De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn reconditioned core is ook ingeruild dus ook wahoo was daarin goed.

Maat heeft voor zijn vrouw een suito gekocht en die is stiller dan zijn (oude) kickr (omdat die geen vliegwiel heeft?)

Had vandaag in zwift eens powermeter als poweroutput genomen maar dan leek ERG me ook trager op gang te komen, nu bij lange tempo's is dat geen ramp. Kan dit of zit dat tussen mijn oren? 😂
Dan moet hij zijn derailleurs eens goed afstellen :) Een kickr (core) hoor je nauwelijks te horen.
Een Suito heeft overigens wel een vliegwiel, van de bekende merken is het enkel de Tacx Neo die geen traditioneel vliegwiel heeft.
Die zou overigens volgens de techneuten mijlen ver voor moeten zijn qua tech op al de rest. Volledig andere opbouw.

Ik had een tacx flux en overgestapt naar de kikckr core. Wat een verschil, ook dat je eens een seconde de benen kan stil houden en vlotjes weer inpikken. Bij de flux stond het vliegwiel direct stil en mocht je direct beginnen stoempen.

Is ook muisstil, het enige dat ik hoor is mijn ketting.

Je hoort een 'zzzzz', zeker als je sneller rijdt.
Kan dus daar ook gewoon aan liggen aangezien hij 350w FTP heeft en zij 150 :D

Mijn oude core maakte ook wel minder lawaai dan nieuwe

Laatst bewerkt:
Je hebt ze duidelijk niet beiden gebruikt.
Ik had een Direto die ik naar volle tevredenheid gebruikte. Op de belachelijk slechte app van Elite na, geen opmerkingen.
Tot ik op een dag een testritje deed op een Core. WAT.EEN.VERSCHIL.

dacia vs BMW verschil.

Dat hij veel (maar dan ook echt veel) stiller zou zijn, dat had ik al vernomen. Maar het instant responsieve is verbluffend vgl. met een Direto. Op die laatste kan je eigenlijk geen echte intervals in ERG doen, want tegen dat de weerstand op niveau is, is het interval al de helft voorbij. Letterlijk 0.5 vs 4 seconden.

En de build quality... full metal jacket vs losse flodder.

Nope. Sorry, komt niet in de buurt. Heb mijn Direto meteen ingewisseld, 150 euro bijbetaald en geen seconde spijt.

Eén dingetje: de customer service van Elite is wel écht goed. Ik had een gevalletje met de aansturing van de weerstand (bij de Direto van een kameraad) en na een paar mailtjes werd kosteloos een nieuwe printplaat + handleiding opgestuurd. En dat voor een tweedehands toestel.
Om dat nu als hoofdreden te nemen... je kan je ook de vraag stellen of je je weerstand wel op 0,5 seconden wil bijgeregeld hebben? Voor langere intervallen maakt het niet echt uit en voor korte intervallen is ERG toch gewoon kut omdat je altijd met een soort Fuzzy Logic zit waar je trainer op zen minst voor het laatste stuk moet zitten bijregelen.

Daarnaast krijg bij zo'n korte overgang als 0,5 seconden toch het probleem dat de extra weerstand je altijd wat overvalt? (Hoewel, een vrij recente discussie hierover leert dat dat vooral aan mij lag en de meesten dat hier niet vonden). :)

Om dat nu als hoofdreden te nemen... je kan je ook de vraag stellen of je je weerstand wel op 0,5 seconden wil bijgeregeld hebben? Voor langere intervallen maakt het niet echt ui...

Je moet ze natuurlijk “ergens” op vergelijken he. Kleur, looks, gewicht...? Maakt allemaal niet uit.

prijs? Is ongeveer hetzelfde.

Dan resten enkel nog de features (responsive!), build quality, customer service en het geluid.

Daarnaast krijg bij zo'n korte overgang als 0,5 seconden toch het probleem dat de extra weerstand je altijd wat overvalt? (Hoewel, een vrij recente discussie hierover leert dat dat vooral aan mij lag en de meesten dat hier niet vonden). :)

Wut? :p

Dat is toch net het punt van die intervallen. Niet alleen een bepaalde periode die wattages kunnen trappen, maar ook explosiviteit ontwikkelen door die 1ste trap net heel krachtig te kunnen doen?

Zeker tijdens powerbursts is die responsiviteit toch absoluut nodig?

Edit: erg verbaasd van mijn FTP test overigens. Quasi 2 maanden totale inactviteit en gezakt van 4 naar maar 3.45. dat belooft voor de komende maanden.

Wut? :p

Dat is toch net het punt van die intervallen. Niet alleen een bepaalde periode die wattages kunnen trappen, maar ook explosiviteit ontwikkelen door die 1ste trap net heel krachtig te kunnen doen?

Zeker tijdens powerbursts is die responsiviteit toch absoluut nodig?

