De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Het is dan ook van hetzelfde persagentschap, namelijk Mediahuis. Net zoals dat DPG Media ook een aantal kranten en tijdschriften uitgeeft.

Wat ik schrijf gaat ook op voor De Morgen en HLN hoor.

Een minuutje zoeken bij DPG Media:

Ik vind het altijd frappant als mensen spreken over een "kwaliteitskrant". Dezelfde journalisten gebruiken dezelfde bronnen om dezelfde artikels te schrijven in de "niet-kwalitatieve" zusterkrant.

Wat is kwaliteit?

Trump die zit te verkondigen dat elke Amerikaan terug met nen otto op naft mag gaan rijden. Had graag toen eens een close-up gezien van Musk zijn gezicht.

Zou het niet eerder iets zijn in de zin van dat bedrijven die elektrische wagens maken geen subsidies meer zullen krijgen? In dat opzicht sowieso een win-win voor Musk

Zou het niet eerder iets zijn in de zin van dat bedrijven die elektrische wagens maken geen subsidies meer zullen krijgen? In dat opzicht sowieso een win-win voor Musk
Ging volgens wat hij voorheen heeft gezegd ook voor een stuk over het terugdraaien van emissievereisten en stopzetten/vereenvoudigen homologatievereisten van ICE wagens waardoor ze een stuk goedkoper geproduceerd kunnen worden.

Trump die zit te verkondigen dat elke Amerikaan terug met nen otto op naft mag gaan rijden. Had graag toen eens een close-up gezien van Musk zijn gezicht.

Ik dacht hetzelfde.

Maar... dat is wellicht allemaal op voorhand besproken met hem.

Tesla is inmiddels al lang zelfredzaam.
Het afschaffen van allerhande belastingsvoordelen voor EVs zal vooral de kleinere spelers type Rivian en Lucid impacteren.
Als die kopje onder gaan (wat niet onmogelijk is afgaande op hun financien), is het alweer concurrentie minder voor Elon.
Verder zullen GM en Ford dankzij de Trump admin minder focus leggen op EVs, en zullen tariffs de stap richting Amerikaanse markt voor Chinese EV spelers nog verder bemoeilijken.
Positief voor Tesla dus. En zelfs als zou het lichtjes negatief zijn, laat ons zeker niet vergeten dat Tesla slechts 1 stukje is van Musk's groeiend imperium (SpaceX, X/Twitter, xAI, Neuralink, Boring Co, enzoverder)

Tesla’s “unmatched” scale and longer history of making profitable EVs, could give it “a clear competitive advantage in a non-EV subsidy environment.” Tesla’s lead in the U.S. market may also be buffered by higher tariffs on Chinese imports, which could “continue to push away cheaper Chinese EV players (BYD, Nio, etc.) from flooding the US market over the coming years.”

En uit de Tesla Q2 24 earnings call, zei Elon het volgende als reactie op een vraag mbt het mogelijk verdwijnen van tax credits:

Elon Reeve Musk -- Chief Executive Officer and Product Architect

I guess that there would be like some impact, but I think it would be devastating for our competitors and for Tesla slightly. But long term probably actually helps Tesla, would be my guess, yes. But as I said this before in earning calls, it -- the value of Tesla overwhelmingly is autonomy. These other things are, I think, no way it's relative to autonomy.

Laatst bewerkt:

Voor Musk geen enkel probleem. hij is marktleider in elektrische auto's en hij heeft nu een oneindige geldschieter voor SpaceX voor de komende 4 jaar :p. +Waarschijnlijk nog wat treinprojecten schrappen om te dumpen in de bodemloze put van Hyperloop :p

+ dat veel zaken omtrent auto's ook state-level is in de VS dus sommige staten zullen nog altijd zo veel mogelijk elektrische auto's pushen?

Laatst bewerkt:
. Zeer sterke speech alweer van Trump. USA gaat een mooie tijd tegemoet. Europa en de rest van de wereld... not so much. Men kan maar beter wat meer respect tonen voor deze man die uitermate democratisch verkozen is en doet waar wij in België niet eens van kunnen dromen:
Hij is zeker democratisch verkozen. Maar zou dat woordje toch met een korreltje zout nemen als het over Trump gaat. 4 jaar geween dat de elections rigged waren, met 0 bewijs daarvoor. En er ook alles aan gedaan om ONdemocratisch toch president te worden.

Over die mooie tijden zou ik toch zo zeker niet zijn, zelfs niet in de States. Redelijk waanzinnige benoemingen gedaan op belangrijke postjes.

En dan heb ik het nog niet over de uppercut die klimaat en milieu, en ons allemaal dus, te wachten staat.

Zullen ook heel pijnlijke hervormingen komen, oa in het onderwijs. En er is bijna niets of niemand die ze veel in de weg gaat kunnen leggen.

Waren hier mensen die heel licht gingen over de overwinning van Trump. Maar toch wel een moment in de geschiedenis waar de US nog lang zal moeten bekomen.

Zal een interessante stresstest worden voor de institutionele fundamenten van de Amerikaanse democratie alleszins. Dat in de laatste jaren toch al serieus aan het afbrokkelen is.

Trump heeft vooral zijn vriendjes geselecteerd en praktisch niemand met kennis van zake. Met een antivaxer op gezondheid en klimaatontkenner op energie heeft Trump het tegenovergestelde van een technocratie. Experts worden genegeerd om het beleid af te stemmen op de grootste bieders. Oligarchie dus inderdaad. Na 4 jaar alternative truths en leugens van Trump zullen we allemaal hunkeren naar een science based pollicy technocratie.
Ik vrees eerder dat we met z'n allen zo desensitized zullen worden aan dat soort zever dat we het als het nieuwe normaal beschouwen.
Een beetje zoals dat een school shooting in de USA bijna bij de faits-divers terechtkomt tegenwoordig in plaats van dat het wekenlang hoofdnieuws is.

Ik zou toch dat laatste denken, want het is ook helemaal niet enkel zijn familie maar een hoop volk dat in conflict gekomen is met Trump. Bvb ook immunoloog Fauci. Je kan het hem toch moeilijk kwalijk nemen dat hij die allemaal een paraplu biedt tegen de grillen van Trump.
Ja als je gelooft dat Fauci's uitspraken correct waren lijkt dit logisch ja, want dan moet hij beschermd worden tegen de corrupte Trump.
Als je gelooft dat Fauci een pion was in het complot om iedereen's vrijheden af te nemen, microchips te injecteren, of whatever, dan is deze gratieverlening weer een extra bevestiging van de corruptie van de democraten.
En zo wordt de kloof tussen links/rechts weer een beetje vergroot.

Ik denk zeker niet dat Fauci het verdiend om onder vuur genomen te worden door Trump.
Maar deze gratieverlening is ook wel quasi letterlijk bevestigen dat het juridische systeem in de USA niet weerbaar genoeg is om inmenging door een zittende president te weerstaan. Misschien dient dat eens opgelost te worden?

En zoals Beryl zei: een precedent voor de volgende, i.e. Trump, om zijn vriendjes preventief gratie te verlenen voor alles wat ze mispeuteren, lijkt me ook geen goede evolutie.

Ik heb een abonnement op De Standaard (en daarmee ook sinds vorige week op The New York Times) en lees die krant graag, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal topjournalistiek is. Ik erger me meer aan Knack, zeker Focus Knack, waar ik ook een abonnement op heb. Maar omdat daar soms wel interessante artikels in verschijnen behoud ik het abonnement.

Mijn vrouw heeft een abonnement op HLN. Zeker: een pak meer sensatiezucht maar ook daar kan je soms goede en informatieve artikels in lezen. Het continue gebash op HLN vind ik soms wat overdreven.

Idealiter heb ik elke dag de tijd om twintig kranten te lezen om een weloverwogen inzicht te krijgen op de toestand van de wereld, maar daar gaat mijn werkgever niet zo blij mee zijn.

Ik kan De Standaard en het Nieuwsblad en het GVA lezen via een abonnement op de enige krant die er écht toe doet, Het Belang Van Limburg, want een Limburger is een wereldburger. 😶

De Tijd lees ik af en toe wel eens, ik wil de superieure kwaliteit van die krant wel erkennen, maar die heeft ook wel een iets meer economisch rechtse bias, waardoor ik nu ook weer niet geneigd ben die als de énige topkrant van België te beschouwen.

Also, als deze thread gearchiveerd wordt, ten voordele van een nieuwe thread, stel ik voor dat we deze thread nog snel hernoemen naar Trump's rariteitenkabinet.

Terug
Bovenaan