De verbouw-topic!

Vandaag de eerste offerte gekregen van de 3.(morgen komt de 2de en dinsdag de 3de).

Voor nieuwe ramen. Momenteel hebben we ramen van 1980. 1 groot raam in de living is enkel glas. De rest dubbel glas maar wel al van 45 j oud. In de keuken komt er koude lucht binnen langs de zijkant, dus tijd om deze te vervangen.
We horen redelijk goed t geluid van de straat en wensen dit niet meer of veel minder te horen

De persoon van gisteren vroeg of ik voor de premie zou willen gaan, maar dan moeten er ventilatieroosters geplaatst worden. Komt er niet veel koud binnen door die ventilatieroosters, zelf als deze gesloten zijn? En voor t geluid.

Partner zou willen gaan voor alluminium (5000 euro duurder dan pvc). Persoon van gisteren stelde toch pcv voor omdat we een redelijk klassieke alleenstaande woning hebben en dat aluminium wat te modern zou zijn en minder goed zou passen.

Volgens hem is de levensduur van pcv en aluminium ramen bijna t zelfde

Bij alumium ramen: gemiddelde waarde: 1.37 kw (sommige ramen hebben 1.37 terwijl andere 1.24 en 1.65hebben.

Bij pvc ramen:
gemiddelde waarde: 1.21 kw (sommige ramen hebben 1.18 terwijl andere 1.30 hebben.)

Wat denken jullie? Pvc of aluminium?
Bedankt

Vandaag de eerste offerte gekregen van de 3.(morgen komt de 2de en dinsdag de 3de).

Voor nieuwe ramen. Momenteel hebben we ramen van 1980. 1 groot raam in de living is enkel glas. De rest dubbel glas maar wel al van 45 j oud. In de keuken komt er koude lucht binnen langs de zijkant, dus tijd om deze te vervangen.
We horen redelijk goed t geluid van de straat en wensen dit niet meer of veel minder te horen

De persoon van gisteren vroeg of ik voor de premie zou willen gaan, maar dan moeten er ventilatieroosters geplaatst worden. Komt er niet veel koud binnen door die ventilatieroosters, zelf als deze gesloten zijn? En voor t geluid.

Partner zou willen gaan voor alluminium (5000 euro duurder dan pvc). Persoon van gisteren stelde toch pcv voor omdat we een redelijk klassieke alleenstaande woning hebben en dat aluminium wat te modern zou zijn en minder goed zou passen.

Bij alumium ramen: gemiddelde waarde: 1.37 kw (sommige ramen hebben 1.37 terwijl andere 1.24 en 1.65hebben.

Bij pvc ramen:
gemiddelde waarde: 1.21 kw (sommige ramen hebben 1.18 terwijl andere 1.30 hebben.)

Bedankt
Letterlijk 8 posts hierboven dezelfde vraag gesteld? :p

Als je geen straatgeluid meer wil zou ik toch kiezen voor roosterloze ramen.

Ik moet wel zeggen, ik ben recent eens uit interesse ingegaan op een bouwpromotor zijn uitnodiging voor een werfbezoek nabij de luchthaven. Zij vertelden me dat ze expliciet PVC hebben genomen omwille van de (iets) betere akoestische demping. Ze moeten klaarblijkelijk minstens 40 dB verschil verkrijgen en ik moet zeggen, dat merk je echt wel. Natuurlijk hebben ze ook nog andere dingen gedaan, maar dat viel dus wel op in zijn uitleg.

Ik heb hier nog het schuren van een hele trap (incl+leuning) + deuren met kaders op het programma staan.

Om mijzelf wat te helpen, zou ik een deftig schuurmachine willen kopen/huren. Een Festool Rotex lijkt hiervoor het beste, maar dat is wel erg duur voor een éénmalig project (en ook niet te huur in de buurt). Iemand aanraders voor een ander en meer betaalbaar excentrisch schuurmachine voor dit type klus?

Festool is de rollsroyce van de tools :unsure:
Ik heb iets gelijkaardig van het Lidl merk, is ok maar nu ook niet 100% content van

Vraagje bij vloer vervangen: moet er dan veel uitgebroken worden van gyprocwanden/schuifdeur/keukenkasten of kunnen vloerders daar rond werken?
En nieuwe vloer bovenop huidige vloer (met vloerverwarming) plaatsen,of gewoon best alles vervangen?

Ik heb iets gelijkaardig van het Lidl merk, is ok maar nu ook niet 100% content van

Vraagje bij vloer vervangen: moet er dan veel uitgebroken worden van gyprocwanden/schuifdeur/keukenkasten of kunnen vloerders daar rond werken?
En nieuwe vloer bovenop huidige vloer (met vloerverwarming) plaatsen,of gewoon best alles vervangen?
Alles vervangen brengt het risico met zich mee dat je je chape ook kapot maakt. Met als gevolg dat je mag gaan egaliseren en dat is geen goedkope.

Vloerders kunnen rond alles werken maar wat als je ooit een andere keuken wil en de vloer niet meer verkrijgbaar is?

