De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Of je kijkt op je profiel naar je eFTP, dat is de inschatting die JOIN zelf maakt.

Naar mijn gevoel wel gebaseerd op de eigen ingave, dus een beetje naar boven en beneden. Niet onlogisch natuurlijk, als hij je trainingen geeft voor een FTP van 270, en je kan die "makkelijk" completen, heb je niet opeens 280 of meer.

Ik heb nu sinds januari JOIN en heb nog geen enkele keer een test moeten doen.

Voor de voedingsdeskundigen:

Hoe komt het dat het bv. een Maurten 160 drink mix slechts 32g suiker/100g heeft (en 99g carbs/ 100), daar waar heel veel andere isotone sportdranken (6D, etc..) ook rond de 90 koolhydraten bevatten - maar veel meer suiker c60g/ 100.
Die Maurten bevat veel maltodextrine, een polysacharide (vele glucose-eenheden aan elkaar). Ze zullen dit waarschijnlijk in hun ingrediëntenlijst niet als suiker beschouwen. Er zit ook fructose in, wat die 32g/100g zal vertegenwoordigen.

Fructose is een iets 'tragere' vorm van energie in vergelijking met maltodextrine en glucose. Daarnaast is fructose ook het meest belastend voor uw maag en darmen. Als je daar dus snel last van hebt, kies je best een sportdrank met weinig Fructose.

Of je kijkt op je profiel naar je eFTP, dat is de inschatting die JOIN zelf maakt.

Naar mijn gevoel wel gebaseerd op de eigen ingave, dus een beetje naar boven en beneden. Niet onlogisch natuurlijk, als hij je trainingen geeft voor een FTP van 270, en je kan die "makkelijk" completen, heb je niet opeens 280 of meer.

Wist ik zelfs niet, waar vind je die ergens die eFTP?

Die Maurten bevat veel maltodextrine, een polysacharide (vele glucose-eenheden aan elkaar). Ze zullen dit waarschijnlijk in hun ingrediëntenlijst niet als suiker beschouwen. Er zit ook fructose in, wat die 32g/100g zal vertegenwoordigen.

Fructose is een iets 'tragere' vorm van energie in vergelijking met maltodextrine en glucose. Daarnaast is fructose ook het meest belastend voor uw maag en darmen. Als je daar dus snel last van hebt, kies je best een sportdrank met weinig Fructose.
Thanks - Wel vreemd dat ze een suiker niet onder suiker classifieren..

Dat hangt er natuurlijk maar vanaf. Een duurtraining zegt op dat gebied relatief weinig maar als je een VO2max training voorgeschoteld krijgt met pakweg 5x4min VO2max blokken en je werkt die VO2max blokken al cruisend af met een hartslag van 140BPM dan zou hij logischerwijs je eFTP toch véél hoger moeten gaan inschatten dan de waarde die je ingegeven hebt. Vrij extreem voorbeeld maar bon.

Thanks voor de tip wel, dat eFTP had ik zelf nog niet gevonden. :thumb:

Ik ben nog steeds op zoek
In het hoofdscherm van JOIN, linksbovenaan u scherm net onder u klok (bij een smartphone die geen €1500 kost tenminste :unsure: ) staat er een bol met de eerste letter van u voornaam.
Daar klik je op en dan kom je in een scherm waar je eigenlijk niet naast u "huidige geschatte FTP" kan kijken.

Dat hangt er natuurlijk maar vanaf. Een duurtraining zegt op dat gebied relatief weinig maar als je een VO2max training voorgeschoteld krijgt met pakweg 5x4min VO2max blokken en je werkt die VO2max blokken al cruisend af met een hartslag van 140BPM dan zou hij logischerwijs je eFTP toch véél hoger moeten gaan inschatten dan de waarde die je ingegeven hebt. Vrij extreem voorbeeld maar bon.

Thanks voor de tip wel, dat eFTP had ik zelf nog niet gevonden. :thumb:
klopt... ik denk dat dat nog een hiaat(je) is eigenlijk. Ofwel past hij het wel dusdanig aan maar dat heb ik toch nog niet gemerkt.

In januari ben ik zonder test begonnen aan 250w, dat is dan systematisch 259 eFTP geworden, maar de 250 laten staan.
Toen een (ramp test) FTP test gedaan op Zwift waar ik 280 haalde. Om mij zeker niet te overshooten mijn FTP ingesteld op 270, en dat is nu "al" 279 eFTP. Mijn vermoeden zegt dat mijn eFTP nooit 279 zou zijn als ik zelf geen bump had gegeven aan die 250.

en idd, het was bij toeval dat ik dat getal zag staan - zeker niet duidelijk dat je daar ook op kan klikken.

Was ik ook al weer vergeten! Dus wel handig die herinnering.
Al denk ik wel dat ik best toch ook nog eens een deftige FTP test doe, zal inderdaad wel een heel stuk nauwkeuriger zijn.

Hoe meer tijd tussen FTP-tests, hoe minder accuraat uw eFTP logischerwijs.
Het is ook zeer afhankelijk van persoon tot persoon hoeveel uw FTP zal stijgen in een trainingschema. eFTP tracht gewoon met een wiskundig model uw verbetering te benaderen op basis van training individueel, en uw belasting op weekbasis.

Iedereen weet dat je uw FTP niet verbeterd door is één training te doen. Consistentie en repeated stress doen dat wel.

Reminder to myself: sealant bijvullen na de winter.

Eerste leegloper van het jaar (mtb).
Gelukkig net waar EF verblijft (zag hun bus en camionetten staan want wist dat niet) dus daar even gestopt om hem professioneel terug op te pompen zodat ik thuis kon raken 😂

Wat voor voeding nemen jullie mee tijdens het fietsen voor lange ritten?
Isotone sportdrank. Voor het moment die van 6D deze smaakt en lijkt me het best voor mijn maag.
Qua vaste voeding eigenlijk nooit iets speciaals gekocht van gellekes. Enkel peperkoek en bananen eigenlijk.
Als je peperkoek een beetje verdraagt is dit voor mij prijs/kwaliteit het beste en eigenlijk exact hetzelfde als wat er in al die (dure) sportvoeding zit.
Nadeel is dat je er wel moet op knabbelen natuurlijk en minder snel binnen hebt.

Wielervoeding.be zeer goede tip inderdaad. Kost minder dan 1 EUR/stuk en is nog 1 of 2 maanden houdbaar (en eigenlijk nog veel langer nadien). Die van SIS vind ik zelf ook de lekkerste dus zeer tevreden van die promo's. Vorige week nog energy bars bij gekocht, nu zit ik wel goed voor een tijdje.

De gebruiktips op de website van wielervoeding/SIS: 1 a 3 gels per uur :crazy:.

Das wel uitgaande van dat je niets anders inneemt maar toch.

Terug
Bovenaan