De verbouw-topic!

Opstijgend vocht kan echt hardnekkig zijn. Hier huis van 1927 waarvan de problematische muren 2 keer zijn geïnjecteerd langs binnen, buitenmuren zijn volledig ingepakt en geïsoleerd. En nog hebben we op sommige plekken vochtproblemen. Isoprim doet wel wonderen dan, maar vraag me toch af wat dat op lange termijn met de baksteen doet binnenin de muren: vocht en zoutafzetting zijn totaal niet zichtbaar meer, maar dat blijft toch 'zitten' dan?

Wij hebben ramen van +/- 30 jaar oud (aliplast, aluminium), HR van de jaren 90 (Termo bit)
Gezien wij langs een drukke weg wonen, overwegen we om de beglazing te vervangen door akoestisch glas (en de rubbers nakijken/vervangen). Zou dit veel verschil maken? akoestisch en isolerend?

Momenteel lijkt het dat het meeste straatlawaai via de ramen komt, maar dit kan uiteraard ook via het raamkader zijn.

Wij hebben ramen van +/- 30 jaar oud (aliplast, aluminium), HR van de jaren 90 (Termo bit)
Gezien wij langs een drukke weg wonen, overwegen we om de beglazing te vervangen door akoestisch glas (en de rubbers nakijken/vervangen). Zou dit veel verschil maken? akoestisch en isolerend?

Momenteel lijkt het dat het meeste straatlawaai via de ramen komt, maar dit kan uiteraard ook via het raamkader zijn.
Ik zou nooit HR++ glas in een alu profiel van zou oud steken eerlijk gezegd. Korte pijn en alles vervangen heeft wel de voorkeur denk ik. pas op, je zal zeker verschil merken hoor. Je glas nu zal een Ug-waarde van rond de 3 W/m²K hebben vermoed ik. Naar 1.0 gaan en dan nog akoestisch glas nemen zal zeker schelen. Let wel op: triple glas is NIET beter akoestisch isolerend dan dubbel glas. Dat scheelt misschien 1 dB. Akoestisch glas is helemaal iets anders. Akoestisch glas is bij mijn weten asymmetrisch en met een gelamineerde glasplaat, bv 44.4.

Ik zou nooit HR++ glas in een alu profiel van zou oud steken eerlijk gezegd. Korte pijn en alles vervangen heeft wel de voorkeur denk ik. pas op, je zal zeker verschil merken hoor. Je glas nu zal een Ug-waarde van rond de 3 W/m²K hebben vermoed ik. Naar 1.0 gaan en dan nog akoestisch glas nemen zal zeker schelen. Let wel op: triple glas is NIET beter akoestisch isolerend dan dubbel glas. Dat scheelt misschien 1 dB. Akoestisch glas is helemaal iets anders. Akoestisch glas is bij mijn weten asymmetrisch en met een gelamineerde glasplaat, bv 44.4.

Dat is het nadeel van alu profielen, ze zijn duurder, gaan zogezegd 50 jaar mee, maar ze zijn toch al na 30 jaar afgeschreven

Dat is het nadeel van alu profielen, ze zijn duurder, gaan zogezegd 50 jaar mee, maar ze zijn toch al na 30 jaar afgeschreven
Ze gaan ook zo lang mee, maar we hebben in die 30 jaar ZO veel innovatie gehad en focus op isolatie dat die oude profielen nu brol zijn.

We hebben een bestaande nis, opgebouwd uit gyproc waarin we een kast zouden willen zetten (en helemaal toe maken). Heeft het zin om tussen de gyproc wand en de achterzijde van de kast nog extra geluidsisolatie aan te brengen (op de gyproc zélf dus)? En zo ja, welke materiaal zou daar dan best voor gebruikt worden? Aan de andere kant is ook een (slaap)kamer.

quick question: hebben tegels voor douche een specifieke eigenschap? of kan elke keramische tegel voor een douche gebruikt worden?
We hebben nog een overschot, voldoende om douche te herbetegelen. Deze zijn niet slipperig indien nat, dus lijkt me ideaal

We hebben een bestaande nis, opgebouwd uit gyproc waarin we een kast zouden willen zetten (en helemaal toe maken). Heeft het zin om tussen de gyproc wand en de achterzijde van de kast nog extra geluidsisolatie aan te brengen (op de gyproc zélf dus)? En zo ja, welke materiaal zou daar dan best voor gebruikt worden? Aan de andere kant is ook een (slaap)kamer.
Als je dat echt wilt voor de geluidsisolatie zou ik glaswol platen gebruiken zoals Knauf Acoustilift of Isover Sonepanel. Ik weet dat die zeer goed zijn in reflecties absorberen. Of ze ook goed akoestisch isoleren in geluidsgolven die door de plaat gaan ben ik niet zeker, maar ik vermoed van wel.

quick question: hebben tegels voor douche een specifieke eigenschap? of kan elke keramische tegel voor een douche gebruikt worden?
We hebben nog een overschot, voldoende om douche te herbetegelen. Deze zijn niet slipperig indien nat, dus lijkt me ideaal
Ja je kan normaal elke keramische tegel gebruiken voor een douche.

