De verbouw-topic!

Nee moet je geen geld aan hangen.

15-18cm stabilise (200kg cement/M3) en dat gaat nergens meer naar toe.

Sterkte zit hem ook grotendeels in de 'verdichting' van stabilise. Maw, aanstampen. Beste van al is een trilplaatje gaan huren. Slechtste geval gewoon goed aandrukken met de voet.

Alles aftrekken (na het trillen) tot -3 cm. (In de veronderstelling dat je tegels 2 dik zijn). Dan heb je nog een cm voor mortel
Lijm je keramische tegels niet beter op chape? Ik dacht dat mortel minder goed hecht aan deze.

Lijm je keramische tegels niet beter op chape? Ik dacht dat mortel minder goed hecht aan deze.
Op 2 dik zit soms te veel marge waardoor lijmen niet altijd evident is.

Het is ook geen gewone metsel mortel. Is met tegellijm bij (en wat additieven). Komt niet los :p

Als je de mogelijkheid hebt om alle leidingen via de kelderplafond te doen (elektriciteit, water, afvoer) ipv in de chappe, heeft dat enige voordelen of nadelen? Mij lijkt dat wel handig dat je overal aankan achteraf?

We hebben de mogelijkheid tijdens de (totaal)renovatie om dat allemaal te kiezen en ik vroeg me af wat hier het beste is? De technische ruimte met elektriciteitskast, omvormers, warmtepomp/Gasketel komt allemaal samen in de kelder.

Als je de mogelijkheid hebt om alle leidingen via de kelderplafond te doen (elektriciteit, water, afvoer) ipv in de chappe, heeft dat enige voordelen of nadelen? Mij lijkt dat wel handig dat je overal aankan achteraf?

We hebben de mogelijkheid tijdens de (totaal)renovatie om dat allemaal te kiezen en ik vroeg me af wat hier het beste is? De technische ruimte met elektriciteitskast, omvormers, warmtepomp/Gasketel komt allemaal samen in de kelder.
ik zou alle bochten en koppelingen idd liever bloot zien dan dat je later moet sukkelen.

Zelf ook nog een vraag: wij zijn nu bezig met de omvorming van een washok tot badkamer. Daarvoor moet heel wat elektriciteit/waterleidingen verlegd worden en wordt er dus ook in het plafond gewerkt. Er zijn een drietal gaten nodig à la dit:

2022-03-12 09.33.36.jpg

De sanitairman zei dat ik dit best terug restaureer door een OSB-plaat + gyproc-plaat ertegenaan te doen en dan te pleisteren/plamuren. Toen ik vroeg met welke pleister/plamuur ik dat het best doe, zei hij "artex 80" (of toch fonetisch iets in die aard). Ik vind echter niet wat hij bedoelt.

Kan iemand me verder helpen?

Hallo,

ik heb een vraag omtrent praktische uitvoering van onze gevelrenovatie.

Bestaande situatie :

Binnenmuur - spouw - buitenmuur.
-> we gaan de buitenmuur gaan wegnemen, en gaan isolatieplaten bevestigen aan de binnenmuur, er wordt dan nog een ECO-brick geplaatst later.
-> op de huidige buitenmuur loopt momenteel rondom een houten balk, waarop de dakconstructie ligt.

De binnenmuur is niet volledig opgemetst tot boven.

We kunnen dus moeilijk de vaste isolatieplaten laten doorlopen tot tegen het onderdak (= vezelplaat, oude roofing, hierop werd nieuwe dakisolatie geplaatst en daarop de EPDM).

Is het een mogelijkheid dat we de vaste isolatieplaten tot tegen die balk plaatsen, en al de rest (zone achter, voor, boven de balk) op laten spuiten met PUR-schuim? (zie bijlage CCF-002442 , rode markering)

De vaste isolatieplaten en het PUR-schuim zullen dus naadloos op elkaar aansluiten, de balk zal volledig opgeschuimd zitten in het volume.

Er zal wel geen aansluiting zijn tussen het PUR-schuim en de vaste dakisolatie, hier zit nog de vezelplaat en oude roofing van het vroeger dak tussen. (weet niet of dit een probleem is?)

AFBEELDINGEN :

'vermoedelijk'/ 'niet zeker' / 'waarschijnlijk'...

Hoe zou je dan willen dat iemand je hier gaat zeggen 'is prima zo, doe maar' ?

