Ik ken natuurlijk de oppervlakte niet maar er staat ook al in dat hij sanitair en elektra wil vernieuwen. Dat doet ge dan door heel uw huis, niet op maar 1 verdiep.
Hieronder calculatie voor een oppervlakte van ongeveer 80m2, btw in
- Breekwerken, uitgraven vloer, afvoer afval: 4 a 5000 EUR (kan je zelf wel veel op besparen)
- Betonplaat wapenen + gieten: 2500 EUR
- Vloerisolatie (Star beads 40 of Gespoten PUR): 1750 EUR
- Chape met vezelwapening: 1400 EUR
- 90m2 vloerverwarming + collectoren + plaatsing: 3000 EUR
- 90m2 tegels + plinten (snijverlies inrekenen): 2700 EUR
- Plaatsen tegels + plinten + voegen: 3500 a 4000 EUR
- Nieuwe zekeringkast indien niet conform + plaatsen: 2500 EUR
- Vernieuwen elektriciteitsleidingen + stopcontacten + stekkers: 5000 EUR indien nieuwe kabels door huidige buizen kunnen
- Vernieuwen sanitair op 2 verdiepingen : 5000 EUR (voornamelijk werkuren)
- Nieuwe keuken: 12.500 a 17.500 EUR
- Gyprocwerken plafond: 2500 a 3000 EUR
- Nieuwe badkamer inclusief betegelen en waterdichting: 7500 - 8000 EUR indien met simpel bad + opbouwdouche, 12.500 a 15.000 indien met vrijstaand bad/vloerkraan/inbouwdouche met lijngoot
Dan kom ik uit op ongeveer 70k, zonder de luxe badkamer en keuken te nemen (17.500 is zelfs nog geen luxe keuken maar betere middenklasse). We gaan dan ook uit van een simpele upgrade van de electriciteit, geen full rework.
Ik heb hier ook nergens extra isolatie voorzien voor bv het dak, de tussenvloer, etc...
Zit ook nog niks in van nieuwe verlichtingsarmaturen/spotjes bv.
Reken op een 15-20% marge voor "onvoorziene kosten", zaken die ge tijdens het proces nog aanpast/een upgrade geeft, lijken die uit de kast vallen (denk aan bv uw badkamermuur die vol vocht blijkt te zitten en behandeld of vervangen moet worden).
Dat budget kan natuurlijk stijl omlaag als je zelf wél handig bent. Ik heb voor de vloerder 30 EUR per m2 geteld + werkuren voor voegen, plinten plaatsen en de materiaalkost voor lijm en voegsel. Dat wil zeggen dat er hier al makkelijk 1500 EUR te winnen is door die mens te helpen of 2700 EUR als je het werk zelf kan doen.
Afbraakwerken en uitgraven ook: als je een grondwerker laat komen met een minigraver en die voert alles af dan zijt ge er snel vanaf. Als gij u zelf een paar weken uitleeft met de pikeur en de schup dan kunt ge hier makkelijk 3500 EUR in uw zak steken (containers voor afvoer moet ge altijd betalen natuurlijk)
Badkamer eveneens. Onze hele badkamer heeft geen 5000 EUR gekost, inclusief lijngoot/vrijstaand bad/ingewerkte douche/etc... Maar ge moet dan wel zelf alle sanitair plaatsen, alle meubels hangen, alles zelf tegelen, etc...
Maar 50k? Zet dat maar uit uw hoofd als alles moet uitgevoerd worden.
Renoveren is budgetvriendelijk als ge het zelf kunt doen, als het uitbesteed moet worden is dat een dure onderneming.
Hij spreekt ook nog eens 'inclusief nieuwe meubels'. Dat wil zeggen dat zijn budget dus eerder rond de 40.000 EUR is he (tafel, 6 tot 8 stoelen, nieuwe sofa, dressoir, tv meubel, lampen, etc...)