Ik heb nieuwe ramen laten plaatsen, gelukkig niet overal.
Plaatser is vertrokken, bewerende dat het af is maar als ik naar de buitenkant kijk, zie ik dat het gat tussen raam en dorpel niet gedicht is (tenzij met PUR wat hier niet geschikt voor is). Iemand enig idee wat ik kan doen? Ik heb weinig zin om de huidige plaatser het te laten doen want dat is grove nalatigheid in mijn ogen aangezien het gestormd heeft en er een hoop water gewoon mijn muur binnen kon trekken... Een andere plaatser laten bricoleren kan me mogelijk nog zuurder opbreken. Iemand een idee welke mogelijkheden ik heb?

PS: gelukkig is de factuur nog niet volledig betaald

Iemand ervaringen/tips ivm Ventalisatiesysteem D (aan of af te raden? voor een verbouwing?

voor context, we gaan het dak van onze garage er af halen en een verdieping daar op zetten waar een slaapkamer/badkamer/opslagruimte komt.
Dat dak covered ook 2 andere kamers van de benedenverdieping.

Ik was aan het denken om daardan een ventilatiesysteem type D voor te voorzien zodat ik geen roosters moet zetten bij de ramen. Het zou dan wel maar ongeveer de helft van het huis zijn dat aangesloten is op dat systeem en de helft niet.

Doen/niet doen? dingen waar ik aan moet denken?
Of gewoon helemaal niet waard?

Ik heb hier een tegel (90x90) op het toilet die als je er een aantal uren niet opgeweest bent lichtjes ‘knarst’ als je erop gaat staan. Die ligt dus niet perfect vast.

Is dat iets wat op termijn sowieso een probleem zal worden? Want de vloer zit er nog geen halfjaar in.

Die tegel opnieuw vastleggen zou betekenen de plint en de achterwand waar het toilet inhangt afbreken want die tegel loopt daar onderin. Dus als het niet echt een groot probleem zal worden roep ik de aannemer liever niet terug.

Het is niet dat de tegel echt beweegt ofzo. Je hoort het gewoon 1 keer knarsen als je erop gaat staan en dan is het weer weg voor een paar uren.

Er is normaal een soort mortel/fixeermiddel dat je via een voeg eronder kan spuiten. Zelf nog nooit gedaan, dus ik kan niet oordelen hoe goed dit werkt.
https://www.tegelzetshop.nl/blog/losse-holle-tegel-repareren
Da's eerder houtlijm in meer vloeibare vorm, maar werkt effectief. Sommigen gebruiken daarom houtlijm i.p.v. dat middel en verdunnen het, gezien houtlijm veel goedkoper is. Ik vond deze verpakking veel makkelijker toe te passen en had maar 2 cilinders nodig, dus dan valt de prijs nog wel mee. Hier toegepast bij enkele holle tegels en was opgelost na het uitharden. Het moeilijkste is het uitboren van de voeg zonder de tegel te beschadigen, zeker als je dunne voegen hebt.

Hier ook al aan het zitten denken wat te doen met onze ramen uit de jaren 90 want wij hebben er véél.
Als je kort opzoekt, kom je blogs/sites tegen dat uitrekenen hoeveel energie je verliest per gewogen graaddag per m² glas en Ug-waarde van rond de 2.8 W/m²K.

Voor België gebruiken we 15° i.p.v. 18 zoals in het blog waardoor de gewogen graaddagen lager uit komt, maar eerlijk gezegd zou ik toch ook 18 nemen.

Uit het blog:
"Met 15m2 glasoppervlak in een woning is dit ongeveer 314m3 gas in een jaar."

Da's eerder houtlijm in meer vloeibare vorm, maar werkt effectief. Sommigen gebruiken daarom houtlijm i.p.v. dat middel en verdunnen het, gezien houtlijm veel goedkoper is. Ik vond deze verpakking veel makkelijker toe te passen en had maar 2 cilinders nodig, dus dan valt de prijs nog wel mee. Hier toegepast bij enkele holle tegels en was opgelost na het uitharden. Het moeilijkste is het uitboren van de voeg zonder de tegel te beschadigen, zeker als je dunne voegen hebt.
Probleem is dat ik nergens iets hol hoor dus het lijkt iets heel miniem te zijn.

Probleem is dat ik nergens iets hol hoor dus het lijkt iets heel miniem te zijn.
Kwaad zal die lijm alleszins niet kunnen, dus ik zou wat gaatjes boren in de voegen rondom de tegel die knarst en dan die lijm erin spuiten tot het er langs de geboorde gaten overal terug uitkomt. Dan weet je dat alles onder de tegel gevuld is. Een tegel die volledig vasthangt zou niet mogen knarsen. Wel zien dat je het juiste voegmiddel voor je tegels hebt liggen ook natuurlijk om de boorgaten achteraf terug op te voegen.

Misschien stomme vraag, maar waar download ik mijn eigen bouwvergunning(omgevingsvergunning)?
Ik ben aan een verbouwing bezig en voor de premie is de omgevingsvergunning nodig.
Ik vind dat echt nergens terug. Via welk loket moet ik zelfs gaan?

Terug
Bovenaan