Onder druk van
@polar bear dan maar eens een verslag plaatsen ;-)
Voor mij de eerste beachrace van het seizoen en na de Panne (die ik dit jaar niet kan meerijden) de mooiste.
Vorig jaar was het prachtig weer voor deze wedstrijd waardoor het slalommen was tussen de wandelaars (zoek er zeker eens een filmpje van op was echt gevaarlijk) kregen we dit jaar een snoeiharde wind voorgeschoteld.
20 min voor de start kreeg ik nog af te rekenen met een lekke band dus snel naar de auto en hem goed harde gepompt in de hoop dat de sealant het gaatje zou dichten. Dat was gelukt maar ik had dus een voorband met ongeveer 2 bar in wat veel te veel was!
Als ik toekwam in de startbox stond ik helemaal achteraan maar vertrekken met wind tegen dus ik maakte me niet echt zorgen.
Tijdens het eerste stuk richting koksijde kon ik binnen in de groep goed opschuiven en me al redelijk vooraan positioneren. Echter bij de strandafgang bij het keerpunt moest ik al lopen daar ik met de harde voorband mij gewoon vast aan het rijden was. Toch nog redelijk vooraan kunnen keren en in het 2de groepje richting Nieuwpoort gevlogen. Ik heb een 40x11 steken op mijn strandfiets en dit was in de wind mee duidelijk te klein. Ik reed ongeveer 47 km per uur maar moest echt cadans 120 ofzo rijden om te kunnen volgen. Een kameraad van mij die wel vooraan meedoet bij de beachraces had vooraan een 50 steken (wel met dubbel blad). Hij ging vlot boven de 50km/u.
Aan het 2de keerpunt kon ik tot aan de duin rijden omdat we met grote snelheid het losse zand "invlogen". De duin was niet al rijdend te nemen daar moest je echt lopen. Eigenlijk kan ik de rest van de wedstrijd zo samenvatten.
Losse stukken zand moest ik altijd lopen en in de wind tegen trokken we waaiers met ons groepje (vanaf de 2de ronde met 4) en op het einde met een stuk of 10. Door die wind droogde het strand ook zeer snel op waardoor het ook altijd maar zwaarder begon te bollen.
Veel jongens die alleen vielen waren echt verloren.
Moest je nu zelf eens willen meedoen
@polar bear zou ik wel zeggen van zoek je een goedkope 2dehands mtb en plaats er strandbanden onder. Je fiets ziet echt af en om er nu speciaal een beachracer voor te kopen. Mijn strandrace fiets heeft in totaal nog geen 500 euro gekost als je zelf wat kunt knutselen. Wel ondertussen al meer dan 500 euro kosten er aan gehad op 4 seizoenen.
lagers, kettingen, brackets, die slijten wel enorm.