Die oude dals van 4cm liggen veelal op zand. En als het zo oud is, dan is die stabilise ook niks meer waard.

Oude dals weg, fundering van die dals weg (zand of oude stabilise, maakt niet uit). Oude goten weg. Nieuwe chappe, en dan je tegels lijmen of mortelen. Nieuwe goot en klaar. Iedereen content en degelijk werk afgeleverd.

De brik en brak methode moet je zelf weten of je dat zo wil doen of niet. Maar dat zal denk ik niemand voor je bevestigen dat dat the way to go is.
Onder de dals liggen blijkbaar nog tegels en een oud bankirai-terras :crazy:
De buurman heeft een graafmachine om al die brol uit te graven...
Typisch Vlaamse verkaveling zeker :unsure:

ik zou alle bochten en koppelingen idd liever bloot zien dan dat je later moet sukkelen.

Zelf ook nog een vraag: wij zijn nu bezig met de omvorming van een washok tot badkamer. Daarvoor moet heel wat elektriciteit/waterleidingen verlegd worden en wordt er dus ook in het plafond gewerkt. Er zijn een drietal gaten nodig à la dit:

De sanitairman zei dat ik dit best terug restaureer door een OSB-plaat + gyproc-plaat ertegenaan te doen en dan te pleisteren/plamuren. Toen ik vroeg met welke pleister/plamuur ik dat het best doe, zei hij "artex 80" (of toch fonetisch iets in die aard). Ik vind echter niet wat hij bedoelt.

Kan iemand me verder helpen?
Ik zou die gleuf eigenlijk gewoon terug dichtsmeren met mortel en daarna opnieuw pleister erover...

Voor het plafond is het inderdaad verstandig om OSB-Gyproc combinatie te doen.
Stuk OSB uiteraard groter dan het gat. Enkele latjes is ook al voldoende eigenlijk. Zeker zorgen dat de randen genoeg steun hebben.
Tip: probeer dat netjes recht uit te frezen/zagen en de stukken bij te houden.

De eerste offerte voor het buitenschrijnwerk binnen (voorlopig ook de enige waar ik met een gerust hart zou bestellen), rekening houdende met de overheidspremies valt hij net binnen budget, maar het is toch een smak geld. Maandag es bellen of er nog iets afkan (hatelijk dat afdingen)

Verbouwing van onze zolderverdieping begint ook vorm te krijgen, eerste voorontwerp is gemaakt en we hebben ook een kostenraming. Zal op een totale projectkost van ongeveer 120-130k uitkomen. Voornaamste werken: aanpassen dakstructuur, 52m² bewoonbaar maken (slaapkamer, badkamer, dressing en bureau, rest van de zolder afwerken en zonnepanelen leggen.

Hallo kroket, 125K
Hier een ganse aanbouw van 50m2 + carport afgwerkt voor 70K wel in 2020

Situatie: plafond is gyproc.

Oorspronkelijke eigenaars van het huis hebben fouten gemaakt, so be it. We vroegen ons af of dat het gebruikelijk is om bv ipv de gyproc uit te breken en nieuw in te steken, er gewoon een dunnere plaat erop te zetten. Kleine verlaging van het plafond, ok, maar is dit in theorie mogelijk?

Ik stel dit beter aan een stielman natuurlijk, maar kwilde es zoveel mogelijk stemmen horen :)

Situatie: plafond is gyproc.

Oorspronkelijke eigenaars van het huis hebben fouten gemaakt, so be it. We vroegen ons af of dat het gebruikelijk is om bv ipv de gyproc uit te breken en nieuw in te steken, er gewoon een dunnere plaat erop te zetten. Kleine verlaging van het plafond, ok, maar is dit in theorie mogelijk?

Ik stel dit beter aan een stielman natuurlijk, maar kwilde es zoveel mogelijk stemmen horen :)

Onderstructuur moet extra gewicht kunnen dragen, risico dus. En je moet zien dat je je plaat correct in de dragers vastboort. Wat is de draagstructuur? Plagyp? Daar zijn detectors voor. Hout? Good luck!

Renovatie tuin gestart.

Nu terras, paden en oprit open liggen: afvalwater en hemelwater scheiden? Ik zie ze in onze wijk niet direct rondkomen om de straat open te gooien en de riolering scheiden, maar toch. Ik denk dat ik voor het zekerste den boel nu al ga scheiden.

Volgend issue waar ik twijfel of ik het risico zal nemen: voortuin + oprit is eigenlijk van de gemeente. Zal een dubbele oprit maken, huidig is enkel. Niets aangevraagd. Er staat ook een boom, van de gemeente. Iedereen in de wijk heeft ene in z'n voortuin. Ideaal zou zijn dat ik hem 2 meter opschuif.

Komen ze erachter op één of andere manier, zal ik boete krijgen van 400-500 euro denk ik. Met te betalen ben ik ervan af. Gaat de boom dood na het verplaatsen (ik wil hem absoluut houden) en ze komen erachter: boete + kosten nieuwe boom + plaatsing. Zal al snel 3-4k zijn.

't Is dan ook nog eens het allerlaatste moment om een boom te verplanten en ze geven vorst uit dit weekend. Het zou het totaalplaatje wel een pak verfraaien als de boom opgeschoven staat. Zouden jullie het riskeren? Ook hier heb ik niets aangevraagd.

Boom => Boompje is een groot verschil he, dat moet je deftig aanpakken of die gaat gerandeerd kapot.

Ik ben aan het schilderen bij mijn renovatieproject. Waar ik bij mezelf thuis al 2X schilders dik betaald heb, verbaas ik mezelf erover dat ik dat nu echt graag doe. (alles met een brede rolborstel en lange steel. (muur + plafond)
Niet nadenken gewoon vooruit-achteruit. chill, niet bukken geen rondspattende verf, die lange steel is echt zalig.

Heb wel naar mijn idee goede verf gekocht, sikkens van bij de gamma aan -30%
Bij floorshouse een deftige clickvinyl vloer gaan halen voor de badkamer+berging. (moet ik al niet vloeren) Nu gaat het snel

Boom => Boompje is een groot verschil he, dat moet je deftig aanpakken of die gaat gerandeerd kapot.

Ik ben aan het schilderen bij mijn renovatieproject. Waar ik bij mezelf thuis al 2X schilders dik betaald heb, verbaas ik mezelf erover dat ik dat nu echt graag doe. (alles met een brede rolborstel en lange steel. (muur + plafond)
Niet nadenken gewoon vooruit-achteruit. chill, niet bukken geen rondspattende verf, die lange steel is echt zalig.

Heb wel naar mijn idee goede verf gekocht, sikkens van bij de gamma aan -30%
Bij floorshouse een deftige clickvinyl vloer gaan halen voor de badkamer+berging. (moet ik al niet vloeren) Nu gaat het snel
Sikkens is echt goed. Als je ene keer met van die 'premium' verven hebt gewerkt wil je gewoon niet meer terug.

Ik ben zelf niet onhandig, maar ik heb nog soms te gebrekkige kennis van zaken. Ik ben goed in dingen bijleren en ik sta daarvoor open.. nu over het topic renovatie, is zo een abonnement op dobbit voor €30 per jaar de moeite waard? Wil daar gerust wel wat tijd insteken als online cursus enzo, maar ook als houvast als het zover is..

Niet dat ik alles zelf ga doen maar ik wil toch de zaken die ik zelf kan doen aanpakken. (bv dakisolatie, leidingen, ...)

Of is dat niet echt de moeite wat ze daar allemaal verkondigen.

Ik ben zelf niet onhandig, maar ik heb nog soms te gebrekkige kennis van zaken. Ik ben goed in dingen bijleren en ik sta daarvoor open.. nu over het topic renovatie, is zo een abonnement op dobbit voor €30 per jaar de moeite waard? Wil daar gerust wel wat tijd insteken als online cursus enzo, maar ook als houvast als het zover is..

Niet dat ik alles zelf ga doen maar ik wil toch de zaken die ik zelf kan doen aanpakken. (bv dakisolatie, leidingen, ...)

Of is dat niet echt de moeite wat ze daar allemaal verkondigen.

30 is niet veel voor een jaar tbh, maar ik heb alles altijd online gevonden zonder abbo. Dusja, moet je een beetje zelf uitmaken ofcourse :p En hangt ook af van wat je allemaal wilt doen.

30 is niet veel voor een jaar tbh, maar ik heb alles altijd online gevonden zonder abbo. Dusja, moet je een beetje zelf uitmaken ofcourse :p En hangt ook af van wat je allemaal wilt doen.
Nee da's waar, maar ik bedoel eigenlijk: is dat goed en correct advies wat je op Dobbit krijgt? Zijn die hun methodes ok of is dat allemaal maar wat gerommel :p

Terug
Bovenaan