De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja, Chauffagist wist mij te vertellen dat ik daar best 7w/kg trap om mee te zijn.

Jokes aside; Ik heb dat toen in Vogezen ook voor gehad, maar was toen wel 25min+ in zone4 (waaay too long). Deze keer is het max. 10 min, maar ik ga wel hartslag in het oog houden zodat ik het niet opnieuw voor heb.

Heb mij trouwens wel meer vooraan gezet, je kan altijd terugvallen als het alsnog te hard gaat was mijn idee :p

Tot slot: hoe is de bevoorrading? Deze keer helaas niemand mee om bidons te geven.

Die eerste klim ligt erin om een schifting te maken. En vooraan wordt er echt wel heel hard gereden.
En in de groepen daarachter ook gewoon. Vorig jaar reden we in het vlakke stuk achter de klim constante 45km/h en meer. Tot de splitsing van de medio toen draaide de helft van de groep af voor de medio.

Als je bevoorrading van de organisatie nodig hebt dan zal je toch echt wel benadeeld zijn.
Het gaat ook goed warm zijn dus ga je ook wel alle posten moeten doen, zeker omdat ik schat dat je toch 4u in het zadel zult doorbrengen.

die website van de Charly Gaul GF, jemineeeee

Gelukkig is de organisatie wel goed mee met zijn tijd :p
De site is inderdaad wat in de tijd blijven steken. Maar goed golazo en een mooie site maken daarom geen betere GF, integendeel.

Laatst bewerkt:
Die eerste klim ligt erin om een schifting te maken. En vooraan wordt er echt wel heel hard gereden.
En in de groepen daarachter ook gewoon. Vorig jaar reden we in het vlakke stuk achter de klim constante 45km/h en meer. Tot de splitsing van de medio toen draaide de helft van de groep af voor de medio.

Als je bevoorrading van de organisatie nodig hebt dan zal je toch echt wel benadeeld zijn.
Het gaat ook goed warm zijn dus ga je ook wel alle posten moeten doen, zeker omdat ik schat dat je toch 4u in het zadel zult doorbrengen.

Gelukkig is de organisatie wel goed mee met zijn tijd :p
De site is inderdaad wat in de tijd blijven steken. Maar goed golazo en een mooie site maken daarom geen betere GF, integendeel.
Ja, dacht het wel... Wat mag ik verwachten aan min. w/kg die eerste berg? 5,5? Ah, en je vertrekt daarmee samen? Want die hun pacing strategie is natuurlijk helemaal anders :p

Met 2x 750ml wou ik er maar 1 doen? Ik pak wel zelf gels mee.

Ik dacht in begin dat die site een scam was haha

Wat mag ik verwachten aan min. w/kg? 5,5? Ah, en je vertrekt daarmee samen? Want die hun pacing strategie is natuurlijk helemaal anders :p

denk dat de eersten zelfs meer hebben.

Ja, dacht het wel... Wat mag ik verwachten aan min. w/kg die eerste berg? 5,5? Ah, en je vertrekt daarmee samen? Want die hun pacing strategie is natuurlijk helemaal anders :p

Om je een idee te geven een belg die toen 7de was, op de eerste klim genaamd "hotel->hotel" 397w gemiddeld op 65kg of dus 6,1w/kg :P
Het gaat dus echt wel hard. En ja de medio en de gran starten samen, pas na 26 komt de splitsing.

Het gaat wel warm worden dus 3l is niet zo heel veel, maar moet je natuurlijk zelf wat aanvoelen.

Dat klopt, veel van mijn kameraden hebben enkel een fully en rijden daarmee dus ook de toertochten met de typische Vlaamse boerenwegels maar ze zijn evengoed het weekend daarna op trot in Houffalize voor een of andere marathon. Het zou overkill zijn om daarnaast ook een hardtail aan te schaffen.
Ik heb fully en hardtail. Ik vindt dat geen overkill. Het geeft me rust dat ik 2 fietsen heb en dus in principe altijd kan fietsen wanneer er een probleem is met 1 vd fietsen.
Vermits ik dus een hardtail heb is dit de voorkeursfiets bij natte ritten. Zo reduceer ik ook het onderhoud van de fully. Lagers in scharnierpunten zien ook af van al dat water.
En vermits je maar op 1 fiets tegelijk kan rijden wordt de levensduur van beide fietsen dus evenredig verlengd. Ook is het onderhoud van een hardtail wat goedkoper en spaar ik dus over de jaren heen wat geld uit omdat ik dus minder kosten heb aan de fully.
Ik mtb al bijna 20jaar en heb nu al een jaar of 8-9 de beschikking over 2 mtb en dat is echt de max. In mtb meestal 2x week heel het jaar lang. Dus onderhoud en problemen met de fietsen zijn een constante.
Verder nog een basic koersfietske voor sporadisch woon-werk.

