In hoeverre kan de nutritionele waarde van water met pure suiker afnemen? (oprechte vraag eigenlijk)
Voor andere voeding waar ook vitaminen en vezels en al die gezonde dingen in zitten tot daaraan toe maar zo'n gellekes: hoe slecht kan het worden? Bijna alle gels die ik neem zijn over tijd... ik koop meestal recht van SiS als mijne voorraad bijna op is. Maar ik koop enkel met grote korting en dat is meestal op bijna vervallen gels, en ik gebruik die dingen zo weinig dat tegen dat die laatste paar gels die ik nog had op zijn, de nieuwe badge ook al over datum is.
Ik ben daar nog nooit ziek van geweest, alvast niet zoals die ene keer toen ik mijn boterhammen met gerookte zalm op het werk in de frigo was vergeten steken in het midden van de zomer
Vervallen doet dat niet, of toch niet heel snel.
Maar een gel is niet puur suiker, dat is ook een raar gegeven puur suiker.
Suikers zijn koolhydraten, sachariden, en daarin heb je mono- en polysacchariden
Een voorbeeld is een maltrodextrine, een polysaccharide die een binding is van meerdere glucoses. Nu is het zo dat bepaalde verbindingen niet eindeloos gebonden blijven en dus na verloop van tijd ontbinden en je dus geen verbinding binnen krijgt maar glucoses die ontbonden zijn.
Sowieso is glycosidebinding vatbaar voor hydrolyse, de ontbinding door opname van een water molecuul.
Dat zijn allemaal geen rampen. Maar als jij denkt dat je een gelletje van 30g koolhydraten aan het nuttigen bent en de nuttige koolhydraten blijken maar 10-15g nog te zijn dan is dat gewoon een ander product natuurlijk.
Maar ook bij lagere volume's blijven training bv. :
Training van 2h : 4x5 minuten kracht (net onder FTP 60rpm) + 5x 10 sec sprints (180% FTP). Al de rest is rustige duur.
Training met de hoogst aantal minuten "hard" zal de training geweest zijn van 2h met 3x15 min omslagpunt. Dan zit je inderdaad aan die 60/40.
Maar training ervoor erna, is qua duur meestal wel meer polarized.
Omslagpunt of threshold is niet hard rijden, maar dat is net die zone 2 in een model met 3 zones die niet hoor bij polarized trainen

3x15min
Allez 3x15min dat is net op of over FTP, dat is uiteraard hard rijden. Maar niet echt hard zoals hard moet zijn.
5x5min aan 110-115% FTP dat is dan wel weer hard.
Vooral belangrijk is uren maken eh. Ritten van 2-5u daarvan wordt je beter.
Zo ritjes van een uur is leuk om op korte tijd wat belasting te krijgen. Maar uithouding kweek je daar lange sessies in het zadel.
Mijn JOIN score is nu boven de 30 en ik merk heel goed dat als ik geen beschikbaarheid boven de 3u ingeef op minstens 1 dag mijn score gewoon keldert, ook al kan ik wel 10u trainen.
En geef ik bijna elke dag 2,5u beschikbaarheid op. Met een gevorderd profiel ingesteld.