De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vandaag hebben @SomeDude en ik het Beyond Bikers Leuven seizoen 2023 officieel geopend. 5°C en een strakke noordenwind deden de lentekriebels opborrelen! Eveneens geregeld in de mix is @Castil.
Woensdagavond en zondagvoormiddag zijn mogelijke tijdstippen dat er gereden wordt, we hebben een whatsapp-groep aangemaakt. Mensen uit de omgeving die zin hebben om eens te joinen zijn altijd welkom. Er wordt met de koersfiets gereden, gravel mag ook als je snel genoeg bent :tongue:
MTB is uiteraard ook een optie ;)

Er stond idd een stevige wind vandaag.

De week die komt zou droog moeten zijn, dan wordt het op paasdag feest in Basecles, Henegouwen. Mooie toertocht in de bossen rond Beloeil (Stambruges, Mer de sable)!

Iemand de brabantse pijl cyclo al gereden?
De moeite?
Die staat elk jaar op mijn agenda als het degelijk weer is, op zich wel een leuke cyclo, al denk ik dan ook elke keer dat 1 cyclo per jaar op de koersfiets in die regio volstaat, alles is daar te vol gebouwd, de fietspaden zijn te smal, ... Met de gravelbike is het dan weer een ander paar mouwen :)

Morgen de Epic200 in Durbuy. Dat wordt modder vreten!

Wat doen de mede-waxers hier bij zeer natte/vuile omstandigheden op lange afstanden? Als mid marathon de ketting opdroogt toch zorgen dat je een klein beetje olie bij hebt? Want op zich zou het aanbrengen van iets zoals squirt niet veel effect hebben omdat het de tijd niet krijgt om uit te drogen?

Ik heb al vele types wax uitgeprobeerd (behalve de hot wax techniek), maar uiteindelijk spoelt het toch allemaal weg op langere afstanden.
Gelukkig waren de omstandigheden zo slecht dat mijn ketting de tijd niet heeft gekregen om uit te drogen, oef!

Het parcours was zwaar. Klimmen/afdalen op wegjes die meer leken op een kleine modderstroom dan een begaanbaar pad. Een aantal keer te voet naar boven door gebrek aan tractie en/of omdat je de losse stenen niet zag liggen onder de modder. Veel stapvoets naar beneden (met beide voeten uit de pedalen geklikt zoals een echte noob) door gebrek aan durf/techniek.
Telkens plaatsen gewonnen bij het klimmen, om ze dan snel bij het dalen terug te verliezen.

5kg modder gegeten, uiteindelijk geen enkele keer zwaar gevallen (behalve een paar lichte uitschuivers) en alsnog bij de eerste helft van de finishers beland. Content!

Gelukkig waren de omstandigheden zo slecht dat mijn ketting de tijd niet heeft gekregen om uit te drogen, oef!

Het parcours was zwaar. Klimmen/afdalen op wegjes die meer leken op een kleine modderstroom dan een begaanbaar pad. Een aantal keer te voet naar boven door gebrek aan tractie en/of omdat je de losse stenen niet zag liggen onder de modder. Veel stapvoets naar beneden (met beide voeten uit de pedalen geklikt zoals een echte noob) door gebrek aan durf/techniek.
Telkens plaatsen gewonnen bij het klimmen, om ze dan snel bij het dalen terug te verliezen.

5kg modder gegeten, uiteindelijk geen enkele keer zwaar gevallen (behalve een paar lichte uitschuivers) en alsnog bij de eerste helft van de finishers beland. Content!
Respect!

Welke afstand heb je gereden?

Die staat elk jaar op mijn agenda als het degelijk weer is, op zich wel een leuke cyclo, al denk ik dan ook elke keer dat 1 cyclo per jaar op de koersfiets in die regio volstaat, alles is daar te vol gebouwd, de fietspaden zijn te smal, ... Met de gravelbike is het dan weer een ander paar mouwen :)
Zijn er dan niet veel stukken waar je op de baan kan rijden?
Ik kan de regio nauwelijks dus heb totaal geen idee hoe of wat. Maar dat volgebouwd is een beetje de teneur van gans Vlaanderen :P

Al vaak in de Vlaamse Ardennen gereden en ik kan mij moeilijk voorstellen dat de ronde van Vlaanderen cyclo aangenaam kan zijn op die baantjes.

Ik kan de regio nauwelijks dus heb totaal geen idee hoe of wat. Maar dat volgebouwd is een beetje de teneur van gans Vlaanderen :p

Al vaak in de Vlaamse Ardennen gereden en ik kan mij moeilijk voorstellen dat de ronde van Vlaanderen cyclo aangenaam kan zijn op die baantjes.
Ik ben het Meetjesland gewoon, regio Leuven is dan nog wel iets totaal anders, ook naar drukte op de wegen. VA is ook veel rustiger vind ik persoonlijk.

Dat gezegd zijnde, het is een cyclo die ik regelmatig doe, ik vind het dus wel een goeie 😉

Ik kan de regio nauwelijks dus heb totaal geen idee hoe of wat. Maar dat volgebouwd is een beetje de teneur van gans Vlaanderen :p

Er is 1 stuk daar je best ik groep rijdt op de weg ipv op fietspad (achter Ottenburg)

Maar als je wat van die hellingen wil doen kan je ook gewoon op een andere dag eens afkomen :p

Even een vraagje aan de kenners hier. Ik ga binnenkort mijn nieuwe fiets ontvangen en twijfel om mijn huidige carbon wielset ook een upgrade te geven. Wat zou volgens jullie een 2 jaar oude set Zipp 303s wielen vandaag nog waard zijn?

Even een vraagje aan de kenners hier. Ik ga binnenkort mijn nieuwe fiets ontvangen en twijfel om mijn huidige carbon wielset ook een upgrade te geven. Wat zou volgens jullie een 2 jaar oude set Zipp 303s wielen vandaag nog waard zijn?
Velgrem of disc?

Disc gaat beter zijn waarde houden tegenwoordig, wegens meer vraag. Als het disc is, naar wat zou je dan upgraden?

Als het velgrem is, ik neem ze wel van je handen voor €200 ;)

Iemand de brabantse pijl cyclo al gereden?
De moeite?

Ik heb een aantal jaar geleden (2019) de Cyclo gereden. Note op Strava: "Pittig... maar pover parcours, zeker de extra lus voor de 160km."

Zoals anderen al gezegd hebben: veel slechte banen, vaak geen of slechte fietspaden en ook veel verkeer dat van overal komt door de eindeloze lintbebouwing. Ja, er is in Vlaanderen overal lintbebouwing te vinden maar ik denk eerlijk gezegd dat het nergens zo erg is als in Vlaams Brabant en zeker aan die kant.

Als je hem nog nooit gereden hebt (of in de regio tout court) is het wel leuk omde hellingen eens te doen maar voor mij was één keer wel genoeg. Als je dan toch naar Leuven rijdt doe je dat imo veel beter met Gravel Bike. De route die we daar in oktober gereden onder leiding van @Mr.Fingers was dan veel meer de moeite.

Is dat niet een beetje van t zotte? Die 303 S lijken mij toch ook al erg fijne wielen?
Mocht je een prijs in gedachten hebben, mag je mij die altijd laten weten :wink:.
Laten we dit soort netelige vragen laten voor onze vrouwen aub. Op dit forum is geen plaats voor kritiek bij een impulsieve, overbodige en te dure fietsaankoop.

Terug
Bovenaan