De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De gebruiktips op de website van wielervoeding/SIS: 1 a 3 gels per uur :crazy:.

Das wel uitgaande van dat je niets anders inneemt maar toch.
Ik schrok er ook van, maar het klopt wel als je aan 60gr per uur wilt komen.

Maar als je poeder in je water doet en nog andere dingen eet, dan kan het met een pak minder.

Op wedstrijden neem ik zelf 1 reep van decathlon en 1 gel per uur vanaf het eerste uur. Poeder in de bidons.
Ik moet mezelf die regel opleggen of ik eet veel te weinig.

Buiten wedstrijden kijk ik niet naar de carbs intake

In wedstrijden (of voor mij belangrijke ritten) neem ik SiS Betafuel drank, dan moet ik 'enkel' voldoende drinken, wat veel makkelijker is dan ook nog voldoende eten.

Wielervoeding.be zeer goede tip inderdaad. Kost minder dan 1 EUR/stuk en is nog 1 of 2 maanden houdbaar (en eigenlijk nog veel langer nadien).

In hoeverre klopt dat in feite.
Zo is even overtijd zou ik nog riskeren. Maar echt maanden daar zou ik mij persoonlijk toch niet zo goed bij voelen.

Zo is even overtijd zou ik nog riskeren. Maar echt maanden daar zou ik mij persoonlijk toch niet zo goed bij voelen.
Het is suiker...
Zal heus wel meevallen. Ik heb er ook al genuttigd die maanden, een jaar of meer over tijd waren.
Bij repen zijn ze wel wat droger dan. 😆

Eind vorig jaar een paar gellekes gevonden die ei zo na twee jaar over datum waren. Uw neus en uw smaakpapillen zullen het u wel laten weten als iets bedorven is.

Uiteraard moet je nu geen yoghurt die 2 maanden over tijd is beginnen eten.
Been there, done that. :unsure:

Eind vorig jaar een paar gellekes gevonden die ei zo na twee jaar over datum waren. Uw neus en uw smaakpapillen zullen het u wel laten weten als iets bedorven is.

Dat is een beetje wijsheid van tijdens den oorlog eh :p
Het was trouwens een retorische vraag.

Het is gewoon een feit dat die datum daar niet voor niks opstaat, maar een resultaat van versnelde verouderingstesten met een marge.
Na die datum neemt gewoon de nutrionele waarde af en vervaagt de smaak ook.
Bij een gel is dat vooral de nutrionele waarde en de consistentie, toch wel de hoofdzaak waarom je een gel neemt.

Iedereen heeft toch al eens een voedselvergiftiging gehad, dat is niet van eten waar uw neus en uw smaakpapillen alarm sloegen :p

Dat is een beetje wijsheid van tijdens den oorlog eh :p
Het was trouwens een retorische vraag.

Het is gewoon een feit dat die datum daar niet voor niks opstaat, maar een resultaat van versnelde verouderingstesten met een marge.
Na die datum neemt gewoon de nutrionele waarde af en vervaagt de smaak ook.
Bij een gel is dat vooral de nutrionele waarde en de consistentie, toch wel de hoofdzaak waarom je een gel neemt.

Iedereen heeft toch al eens een voedselvergiftiging gehad, dat is niet van eten waar uw neus en uw smaakpapillen alarm sloegen :p
In hoeverre kan de nutritionele waarde van water met pure suiker afnemen? (oprechte vraag eigenlijk) :unsure:

Voor andere voeding waar ook vitaminen en vezels en al die gezonde dingen in zitten tot daaraan toe maar zo'n gellekes: hoe slecht kan het worden? Bijna alle gels die ik neem zijn over tijd... ik koop meestal recht van SiS als mijne voorraad bijna op is. Maar ik koop enkel met grote korting en dat is meestal op bijna vervallen gels, en ik gebruik die dingen zo weinig dat tegen dat die laatste paar gels die ik nog had op zijn, de nieuwe badge ook al over datum is.

