De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik doe gewoon vet op de schroefdraad van mijn pedalen. Nog nooit problemen mee gehad, uiteraard.
De enige functie van dat vet is om ze maanden later weer redelijk vlot los te kunnen schroeven, en dat lukt prima met vet.
Montagepasta verhindert dat je onderdelen zouden loskomen, maar dat is bij pedalen zo goed als onmogelijk door de richting van de schroefdraad.

Alles waarvan ik vrees dat het vast zou kunnen komen te zitten behandel ik met een laagje vet.

Dank je wel voor het snelle advies. Top

Op Mantel komt ik dan op volgende lijstje:
montagepasta: https://www.mantel.com/be/park-tool-montagepasta-asc-1
gewoon smeren ketting: https://www.mantel.com/be/boeshield-t-9
beter smeren: https://www.mantel.com/be/squirt-lube

Ik gok dat ik de Boeshield direct kan gebruiken op bestaande ketting van mijn racefiets (olie door fietsenmaker gedaan). Gewoon erbij opkappen?
Kan die Squirt over een ketting met olie gedaan worden of moet ik deze dan proper maken? En wat is proper maken dan? Goed afkuisen of (wat ik al eens gelezen heb) ketting koken enz?
Als je geen zin hebt om aan waxen te beginnen inderdaad gewoon olie zoals die boeshield of Belgische bike 7 (link)

Als je uw fiets kuist met ontvetter op uw ketting en erna terug olie

Als je met die squirt wil beginnen moet ALLE olie van uw ketting en fiets (tandwielen, cassete zijn)

Voor uw pedalen inderdaad de montagepasta die je linkt op de schroefdraad voor je ze vastdraait. (Voorkomt dat ze beslissen 1 onderdeel te worden met uw crank)

Mijn conditie is zoals verwacht naar beneden gegaan door te starten met lopen. Dit jaar amper 150km op de fiets tot nu toe omdat ik zo snel mogelijk deftig een halve marathon wou lopen vorige week(ik weet het niet echt zo een goed plan maar het was een weddenschap met enkele vrienden) en ik wist dat ik kwaaltjes ging krijgen als ik de 2 ging combineren en met amper 1u15m gemiddeld lopen per week kan de conditie niet beter worden uiteraard. Gisteren eens op de rollen 3x 13x 30/15 blokken gedaan op 112% van mijn ftp half december. Na de 2de blok al helemaal choco. 3de blok dan 20watt gezakt en kunnen uitdoen. Nu opnieuw opbouwen richting een vogezen trip eerste week van juni. Ik zou 1u looptraining behouden en nog 1u interval op fiets en 1 duurtraining willen aanhouden tegen dan.

Mijn conditie is zoals verwacht naar beneden gegaan door te starten met lopen. Dit jaar amper 150km op de fiets tot nu toe omdat ik zo snel mogelijk deftig een halve marathon wou lopen vorige week(ik weet het niet echt zo een goed plan maar het was een weddenschap met enkele vrienden) en ik wist dat ik kwaaltjes ging krijgen als ik de 2 ging combineren en met amper 1u15m gemiddeld lopen per week kan de conditie niet beter worden uiteraard. Gisteren eens op de rollen 3x 13x 30/15 blokken gedaan op 112% van mijn ftp half december. Na de 2de blok al helemaal choco. 3de blok dan 20watt gezakt en kunnen uitdoen. Nu opnieuw opbouwen richting een vogezen trip eerste week van juni. Ik zou 1u looptraining behouden en nog 1u interval op fiets en 1 duurtraining willen aanhouden tegen dan.
Zoals je nu merkt, zijn loop- en fietsspieren helaas niet dezelfde, ondanks dat je voor beiden je benen nodig hebt! Afgelopen jaren leerden mij wel dat de overgang van lopen naar fietsen (voor mij toch) vlotter gaat dan van fietsen naar lopen. Voor de Vogezen heb je natuurlijk gelukkig nog tijd, succes!

m
Dank je wel voor het snelle advies. Top

Op Mantel komt ik dan op volgende lijstje:
montagepasta: https://www.mantel.com/be/park-tool-montagepasta-asc-1
gewoon smeren ketting: https://www.mantel.com/be/boeshield-t-9
beter smeren: https://www.mantel.com/be/squirt-lube

Ik gok dat ik de Boeshield direct kan gebruiken op bestaande ketting van mijn racefiets (olie door fietsenmaker gedaan). Gewoon erbij opkappen?
Kan die Squirt over een ketting met olie gedaan worden of moet ik deze dan proper maken? En wat is proper maken dan? Goed afkuisen of (wat ik al eens gelezen heb) ketting koken enz?
zoals hierboven al aangegeven gewoon wat vet op de schroefdraad doen en blijf van de wax af.
Ze mogen zeggen wat ze willen als het regent of vettig is loopt je ketting gewoon sneller droog doordat de wax verdwijnt.
Die boeshield wat je aanhaalt is gewoon prima spul

Laatst bewerkt:
En zo zie je maar dat je nooit goed kunt doen. Overal tegenstrijdig advies :p
Vet op pedalen is idd geen drama omdat je ze zoals je zelf zegt eigenlijk onmogelijk los kan trappen.

Maar dat is wel de enige plek waar dat van toepassing is.

