De verbouw-topic!

Mijn broer heeft zijn aanbouw over de volledige breedte opengetrokken (vroeger slechts de halve breedte van het perceel) en daar is geen enkele architect aan te pas gekomen, enkel een verandabouwer.
De oude buitenmuren zijn gesloopt en gestut waardoor er nu enkel een grote paal in het midden staat, een lichtstraat in het dak en een schuifraam achteraan. De achterste muur van de aanbouw is wel blijven staan, dus het schuifraam is enkel over de halve breedte.
Dus zonder bouwvergunning gewerkt dan? Normaal is een uitbouw altijd met bouwvergunning en dus ook architect (aangezien je als particulier geen bouwvergunning mag/kan indienen).

Ik ga toch nog eens bij familie en vrienden moeten polsen, want een verschil van 7k en 1.5k is wel heel veel natuurlijk.
3 offertes van random architecten kwamen alle 3 rond de 7k uit voor het tekenen en indienen van bouwvergunning van een simpele uitbouw met (deels afbreken van de op dit moment achtergevel). Maar zelf dan nog, dit wordt door een ingenieur berekend en niet de architect.

Bouwvergunning weet ik zo niet. Een vriend van ons had het ook zo gedaan en daar heeft hij het idee gehaald.
Ze hadden het eerst met zo'n bureau (office) voor reno(vaties) willen doen. Dat was een gigantische flop waarbij er totaal niet werd geluisterd naar hun eisen en budget en ze er uiteindelijk de stekker hebben uitgetrokken. Dat is dan wel uitgelopen tot in de rechtbank, waar ze gelukkig wel in hun recht werden verklaard.

@Chickenlal je kan altijd een ongeval hebben of gewoon oud worden waardoor je moeilijk of zelfs niet een trap op kunt. Dan is het gewoon handig dat alles al voorzien is om er eventueel een slaapkamer of badkamer van te maken. Die paar extra leidingen nu trekken in de muren zal geen groot verschil maken

Naast bouwdiepte kan gemeente ook x aantal m2 tuin vragen/eisen te behouden. Dat is een potentiele opmerking voor dit perceel als ik het snel zie vanop gsm..

Naast bouwdiepte kan gemeente ook x aantal m2 tuin vragen/eisen te behouden. Dat is een potentiele opmerking voor dit perceel als ik het snel zie vanop gsm..

ja dat maakt me ook bang...

nu zegt die man dat hij er geen probleem in ziet, tot ik de aanvraag officieel doe en ze afkeuren? :p Dan smijt ik 1500€ in de vuilbak.

de dame die de tekeningen en alles ging doen had wel nog een troef achter de hand. Als ze moeilijk doen zijn ze soms wel te overhalen met een groendak...

Zo'n groendak aanzien ze (soms) ook als een buffer voor hemelwater.

De buren hier hebben ook slechts een tuin van een 5tal meter diep en hier moesten ze ook de helft open laten van de gemeente.
Na een paar jaar zie ik daar bij ene al een tuinhuis en zo staan, bij een andere liggen er al tegels over heel de diepte en de derde is te ver om te zien :D Maar een paar m² tegels bij leggen is natuurlijk rapper in 'den duik' te doen dan een bijbouw zetten :D

Zo'n groendak aanzien ze (soms) ook als een buffer voor hemelwater.

De buren hier hebben ook slechts een tuin van een 5tal meter diep en hier moesten ze ook de helft open laten van de gemeente.
Na een paar jaar zie ik daar bij ene al een tuinhuis en zo staan, bij een andere liggen er al tegels over heel de diepte en de derde is te ver om te zien :D Maar een paar m² tegels bij leggen is natuurlijk rapper in 'den duik' te doen dan een bijbouw zetten :D

Toen wij het hier kochten lag dat terras helemaal toe in tegels en heb ik daar moeten investeren in groenaanleg en dan direct een nieuw terras gelegd.

En nu zou blijken dat ik dit volledig mag dichtbouwen, ik snap er niets meer van.

Maar de dame heeft gebeld met stedenbouw en die man zag er geen problemen in, anders zou die toch al direct gesproken hebben dat er nog groen nodig was?

Enige probleem is dat ik eigenlijk tot 15,5 meter wil bouwen en ik in principe maar mag tot 15 meter... Dus we gaan moeten een uitzondering aanvragen want anders ligt er nog 0,5m "braakliggend terrein noem ik het" tussen mijn gevel en die van de achterbuur waar nooit iemand aan kan :p

Zodus ben ik wel wat nerveus om die aanvraag te doen als me dat 1500 euro gaat kosten en ze het alsnog kunnen afkeuren is dat wel zeer triest...

Nu iets anders, volgens de architecte mag je tegenwoordig niet meer isoleren tussen de kepers? Ik had voorzien om 10cm op de kepers te doen en dan de rest langs binnen... Blijkbaar rekenen zij nu standaard 40cm dakopbouw voor een plat dak omdat er nog 20cm isolatie bovenop moet.

Maar ja, je doet uiteindelijk wel wat je wil zeker? :p Toch als het maar zoiets is.

Nu iets anders, volgens de architecte mag je tegenwoordig niet meer isoleren tussen de kepers? Ik had voorzien om 10cm op de kepers te doen en dan de rest langs binnen... Blijkbaar rekenen zij nu standaard 40cm dakopbouw voor een plat dak omdat er nog 20cm isolatie bovenop moet.

Maar ja, je doet uiteindelijk wel wat je wil zeker? :p Toch als het maar zoiets is.

Ha, mag dat niet meer? Ik was dat ook van plan.

Is idd principe van een warm dak vs koud dak, koud dak (met isolatie tss of onder het dak) wordt quasi niet meer toegepast.

Maar 20cm isolatie bovenop lijkt me wel veel, 14cm PIR of 16cm PUR is normaal echt wel voldoende.

Mogen dragende L profielen voor metselwerk aan houten kepers bevestigd worden? (overspanning van 4 meter, metselwerk 50 cm hoog)

Is idd principe van een warm dak vs koud dak, koud dak (met isolatie tss of onder het dak) wordt quasi niet meer toegepast.

Maar 20cm isolatie bovenop lijkt me wel veel, 14cm PIR of 16cm PUR is normaal echt wel voldoende.
Dus een koud dak is isolatie onder je osb aka tussen de kepers, en een warm dak is met de isolatie bovenop je osb?

....
Zodus ben ik wel wat nerveus om die aanvraag te doen als me dat 1500 euro gaat kosten en ze het alsnog kunnen afkeuren is dat wel zeer triest...
....
Dit inderdaad. Wij hebben hier ook wat 'schrik' voor. Alleen mag je van geluk spreken dat het over €1500 gaat. Bij ons zou het 5-7k zijn.. Wij gaan alleszins eens langs bij de gemeente om een officieuze goedkeurig te krijgen. Zou wel heel lullig zijn als we zoveel geld verliezen omdat iets afgekeurd wordt :p

Dus een koud dak is isolatie onder je osb aka tussen de kepers, en een warm dak is met de isolatie bovenop je osb?
Idd.

En een lauw dak mag dat? stuk erboven en stuk eronder?

Is een duodak. Dit zal wellicht wel beter zijn dan enkel een koud dak zonder isolatie erbovenop maar je blijft wel de nadelen ivm temperatuurschommeling en condens behouden van een koud dak, al zal de isolatielaag erbovenop dit wellicht wel verminderen.

Toch aan het twijfelen voor een lichtkoepel ofzo, maar wil met het budget niet té ver gaan.

De ruimte is +/- 30m² is ongeveer 8m op 3,5

Al ik in het midden een lichtkoepel steek van 100x100 dan lijkt me dat wel ruim voldoende voor zo'n ruimte?
Of zou je het anders aanpakken?

foei foei Tomski :p dat is hier de laatste 3j al paar keer gepasseerd, onlangs nog iemand met een fietsberging waar aannemer kouddak principe ging isoleren voor condensprobleem.

L-profiel vraag: nog nooit gezien, weinig ervaring met houtskelet dus stun zou sneller moeten kunnen antwoorden maar zijn vraag voor poutrel is ook een antwoord denk ik ;-) strips overwegen plaatselijk eventueel?

De architect spreekt dus over 20cm isolatie, maar ik kan nergens platen van 20cm vinden

Is dat dan 2x 10 geschranst? :)

Terug
Bovenaan