De verbouw-topic!

Korte pijn en douchebak alsnog verzetten echt geen optie?
Anders zou ik ook opteren om je panelen wat verder van de muur te laten komen (cementeren, rooster, ... ). Alles van opvoegen gaat misserie geven vrees ik.

We zijn bezig met het renoveren van de badkamer. Nu hebben we met het plaatsen van de douchebak een "fout" gemaakt.
Deze douchebak zit 1cm van de muur af. We willen hier dumawal panelen plaatsen, deze zijn +/- 0,5 cm dik. Er blijft dus een voeg staan van 0,5cm met de douchebak. Normaal zouden de tegels op de douchebak moeten komen.
Hoe kunnen we de zone van 1cm (diepte 3cm = douchebak) opvullen zodat we vervolgens tegoei de douchebak en de tegel kunnen kitten?
We dachten zelf om die 3cm x 1cm op te vullen met een kit.

Wat is hier de aangewezen oplossing?

Gewoon daarachter een uitlatting en daar die platen tegen bevestigen? Je kan die blijkbaar zowel lijmen, nagelen als nieten. Dus gewoon een houten uitlatting van 0.5cm en daartegen vastnagelen of nieten.

We zijn bezig met het renoveren van de badkamer. Nu hebben we met het plaatsen van de douchebak een "fout" gemaakt.
Deze douchebak zit 1cm van de muur af. We willen hier dumawal panelen plaatsen, deze zijn +/- 0,5 cm dik. Er blijft dus een voeg staan van 0,5cm met de douchebak. Normaal zouden de tegels op de douchebak moeten komen.
Hoe kunnen we de zone van 1cm (diepte 3cm = douchebak) opvullen zodat we vervolgens tegoei de douchebak en de tegel kunnen kitten?
We dachten zelf om die 3cm x 1cm op te vullen met een kit.

Wat is hier de aangewezen oplossing?
wedi platen of soortgelijke van een ander merk, die heb je in verschillende diktes.

Is 't niet de bedoeling dat uw afwerking over uw douchebak komt? Zodanig dat wanneer er insijpeling is uw Kerdi doek alles afvoert naar beneden boven de douchebak in plaats van ernaast?

Hier is allesinds eerst de douchebak tot tegen de muur gezet. Op die muur hangt kerdi doek tot onderaan op de bak, daarop hangen dan de tegels. Ik zou dat dus ook eerst uitvullen met een plaat, daarover kerdi en dan je dumaplast panelen.

Tegenwoordig is dat allemaal wifi eh. Mijn omvormer heeft geen UTP aansluiting bvb.
Maar hier is ook overal UTP, de meerderheid wordt niet gebruikt maar eens de kinderen groter zijn mogelijks wel.
De SMA Sunny Boy heeft in ieder geval een UTP aansluiting.
Ondanks dat we hier een goede wifi dekking hebben met 1 centrale AP ben ik blij als een toestel bedraad kan worden aangesloten.

Hier trouwens in totaal een 25-tal kabels in huis verspreid, waarvan een tiental is aangesloten momenteel (PC, omvormer, HTPC, TV, Wifi AP, NVR, en dan 1 naar de deurbel van de NVR, allez, dus 8 in totaal). Ben zelfs zover gegaan om er twee naar iedere kinderkamer te trekken. De katten zullen een goeie netwerkverbinding hebben verdomme!

Bedankt allemaal voor de reacties. Het verplaatsen van de douchebak is helaas niet mogelijk. De muur is een gecementeerde muur waar een kerdidoek op bevestigd is.

De mogelijkheden die ik dus heb zijn de volgende als ik het goed begrijp:
-latten (1cm) tegen de muur bevestigen en daarop de dumawall dmv nieten. Eventueel vast nieten van de latten op de muur?
-eventueel die wedi platen tegen de muur bevestigen. Deze dan ook bevestigen met nietjes en daarop dan de dumawall platen lijmen?
-eventueel toch tegelen tegen de muur. Tegels van 1cm dik en uitwerken met tegellijm? Dan kom ik op 1,5cm?

De onderste holte dien ik deze nog met iets op te vullen?

Fcking kutaannemer die de start weeral verschuift. Nooit schriftelijk antwoorden en steeds verschuiven. Beloofde 23/10 te starten en dat we alles leeg konden maken. Nadat die de originele start op 8 augustus al had uitgesteld naar eind september.
Ik bel vanavond om nog eens te bevestigen: "ja het zal toch wat later zijn, ik heb nog iets extra gedaan". What the fuck?! Is er dan geen enkele aannemer die u niet in u gezicht uitlacht en getekende offertes compleet negeert? Ook al gezever had met grote ontwikkelaars voor mijn appartement.

Als die volgende week niet starten verschuiven wij het wss naar nen anderen door hem in gebreke te stellen. Eerst even navragen bij onze rechtsbijstand of hij ons iets kan aansmeren van kosten.

Den bouw is echt rot tot op het bot. Zowel aannemers als projectontwikkelaars.
Aller, hij is vandaag eindelijk begonnen. Ik moest zelf wel nog eens bellen ook al zei hij dat hij me gingen bellen :sarcastic: Maar goed dat we alles afgelopen weekend toch al hebben verhuist en gisteren de elektriciteit van den aanbouw hebben ontkoppeld. Tussendoor heeft hij ook nog even bekend dat hij tegelijkertijd al een andere dakrenovatie aan het opstarten was, maar dat door de hevige regen ze vandaag niet konden verder doen:sarcastic: Ondertussen staan ze hier alle 5. Het bevestigd gewoon dat ze ons er even tussendoor nemen, ook al betekend dat dat hij ons letterlijk en figuurlijk soms in de kou laat staan.

Bedankt allemaal voor de reacties. Het verplaatsen van de douchebak is helaas niet mogelijk. De muur is een gecementeerde muur waar een kerdidoek op bevestigd is.

De mogelijkheden die ik dus heb zijn de volgende als ik het goed begrijp:
-latten (1cm) tegen de muur bevestigen en daarop de dumawall dmv nieten. Eventueel vast nieten van de latten op de muur?
-eventueel die wedi platen tegen de muur bevestigen. Deze dan ook bevestigen met nietjes en daarop dan de dumawall platen lijmen?
-eventueel toch tegelen tegen de muur. Tegels van 1cm dik en uitwerken met tegellijm? Dan kom ik op 1,5cm?

De onderste holte dien ik deze nog met iets op te vullen?
Die kerdidoek valt onderaan dus achter de bak?
Als dat zo geplaatst is heeft die weinig nut aangezien eventueel doorsijpelend water onder je bak gaat stromen.

Ze hebben de nieuwe ramen komen plaatsen en nu vroeg ik me af hoe ik die het beste afwerk.

Bij de oude ramen was het afgewerkt met gyplat en daarover bezet.

Mijn plan is
1) overblijvende openingen toespuiten met (flexibele) pur
2) pur wat bijsnijden (zodat het niet over het raam komt
3) luchtdicht afwerken met Soudatight, blowerdoor liquid of een ander product
4) gyplat met kleefgips bevestigen
5) apu profiel en bezetten

Is dat een goed plan of mis ik iets?
Wat met de houten blokjes? de ramenman zei dat die theoretisch weg konden, maar dat hij ze zou laten zitten en wat inkorten met een houtbeitel of zo

1698238158980.jpeg
1698238434527.png

iemand een idee wat ze hier met mijn dpc folie hebben uitgestoken?

lijkt mij niet koosjer dat die helemaal hard geworden is van de pur? moet dat niet netjes omgeplooid liggen bij je dorpels?
Ik kan mij vergissen maar volgens mij had die inderdaad mooi omhoog geplooid/geplakt tegen binnenzijde raamkozijn moeten zijn tot +- bovenkant chappe hoogte (alleszins tot net onder afgewerkte vloer).
Zodat water niet onder uw kozijn door kan sijpelen

We zijn aan het denken om iets met de TV hoek te doen. Van die houten latten tegen de muur + een plaat van de muur af (waar dan warm witte ledstrip achter moet) en daar de TV voor.

Van:
53289253025_a6c5a7b6c1.jpg

naar:
53288780886_859ecb6299.jpg

Dat marmerlook is er wellicht over (enige waar we dat hebben is de trap en keukenblad, maar dat is dan zwart) en zou dan MDF nemen en wit schilderen, echter moet die plaat groter zijn dan 1 plaat MDF is en ik weet niet of ik die spleet netjes kan wegwerken. Die plaaten kan je bestellen uit 1 stuk en laten leveren...
Dat kader maken en die MDF monteren enzo zal nog wel lukken als ik voldoende tijd neem en deftig materiaal (laserwaterpas, tafelzaag) gebruik. Verder moet ik de TV ophangen met grotere afstandsbussen (4cm gok ik, ook dat zal geen probleem zijn).
Any thoughts?

Laatst bewerkt:
We zijn aan het denken om iets met de TV hoek te doen. Van die houten latten tegen de muur + een plaat van de muur af (waar dan warm witte ledstrip achter moet) en daar de TV voor.

Van:
53289253025_a6c5a7b6c1.jpg

naar:
53288780886_859ecb6299.jpg

Dat marmerlook is er wellicht over (enige waar we dat hebben is de trap en keukenblad, maar dat is dan zwart) en zou dan MDF nemen en wit schilderen, echter moet die plaat groter zijn dan 1 plaat MDF is en ik weet niet of ik die spleet netjes kan wegwerken. Die plaaten kan je bestellen uit 1 stuk en laten leveren...
Dat kader maken en die MDF monteren enzo zal nog wel lukken als ik voldoende tijd neem en deftig materiaal (laserwaterpas, tafelzaag) gebruik. Verder moet ik de TV ophangen met grotere afstandsbussen (4cm gok ik, ook dat zal geen probleem zijn).
Any thoughts?
Die plaat van de muur af vind ik weinig meerwaarde, waarom geen ledstrip in of achter dat paneel verticaal?

Ik zou persoonlijk opletten met nog meer verschillende kleuren en tinten toe te passen.

Uw TV meubel, salontafel, bakstenen muur en keramische parket zijn allemaal reeds in verschillende tinten beige.

Ik zou mijn TV meubel wit of zwart maken én eventueel zelfs de bakstenen muur in een andere tint steken (maar dat wil je niet horen wellicht :tongue:)

Die plaat van de muur af vind ik weinig meerwaarde, waarom geen ledstrip in of achter dat paneel verticaal?

Ik zou persoonlijk opletten met nog meer verschillende kleuren en tinten toe te passen.

Uw TV meubel, salontafel, bakstenen muur en keramische parket zijn allemaal reeds in verschillende tinten beige.

Ik zou mijn TV meubel wit of zwart maken én eventueel zelfs de bakstenen muur in een andere tint steken (maar dat wil je niet horen wellicht :tongue:)
2nd.
Het is nu al een kakofonie imo, en met dat nieuw ontwerp gaat dat nog erger worden vrees ik 🙈

Ledstrip in dat hout (kan ook zwart) kan ook en de rest laten vallen (dat is wat ik mijn vrouw had voorgesteld), maar heb schrik dat dat in de ogen schijnt wegens direct licht. Of zou een zwakke ledstrip in een profiel met afdekstrip (maar dat past nooit bij mij...) niet storen?

2nd.
Het is nu al een kakofonie imo, en met dat nieuw ontwerp gaat dat nog erger worden vrees ik 🙈

Dat is het probleem als je meubels meebrengt van een andere woning natuurlijk. Waar alle muren wit waren en de vloer grijs...
Enige wat nieuw is op de foto is de TV, we hadden een 75" en we hebben nu een 85" tegen de muur gehangen.

TV kast met bijhorend dressoir (die staat achter de grijze salon), speakers, tv en bakstenen muur moeten blijven. De rest mag/moet vervangen worden. Speakers zouden ook vervangen kunnen worden, maar dan een maatje groter in zwarte kleur. Deze zijn wat klein voor de ruimte.
De bedoeling was een zwart salontafel en heel donkergrijze/zwarte gordijnen. Deze gordijnen zijn nog van de vorige bewoners en sowieso niet ons ding, aan het schuifraam hangen bvb ook zwarte lamellen.

Maar daarom kom ik naar hier, geen idee wat samen past. Dat is echt altijd een issue. De overstaande muur is ook nog 1 groot wit oppervlak met alleen een dressoir bvb...

Terug
Bovenaan