De verbouw-topic!

Wat zou het heraanleggen van een oprit van 6x6m kosten?
Oude oprit meenemen, waterdoorlatend maken en 2 stroken van 75cmx6m volle grond met kruiptijm in planten?

Eerste offerte was 7500€...
Wederom geen pasklaar antwoord wegens teveel ontbrekende info, maar: zeker niet zoveel.

Uitbreken/meenemen: 1500eur
Nieuw leggen: 2500eur
Plantjes/grond: 500eur

Wij gaan een kast op maat in de hal steken om jassen etc op te bergen. Schrijnwerken biedt zowel melamine als fineer eik aan. Volgens hem is melamine zeker kwalitatief genoeg, iemand ervaring?

Melamine is zeker kwalitatief genoeg, wij hebben dat bvb ook voor onze wasplaats.

Echter voor de kast aan de inkomhal hebben wij wel fineer genomen (afrormosia) - niet dat dat ‘beter’ is ofzo, wij vonden dat gewoon mooier.

Ze zijn hier poortpalen komen plaatsen om binnenkort een padoek poort in te hangen van 1m breed en 2m hoog. De linkse paal staat loodrecht, maar de rechtse staat wat scheef naar rechts. Mijn vriendin merkte dit visueel al op, maar aangezien dat gezichtsbedrog kan zijn door de haag die ernaast staat en mogelijk niet 100% recht gesnoeid is, heb ik het zelf met waterpas gecheckt en ook eens nagemeten. Ik heb het verschil opgemeten onderaan vs bovenaan en ik kom toch op 8-10mm verschil uit tussen de 2 palen over een hoogte van 2m. De poort is dus nog niet geplaatst aangezien die nu op maat gemaakt wordt en het beton eerst enkele weken volledig moet uitharden, maar het lijkt mij dat dit toch meer zichtbaar zal zijn eens de poort hangt (het is een poort met verticale planken)? Moet ik dit aanvaarden of niet?

Ik zou graag eerst de mening van anderen hebben voor ik er iets van zeg, aangezien ik (soms te) perfectionistisch ben. Langs de andere kant weet ik ook niet wat ik mag verwachten als het toch niet binnen de normen valt. Zo'n poortpaal uitbreken en opnieuw plaatsen lijkt me ook niet evident, maar als ik het pas meld als ik zie dat het opvalt wanneer de poort hangt is het natuurlijk nog meer gedoe om het nog in orde te krijgen, zeker omdat de poort op maat gemaakt wordt... En goedkoop is de poort niet.

8mm ga je visueel niet zien. Wat niet weg neemt dat het allemaal beter gewoon juist is natuurlijk…

Hopelijk hebben ze dan gemeten aan de smalste kant. Als die gemaakt wordt op de brede afmeting, dan wordt dat wel lastiger.

Beter toch eens even melden dat er een verschil op zit.

(Misschien houden ze rekening met eventuele doorbuiging van de paal door het gewicht van de vleugel. Maar dat lijkt me wel straf :p ook omdat het geen grote vleugel is)

Ik was dat ook al aan het denken, als de rechtse paal naar rechts hangt en ze hangen er een vleugel in zal dat toch geen 8mm meer zijn denk ik :p

Hoewel zo een dingen gewoon wel spijtig zijn.

8mm ga je visueel niet zien. Wat niet weg neemt dat het allemaal beter gewoon juist is natuurlijk…

Hopelijk hebben ze dan gemeten aan de smalste kant. Als die gemaakt wordt op de brede afmeting, dan wordt dat wel lastiger.

Beter toch eens even melden dat er een verschil op zit.

(Misschien houden ze rekening met eventuele doorbuiging van de paal door het gewicht van de vleugel. Maar dat lijkt me wel straf :p ook omdat het geen grote vleugel is)
Oké thanks, zal toch maar een mailtje sturen dan. Doe dat niet graag omdat ik die mensen hun werk ook gewoon wil laten doen en hen niet in twijfel wil trekken, maar het probleem is dat ik uit ervaring heb mogen ondervinden dat je soms beter wel proactief zaken meldt omdat het anders helemaal fout loopt achteraf. Het belangrijkste voor mij is dat de poort uiteindelijk technisch/functioneel oké is en er visueel goed/recht uitziet. Als dat mogelijk is met hoe de poortpalen nu staan, is het voor mij geen issue. Ik vraag me alleen af hoe ze de spleten tussen de palen en de poort gaan oplossen, want een extra centimeter speling bovenaan t.o.v. onderaan lijkt me toch wel op te gaan vallen. En die buiging lijkt me ook straf, gezien het padouk palen zijn van 12x12cm en de poort idd maar 1m breed is.

Ik was dat ook al aan het denken, als de rechtse paal naar rechts hangt en ze hangen er een vleugel in zal dat toch geen 8mm meer zijn denk ik :p

Hoewel zo een dingen gewoon wel spijtig zijn.
Ben blij dat de poortpalen van de tweede poort tegen respectievelijk een muur en een houten balk/paal gemonteerd zullen worden, dus daar zal het probleem (hopelijk) niet spelen omdat beide montageoppervlakken al recht zijn.

Heb ondertussen wat liggen rond zoeken online hoe anderen het aanpakken en blijkbaar raden de DHZ kanalen wel aan om poortpalen iets/lichtjes naar buiten te plaatsen (al zijn dat wel grotere poorten, maar ook wel lichter dan padouk denk ik).

