De verbouw-topic!

Idd. Denk aan bvb een tuinslanghaspel bij uw buitenkraantje ofzo.
Mocht het zoiets zijn zou ik inderdaad niet twijfelen maar het gaat dus beperkt zijn tot die 2 lichtgewichten. Althans, zo klinkt het toch voor mij vandaar de vraag hier :)

En uw isolatie hangt nog altijd deftig aan de gevel? Ik wil gewoon geen problemen later en voor die €45/stuk ga ik mij ook niet laten kennen maar als ik ze niet moet uitgeven, tja dan kan ik dat geld beter gebruiken aan vertier ;)

wat is hier het verhaal achter?
Dit en net ernaast waren twee kleine raampjes in de berging. Beiden zijn toegemetst - het ene is een aparte ‘koele’ berging waar ik liever geen daglicht heb, en het andere is nu een nis geworden voor de koelkasten.

Omdat dat stuk gevel dan echter vrij saai en vlak zou worden, en ik de twee vensterbanken toch nog had (we hebben alle vensterbanken en dorpels gerecupereerd) hebben we last minute beslist om er twee blinde ramen van te maken. Dat zijn van die details die ik wel leuk vind.

IMG_7588.jpeg

Dit en net ernaast waren twee kleine raampjes in de berging. Beiden zijn toegemetst - het ene is een aparte ‘koele’ berging waar ik liever geen daglicht heb, en het andere is nu een nis geworden voor de koelkasten.

Omdat dat stuk gevel dan echter vrij saai en vlak zou worden, en ik de twee vensterbanken toch nog had (we hebben alle vensterbanken en dorpels gerecupereerd) hebben we last minute beslist om er twee blinde ramen van te maken. Dat zijn van die details die ik wel leuk vind.

Bekijk bijlage 44628
Leuk weetje: de reden dat je dit vaak ziet bij oudere huizen is omwille van de raambelasting in de 18de en 19de eeuw. Toen werden woningen belast op het aantal raam- en deuropeningen, omdat dit eenvoudig vast te stellen was.

Als gevolg daarvan werden toen veel raamopeningen dichtgemetst. Bij die oude huizen was daar dus effectief een reden voor, nu wordt dat puur om esthetische redenen gedaan.

Mocht het zoiets zijn zou ik inderdaad niet twijfelen maar het gaat dus beperkt zijn tot die 2 lichtgewichten. Althans, zo klinkt het toch voor mij vandaar de vraag hier :)

En uw isolatie hangt nog altijd deftig aan de gevel? Ik wil gewoon geen problemen later en voor die €45/stuk ga ik mij ook niet laten kennen maar als ik ze niet moet uitgeven, tja dan kan ik dat geld beter gebruiken aan vertier ;)
Inmiddels het huis verkocht maar na 8j hing dat nog gewoon prima aan de gevel ja. Fischer gaat dat ook niet op de markt brengen als dat niet blijvend werkt imo.

Leuk weetje: de reden dat je dit vaak ziet bij oudere huizen is omwille van de raambelasting in de 18de en 19de eeuw. Toen werden woningen belast op het aantal raam- en deuropeningen, omdat dit eenvoudig vast te stellen was.

Als gevolg daarvan werden toen veel raamopeningen dichtgemetst. Bij die oude huizen was daar dus effectief een reden voor, nu wordt dat puur om esthetische redenen gedaan.

Dat heb ik ook al vaak gehoord, maar wat ik niet begrijp is dat die openingen dichtgemetst blijven. Je zou toch denken dat dat het eerste is dat je doet bij een renovatie? Ik heb al eens gehoord dat ze daarvoor een stedenbouwkundig attest weigeren, maar dat lijkt me toch sterk?

Klopt! Hier bij mij puur esthetisch maar dat het historisch ook een verhaal heeft vind ik ook zo’n leuk extra detail.
Ik ben er alleszins blij mee, de meerkost voel je uiteindelijk niet 😛

Hier thuis wat geknutseld. Is er nooit van gekomen wegens geen inspiratie, maar na een chatgpt render zag ik het opeens wel zitten...

TV - kastje is gewrapt in houtlook en betonlook tablet die doorgetrokken werd op de achterwand.

Let aub niet op de rommel xD break ups en verhuis en dit en dat moet nog eens deftig opruimen.

VOOR:
VOOR.jpeg

RENDER:
RENDER.jpeg

NA:
NA.jpeg

NA2.jpeg

TIJDENS.jpeg

Ivm parket, de plaatser heeft hier een vol pak achtergelaten, wat neerkomt op 3 vierkante meter.

Met als uitleg dat als er ooit iets aan de parket komt ik dezelfde heb om te laten herstellen. Is dat zo? Is gewoon een naturel eiken plank van 22cm breedte. Lijkt me niet echt iets heel speciaals te zijn.

Maar aan €150 per meter vind ik €450 precies veel om extra te betalen?

Ivm parket, de plaatser heeft hier een vol pak achtergelaten, wat neerkomt op 3 vierkante meter.

Met als uitleg dat als er ooit iets aan de parket komt ik dezelfde heb om te laten herstellen. Is dat zo? Is gewoon een naturel eiken plank van 22cm breedte. Lijkt me niet echt iets heel speciaals te zijn.

Maar aan €150 per meter vind ik €450 precies veel om extra te betalen?
Tja, zowiezo zal het hout mettertijd wat verkleuren door blootstelling aan het licht (wat dus niet met de verpakte planken zal gebeuren). Anderzijds heb je dan toch meteen de juiste maten als je dat pak bijhoudt.

Maar wat is uiteindelijk €500 op een bouw? Niets. Kruipruimte steekt hier vol met overschotten facade, pannen en vloer ;)

Tja, zowiezo zal het hout mettertijd wat verkleuren door blootstelling aan het licht (wat dus niet met de verpakte planken zal gebeuren). Anderzijds heb je dan toch meteen de juiste maten als je dat pak bijhoudt.

Maar wat is uiteindelijk €500 op een bouw? Niets. Kruipruimte steekt hier vol met overschotten facade, pannen en vloer ;)
Nu we naar het einde toe gaan begint €500 toch door te wegen :D

Soit, ik zal het pak dan maar houden 🙂

Ik heb zelfs 2 pakken over. Liever wat teveel dan te weinig.

150€ per m² is wel stevig. Denk dat ik mijn parket (zonder plaatsing) 50-60€ per m² betaald heb. Wel in promo en fineerparket.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs 2 pakken over. Liever wat teveel dan te weinig.

150€ per m² is wel stevig. Denk dat ik mijn parket (zonder plaatsing) 50-60€ per m² betaald heb. Wel in promo en fineerparket.
Het is eigenlijk €146, geplaatst. Eerste keus sortering (dus geen noesten) en achteraf geolied.

Maar idd, best prijzig.

Het is eigenlijk €146, geplaatst. Eerste keus sortering (dus geen noesten) en achteraf geolied.

Maar idd, best prijzig.
Als hij de geplaatste prijs rekent voor zijn overschot zou ik toch ferm discussieren. Los daarvan, een pak op overschot (zeker voor parket) kan absoluut geen kwaad. Je gaat nog blij zijn later.

Ik heb hier toch ook een pak tegels, plinten, laminaat liggen in de garage al 10 jaar. Als er ooit eens iets is, dan brengt dat wel gemoedsrust.

Dampscherm plaatsen bij een spantendak :help: wat een tijdrovend prutswerk is dat toch.
Al die instructiefilmpjes doen het makkelijk lijken met hun rechtoe rechtaan daken en kleine ruimtes. Bij mij (zoals bij velen toch?) loopt dat dak door van de zolder naar het 1e verdiep, dus dat mooi laten aansluiten en overal insnijden en afwerken aan de knieschotten enerzijds en overgang 1e verdiep -> zolder anderzijds, miljaarde :tongue: dat gaat straks meer tape dan dampscherm zijn.
En 4 weken later: we zijn klaar :coolbrows: perfect op tijd aangezien morgen de gyprocwerken starten! Wat een monnikenwerk was dit zeg.
Ik kan de producten van Pro Clima alleen maar aanraden: zowel het dampscherm als de universele tape als de kit voor het afdichten aan de wanden: topmateriaal. Bespaar hier niet op.

Sfeerbeeldje:

IMG_7618.jpeg

Intussen ook de afrekening kunnen maken van de ruwbouw en dakwerken: op het budget van 165k de volle 284 EUR over budget gegaan :biglaugh:
Beiden finaal in regie gedaan en dat is gelukkig toch goed uitgedraaid. Met een vaste prijs had ons dat een stevige duit extra gekost.

3 ketels/pannen langs mekaar met nog plaats over, dream come true 🥹

Enkel nog de plinten, mortexwand en de schilder die wat meer gas moet geven en dan is alles klaar.

Zal dan binnenkort wat foto’s posten, zijn zeer tevreden van het resultaat 🙂

Terug
Bovenaan