Als ik enkel een goeie fully xc mtb had zou ik er ook moeite mee hebben om een hardtail erbij te kopen.
Er zijn niet veel ritjes waar je meer plezier haalt uit een hardtail dan een fully. (wel veel ritjes waar het gelijk loopt)

Het geeft inderdaad rust om een back-up-fiets te hebben, maar het is nu ook niet dat je dat elk jaar eens nodig hebt.
Omgekeerd is iets anders. Een fully geeft op veel parcours wel een meerwaarde. Dus een extra fully erbij kopen lijkt mij logischer.

Ik heb ook wel een hardtail en fully.
In 2016 de canyon exceed gekocht. Ik wilde al langer een fully, maar wilde het geld er niet aangeven. Dan werd fietsleasing geïntroduceerd op het werk en in 2021 is de Cannondale Scalpel erdan gekomen.

De exceed is 10 jaar oud, maar voor de ritjes waar hij wordt ingezet nog niet echt achterhaald vind ik.
De Scalpel vind ik ook altijd een plezier om op te rijden in de Ardennen bijvoorbeeld.

Ik vermoed dat de volgende fiets die in huis komt een tweedehands koersfiets zal zijn.

Ik heb fully en hardtail. Ik vindt dat geen overkill. Het geeft me rust dat ik 2 fietsen heb en dus in principe altijd kan fietsen wanneer er een probleem is met 1 vd fietsen.
Vermits ik dus een hardtail heb is dit de voorkeursfiets bij natte ritten. Zo reduceer ik ook het onderhoud van de fully. Lagers in scharnierpunten zien ook af van al dat water.
En vermits je maar op 1 fiets tegelijk kan rijden wordt de levensduur van beide fietsen dus evenredig verlengd. Ook is het onderhoud van een hardtail wat goedkoper en spaar ik dus over de jaren heen wat geld uit omdat ik dus minder kosten heb aan de fully.
Ik mtb al bijna 20jaar en heb nu al een jaar of 8-9 de beschikking over 2 mtb en dat is echt de max. In mtb meestal 2x week heel het jaar lang. Dus onderhoud en problemen met de fietsen zijn een constante.
Verder nog een basic koersfietske voor sporadisch woon-werk.
In jouw geval volledig mee akkoord maar de mannen waarover ik spreek combineren het MTB'en met fietsen op de weg en rijden daar ook met fietsen van tussen de 5 a 8 KEUR. Als je dan nog een hardtail extra koopt begin je al naar een "wagenpark" van 15 KEUR te gaan. Voor weliswaar goed amateurs ben je dan al serieus aan het overdrijven en ik zou het alleszins (terecht) niet verkocht krijgen aan mijn madam.

Laatst bewerkt:
In jouw geval volledig mee akkoord maar de mannen waarover ik spreek combineren het MTB'en met fietsen op de weg en rijden daar ook met fietsen van tussen de 5 a 8 KEUR. Als je dan nog een hardtail extra koopt begint je al naar een "wagenpark" van 15 KEUR te gaan. Voor weliswaar goed amateurs ben je dan al serieus aan het overdrijven en ik zou het alleszins (terecht) niet verkocht krijgen aan mijn madam.

Als je een logisch aanbod aan fietsen wilt dan heb je minstens de volgende:
Een racefiets voor op de weg, een gravelfiets want gewoon logisch? en een fully. Kan alles aan en overdrijf je niet.
Dan moet je toch al moeite doen om onder de 15k te blijven als je iet of wat wilt.
Dan zwijg ik nog over mannen die inderdaad een 2de racefiets hebben, of een hardtail erbij of etc. 15k wagenpark is peanuts dan.
En dan spreek je nog niet over S-works of topmateriaal natuurlijk want dan is het helemaal hopeloos.
Daar is weinig overdreven aan.

Ieder zijn mening daarover. Maar niemand heeft ooit gezegd dat fietsen een goedkope hobby is. Maar besparen op uw hobby die je graag doet, geen zin in.
Gelukkig weet mijn vrouw dat ook :P

Mijn bikepark valt toch goed mee qua kostprijs, mede doordat ik de hoofdaankopen heb gedaan pre-corona.
Race: Trek Emonda SL6 Disc 2018: €2700
MTB: Scott scale 925 2018: €1800 via leasing
Gravel: Scott speedster 30 2021: €1700

Ok, het zijn geen ‘topfietsen’, maar wel toch wel zeer deftig qua onderdelen en afmontages.
€6200 voor drie fietsen, dat is toch nog heel ver van die €15K.

Uiteraard wil je altijd beter en lichter materiaal bij een volgende fiets. Mijn droomfiets op dit moment is een SuperSix Evo, maar met de afmontages die ik wens kom ik al op minstens €7.000 uit vandaag de dag. Dat vind ik het gewoon niet meer waard.
Fietsen zijn vandaag gewoon overpriced tot en met en heel die leasingopzet werkt dat alleen maar in de hand.
Ik rijd dus gewoon verder met mijn 7 jaar oude fietsen.