Ze vermelden dan wel weer niet wat ze exact met iets/lichtjes bedoelen. Bij Gadero zeggen ze dat de poortpaal enkele graden zal kantelen door het gewicht van de poort, maar een afwijking van 1 cm op een hoogte van 200 cm is zelfs maar 0,29 graden of een hellingspercentage van 0,5% en ik vind dat al fors. Ik zie niet hoe het gewicht van een poort een poortpaal in uitgehard beton zo erg of zelfs erger kan laten doorhangen. Maar misschien ben ik te optimistisch over hoe stevig verankerd een gegoten betonnen sokkel in de grond zit...

Die beton is het probleem niet. Effectief de paal/hout dat doorbuigt.

Als wij volle poorten maken gebruik ik géén houten paal omdat ik dat niet vertrouw…altijd metalen palen (al dan niet bekleed met hout). Enkel uit schrik voor doorbuiging en flex etc.

Maar wij hebben wel de neiging om alles wat overkill te maken. Dus op zich geen zorgen over maken. Wil maar zeggen dat het wel een dingetje is.

Die beton is het probleem niet. Effectief de paal/hout dat doorbuigt.

Als wij volle poorten maken gebruik ik géén houten paal omdat ik dat niet vertrouw…altijd metalen palen (al dan niet bekleed met hout). Enkel uit schrik voor doorbuiging en flex etc.

Maar wij hebben wel de neiging om alles wat overkill te maken. Dus op zich geen zorgen over maken. Wil maar zeggen dat het wel een dingetje is.
De plaatser reageerde inderdaad ook dat de paal bewust zo geplaatst is en dat het met het gewicht van de poort helemaal in orde komt.
Ben benieuwd! De combinatie van zijn en jouw reactie stelt me in ieder geval gerust, dus nog eens merci!

Onlangs een rijwoning gekocht, oorspronkelijk was het gebouw een klooster. Dit hebben ze opgedeeld in 3 woningen.
We zitten hier nu een maand in en merken dat de gemeenschappelijke muren een ontzettend slechte akoestische isolatie hebben.
Op zolder is de isolatie nog hier en daar zichtbaar, dit zijn gewoon PIR platen.
Wij hebben slapeloze nachten hierdoor, gesprekken van de buren zijn duidelijk hoorbaar en hun regenwaterpomp is ook hoorbaar alsof deze in onze slaapkamer staat.

Zou het een oplossing kunnen zijn om een (losstaande) valse wand te plaatsen met OSB + gyproc op metalstuds met akoestische isolatie in?
We zouden Gyproc Habito platen gebruiken en rotswol isolatie.

Laatst bewerkt:
Deels wel, maar geluiden gaan ook via gedeelde vloerplaten, draagbalken enz. Het zal zeker al helpen als je zorgt dat alles goed ontkoppeld is, maar verwacht geen wonderen.

Zou een fietsenstalling in de tuin willen zetten, zou dit voornamelijk met geimpregneerd grenen + golfplaat dak doen.
Nu wacht ik nog op akkoord (hoewel dit niet nodig is, heb ik toch mail gestuurd naar gemeente).
Ondertussen ben ik nog steeds onzeker over de vloer.

15cm stabilisé + betontegel lijkt me makkelijkst/goedkoopst/duurzaam?
Of zijn er nog andere alternatieven die ik best eens in overweging neem?

Zou een fietsenstalling in de tuin willen zetten, zou dit voornamelijk met geimpregneerd grenen + golfplaat dak doen.
Nu wacht ik nog op akkoord (hoewel dit niet nodig is, heb ik toch mail gestuurd naar gemeente).
Ondertussen ben ik nog steeds onzeker over de vloer.

15cm stabilisé + betontegel lijkt me makkelijkst/goedkoopst/duurzaam?
Of zijn er nog andere alternatieven die ik best eens in overweging neem?

Is een goede piste ja.

Ben nu toevallig ook hetzelfde aan het doen bij mij. Klinkers gelegd, grenen panelen als wand en van die sandwich panelen er op (die kunnen gewoon overspannen van balk naar balk)

Niet te duur en doet wat het moet doen

Kunt ge eens type van die wand doorgeven?
Was nu van plan om die wand zelf kader te zetten & planken erop te bevestigen, maar een volledig paneel kan mss handiger zijn.
Gij hebt een gelaagd paneel gebruikt als dakbedekking, hier was ik van plan om een simpele golfplaat te gebruiken. Hoeft niet afgewerkt oid eruit te zien

Is dit principe (was nu een eenvoudige hout berging, maar het idee is hetzelfde)

Metalen palen (vierkante omheiningspalen). Die panelen er tegen met een zelftapper en balk er op leggen en plaatjes er op.

Ik heb voor mezelf nu geïsoleerde panelen besteld omwille van a) geen condens en b) ik kan nu gewoon 4m overspannen van balk naar balk zonder nog tussenbalken etc te moeten voorzien. Eenvoudiger en die vrije hoogte binnenin niet kwijt door extra balken.
Wel iets duurdere panelen natuurlijk…

Thanks, zijn dus collstrop panelen ?
Zou misschien gemakkelijk werken zijn, maar voor die prijs kan ik toch een hoopje kwalitatievere planken bestellen denk ik.
Ik denk erover na :)

Thanks, zijn dus collstrop panelen ?
Zou misschien gemakkelijk werken zijn, maar voor die prijs kan ik toch een hoopje kwalitatievere planken bestellen denk ik.
Ik denk erover na :)

Of dat een hoopje kwalitatiever gaat zijn weet ik nog zo niet…

Kost 40eur voor een paneel van 180x180. Volledig gevezen (soms zijn ze ook geschoten). Dan ga je toch scherp geprijsde planken moeten vinden…

Terug
Bovenaan