Ik ben daar nog nooit ziek van geweest, alvast niet zoals die ene keer toen ik mijn boterhammen met gerookte zalm op het werk in de frigo was vergeten steken in het midden van de zomer :unsure:

Wat is volgens jullie de beste manier om "fietsconditie" te kweken?
Wat ik momenteel doe is op de stationaire rollenbank rond de 50-55 min fietsen op 70% maximale hartslag met benen die wel hard voelen, maar niet ontploffen.
Afgaande op 't internet kan ik eerder gaan voor lagere intensiteit, dus veel omwentelingen en letten dat ik geen verzuring krijg...
Wat raden julllie aan?

Wat ik momenteel doe is op de stationaire rollenbank rond de 50-55 min fietsen op 70% maximale hartslag met benen die wel hard voelen, maar niet ontploffen.
Afgaande op 't internet kan ik eerder gaan voor lagere intensiteit, dus veel omwentelingen en letten dat ik geen verzuring krijg...
Wat raden julllie aan?
Polarized training inderdaad. Lijkt toch een wetenschappelijke consensus rond te zijn dat dat het efficiënste is.
Al zou ik met dit weer zeker buiten gaan fietsen.

Natuurlijk ook niet enkel lagere intensiteit, ook wat intervalletjes : Sprint, kracht, tempo, VO2 max, ... afwisseling van belasting/prikkels is wat je uiteindelijk beter maakt op alle vlakken.

Nu als het puur over conditie gaat en snelheid ed. maakt niet uit, dan moet de focus quasi enkel op die lage duur zitten inderdaad.

Wat raden julllie aan?
Meer en langer fietsen. Drie keer per week 50 minuten fietsen is zeker goed voor uw algemene gezondheid, maar een fietsconditie ga je er toch niet mee krijgen. Tenzij uw doel is om snel naar de bakker te rijden, dan zwijg ik.

Polarized training inderdaad. Lijkt toch een wetenschappelijke consensus rond te zijn dat dat het efficiënste is.
Al zou ik met dit weer zeker buiten gaan fietsen.

Natuurlijk ook niet enkel lagere intensiteit, ook wat intervalletjes : Sprint, kracht, tempo, VO2 max, ... afwisseling van belasting/prikkels is wat je uiteindelijk beter maakt op alle vlakken.

Nu als het puur over conditie gaat en snelheid ed. maakt niet uit, dan moet de focus quasi enkel op die lage duur zitten inderdaad.
Als ik de beter worden podcast mag geloven is dat vooral interessant als je >6u per week traint. Bij minder is de verhouding niet meer echt polarized te noemen, maar eerder 60/40 rustig/hard.

Als ik de beter worden podcast mag geloven is dat vooral interessant als je >6u per week traint. Bij minder is de verhouding niet meer echt polarized te noemen, maar eerder 60/40 rustig/hard.
Hangt veel af van je huidige niveau natuurlijk ook. Maar ik zou het eerder stellen, is toch hoe ik het onthouden heb uit dezelfde podcast : Polarized is altijd voordeliger, met meer volume/niveau, zal de mate val polarizatie alleen maar toenemen.
Ik gebruik zelf de join app en daar zie ik deze evolutie toch in.

Maar ook bij lagere volume's blijven training bv. :
Training van 2h : 4x5 minuten kracht (net onder FTP 60rpm) + 5x 10 sec sprints (180% FTP). Al de rest is rustige duur.
Training met de hoogst aantal minuten "hard" zal de training geweest zijn van 2h met 3x15 min omslagpunt. Dan zit je inderdaad aan die 60/40.
Maar training ervoor erna, is qua duur meestal wel meer polarized.

Ofja, ik zeg wel altijd voordeliger : Natuurlijk is er wel echt een duidelijke cut-off point, als je maar 5 minuten hebt, om het in extremen te trekken, dan moet je dat zeker niet gaan opdelen in rustig hard. Uiteindelijk is het vooral twee zaken lijkt me :

1. Wil je effectief trainen? Dan moet je er inderdaad ook tijd voor vrij maken. Met 4h in de week, als je van nul start, zal je vooruitgang maken. Maar op een bepaald moment stopt die vooruitgang, dan zul je vooral meer moeten gaan doen.

