De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Tour de zwift gedaan.. Nu weet ik weer waarom ik liever die chille groepsritten doe. Omdat ik het verstand niet heb om me niet helemaal in de vernieling te rijden.

Gemiddelde hartslag: 180 helemaal kapot gegaan, dat ik geen ochtendmens ben helpt ook niet en nu met koppijn in de zetel.

Het begint al vanaf de start. Rond de 500 watt trappen de eerste minuten om vooraan mee te zijn. Dan zit ik in een groep, maar dan zie ik een groepje voor me, dan wil ik daar naartoe en so on en so on,.. Nuja aangezien ik deze week niet buiten ga geraken moest ik toch nog een intensievere training doen maar toch..

Je kan die ook rustig rijden he, Matthieu deed bv ook mee op zijn gemak :p
Ja.. Als je daar het karakter voor hebt. Ik ben op de fiets gestapt met het gedacht van chill ritje aan 2- 2, 5w/kg. Maar als ik 1 voor me zie rijden dan kan ik er niet aan doen en die lijken altijd zo dichtbij maar ze zijn ook zo veraf 😁.

Ja.. Als je daar het karakter voor hebt. Ik ben op de fiets gestapt met het gedacht van chill ritje aan 2- 2, 5w/kg. Maar als ik 1 voor me zie rijden dan kan ik er niet aan doen en die lijken altijd zo dichtbij maar ze zijn ook zo veraf 😁.
Als het vlak is moet je echt een stuk meer gaan duwen om een gat van 2sec te dichten idd :D

Ik ben eens aan het kijken voor een fietscomputer. GPS boeit me niet zoveel. Cadans, snelheid en hartslag wel. De Wahoo’s zijn precies heel moeilijk vast te krijgen momenteel. Dus was eens aan het kijken naar de Garmin 530 bundel.

Wat gebruiken jullie? En wat zijn

Ik heb een Garmin 530 bundel, super content van. Ervoor had een Garmin 1000 en dan vind ik de 530 beter, vooral omdat die kleiner is en gewoon knoppen heeft in plaats van touchscreen. Cadans nooit gebruikt.

Gebruik het op mtb, geen wegfiets mocht dat belangrijk zijn.

Tour de zwift gedaan.. Nu weet ik weer waarom ik liever die chille groepsritten doe. Omdat ik het verstand niet heb om me niet helemaal in de vernieling te rijden.

Gemiddelde hartslag: 180 helemaal kapot gegaan, dat ik geen ochtendmens ben helpt ook niet en nu met koppijn in de zetel.

Het begint al vanaf de start. Rond de 500 watt trappen de eerste minuten om vooraan mee te zijn. Dan zit ik in een groep, maar dan zie ik een groepje voor me, dan wil ik daar naartoe en so on en so on,.. Nuja aangezien ik deze week niet buiten ga geraken moest ik toch nog een intensievere training doen maar toch..
Gewoon een docu/film, koers uit de oude doos, live koers, podcast oid opzetten en rustig rijden. Eindeloos veel plezanter dan dat zwiftgedoe en veel makkelijker om u aan uw plan te houden

Ik had een oude tv en de laptop.

Bij zo een groepsrit zette ik een film op en dan af en toe een half oog op de laptop om te zien of ik een beetje meedraaide in het groepje.

Ik ben eens aan het kijken voor een fietscomputer. GPS boeit me niet zoveel. Cadans, snelheid en hartslag wel. De Wahoo’s zijn precies heel moeilijk vast te krijgen momenteel. Dus was eens aan het kijken naar de Garmin 530 bundel.

Wat gebruiken jullie? En wat zijn
Als je de GPS functie niét gaat gebruiken kan je uiteraard veel goedkoper gaan dan een Garmin 530.
Gewoon een simpele fietscomputer waar je hartslagmeter, snelheids- en cadanssensor aan kunt koppelen zal dan wel volstaan

Een kameraad heeft een 130, dat ding kan ontzettend veel voor het luttele geld dat ie kost. Zelfs zijn verlichting op ant+ kan hij gewoon koppelen.

Tour de Zwift valt dan nog wel mee zolang het niet te hard bergop gaat (zeker als je wat vooraan start). Als je vanuit plaats 400-500 moet komen is het inderdaad 2 minuten vol gas geven om vooraan te komen. Hard starten was iets wat ik vroeger totaal niet kon, maar wat ik ondertussen aardig onder de knie heb. Niveau van Tour de Zwift valt wel nog goed mee, zeker aangezien de meerderheid niet koerst. Ik heb er alvast al ene van kunnen winnen en voor de rest ook wel altijd top 10.

