De verbouw-topic!

MijnVerbouwlening goedkeurd, volgende week tekenen.

60K renteloos lenen, wat een cadeau :clap:
Hier nog aan het wachten op de laatste offerte (komt morgenvroeg langs) en dan ga ik ook langs. Ik hoop nog voor 1/11 er te geraken, dan kan ik mijn factuur van de zonnepanelen er nog bijsteken en dat geld gebruiken voor andere verbouwingen...

Wel beu dat voor badkamer het max bedrag 7500€ (excl btw) is. Offerte voor onze badkamer is 22.800€. :unsure:
Dan moet ik toch nog naar een bank stappen voor de rest. (En een paar zaken die niet via MijnVerbouwLening kunnen zoals bv pelletkachel)

Naast afschuren en parket, zou ik misschien onze oude houten trap zelf willen luchtgommen/zandstralen.

Heeft iemand daar ervaring mee en zijn er redenen waarom dit af te raden is?

Lijkt me op zich "leuk" werk dat ik eigenlijk echt graag zelf zou doen :).

Ik wou dit ook zelf doen voor onze trap, maar heb het uiteindelijk laten doen. Het zelf doen kost je ook al een aardige cent, en ik wou ook het risico niet nemen om iets verkeerd te doen. Heb er geen seconde spijt van gehad :)

Noorwegen...

Ene badkamer een offerte van ~35k voor een totale renovatie. Dat is met een 'standaardpakket' van meubelen en onderdelen ter waarde van 2500 euro -_-

Iemand ervaring met een ABR verzekering tijdens de verbouwing?
De moeite waard?
Ik heb dit nu voor de bouw van ons huis. Voor het geld dat het kost toch blij dat ik ze heb. Gelukkig nog niet gebruikt, maar genoeg werven gekend die enkele maanden tot jaren stil liggen door miserie tussen aannemers onderling of met de architect...

Ik heb een nieuwe condensatieketel laten plaatsen en las dat de epc waarde met ongeveer 20% kan dalen.
klopt dit?

Laatst bewerkt:
Naar waar gaat de rest van het geld? Aannemers? Kan je dan niet beter in het "zwart" wat dingen regelen?
Niet als ik een lening wil gebruiken. En als ik het ooit wil verkopen moet je van alles facturen hebben of het wordt altijd gemarkeerd als 'dient volledig vervangen te worden'. Was onlangs een artikel van iemand met een nieuwe keuken, stond in het verkoopsdocument letterlijk 'keuken van ongekende toestanden en kwaliteit, moet beschouwd worden als volledig te vervangen'. Die stond dan in de gazet te klagen dat zijn huis ettelijke tienduizenden euro's minder waard was omdat hij die papieren kwijt was :D

Niet als ik een lening wil gebruiken. En als ik het ooit wil verkopen moet je van alles facturen hebben of het wordt altijd gemarkeerd als 'dient volledig vervangen te worden'. Was onlangs een artikel van iemand met een nieuwe keuken, stond in het verkoopsdocument letterlijk 'keuken van ongekende toestanden en kwaliteit, moet beschouwd worden als volledig te vervangen'. Die stond dan in de gazet te klagen dat zijn huis ettelijke tienduizenden euro's minder waard was omdat hij die papieren kwijt was :D
Maar dan nog, wat pakken die aannemers per uur daar, EUR 100-150?

Niet als ik een lening wil gebruiken. En als ik het ooit wil verkopen moet je van alles facturen hebben
Voor de lening los te weken bij de bank: factuurtje laten opmaken door bevriende stielman dat in realiteit nooit betaald wordt (bank controleert uw transacties niet).
Facturen bij verkoop: geen probleem, zie gewoon dat er een bedrag op staat dat plausibel lijkt om de controle te passeren, en de rest regel je in het zwart. Zo gaat dat in Belgenland tegenwoordig bij nieuwbouw.

Is allemaal van horen zeggen natuurlijk en heeft niets te zien met mijn eigen nieuwbouw. :unsure:

Iemand ervaring met een ABR verzekering tijdens de verbouwing?
De moeite waard?
Ja, wij hebben nooit het advies gekregen om dat te doen, en zaten vanaf de eerste week ruwbouwwerken al met een barst in de scheimuur + waterschade bij de buren. Onze eigen verzekering kwam niet tussen en tijdens de expertises om de "schuldige" vast te stellen was er niemand die voor ons opkwam en komt het dus op ons terecht. Nu, de eindelijke factuur die we moeten terugbetalen valt nog goed mee en onder de franchise van zulke verzekeringen, maar ik denk wel echt dat als wij op rechtsbijstand konden rekenen, dat nooit op ons zou zijn gevallen.

Ik zou zeker die extra verzekering aangaan.

Voor de lening los te weken bij de bank: factuurtje laten opmaken door bevriende stielman dat in realiteit nooit betaald wordt (bank controleert uw transacties niet).
Facturen bij verkoop: geen probleem, zie gewoon dat er een bedrag op staat dat plausibel lijkt om de controle te passeren, en de rest regel je in het zwart. Zo gaat dat in Belgenland tegenwoordig bij nieuwbouw.

Is allemaal van horen zeggen natuurlijk en heeft niets te zien met mijn eigen nieuwbouw. :unsure:
Zo werkt het hier niet, factuur gaat naar de bank en die betalen

Ik wil graag ASAP duidelijkheid over de plaatsing van onze renovatie zodat we eigenlijk eind volgend jaar de grote aanpassingen gedaan hebben, zijnde, de aanbouw gestript en gerenoveerd en de badkamer. Nu, in de huidige aanbouw zit een toilet met een gebarsten buis. Hoe weten we dit? De kelder lekt water.
Hierdoor hebben we ook met verzakking te maken waardoor we de aanbouw echt volledig moeten strippen. Geen probleem allemaal, beter nog, dit geeft ons de mogelijkheid om het toilet te verplaatsen zonder twijfel gezien we alles toch moeten renoveren.

Hierbij de aantekening met een mogelijke plaatsing van het toilet:

Echter vinden wij dit toch niet handig en willen het ergens anders, maar waar?

Deze afbeeldingen tonen twee mogelijkheden (a.u.b. let niet op de rotzooi, woning is technisch gezien nog niet van ons):
1. De gang verkleinen, en dit kleine tussenstuk gebruiken. Hierdoor moet er niet echt veel aangepast worden maar het grote nadeel is dat we de toegang naar de toekomstige berging en kelder afsnijden vanuit de gang.

2. De bureau verkleinen en de originele haard plus behang e.d. slopen om d.m.v. een valse wand het toilet voorzien met eventueel een kitchenet.

Enige meningen? Wij zijn echt niet zeker wat te doen. De bureau wat vroeger een extra woonkamer was van mijn grootmoeder is nog in perfecte staat en het behang vertoond geen enkele beschadiging of probeem. Idem met de haard. Dit werkt in theorie zelfs nog. Dit is dus een geweldige bureau op vlak van uitstraling en ben dan ook niet happig om dit aan te passen.

Laatst bewerkt:
Ik vind de deur van de living naar berging persoonlijk wat overkill, die wegdoen en dan daar kasten. De wc dan eigenlijk in wat je nu als berging hebt, de wc-deur komt dan links van de bergingdeur naar de gang?

Ik ben wel eens dat de wc nu hopeloos verkeerd staat.

Daarnaast lijken de verhoudingen niet helemaal te kloppen. Het formaat van living zou 'oké' zijn in een huis met beperkt woonoppervlakte, maar is moeilijk te verantwoorden als je zo'n giga bureau hebt. Daarnaast is elke vrije muur (aka niet die van de sofa of tv) gelijk een deurgat. Met bezoek kan je daar op een rijtje zitten en that's it. Anders blokkeer je gelijk de doorgang
Wat zegt je architect?

enige andere mogelijkheid lijkt me dan ergens nabij de berging/trap.
Maar onder de trap is de trap naar beneden/kelder gok ik?
Daar dachten we ook aan maar dan hebben we wss een beperkte berging.

Correct.

Ik vind de deur van de living naar berging persoonlijk wat overkill, die wegdoen en dan daar kasten. De wc dan eigenlijk in wat je nu als berging hebt, de wc-deur komt dan links van de bergingdeur naar de gang?

Ik ben wel eens dat de wc nu hopeloos verkeerd staat.

Daarnaast lijken de verhoudingen niet helemaal te kloppen. Het formaat van living zou 'oké' zijn in een huis met beperkt woonoppervlakte, maar is moeilijk te verantwoorden als je zo'n giga bureau hebt. Daarnaast is elke vrije muur (aka niet die van de sofa of tv) gelijk een deurgat. Met bezoek kan je daar op een rijtje zitten en that's it. Anders blokkeer je gelijk de doorgang

Wat zegt je architect?

Dit is wat de architect (een nicht van me) zelf voorstelde ...

Iemand ervaring met vijvers? Ik niet echt.
Het huis dat we gekocht hebben , heeft een vijver van ongeveer 4m lang, 1 m breed en een diepte van ongeveer 50cm, in beton?

K zie de vijver graag dieper willen maken. Ongeveer 1 m a 1.2m diep.
Kan ik de beton kapotkloppen, dieper graven en een nieuwe laag beton gieten? Of iets anders?

Ik wou dit ook zelf doen voor onze trap, maar heb het uiteindelijk laten doen. Het zelf doen kost je ook al een aardige cent, en ik wou ook het risico niet nemen om iets verkeerd te doen. Heb er geen seconde spijt van gehad :)

Materiaal zouden we kunnen lenen van iemand, dan rest er enkel nog de zandkorrels aan te schaffen. Dat valt op zich wel nog mee dan, niet? Grootste kost lijkt mij de werkuren van de schrijnwerker.

@coldvinc: kan je niet spelen met de berging + kleine ruimte daarboven? Eventueel berging naar boven schuiven en dan WC onderaan met toegang via gang? Komt denk overeen met je eerste voorstel.

Wat een voorstel wel van uw architect :lol:. Gezellig dineren met vrienden zo. Van tafel gaan om dan uw gevoeg te doen in een ruimte in de eetkamer. Great :unsure:.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met vijvers? Ik niet echt.
Het huis dat we gekocht hebben , heeft een vijver van ongeveer 4m lang, 1 m breed en een diepte van ongeveer 50cm, in beton?

K zie de vijver graag dieper willen maken. Ongeveer 1 m a 1.2m diep.
Kan ik de beton kapotkloppen, dieper graven en een nieuwe laag beton gieten? Of iets anders?

Neen dat gaat niet.

Welke waterdichting ? EPDM, liner, de beton, kunststof kuip? En de structuur zelf? Betonnen muren?

Terug
Bovenaan