Hoe is reactiesnelheid ooit het belangrijkste aan een trainer?
Belangrijk ok dat wel maar nauwkeurigheid is objectief gezien véél belangrijker dan gelijk welke andere spec aan een trainer en vooral dat de afwijkingen die je altijd tussen 2 toestellen gaat hebben altijd dezelfde is. In principe maakt het niet uit dat je trainer 280W report als je 300W trapt... zolang hij maar consequent 280W report bij dat vermogen en niet soms 280W en de week nadien 320W. Hoewel... nu meer en meer mensen ook power meters hebben op hun fiets is het wel aangewezen dat de waarde die je smart trainer geeft min of meer overeen komt met je die van je power meter.
Er valt trouwens ook een zaak te maken voor lawaai. Ik heb destijds ne Kickr Snap gehad... na 10 minuten terug de doos in en verkocht. Da ding sleurde de stenen uit de grond eens da op toeren kwam, heel den appartementsblok stond te daveren, precies 10 wasmachine die stonden te draaien.
En uiteindelijk: wat Airjinx zegt. Ik vraag mij trouwens ook af in hoeverre die 4 seconden objectief vastgesteld zijn...
Ik wil hier niet het ene merk voor het andere zetten, ik heb vorig jaar in februari op alle drie (Wahoo, Tacx, Elite) gereden en eigenlijk werken ze allemaal naar behoren. Ik heb alleen vaak het gevoel dat Wahoo soms als de holy grail gezien wordt en dat snap ik gewoon niet goed. Maken ze goeie apparaten... ja (hoewel zij ook al met slechte releases gezeten hebben), maken andere merken degelijke toestellen? Tuurlek...
Het was trouwens opvallend: gisteren passeerde er toevallig een vraag over een HS meterband op de BZR facebook groep en waar een jaar geleden daar iedereen nog ogen dicht de Wahoo Tickr naar voor schoof als "véél beter dan al de rest" was het nu eerder van "Neem maar Decathlon/Xand: goedkoper en werkt evengoed, mijn Tickr was ook binnen de 2 jaar kapot..."