Mensen hier die al eens een bikefitting hebben laten doen?

ik zit zelf met het probleem dat ik na een uurtje fietsen last krijg van mijn staartbeen. Ik heb pas terug een koersfiets gekocht. Mijn zadel die ik toen had (zit drukpunten toen genomen in de winkel) heb ik nog. Ik heb mijn zadel eens iets lager gezet dan wat het “normaal” zou moeten zijn.

ik ga morgen eens een ritje doen met deze fiets (ook een maat kleiner dan het zou moeten zijn)

ik zit zelf met het probleem dat ik na een uurtje fietsen last krijg van mijn staartbeen. Ik heb pas terug een koersfiets gekocht. Mijn zadel die ik toen had (zit drukpunten toen genomen in de winkel) heb ik nog. Ik heb mijn zadel eens iets lager gezet dan wat het “normaal” zou moeten zijn.

ik ga morgen eens een ritje doen met deze fiets (ook een maat kleiner dan het zou moeten zijn)
Kan alleen maar verbeteren met een fitting... Ik zit op mijn fiets volgens mijn gevoel maar ga het ook eens doen.

Een goeie fitting heeft zeker zijn nut, al zijn ze niet goedkoop. Zo'n fitting van €50 zou ik niet doen, heb ik eens gedaan en daar kwam niet meer uit dan wat je ook makkelijk zelf kan doen met wat YT filmpjes.

Schitterend fietweer vandaag, eindelijk nog eens buiten kunnen fietsen ipv op de rollen, zo haal ik nog eens 120km :D

Schitterend fietweer vandaag, eindelijk nog eens buiten kunnen fietsen ipv op de rollen, zo haal ik nog eens 120km :D

Idd, heb er ook echt van geprofiteerd! Rustig babbelritje gedaan, maar mij echt geamuseerd. Koud zeker, maar op de momenten dat de zon erdoor kwam was het wel echt mooi :)

Een half uur van tevoren inloggen, dan sta je vooraan in de startpen, anders is het een hopeloze zaak.

Maar tis inderdaad verleidelijk van harder te rijden dan gepland. Het slechtst van al zijn eigenlijk nog de vlakke parcours aangezien er daar nergens een verschil kan gemaakt worden. Je ziet dus constant groepjes net voor en net achter je rijden. Als er ergens een klimmetje inzit vormen die groepen zich toch wat natuurlijker en kan je na die klim in principe rustig mee pedellen met je groep.
Gewoon een docu/film, koers uit de oude doos, live koers, podcast oid opzetten en rustig rijden. IK VIND DAT Eindeloos veel plezanter dan dat zwiftgedoe en veel makkelijker om u aan uw plan te houden
Fixed that for you. :cool:

Als ik Netflix op zet terwijl ik op de rollen zit heb ik den helft niet (bewust) gezien en moet ik elvendertig keer terugspoelen. Zwift + Drum&Bass playlist op Spotify = winner (voor mij).

Ben zo idd op een vlak parcours van plek 500 naar 100 opgeschoven en dat was het :D
Op een met heuvels (yorkshire) ben ik tot 25 geraakt

Ik zou beginnen met mezelf eens te laten filmen in normale fietshouding. Voor 't zelfde geld is het meteen duidelijk dat je niet goed op de fiets zit. Persoonlijk geloof ik niet dat bij de meeste mensen tweaks van luttele millimeters hier en daar ernstige pijn kunnen wegnemen. Er zullen er wel zijn, maar volgens mij zitten de mensen met echte pijn gewoon vaak volledig verkeerd op de fiets.

Op de mtb zie ik heel veel mensen véél te laag zitten.

Bovenstaande ook maar puur obv eigen ervaring natuurlijk.

Nen basic bike fit (zadelhoogte & setback, stuur-afstand,...) kun je eigenlijk gemakkelijk zelf doen, zeker als je een smarttrainer hebt waar je je fiets kunt in zetten (wel spelen met de hoogte van het voorwiel om de hellingsgraad juist te hebben). Maar als je last hebt van zadelpijn, heuppijn en/of kniepijn, is een professionele fit voor zadel-type en schoenplaatjeslocatie wel een aanrader. Is mijns inziens veel belangrijker dan een globale bike-fit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan