De verbouw-topic!

Oké das al goe :D

Aan de achterzijde op de grens staat een garage van de achterbuur; Als ik die muur zou overnemen, mag ik daar dan gewoon isolatie tegen hangen en een binnenmuur bij mij? Daar moet geen dubbel metselwerk meer tegen dan hé? ..

Aan de achterzijde op de grens staat een garage van de achterbuur; Als ik die muur zou overnemen, mag ik daar dan gewoon isolatie tegen hangen en een binnenmuur bij mij? Daar moet geen dubbel metselwerk meer tegen dan hé? ..
Moet gij niet sowieso een architect aanstellen waaraan je al die vragen kunt stellen? :p

Mijn aanbouw is eigenlijk enkel met een snelbouwer gezet. Ernaast is een nieuwbouw en aangezien die hun gevel reeds hebben moeten isoleren, is er bij mij enkel een snelbouwer tegen gezet.

4 kanten vorstrand leggen, ik kijk er al naar uit (de grond is hier nogal redelijk kut om in te graven, zit vol met ijzerzandsteen)
Ik dacht het sowieso wel al zeker aan 2 zijden te doen, louter om de plaat ook beter in de grond te verankeren

Hoe breed moet ge de vorstrand maken voor een plaats van 3m breed?
heeft niks te maken met plaatbreedtes/formaten. Zuiver barièrre voor vorst om vorst onder betonplaat te voorkomen. Op de werf doen ze dat met kraan uiteraard en is da rap 20-25. Voor een tuinhuis lijkt 15 mij ruim voldoende, zelf 10 prima (hoe breed is uw spade?) want velen doen het gewoon niet.
Hoeft geen wapening in btw.

ja maar je mag er niet met balken van dak op rusten, geen stabiliteitswijzigingen (de bestaande fundering wordt verondersteld hier niet op voorzien te zijn, de reden waarom dit vandaag niet meer gedaan wordt en elk zijn muur moet zetten).

heeft niks te maken met plaatbreedtes/formaten. Zuiver barièrre voor vorst om vorst onder betonplaat te voorkomen. Op de werf doen ze dat met kraan uiteraard en is da rap 20-25. Voor een tuinhuis lijkt 15 mij ruim voldoende, zelf 10 prima (hoe breed is uw spade?) want velen doen het gewoon niet.
Hoeft geen wapening in btw.
Spadebreedte is minder relevant, voor zo een diepte moet ik hier de pikeur of de grondfrees bezigen :p

vorstbarriere is tegen het verschuiven ?

Moet gij niet sowieso een architect aanstellen waaraan je al die vragen kunt stellen? :p

Mijn aanbouw is eigenlijk enkel met een snelbouwer gezet. Ernaast is een nieuwbouw en aangezien die hun gevel reeds hebben moeten isoleren, is er bij mij enkel een snelbouwer tegen gezet.

Ja zenne, ma ik weet graag een beetje hoe of wa op voorhand hé ;-)

Like i said, niet in overdrijven maar diep genoeg dat ge achteraf ni denkt: had ik maar ;-) Er vanuitgaande dat ge uw plaat bv 5cm boven gras neemt is van uw 20 al 15 eronder, das nog amper 45 bijgraven, deze zin typen duurt langer! :unsure:

Like i said, niet in overdrijven maar diep genoeg dat ge achteraf ni denkt: had ik maar ;-) Er vanuitgaande dat ge uw plaat bv 5cm boven gras neemt is van uw 20 al 15 eronder, das nog amper 45 bijgraven, deze zin typen duurt langer! :unsure:
Hier helaas niet. Om met een grondfrees een stukske van 4x10 te doen ben ik een dag bezig geweest. 5u frezen en 3u stenen afvoeren :')

we lieten een betonplaat gieten van 12cm; daar komt vloerverwarming + pur en chape op, velen spreken van een droogtijd voor de beton van 28 dagen, ik sprak vandaag een ex-aannemer die zei 14 dagen, wat is het nu ?

we lieten een betonplaat gieten van 12cm; daar komt vloerverwarming + pur en chape op, velen spreken van een droogtijd voor de beton van 28 dagen, ik sprak vandaag een ex-aannemer die zei 14 dagen, wat is het nu ?
Toch ook altijd al geweten dat het 28 was.

Te zien voor wat he, over te lopen of volledig te belasten. Vraag het aan diegene die hem gegoten heeft, daar zit ook uwe garantie
Inderdaad. Ik weet aannemers die na een week al zitten te werken op beton en andere die zelfs 4 weken durven wachten. Al naargelang de mentaliteit, gevraagde snelheid van de werken, sterkteklasse van beton etc. Gewoon de uitvoerder contacteren en volgen hetgeen hij zegt.

Verkoopbaar na een paar dagen, maar minstens 4 weken wachten vooraleer de stutten weghalen dacht ik. Dus ik denk dan pas volledig uitgehard

Net prijs ontvangen van de architect ivm mijn bijbouw.

Dat kwam op een ruwe 6500 euro zonder btw.....

Dat kan ik er echt niet aan geven. Ik heb de kosten voor de bijbouw geraamd op een kleine 10.000 euro met veel zelfdoe. Ik kan daarvoor niet nogeens 6k aan een architect geven hé, das te zot voor woorden voor zoiets kleinschalig.

Daarin zaten wel wat overbodige dingen, maar het absolute minimum zit nogsteeds rond de 4.5k, das nogsteeds de helft van de kost voor de uitbouw. Dan ga ik het gewoon laten voor wat het is denk ik.

Betreft 3 muren en een plat dak ocharme :p

Dat kan ik er echt niet aan geven. Ik heb de kosten voor de bijbouw geraamd op een kleine 10.000 euro met veel zelfdoe. Ik kan daarvoor niet nogeens 6k aan een architect geven hé, das te zot voor woorden voor zoiets kleinschalig.

Daarin zaten wel wat overbodige dingen, maar het absolute minimum zit nogsteeds rond de 4.5k, das nogsteeds de helft van de kost voor de uitbouw. Dan ga ik het gewoon laten voor wat het is denk ik.

Contacteer eens https://veldk.be/
Normaal werken die per uur dus hopelijk kan je daar wel wat mee uitsparen. Of ene zoeken dat werkt aan een percentage van de totale kosten

Hoe groot moet dat eigenlijk zijn?

Hoe groot moet dat eigenlijk zijn?
Dat is 8 meter breed op 3,5 meter diep.

Ik word er niet goed van zeg... Alles voor het nodige papierwerk zou al bijna meer kosten dan gewoon mijn bouw?...

Die spreekt ook nog van een veiligheidscoordinator en een EPB Verslag gever...

Hoe zit dat met dat EPB verslag? De bijbouw zal verwarmd zijn en is toegankelijk vanuit een verwarmde ruimte (verwarmde garage). Is dan een EPB verslag nodig?

Als ik die deur er tussen weg haal zodat in theorie het 1 ruimte wordt, kan ik dan wat uitsparen?

Dat is 8 meter breed op 3,5 meter diep.

Ik word er niet goed van zeg... Alles voor het nodige papierwerk zou al bijna meer kosten dan gewoon mijn bouw?...

Die spreekt ook nog van een veiligheidscoordinator en een EPB Verslag gever...

Hoe zit dat met dat EPB verslag? De bijbouw zal verwarmd zijn en is toegankelijk vanuit een verwarmde ruimte (verwarmde garage). Is dan een EPB verslag nodig?

Als ik die deur er tussen weg haal zodat in theorie het 1 ruimte wordt, kan ik dan wat uitsparen?
Dat is dan een kleine 230 euro per vierkante meter voor de architect alleen al :wtf::wtf::wtf:.
Mssh eens informeren voor een zelfbouwloods of garagebox of iets in die aard.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan