De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand vandaag de beachrace in Oostduinkerke/Koksijde gereden? Ik was daar vandaag maar niet gereden. Mooi zonnig weer maar een beestige Westenwind. Ofwel vol wind op kop ofwel vol tegenwind. Chapeau aan iedereen die hem gereden heeft het waren stuk voor stuk lijken na 4 rondes. 1ste maal dat ik dit live zie en het kriebelt om ook een goedkope beachracer te kopen of 2dehands hardtail wat te verbouwen.
@BidonTV heeft meegereden.
45+ km/h richting nieuwpoort
+- 17 km/h richting koksijde
 
Polar, kun je dat niet met een gewone hardtrail? Wat moet je dan aanpassen mss?

Deze voormiddag hier een vtt in Sinaai /belsele zien passeren. Iemand deze gereden? Zowel mtb als gravel gezien.
Ze rijden hier bijna standaard met vaste vorken. Waar ze die halen is mij een raadsel, een echt zicht is het niet, ziet er zelf een beetje raar uit. Op vlak van gewicht zitten die fietsen wel scherp, rond de 8kg...
 
@BidonTV heeft meegereden.
45+ km/h richting nieuwpoort
+- 17 km/h richting koksijde
Dan hoop ik dat er een verslag komt van @BidonTV 😀 want het zag er echt wel zot uit met die wind.
Ze rijden hier bijna standaard met vaste vorken. Waar ze die halen is mij een raadsel, een echt zicht is het niet, ziet er zelf een beetje raar uit. Op vlak van gewicht zitten die fietsen wel scherp, rond de 8kg...
Ik zit veel in de streek maar ik mtb praktisch nooit en daarom dat ik zo een type fiets wil Kopen/bouwen als ik daar ben om de plaatselijke mtb parcours te rijden in de duinen en wat op het strand te racen en te trainen. Het strand lijkt me het ideale terrein om blokjes te doen. Deze week met de gravelfiets op 38mm de banden zo plat mogelijk en op het strand is toch niet ideaal
 
Polar, kun je dat niet met een gewone hardtrail? Wat moet je dan aanpassen mss?

Deze voormiddag hier een vtt in Sinaai /belsele zien passeren. Iemand deze gereden? Zowel mtb als gravel gezien.
De meeste mensen die echt veel op het strand rijden, hebben een dedicated 'strandracer' met vaste voorvork.
Je wil een relatief goedkope fiets qua onderdelen (o.a. aandrijflijn) want dat zout vreet echt alles kapot. Een vork ziet ook sterk af van al dat zand..
 
Vorige week ofzo heb ik ook een stukje over het strand gereden (lus middelkerke). Was met de MTB. Je moest echt VLAK tegen de waterlijn fietsen. Zelfs 3 meter er vanaf was het enorm zompig en zeer, zeer zwaar trappen. Dat met tegenwind = dood. Kwam er nog eens bij dat je daarvoor ook een stuk VOL moet gaan om vanaf de dijk zonder afstappen aan de waterlijn te geraken.
Nah, beachraces zijn niks voor mij :)
 
Onder druk van @polar bear dan maar eens een verslag plaatsen ;-)

Voor mij de eerste beachrace van het seizoen en na de Panne (die ik dit jaar niet kan meerijden) de mooiste.
Vorig jaar was het prachtig weer voor deze wedstrijd waardoor het slalommen was tussen de wandelaars (zoek er zeker eens een filmpje van op was echt gevaarlijk) kregen we dit jaar een snoeiharde wind voorgeschoteld.
20 min voor de start kreeg ik nog af te rekenen met een lekke band dus snel naar de auto en hem goed harde gepompt in de hoop dat de sealant het gaatje zou dichten. Dat was gelukt maar ik had dus een voorband met ongeveer 2 bar in wat veel te veel was!
Als ik toekwam in de startbox stond ik helemaal achteraan maar vertrekken met wind tegen dus ik maakte me niet echt zorgen.
Tijdens het eerste stuk richting koksijde kon ik binnen in de groep goed opschuiven en me al redelijk vooraan positioneren. Echter bij de strandafgang bij het keerpunt moest ik al lopen daar ik met de harde voorband mij gewoon vast aan het rijden was. Toch nog redelijk vooraan kunnen keren en in het 2de groepje richting Nieuwpoort gevlogen. Ik heb een 40x11 steken op mijn strandfiets en dit was in de wind mee duidelijk te klein. Ik reed ongeveer 47 km per uur maar moest echt cadans 120 ofzo rijden om te kunnen volgen. Een kameraad van mij die wel vooraan meedoet bij de beachraces had vooraan een 50 steken (wel met dubbel blad). Hij ging vlot boven de 50km/u.
Aan het 2de keerpunt kon ik tot aan de duin rijden omdat we met grote snelheid het losse zand "invlogen". De duin was niet al rijdend te nemen daar moest je echt lopen. Eigenlijk kan ik de rest van de wedstrijd zo samenvatten.
Losse stukken zand moest ik altijd lopen en in de wind tegen trokken we waaiers met ons groepje (vanaf de 2de ronde met 4) en op het einde met een stuk of 10. Door die wind droogde het strand ook zeer snel op waardoor het ook altijd maar zwaarder begon te bollen.
Veel jongens die alleen vielen waren echt verloren.

