, alle meubels hangen, alles zelf tegelen, etc...

Maar 50k? Zet dat maar uit uw hoofd als alles moet uitgevoerd worden.
Renoveren is budgetvriendelijk als ge het zelf kunt doen, als het uitbesteed moet worden is dat een dure onderneming.
Hij spreekt ook nog eens 'inclusief nieuwe meubels'. Dat wil zeggen dat zijn budget dus eerder rond de 40.000 EUR is he (tafel, 6 tot 8 stoelen, nieuwe sofa, dressoir, tv meubel, lampen, etc...)

Ik was er eerlijk gezegd heel het sanitair vergeten bij rekenen, ook die elektriciteit en opnieuw bepleisteren, dus ik ben mee nu.

Onderhandelen helpt toch ook hoor.
Uitbreken, gyproc en binnendeuren zelf gedaan.

Nieuwe keuken (grote keuken), nieuwe badkamer (enkel geen bad), nieuwe vloer/parket over gans gelijkvloers (chape en PUR, betonplaat was aanwezig), alle sanitaire leidingen nieuw + condensatieketel, nieuwe waterontharder en gashaard + barkast en TV meubel.
Dit voor praktisch kop 50k.

Kan er iemand iets doen met een schroef of 10.000 op lint?😬
IMG-20210208-151345.jpg

Terug
Bovenaan