De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Welke tape gebruik ik best om mijn frame te beschermen wanneer ik gebruik make van een framebag?

En wat heb je nu? De 303S?

Wat hoop je te winnen uit de switch, of is het omdat je iets anders wilt? :)

Is dat niet een beetje van t zotte? Die 303 S lijken mij toch ook al erg fijne wielen?
Mocht je een prijs in gedachten hebben, mag je mij die altijd laten weten :wink:.
veel ga ik er niet mee winnen. Maar, elk excuus is goed voor wat impulsaankopen. Dus een kleine 200gram minder rollend gewicht en nog iets bredere velgbreedte (=aero gains voor 28mm bandjes😂)

Dus ja het is een beetje zot, maar als ik nog een goeie prijs krijg dan overweeg ik het wel. Dus @Polle32 ik hou jouw vraag in het achterhoofd.

Eigenlijk moet ik mijzelf gewoon overtuigen dat het een goed idee is om mijn 303S te gebruiken op de gravel en om nieuwe wielen te kopen voor de racer😅

Disc :) Zou upgraden naar een 303firecrest of een setje Hunts.
Hunt kan nooit een upgrade zijn als je van Zipp komt.

Hunt is een beresterk marketingbedrijf. Die wielen zijn zeker ok, maar dat zijn gewoon chinese/taiwanese componenten met goeie garantie, een toffe naam en onrealistische weightclaims.

Niets mis met een Bitex/Novatec-naafje trouwens, maar een upgrade tov Zipp… nah.

Huidige cassette op mtb is een 11-42 10 speed (shimano hg500)
Bij nader inzien toch best aan vervanging toe.

Bestel ik gewoon terug dezelfde (30/35€) of zijn er andere/betere alternatieven die op de body passen?

Vooraan 2 tandwielen, ook deore vermoed ik. Heb nog een nieuwe kmc 10 speed cassette liggen.
Misschien het moment om naar een 1x10 setup over te stappen?
Componenten losvijzen moet me wel lukken 😝

Laatst bewerkt:
Hunt kan nooit een upgrade zijn als je van Zipp komt.

Hunt is een beresterk marketingbedrijf. Die wielen zijn zeker ok, maar dat zijn gewoon chinese/taiwanese componenten met goeie garantie, een toffe naam en onrealistische weightclaims.

Niets mis met een Bitex/Novatec-naafje trouwens, maar een upgrade tov Zipp… nah.
Hunt heeft heel veel problemen zelfs binnen garantie scheuren in wielen.

Huidige cassette op mtb is een 11-42 10 speed (shimano hg500)
Bij nader inzien toch best aan vervanging toe.

Bestel ik gewoon terug dezelfde (30/35€) of zijn er andere/betere alternatieven die op de body passen?

Vooraan 2 tandwielen, ook deore vermoed ik. Heb nog een nieuwe kmc 10 speed cassette liggen.
Misschien het moment om naar een 1x10 setup over te stappen?
Componenten losvijzen moet me wel lukken 😝
Wat er op past (aka hoe groot het grootste tandwiel is dat haalbaar is), hangt af van de derailleur, alle info daaromtrent staat op de website van Shimano (hoewel de info daarop vaak conservatief is, veel derailleurs kunnen twee, vier of meer extra tanden aan dan wat er op de website staat). Persoonlijk zou ik er gewoon terug dezelfde cassette op gooien en het daarbij laten. Ombouwen is op zich niet moeilijk maar gaat geen spectaculaire winsten opleveren, en kan qua kettinglijn, Q-factor en lengte van de spindle nog hoofdbrekens opleveren.

Is er iets veranderd aan de navigatie op Garmin?
Als ik nu een route ergens halverwege inpik stopt de navigatie aan het originele eindpunt terwijl dit vroeger gewoon de route liet verderlopen tot je ze volledig had gereden. De route opnieuw starten lost het op maar is toch irritant om dat telkens te moeten doen, breekt de flow nogal.

Wat er op past (aka hoe groot het grootste tandwiel is dat haalbaar is), hangt af van de derailleur, alle info daaromtrent staat op de website van Shimano (hoewel de info daarop vaak conservatief is, veel derailleurs kunnen twee, vier of meer extra tanden aan dan wat er op de website staat). Persoonlijk zou ik er gewoon terug dezelfde cassette op gooien en het daarbij laten. Ombouwen is op zich niet moeilijk maar gaat geen spectaculaire winsten opleveren, en kan qua kettinglijn, Q-factor en lengte van de spindle nog hoofdbrekens opleveren.
Ik zou 1x10 ook enkel maar overwegen voor het onderhoudsgemak. Blijft toch altijd veel vuil hangen tussen die derailleur vooraan

Ik zou 1x10 ook enkel maar overwegen voor het onderhoudsgemak. Blijft toch altijd veel vuil hangen tussen die derailleur vooraan
Fair punt, ik ben rotverwend omdat ik de mijne op het werk in vijf seconden al grotendeels schoon kan maken door er eens met perslucht op te zitten. Als ge het doet, hou er dan gewoon rekening mee waar het crankblad uitkomt vergeleken met de huidige twee crankbladen nu. Breng daar indien mogelijk ook in rekening op welke versnellingen ge het meeste rijdt om uw kettinglijn te optimaliseren. Het probleem is dat de meeste webshops die info niet bij de crank hebben staan, dus het kan wel uitdraaien op meerdere cranks proberen etc.

Ik heb een aantal jaar geleden (2019) de Cyclo gereden. Note op Strava: "Pittig... maar pover parcours, zeker de extra lus voor de 160km."

Zoals anderen al gezegd hebben: veel slechte banen, vaak geen of slechte fietspaden en ook veel verkeer dat van overal komt door de eindeloze lintbebouwing. Ja, er is in Vlaanderen overal lintbebouwing te vinden maar ik denk eerlijk gezegd dat het nergens zo erg is als in Vlaams Brabant en zeker aan die kant.

Als je hem nog nooit gereden hebt (of in de regio tout court) is het wel leuk omde hellingen eens te doen maar voor mij was één keer wel genoeg. Als je dan toch naar Leuven rijdt doe je dat imo veel beter met Gravel Bike. De route die we daar in oktober gereden onder leiding van @Mr.Fingers was dan veel meer de moeite.
Boezemt geen vertrouwen in :(

Ik wil gewoon in april of mei eens een cyclo rijden die niet te ver in de Walen is, niet in het platte Vlaanderen en ook niet de gevaarlijk of lelijk is :P

Ik wil gewoon in april of mei eens een cyclo rijden die niet te ver in de Walen is, niet in het platte Vlaanderen en ook niet de gevaarlijk of lelijk is :p
Er is een reden dat ik elke week mijn wielen kapot rij he :unsure: volgens FM waar ik nu geweest ben was het fout gespaakt, dt Swiss naven moeten gekruisd en dat was niet gebeurd. Hopelijk heeft hij gelijk

Mss alternatief? Geen idee van de wegen

Al rij ik de korte afstand (of 110) van de Brabantse pijl wel vanaf thuis als het goed weer is (zonder in te schrijven weliswaar)

Laatst bewerkt:
Tour de Namur is niet verkeerd. Niet de mooiste Waalse cyclo maar wel de dichtste natuurlijk. Ik heb die 2 of 3x gereden en parcours veranderde telkens wel geloof ik maar door de band genomen komt het neer op regelmatig van de Maas de vallei uit kruipen om terug naar beneden te rijden.

Wel een aantal heel erg stevige beklimmingen met als exponent meestal https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/triple-mur-de-monty

EDIT: de aankomst op de Citadel van Namen is wel de moeite imo.

Laatst bewerkt:

Ik wil gewoon in april of mei eens een cyclo rijden die niet te ver in de Walen is, niet in het platte Vlaanderen en ook niet de gevaarlijk of lelijk is :p
On a sidenote @Reverz vind de La Chouffe Classic ook verschrikkelijk en ik vind dat 1 van de betere op het jaar.

Meningen kunnen verschillen 😁

Wel een aantal heel erg stevige beklimmingen met als exponent meestal https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/triple-mur-de-monty

EDIT: de aankomst op de Citadel van Namen is wel de moeite imo.
Beide beklimmingen zitten er niet meer in als ik even snel kijk. Enkele jaren terug wel, maar ik vermoed dat ze door de parkeerproblemen en enorme drukte op zaterdagmiddag gekozen hebben om weg te trekken uit Namen zelf en enkele kilometers verder te starten (en eindigen).

On a sidenote @Reverz vind de La Chouffe Classic ook verschrikkelijk en ik vind dat 1 van de betere op het jaar.

Meningen kunnen verschillen 😁
Ik vind La Chouffe niet verschrikkelijk maar het is wel de verste van den hoop, den duurste van den hoop (€5 extra voor 10cl La Chouffe 15km voor het einde :unsure: ) en ook daar is de kwaliteit van het wegdek vaak niet schitterend.

La Chouffe is zeker 1 van de betere TT´s op de kalender over het jaar maar als ik ze moet rangschikken is het toch: Fleche >>> Tilf > Namen/La Chouffe. Als je kan kiezen welke je rijdt en je wil ze niet allemaal rijden dan skip ik La Chouffe. Dat is vermoedelijk wat ik in het verleden ook gezegd heb :p

.

La Chouffe is zeker 1 van de betere TT´s op de kalender over het jaar maar als ik ze moet rangschikken is het toch: Fleche >>> Tilf > Namen/La Chouffe. Als je kan kiezen welke je rijdt en je wil ze niet allemaal rijden dan skip ik La Chouffe. Dat is vermoedelijk wat ik in het verleden ook gezegd heb :p

Kan je verwijzen naar een post die verklaart waarom Fleche zo geweldig si?
A'ook: zuiver routegerelateerd, of maakt de organisatie het verschil?

Dan weet ik of ik in mei eens naar daar zal rijden of niet :p

Kan je verwijzen naar een post die verklaart waarom Fleche zo geweldig si?
A'ook: zuiver routegerelateerd, of maakt de organisatie het verschil?

Dan weet ik of ik in mei eens naar daar zal rijden of niet :p
Organisatie is overal dezelfde (Golazo) maar ik vind de Fleche vooral kwa parcours en omgeving gewoon het mooist. Is natuurlijk nogal subjectief ;)

Het zou ook wel kunnen dat de parcours gewijzigd zijn intussen, sinds Covid heb quasi geen TT´s meer gereden, maar in grote lijnen lijkt het wel wat overeen te komen. Ik mis bv wel de Thier De Coo in de lijst beklimmingen maar de lijst lijkt mij niet compleet ook.

Terug
Bovenaan