De verbouw-topic!

Komt door de PUR-platen wrs. Wol is beter voor geluidsisolatie.
In ieder geval zou ik geen wol plaatsen tegen de pur platen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het meest isolerende (in dit geval de pur platen) langs de binnenkant moeten zitten. Omdat je anders condens kan krijgen tussen beide materialen. Het minst isolerende naar buiten toe en dampopen.

Er zit nu bij ons nog wel een onbruikbare zolderruimte tussen waarvan het dak en de vloer ook al met rotswol is geïsoleerd. Qua geluid zal dat wel goed meevallen denk ik. Het zou mooi zijn om de platen te kunnen doen aansluiten op de gevelisolatie. Dan is de gehele buitenschil geïsoleerd.

Steek toch maar wat isolatie, want het nadeel van een sarkingdak is dat dat quasi geen geluid tegenhoudt.

Komt door de PUR-platen wrs. Wol is beter voor geluidsisolatie.
In ieder geval zou ik geen wol plaatsen tegen de pur platen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het meest isolerende (in dit geval de pur platen) langs de binnenkant moeten zitten. Omdat je anders condens kan krijgen tussen beide materialen. Het minst isolerende naar buiten toe en dampopen.

Mijn dak was langs binnen met pirplaten geïsoleerd.
Nu met de verbouwingen is er langs de buitenkant nog pir platen geplaatst.

Is het slim om tussen de huidige pir platen en de gyproc nog isolatiewol te steken?
(Ik ga binnen een jaar ofzo Gyproc plaatsen)

Ik zou het niet doen.
Tenzij uw wol een hogere R waarde heeft dan uw pirplaten, kan het mogelijks wel lukken (denk ik). Probleem is vooral dat uw pirplaten dampdicht zijn en mogelijke condens niet weg kan.
Ik ben wel geen bouwexpert. Ik spreek enkel over zaken die ik online gelezen heb (en een portie gezond verstand).

Bij ons was er een deel van ons dak niet geïsoleerd (zie foto). Ik heb daar bewust wol met een net iets lagere r waarde gestoken dan de isolatie aan het beschermd volume aan het dampscherm. Dampopen geplaatst zodat eventuele condens weg kan naar buiten. Daarna dampscherm terug luchtdicht afgeplakt.

Laatst bewerkt:
Is het niet kak als leidingen enkel met PUR vastgezet zijn? PUR is toch niet hard/stevig genoeg daarvoor?

vygKmOE.jpeg

Als ik naar de foto's van onze bouwfases kijken, dan heeft de loodgieter bij ons de leidingen in de muur ook zo bevestigd (met veel minder schuim), maar daarna de sleuf wel netjes dichtgestreken met mortel. Voor liggende leidingen op de vloer werd er echter nooit met dergelijk schuim gewerkt.

Als ik naar de foto's van onze bouwfases kijken, dan heeft de loodgieter bij ons de leidingen in de muur ook zo bevestigd (met veel minder schuim), maar daarna de sleuf wel netjes dichtgestreken met mortel. Voor liggende leidingen op de vloer werd er echter nooit met dergelijk schuim gewerkt.
Idem hier. Vorige week nog en ik heb er foto's van. Eerst wat opspuiten met PUR om het iet of wat te bevestigen en isoleren. Vervolgens wel helemaal dichtstrijken met mortel.

IMG_2361.jpeg
IMG_2368.jpeg

In de woning van mijn ouders zit er een trap die weggewerkt was achter een vals muurtje en bovenaan dichtgemaakt via zwevende vloer kamer.
Nu gaan ze die terug openmaken. Op zich geen issues. Ooit blijkbaar snelsnel gedicht met langs opzij via gyproc muurtje. Die afsluiten gaat blijven maar trap gat langszij nu wel beter worden afgewerkt. Ik ben aan het twijfelen om daar wat rockwool bij tussen te steken om betere isolatie te hebben.
Nu komt de vraag :unsure: : voorzie ik voor zo'n klein stukje ook best een dampscherm?

In de woning van mijn ouders zit er een trap die weggewerkt was achter een vals muurtje en bovenaan dichtgemaakt via zwevende vloer kamer.
Nu gaan ze die terug openmaken. Op zich geen issues. Ooit blijkbaar snelsnel gedicht met langs opzij via gyproc muurtje. Die afsluiten gaat blijven maar trap gat langszij nu wel beter worden afgewerkt. Ik ben aan het twijfelen om daar wat rockwool bij tussen te steken om betere isolatie te hebben.
Nu komt de vraag :unsure: : voorzie ik voor zo'n klein stukje ook best een dampscherm?
Is die isolatie deel van de buitenschil? Zit er achter de isolatie nog een verwarmde ruimte of binnenruimte, of niet?

Is die isolatie deel van de buitenschil? Zit er achter de isolatie nog een verwarmde ruimte of binnenruimte, of niet?
Je hebt de badkamer en daarachter de slaapkamer. Tussen die twee ruimtes zit de trap naar de kelder (toegankelijk) en dus ook de trap naar boven die we nu opnieuw toegankelijk gaan maken.

Dus geen deel van de buitenschil. Badkamer wordt uiteraard wel verwarmd. Is maar gewoon een denkpiste omdat zo'n trapgat al wel eens als "trekgat" kan fungeren en wat kou kan genereren.

Als het binnen uw beschermd volume is, moet daar normaal geen dampscherm tussen. Dampscherm dient om uw warme vochtige lucht niet te laten condenseren op uw koudere buitenschil.

Afschaffing verbouwpremie voor de 2 hoogste inkomenscategories als ik dat zo lees in de krant?

Enig idee vanaf wanneer dat dan in voege gaat? Want ik wou de onze volgende week aanvragen (gaat nu nog niet want ben pas vanaf volgende week daar gedomicilieerd)

Terug
Bovenaan