2. Begrijpen wat er achter zit : Uiteindelijk komt het er vooral op neer dat je de "juiste mate" van belasting vindt. Dat wilt zeggen dat je niet elke keer voluit gaat, en dat je verschillende training vrij uitgerust kunt aanvatten, om zo dieper te kunnen gaan. Als je nog met de kramp van de training er voor in je benen (in het extreme) aan een training begint, dan zul je deze niet goed kunnen doen en zal de trainingsprikkel niet optimaal zijn.

In hoeverre kan de nutritionele waarde van water met pure suiker afnemen? (oprechte vraag eigenlijk) :unsure:

Voor andere voeding waar ook vitaminen en vezels en al die gezonde dingen in zitten tot daaraan toe maar zo'n gellekes: hoe slecht kan het worden? Bijna alle gels die ik neem zijn over tijd... ik koop meestal recht van SiS als mijne voorraad bijna op is. Maar ik koop enkel met grote korting en dat is meestal op bijna vervallen gels, en ik gebruik die dingen zo weinig dat tegen dat die laatste paar gels die ik nog had op zijn, de nieuwe badge ook al over datum is.

Ik ben daar nog nooit ziek van geweest, alvast niet zoals die ene keer toen ik mijn boterhammen met gerookte zalm op het werk in de frigo was vergeten steken in het midden van de zomer :unsure:

Vervallen doet dat niet, of toch niet heel snel.
Maar een gel is niet puur suiker, dat is ook een raar gegeven puur suiker.
Suikers zijn koolhydraten, sachariden, en daarin heb je mono- en polysacchariden
Een voorbeeld is een maltrodextrine, een polysaccharide die een binding is van meerdere glucoses. Nu is het zo dat bepaalde verbindingen niet eindeloos gebonden blijven en dus na verloop van tijd ontbinden en je dus geen verbinding binnen krijgt maar glucoses die ontbonden zijn.
Sowieso is glycosidebinding vatbaar voor hydrolyse, de ontbinding door opname van een water molecuul.

Dat zijn allemaal geen rampen. Maar als jij denkt dat je een gelletje van 30g koolhydraten aan het nuttigen bent en de nuttige koolhydraten blijken maar 10-15g nog te zijn dan is dat gewoon een ander product natuurlijk.

Maar ook bij lagere volume's blijven training bv. :
Training van 2h : 4x5 minuten kracht (net onder FTP 60rpm) + 5x 10 sec sprints (180% FTP). Al de rest is rustige duur.
Training met de hoogst aantal minuten "hard" zal de training geweest zijn van 2h met 3x15 min omslagpunt. Dan zit je inderdaad aan die 60/40.
Maar training ervoor erna, is qua duur meestal wel meer polarized.

Omslagpunt of threshold is niet hard rijden, maar dat is net die zone 2 in een model met 3 zones die niet hoor bij polarized trainen :p
3x15min
Allez 3x15min dat is net op of over FTP, dat is uiteraard hard rijden. Maar niet echt hard zoals hard moet zijn.

5x5min aan 110-115% FTP dat is dan wel weer hard.

Vooral belangrijk is uren maken eh. Ritten van 2-5u daarvan wordt je beter.
Zo ritjes van een uur is leuk om op korte tijd wat belasting te krijgen. Maar uithouding kweek je daar lange sessies in het zadel.

Mijn JOIN score is nu boven de 30 en ik merk heel goed dat als ik geen beschikbaarheid boven de 3u ingeef op minstens 1 dag mijn score gewoon keldert, ook al kan ik wel 10u trainen.
En geef ik bijna elke dag 2,5u beschikbaarheid op. Met een gevorderd profiel ingesteld.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan