De verbouw-topic!

Iemand hier ervaring met van die matte composiet lavabo's?
Voor onze nieuwe badkamer staat er op dit moment een meubel met een mat-witte lavabo/blad op.
Nu gaf een collega van mij deze week aan dat ze die bij haar moeilijk schoon kan houden, online vind ik niet direct grote problemen terug, maar ik wou eens weten hoe het zit met onderhoud.

Over welke 'vlekken' heeft ze het dan? Bv zeepresten of eerder kalkaanslag?
Ik vermoed dat het eerder het 2de zal zijn, dat zal dus sowieso al afhankelijk zijn van locatie en op welke watervoorziening je bent aangesloten. Een waterontharder zal ook al veel helpen.

Mijn zus heeft witte en daar is na een half jaar al gele kalkafzetting op. Het gaat er uiteraard wel af, maar ge moet er fameus aan schrobben.

Is het afgeraden om dakisolatie te plaatsen in een ruimte die nog niet wind & waterdicht is? (ramen/deur) zit er nog niet in.
Of kan dat geen kwaad? Gaat over glaswol btw

Het ging haar vooral om 'vuil' in het algemeen, dat je dat vrij snel terug ziet nadat je alles hebt schoongemaakt.

Nu kan ik daar wel ergens inkomen. In onze keuken hebben wij een blinkend composiet blad genomen omdat ik in mijn ouderlijk huis een mat had waar je dus heel rap vlekken etc. (blinkende plekken) op kon zien.
Mijn schoonouders hebben in hun keuken zo'n composieten (beige) gootsteen waar je enorm veel verkleuring op had (die is dan onder garantie vervangen).
Nu komen er in de keuken wel wat andere stoffen (zure etensresten etc.) op je blad en gootsteen terecht dus zou dat in de badkamer beter moeten meevallen denk ik. Vandaar mijn vraag of er iemand ervaring mee had.

Ik ga de blinkende versie toch eens bekijken denk ik. Aangezien het bad ook blinkend acryl is zal dat wel niet te veel storen...

Deze week begonnen aan de betontrap van de kelder te bekleden.
Ze hebben die jammer genoeg gegoten voor te bekleden met dikke natuursteen, waardoor die eigenlijk 4cm te laag is op elke trede om te betegelen. Daarnaast zijn die treden ook niet bijster waterpas of helemaal recht, dus alvorens ik hem echt kan afwerken moest ik dat eerst uitvullen.
Mijn vloerder had aangegeven dat hij dat meestal oplost door tegels van 2cm te gebruiken, die in verstek te zagen en dan uit te vullen met een mengsel van mortel en tegellijm. Voor mij quasi ondoenbaar gezien ik dan een waterzaag nodig heb die verstek kan zagen. Huren is niet simpel want meestal kunnen die al geen verstek, laat staan tegels van 90cm breed zagen (ik wil voor elke trede 1 tegel).

Na veel vijven en zessen denken en prullen de volgende oplossing uitgedacht:

OSB 18mm laten zagen op 87cm / 21cm
Trap zo vlak mogelijk gekapt overal en goed gestofzuigd
OSB wordt droog gepast en met de waterpas aan beide zijden afgetekend
5 lijnen X-tack aanbrengen tot ruim boven de paslijn (gaat ongeveer 1 tube per trede in)
OSB in de X-tack aankloppen tot hij overal pas ligt

Ondertussen al de helft van de treden zo gedaan en dat blijft echt prima liggen. Enige nadeel is dat het een beetje "hol" klinkt soms omdat er natuurlijk nog lege ruimte is, bij de ene trede meer als bij de andere. Ik ga dat ofwel met chemisch anker ofwel met 2K-PU opspuiten zodat de trede volledig ondersteund is.
Op deze treden wordt dan nog eens 18mm OSB gelijmd en geschroefd.

Eenmaal dat klaar is kan ik makkelijk met normale 1cm tegels de trap afwerken.

waarom geen tegels van 2cm zonder verstek, ik krijg de indruk dat je nu ook zonder verstek werkt?

waarom OSB? iets cementachtig zoals fermacell of multiplex was mss iets veiliger maar tgaat ook ni weglopen met OSB.

holte wegkrijgen zal lastigste zijn, niet overtuigd of PU die klank wegneemt.

als uw glaswol niet nat kan worden kan dat niet veel kwaad.
in deze periode naar zomer toe zou ik het ook durven, belangrijker als ramen is mss asap dampscherm plaatsen eerder. zeker als dan plakwerk of chape komt die veel vocht produceren (dan moet je net venster openzetten voor verluchting ;-) )

in deze periode naar zomer toe zou ik het ook durven, belangrijker als ramen is mss asap dampscherm plaatsen eerder. zeker als dan plakwerk of chape komt die veel vocht produceren (dan moet je net venster openzetten voor verluchting ;-) )
Ik was net al onze glaswol gaan halen. Had die hier gewoon in de tuin gelegd want ‘het zal toch niet regenen vandenacht’. Toch voor het slapengaan alles maar droog gaan leggen :p

waarom geen tegels van 2cm zonder verstek, ik krijg de indruk dat je nu ook zonder verstek werkt?

waarom OSB? iets cementachtig zoals fermacell of multiplex was mss iets veiliger maar tgaat ook ni weglopen met OSB.

holte wegkrijgen zal lastigste zijn, niet overtuigd of PU die klank wegneemt.
Omdat een tegel van 1cm gewoon met een handslijperke in verstek te krijgen is (is schuin over vegen en dat is zo gepiept), of simpel kan afgewerkt worden met een schluter profiel. met 2cm kan dat niet.
Als ge een paar tegels moet doen ok, maar ik moet voor 15 treden zowel 90cm breedte, 22cm lengte én een kant verstek slijpen voor zowel een optrede als traptrede.
Ook om ze in te korten hebt ge een waterzaag nodig, ik heb voor ons terras dat met een gewone slijper geprobeerd en dat springt heel gemakkelijk kapot. Ik was 3 randtegels ver en ik had er al 5 kapot geslepen (met een topmodel van makita met een speciale Rubi schijf).
Mijne vloerder doet het overigens ook niet in versterk want zijn zaagmachien kan dat niet, anders was ik het daar wel een weekend gaan huren zoals voor het terras.

Multiplex is onnozel duur om zoiets mee te doen, OSB was goedkoop en daar zit een waterafstotende laag op dus makkelijk om erna op te verlijmen. Ik ga er wel nog een primerke op zetten uiteraard.

Op zich is er heel weinig galm nu, ben er nog niet uit wat ik er ga onder spuiten. idealiter iets wat uithardt en uitzet. Tis op zich ook perfect stabiel en X tack wordt zo sterk dat het ook niet inzakt of meewerkt, maar ergens wil ik toch extra zeker zijn :')

Heeft iemand hier ervaring met vervangen 20jaar oude gasketel met een nieuwe condensatieketel voor sanitair en verwarming?

Alle stapjes mooi gevolgd, fotos voor en na, bewijzen, facturen en nieuwe ketel geinstalleerd door officiele loodgieter met Cerga attest en factuur.

Krijg ik van gas.be:
Jammer genoeg ontbreken er nog gegevens om je premieaanvraag te verwerken.

Gelieve ons de volgende documenten en/of informatie te bezorgen:

- Uw installateur is niet CERGA. Stuur ons een kopie van een rapport van een keuringsinstantie die de conformiteit van de installatie controleert (GEEN verbrandingscertificaat of andere documenten van een erkend installateur). Alleen door een instantie op deze lijst: http://www.cerga.be/nl/kvbg-en-contacten/controleorganismen

Moet ik nog een extra keuring laten doen door een OCB aan 150 euro om 500 euro subsidie te bekomen??

Laatst bewerkt:
De installateur moet op de cerga lijst staan, anders geen premie. Ik heb ook een cerga attest van de opleiding met succes te hebben gevolgd, maar als mijn werkgever geen retributie betaald heeft komt hij niet op die lijst. Wij hebben ook al hetzelfde probleem gehad. Als mijn werkgever te dom is om dit in orde te maken...

Ook speciaal dat die premie enkel geldt voor oude toestellen op gas en niet voor andere brandstoffen 😛
Ik heb al eens zitten snuisteren naar welke premies er beschikbaar zijn voor het vervangen van mijn ketel op stookolie maar ‘t zal njet zijn vrees ik.

De installateur moet op de cerga lijst staan, anders geen premie. Ik heb ook een cerga attest van de opleiding met succes te hebben gevolgd, maar als mijn werkgever geen retributie betaald heeft komt hij niet op die lijst. Wij hebben ook al hetzelfde probleem gehad. Als mijn werkgever te dom is om dit in orde te maken...

bedankt voor je feedback. Mijn installateur heeft ook dat attest en alle andere premies zijn niet voor condensatieketels of je moet aan max loon vereisten enz voldoen.
Wel streep door de rekening, nieuwe condensatieketel 35kw is toch een 2500 euro en die 500 euro subsidie was welkom.

Ik ga geen externe keuring nog vragen voor 150 euro om dan 6 maand te wachten op 500 euro premie.

Is glaswol met flens alu langs de ene kant. Ik plak die ook meteen af.
Daarbij is er niet echt een groot temperatuurverschil aangezien alles nog open staat ... :)

bedankt voor je feedback. Mijn installateur heeft ook dat attest en alle andere premies zijn niet voor condensatieketels of je moet aan max loon vereisten enz voldoen.
Wel streep door de rekening, nieuwe condensatieketel 35kw is toch een 2500 euro en die 500 euro subsidie was welkom.

Ik ga geen externe keuring nog vragen voor 150 euro om dan 6 maand te wachten op 500 euro premie.
Staat zijn naam niet op de lijst van cerga? Www.gas.be bij installateurs:

Edit:

Terug
Bovenaan