Edit: erg verbaasd van mijn FTP test overigens. Quasi 2 maanden totale inactviteit en gezakt van 4 naar maar 3.45. dat belooft voor de komende maanden.
Ja maar als je je trainer op ERG mode zet en je zit een halve seconde te slapen bij het aanzetten van je interval heb je soms het fenomeen dat je trainer gewoon blokkeert.

Als je 150W trapt bij 80RPM en je moet een interval trappen van 600W dan gaat hij kort door de bocht zijn weerstand x4 doen. Als je op dat moment dus half aan het slapen bent ga je waarschijnlijk verschieten -> in plaats van direct harder te trappen gaat je cadance zakken en zegt die trainer "lagere cadance? meer weerstand!".

Besides, korte hevige intervals doe je per definitie niet op ERG modus maar in free ride omdat je op die manier zelf leert wat er nodig is om dat vermogen te ontwikkelen in plaats van gewoon te stoempen en je trainer te laten denken.

Daarnaast is de vraag ook maar in hoeverre je korte/scherpe intervallen uberhaupt correct uitgevoerd worden op een Kickr in ERG... Wahoo heeft namelijk een power smoothing kantje in ERG mode waardoor je op een Kickr precies in een bandbreedte van 5W kan rijden terwijl dat in realiteit gewoon niet realistisch is. En dan verschieten dat mensen op Zwift forums komen vragen waarom hun nieuwe trainer "niet accuraat is" en soms 10W boven en dan weer 10W onder target rapporteert. :cautious:

Hoe snel hij zijn weerstand kan aanpassen in erg is nu toch wel een belangrijk punt voor een trainer? 4sec is gewoon veel te lang. Doe je intervallen van 1 minuut ben je al 8percent van je interval kwijt.

Ale, voor mij is dat toch veel belangrijker dan looks. Maar het staat bij mij dan ook niet in de living ofzo

Waarom is het überhaupt incorrect om te stellen dat die Wahoo beter is. Hij is duurder en heeft gewoon betere specs. Is die Elite een slechte trainer? Nee. Is de wahoo beter dan de elite? Ja.

Al de rest is gewoon kromspraak.

Waarom is het überhaupt incorrect om te stellen dat die Wahoo beter is. Hij is duurder en heeft gewoon betere specs. Is die Elite een slechte trainer? Nee. Is de wahoo beter dan de elite? Ja.

Al de rest is gewoon kromspraak.
Betere specs?
Hij heeft op elk vlak slechtere specs.
Over reactiesnelheid kan ik niet oordelen aangezien ik geen wahoo kickr core heb.

Betere specs?
Hij heeft op elk vlak slechtere specs.
Over reactiesnelheid kan ik niet oordelen aangezien ik geen wahoo kickr core heb.
Als je het over de grotere weerstand hebt van de elite. Geloof me maar vrij dat je als amateur meer dan genoeg hebt aan de kickr core. Zelfs een prof heeft daar al genoeg aan.

Reactiesnelheid is net het belangrijkste aan een trainer. Mijn flux had ook een vertraging en niks zo irritant als op zwift 10% klim te zien staan terwijl je zelf nog op 0% zit te trappen om dan op een moment die je niet kan incalculeren plots op 10% te zitten.

Hoe snel hij zijn weerstand kan aanpassen in erg is nu toch wel een belangrijk punt voor een trainer? 4sec is gewoon veel te lang. Doe je intervallen van 1 minuut ben je al 8percent van je interval kwijt.

Ale, voor mij is dat toch veel belangrijker dan looks. Maar het staat bij mij dan ook niet in de living ofzo
Als je interval 4 seconden later begint dan eindigt die ook 4 seconden later hé.

Reactiesnelheid is net het belangrijkste aan een trainer.
Hoe is reactiesnelheid ooit het belangrijkste aan een trainer?
Belangrijk ok dat wel maar nauwkeurigheid is objectief gezien véél belangrijker dan gelijk welke andere spec aan een trainer en vooral dat de afwijkingen die je altijd tussen 2 toestellen gaat hebben altijd dezelfde is. In principe maakt het niet uit dat je trainer 280W report als je 300W trapt... zolang hij maar consequent 280W report bij dat vermogen en niet soms 280W en de week nadien 320W. Hoewel... nu meer en meer mensen ook power meters hebben op hun fiets is het wel aangewezen dat de waarde die je smart trainer geeft min of meer overeen komt met je die van je power meter.

Er valt trouwens ook een zaak te maken voor lawaai. Ik heb destijds ne Kickr Snap gehad... na 10 minuten terug de doos in en verkocht. Da ding sleurde de stenen uit de grond eens da op toeren kwam, heel den appartementsblok stond te daveren, precies 10 wasmachine die stonden te draaien.

En uiteindelijk: wat Airjinx zegt. Ik vraag mij trouwens ook af in hoeverre die 4 seconden objectief vastgesteld zijn...

Ik wil hier niet het ene merk voor het andere zetten, ik heb vorig jaar in februari op alle drie (Wahoo, Tacx, Elite) gereden en eigenlijk werken ze allemaal naar behoren. Ik heb alleen vaak het gevoel dat Wahoo soms als de holy grail gezien wordt en dat snap ik gewoon niet goed. Maken ze goeie apparaten... ja (hoewel zij ook al met slechte releases gezeten hebben), maken andere merken degelijke toestellen? Tuurlek...

Het was trouwens opvallend: gisteren passeerde er toevallig een vraag over een HS meterband op de BZR facebook groep en waar een jaar geleden daar iedereen nog ogen dicht de Wahoo Tickr naar voor schoof als "véél beter dan al de rest" was het nu eerder van "Neem maar Decathlon/Xand: goedkoper en werkt evengoed, mijn Tickr was ook binnen de 2 jaar kapot..."

Als je interval 4 seconden later begint dan eindigt die ook 4 seconden later hé.
Akkoord, maar ik heb liever dat mijn interval begint waar het moet beginnen en eindigt waar het moet eindigen.

Als ik bijna shoco tussen mijn kader hang van de CO2 Max intervals, dan heb ik geen hersencapaciteit meer over op hier rekening mee te houden 🙈🙈🙈.

Voor mij is die accuraatheid alleszins belangrijker dan dat je 20+ percent kan simuleren (wat waarschijnlijk niemand nooit doet, want 20 percent klimmen heeft nog weinig met wielrennen te maken imho) of de looks van dat spel.

Maar momenteel ben ik nog op een vortex smart aan het klooien (dat kreng wilt maar niet kapot gaan) dus al die zorgen heb ik nog niet 😄

Hoe is reactiesnelheid ooit het belangrijkste aan een trainer?
Belangrijk ok dat wel maar nauwkeurigheid is objectief gezien véél belangrijker dan gelijk welke andere spec aan een trainer en vooral dat de afwijkingen die je altijd tussen 2 toestellen gaat hebben altijd dezelfde is. In principe maakt het niet uit dat je trainer 280W report als je 300W trapt... zolang hij maar consequent 280W report bij dat vermogen en niet soms 280W en de week nadien 320W. Hoewel... nu meer en meer mensen ook power meters hebben op hun fiets is het wel aangewezen dat de waarde die je smart trainer geeft min of meer overeen komt met je die van je power meter.

Er valt trouwens ook een zaak te maken voor lawaai. Ik heb destijds ne Kickr Snap gehad... na 10 minuten terug de doos in en verkocht. Da ding sleurde de stenen uit de grond eens da op toeren kwam, heel den appartementsblok stond te daveren, precies 10 wasmachine die stonden te draaien.

En uiteindelijk: wat Airjinx zegt. Ik vraag mij trouwens ook af in hoeverre die 4 seconden objectief vastgesteld zijn...

Ik wil hier niet het ene merk voor het andere zetten, ik heb vorig jaar in februari op alle drie (Wahoo, Tacx, Elite) gereden en eigenlijk werken ze allemaal naar behoren. Ik heb alleen vaak het gevoel dat Wahoo soms als de holy grail gezien wordt en dat snap ik gewoon niet goed. Maken ze goeie apparaten... ja (hoewel zij ook al met slechte releases gezeten hebben), maken andere merken degelijke toestellen? Tuurlek...

Het was trouwens opvallend: gisteren passeerde er toevallig een vraag over een HS meterband op de BZR facebook groep en waar een jaar geleden daar iedereen nog ogen dicht de Wahoo Tickr naar voor schoof als "véél beter dan al de rest" was het nu eerder van "Neem maar Decathlon/Xand: goedkoper en werkt evengoed, mijn Tickr was ook binnen de 2 jaar kapot..."
Heb zelf ook al 2x een wahoo hartslagband gehad die kapot is gegaan binnen de garantieperiode. De 3de keer was het gelukkig enkel de riem zelf waardoor een harslagriem van 10euro op amazon de oplossing was en die gaat nu al langer mee dan de originele van wahoo.

Heb al gehoord van mensen dat elite gratis watts heeft? Dat deze m.a.w. meer wattages aangeeft dan een Wahoo...Iemand enig idee of dit klopt? Anders kan ik beter een elite aanschaffen voor de e-races 🤪

Heb al gehoord van mensen dat elite gratis watts heeft? Dat deze m.a.w. meer wattages aangeeft dan een Wahoo...Iemand enig idee of dit klopt? Anders kan ik beter een elite aanschaffen voor de e-races 🤪
Dan had je beter mijn oude core gekocht, die gaf 40-60w meer aan :p

Foute firmware was de oorzaak

Dat was mijn persoonlijk gevoel na de overstap ook, maar ik dacht dat het aan mij lag.
In de virtuele races die op tv zijn uitgezonden was dat echter ook een heel duidelijke constante.

Dus ik vermoed dat er iets van klopt

Terug
Bovenaan