Het is gewoon opnieuw een Kendeliaanse overdrijving.

Hier een 2024 Supersix Evo, met PM extra: €7400 (lease)
Canyon Lux uit 2018 denk ik, toen €2700, extra carbon hoops en upgrade naar XT: €3500
Fearless Warlock (boutique brand staal gravelbike met GRX600): < €3000
cervela tt bike (full axs & disc): < €2000

Allemaal nieuw gekocht. Allemaal topfietsen.

€15.900

+ een bakfiets van €6500 (gestolen vorige week) en nu R500e longtail van Decathlon: €2700.

Toch ff slikken.

Iemand die een zadel opmeting kan aan raden en waar er ook zadels kunnen gekocht worden, regio waasland / ovl?

Zadel van de huidige fiets zit echt niet ok.

Iemand die een zadel opmeting kan aan raden en waar er ook zadels kunnen gekocht worden, regio waasland / ovl?

Dit kan je ook gemakkelijk zelf doen. Enkel breedte van je zitbeentjes opmeten.
Check bv de website van sqlab

Bij specialized kan je u zitbotjes gratis laten opmeten en aan de hand daarvan een zadel kiezen.
Moest het toch niet goed zitten kan je kosteloos omruilen binnen de 30 dagen.

Mijn ervaring is dat de zadelbreedte belangrijk is maar dan nog heb je tientallen zadels die je kan kiezen en dat moet je zelf ondervinden, wat voor de een goed is wil niet zeggen dat jij er goed op zit.

Een bikefit is altijd wel beter dan zelf meten, maar goed je moet iets doen.
Ik zou zelf gewoon eerst en vooral eens de zitbotbreedte meten. Is al een zeer goeie stap.
Daarna kan je op mantel bijvoorbeeld een geschikt zadel 30 dagen testen, niet goed geld terug. Zoals gezegd is breedte 1 ding. De vorm en lengte zijn ook gewoon zeer belangrijk, net zoals hoe je op uw fiets zit en hoe uw lichaam dus met dat zadel interactie doet.

In jouw geval volledig mee akkoord maar de mannen waarover ik spreek combineren het MTB'en met fietsen op de weg en rijden daar ook met fietsen van tussen de 5 a 8 KEUR. Als je dan nog een hardtail extra koopt begin je al naar een "wagenpark" van 15 KEUR te gaan. Voor weliswaar goed amateurs ben je dan al serieus aan het overdrijven en ik zou het alleszins (terecht) niet verkocht krijgen aan mijn madam.
Overdrijven, choja wat is overdrijven. In mijn geval vind ik dura ace overdrijven, maar ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens een fiets koop of lease met dura ace.

Wat de wegfietsen betreft heb je echt wel mensen die 15K geven aan een S-Works, jong, oud, 2W/kg of 5 W/kg. Je heb natuurlijk ook een groep toeristen die nog altijd met van die gedateerde fietsen metvvelgremmen rondrijdt, dat vind ik dan persoonlijk echt zonde anno 2025. Verscheep die fietsen naar Afrika zodat ze daar nog een 2e of 3e leven krijgen voor jong talent.

Op vlak van MTB's heb ik daar weinig zicht op. Een MTB is vooral gemaakt om af te raggen. Als ik zie wat ik al aan componenten heb moeten vervangen op nog geen 3 jaar tijd, dan ben ik blij met een goedkope SlX M7100 groep. Aan een MTB kan ik dus minder geld geven dan aan een Koersfiets. Als je natuurlijk in een andere streek woont met meer mogelijkheden voor een fully, dan is het natuurlijk logisch dat je daar ook zo licht mogelijk in wilt gaan en dan kom je al snel boven de 5K.

Het is een hobby, er zijn wel mensen die 15K voor een paard geven of aan cameramateriaal. Er is 1 zekerheid, als amateur behoren we (op enkele Youtubers na)allemaal tot de categorie die moet betalen voor zijn fietsen en dragen we zo bij aan de sponsoring van degenen die worden betaald om te fietsen.

Hier:
- Scott speedster gravel 30 (2021), 1600 euro + 250 euro wielen (verrekend met verkoop stockwielen, liggen nu wegbandjes op, voor woon-werk)
- BMC Urs, tweedehands, 2100 euro + 450 euro carbon wielen
- Kona HeiHei Cr Dl 2024, 4100 euro + 450 euro carbon wielen (verrekend met verkoop stockwielen)

Alle drie die fietsen bezorgen mij een glimlach als ik er mee rij (gisteren nog de BMC, vandaag de Kona) dus geen euro teveel uitgegeven wat mij betreft.

Terug
Bovenaan