I know, vandaar de zoektocht naar een goed alternatief. Blijkbaar niet eenvoudig.

Nu op zoek naar een tweedehands model voor een degelijke prijs. Kan ik dan eventueel achteraf verkopen, dan zou ik er best goedkoop vanaf kunnen zijn.

I know, vandaar de zoektocht naar een goed alternatief. Blijkbaar niet eenvoudig.

Nu op zoek naar een tweedehands model voor een degelijke prijs. Kan ik dan eventueel achteraf verkopen, dan zou ik er best goedkoop vanaf kunnen zijn.
Waarom huur je dat niet? Bij menig dhz winkel zoals Hubo, Gamma, Brico, ...
Kun je zoiets huren voor een bepaalde tijd.

Koop u zo eentje, daarmee ben je gesetteld voor wat ge van plan zijt. Huren zou ik zelf niet doen, een deftige schuurmachine ga je nog meer dan genoeg gebruiken de komende jaren.

Koop u zo eentje, daarmee ben je gesetteld voor wat ge van plan zijt. Huren zou ik zelf niet doen, een deftige schuurmachine ga je nog meer dan genoeg gebruiken de komende jaren.

Thanks voor de input! Enige nadeel aan die types is dat die een ronde schuurzool hebben en ge er dus niet mee in de hoeken kunt. Ik heb wel zo'n klein deltaschuurmachine, maar ik weet niet of dat dat een hele trap gaat overleven.

Als je graag nog 90% van het straatgeluid wil overhouden dan moet je voor ramen met ventilatieroosters kiezen.

Mvg,

Mits meerprijs onvolledige lading.
(Hier is dat per ontbrekende kub, tot 6 kub. Dus in jouw geval 1m3 stabilise en 5x onvolledige lading. Prijs afhankelijk van de centrale, zal 20-25eur per kub onvolledig zijn denk ik)

Aan mijn vijver heb ik vlonderplanken.

Zouden moeten geschilderd worden (vernis). Moet ik deze planken eerst schuren? Die inkervingen kan ik toch niet proper maken, schuren? Of hoe moet ik dit doen?

Je kan met een plankje , die de hoek ook (een soort mal die je eventueel zelf zaagt ) heeft en met daar een schuurpapiertje op eens in de groef gaan .
Je kan ook met een stalen borstel eens de groef uitkeren (indien het zacht hout is zou ik,eerder voor een koperen gaan en als het echt veel is zo eentje voor op de slijpschijf of boormachine . )

Bedoeling is om het los materiaal weg te halen en de rest wat op te ruwen .

Geen zin om een nieuw topic aan te maken, dus vraag het hier, misschien wel badkamer kenners / loodgieters.
Bestaan er universele douche kranen voor op zo'n warmteregelaar? 20 spline is het. Wil liefst gewoon een andere kraan opzetten ipv heel het systeem vervangen gezien ik hier als huurder niet zo lang meer in ga zitten.

Ik heb hier nog het schuren van een hele trap (incl+leuning) + deuren met kaders op het programma staan.

Om mijzelf wat te helpen, zou ik een deftig schuurmachine willen kopen/huren. Een Festool Rotex lijkt hiervoor het beste, maar dat is wel erg duur voor een éénmalig project (en ook niet te huur in de buurt). Iemand aanraders voor een ander en meer betaalbaar excentrisch schuurmachine voor dit type klus?
Ik ben ook zoiets van plan, ik dacht aan zoiets, maar totaal geen idee of dat genoeg gaat zijn 🤷

Geen zin om een nieuw topic aan te maken, dus vraag het hier, misschien wel badkamer kenners / loodgieters.
Bestaan er universele douche kranen voor op zo'n warmteregelaar? 20 spline is het. Wil liefst gewoon een andere kraan opzetten ipv heel het systeem vervangen gezien ik hier als huurder niet zo lang meer in ga zitten.

Aangezien je huurt, is dat geen probleem voor de verhuurder?
Tenzij je die zelf kapot hebt gedaan is het voor jou, maar als het door ouderdom komt is het normaal voor de verhuurder.

Bij pvc ramen:

Bedankt
Hier gekozen voor PVC.

Betere akoestiek.
Betere inbraakweerstand.
Betere thermische isolatie.
Heel makkelijk in onderhoud (geen corrosie, al zijn de nieuwe generatie alu ramen stukken beter dan pakweg 15 jaar geleden)
Goedkoper dan alu.

En dat het minder modern zou zijn i.v.m. aluminium vind ik zever. De huidige profielen in PVC met diens afwerkingsmogelijkheden hebben ook niet stil gestaan. Wij hebben ramen van Schüco en die zien er heel strak uit. Ook naar verkleuring toe, van de zon, moet je geen schrik hebben wanneer je voor kwaliteit kiest.

Enkel in de projectbouw waar heel grote glaspartijen geplaatst moeten worden kies ik voor alu omwille van de sterkte.

Terug
Bovenaan