Als je ook vet zou smeren op andere draad, of zadel- en/of stuurpen om te voorkomen dat ze vast komen te zitten, kan je wel negatieve effecten hebben. Daarvoor is montagepasta wél geschikt.

Park Tool vat het best goed samen:

Met gewoon vet ipv zo een specifieke assembly paste op je schroefdraadjes smeren doe je echt niets verkeerd hoor.
Zoals beschreven in het parktool artikel, bij bindingen tussen verschillende metalen/materialen, is een specifieke anti-seize compound wel aan te raden. Een assembly compound is dan weer handig voor het klemmen van bijv. een carbon zadelpen (zie ook het artikel).

Proper maken ja

En de tandwielen ook wat afwrijven.
Er zijn nogal discussies over hoe goed dat proper moet zijn.

Sommigen gaan daar tot het uiterste in. Ik doe het ook vrij grondig maar niet tot in het extreme.

Proper maken ja

En de tandwielen ook wat afwrijven.
Er zijn nogal discussies over hoe goed dat proper moet zijn.

Sommigen gaan daar tot het uiterste in. Ik doe het ook vrij grondig maar niet tot in het extreme.

Dat is niet voldoende om squirt goed te laten werken. Daarvoor moet je ketting echt helemaal ontvet zijn (en daarover bestaat geen discussie lijkt me..). Gewoon beter met olie werken dan.

Ik switch naar hotwax. In eerste instantie voor m'n brompton, maar dan neem ik de racer/graveler ineens ook mee.

Vanochtend fiets nee op de trein naar Brussel, en vanmiddag om 16u in het zonnetje terug naar Gent fietsen. Heerlijk.

Gisteren een bestelling geplaatst bij bike discount:
12 spd deore ketting aan 12 euro. 114 links wel maar. Op mijn 32 × 51 heb ik er 112 zitten, dus geen probleem.

Bij de sale artikelen kijken.
Volgens mij heel goedkoop? Ik herinner mij toch veel hogere prijzen, maar dat was in tijden vam schaarste, denk ik

Normale prijs denk ik, Deore is natuurlijk de laagste trap van de MTB range van Shimano.
Waar niets mis mee is natuurlijk maar ik denk dat een SLX of XT ketting respectievelijk rond de 20-30€ gaan zitten.
Zelf kies ik voor de Mtb ketting -cassette sllijtageonderdelen altijd voor SLX, das duur genoeg voor een winter in de modder te ploeteren 😛

Geen hond die merkt dat hij met deore rondrijdt. Scheelt ook letterlijk niets van gewicht. Ik denk dat hetzelfde gewicht wordt gespecificeerd van deore tot en met XT(R?)

Van die coating waardoor je ketting langer zou meegaan ben ik ook niet overtuigd. Er zijn inderdaad labtests die aantonen dat een xtr langer meegaat dan andere kettingen van shimano, maar die wordt volgens mij niet om de 100 kilometer gewassen met een reeks ontvettende producten en krijgen ook zand of modder te verwerken. Die testresultaten betekenen dus weinig voor mij.

Ik heb gewerkt bij een werkgever waarbij het enige verschil tussen de dure variant en de goedkopere, de naam was. Zelfs geen andere verpakking, want bulkproduct. Ik heb altijd heel veel moeite met marketingclaims die moeilijk te staven vallen.

Geen hond die merkt dat hij met deore rondrijdt. Scheelt ook letterlijk niets van gewicht. Ik denk dat hetzelfde gewicht wordt gespecificeerd van deore tot en met XT(R?)

Van die coating waardoor je ketting langer zou meegaan ben ik ook niet overtuigd. Er zijn inderdaad labtests die aantonen dat een xtr langer meegaat dan andere kettingen van shimano, maar die wordt volgens mij niet om de 100 kilometer gewassen met een reeks ontvettende producten en krijgen ook zand of modder te verwerken. Die testresultaten betekenen dus weinig voor mij.

Ik heb gewerkt bij een werkgever waarbij het enige verschil tussen de dure variant en de goedkopere, de naam was. Zelfs geen andere verpakking, want bulkproduct. Ik heb altijd heel veel moeite met marketingclaims die moeilijk te staven vallen.
Bij XTR vs andere Shimano kettingen merk ik het verschil wel degelijk. Gewicht interesseert mij hoegenaamd niet, maar ze gaan beduidend langer mee.

Mijn ervaring met Sram is net zo. Een xx1 ketting gaat toch langer mee dan een gx. Op mijn vorige MTB alterneerde ik tussen een xx1 en een gx (op een xx1 cassette) en terwijl de gx al doorsloeg bleef de xx1 gewoon gaan.

Andere ervaring dan. Ik merk nul verschil tussen de deore en de originele xt

Ik viel vanmiddag vam vermoeidheid in slaap achter mijn pc. Naar huis fietsen, zo'n 70km, was een hele opgave

Al 2x gaan fietsen na al het lopen. Toch weer wennen...

Maar wel deugd van gehad. En deze namiddag met gezin nog een toertje, kan het maar gebruiken.

Vandaag de mtb nog eens bovengehaald, was geleden van september 🫣. De TT van Bertem nagereden.
Heerlijk weertje wel. Ideaal van temperatuur met een streepje zon er bij. En zo droog in het bos!

Terug
Bovenaan