Moest je nu zelf eens willen meedoen @polar bear zou ik wel zeggen van zoek je een goedkope 2dehands mtb en plaats er strandbanden onder. Je fiets ziet echt af en om er nu speciaal een beachracer voor te kopen. Mijn strandrace fiets heeft in totaal nog geen 500 euro gekost als je zelf wat kunt knutselen. Wel ondertussen al meer dan 500 euro kosten er aan gehad op 4 seizoenen.
lagers, kettingen, brackets, die slijten wel enorm.
 
Onder druk van @polar bear dan maar eens een verslag plaatsen ;-)

Voor mij de eerste beachrace van het seizoen en na de Panne (die ik dit jaar niet kan meerijden) de mooiste.
Vorig jaar was het prachtig weer voor deze wedstrijd waardoor het slalommen was tussen de wandelaars (zoek er zeker eens een filmpje van op was echt gevaarlijk) kregen we dit jaar een snoeiharde wind voorgeschoteld.

Scrol zeker eens naar 2min10 voor de liefhebbers
 
Staat het op die locaties ergens aangegeven dat er een wedstrijd doorgaat? Of rijden er quads van de organisatie voor het peloton uit?
Want dit gaat toch eens erg fout aflopen...
 
Staat het op die locaties ergens aangegeven dat er een wedstrijd doorgaat? Of rijden er quads van de organisatie voor het peloton uit?
Want dit gaat toch eens erg fout aflopen...
Bijzonder weinig staat er aangegeven. Enkel op de keerpunten op de dijk zelf en 2 nadars op het strand staat er niks. Bij de eerste en 2de groep rijdt een quad of moto mee en bij de rest niets. Na 2 rondes beginnen de eerste de laatsten in te halen en bij het oprijden naar de dijk rijden ze soms in over 100m breed de duin op. Dus ik begrijp wel dat je als wandelaar gewoon op het parcours loopt zonder iets te weten.
 
Staat het op die locaties ergens aangegeven dat er een wedstrijd doorgaat? Of rijden er quads van de organisatie voor het peloton uit?
Want dit gaat toch eens erg fout aflopen...
Ja er rijden normaal quads en crossmotoren voor en naast.
Maar niet bij iedereen natuurlijk. En het is gewoon op het openbaar strand eh, dat is niet afgesloten.
Het valt wel op dat er wat zotten over het zand aan het crossen zijn, maar soms pakt men heel het strand in.

Als wandelaar kan je serieus schrikken. Je mag ook niet denken aan iemand die zijn hond los laat lopen op het strand net waar men aan het rijden is.
Ik denk dat sommige adepten wel kunnen bevestigen dat het niet altijd vlekkeloos verloopt.
 
Ja er rijden normaal quads en crossmotoren voor en naast.
Maar niet bij iedereen natuurlijk. En het is gewoon op het openbaar strand eh, dat is niet afgesloten.
Het valt wel op dat er wat zotten over het zand aan het crossen zijn, maar soms pakt men heel het strand in.

Als wandelaar kan je serieus schrikken. Je mag ook niet denken aan iemand die zijn hond los laat lopen op het strand net waar men aan het rijden is.
Ik denk dat sommige adepten wel kunnen bevestigen dat het niet altijd vlekkeloos verloopt.
Grootste probleem bij deze wedstrijden is natuurlijk dat je nooit het strand kan/ mag afsluiten.
Wat ze wel (moeten?) doen is hun startuur aanpassen aan de getijden zodat je een zo breed mogelijk strand hebt. Nu heb ik toch wel al enkele strandraces gereden maar echt incidenten met wandelaars ofzo heb ik buiten die ene dag niet gehad.
Dat was toen ook wel een samenloop van omstandigheden. Zeer goed weer maar vanwege de zee maar een heel smal stukje dat goed bereikbaar was en dan heb je ook wandelaars die een gans peloton zien komen en niet aan kant gaan onder de noemer " ik mag hier wandelen".
Dit is ook maar de eerste ronde zo hoor. 1 strand af en opgang later ligt dat al volledig uit elkaar.
Zoek eens beelden van de strandrace in De Panne. Daar start soms 1000 man.
 
Ik ben wat aan het kijken voor een fijne deal te doen deze black friday voor een power meter. Alleen heb ik de prijzen de afgelopen weken niet echt in de gaten gehouden.

Is dit bv al de moeite waard, of kan het nog verder zakken?

die specifieke hebben de afgelopen jaren heel vaak aan €199 gestaan in aanbieding. Ik vermoed dat je daar wel naar mag mikken.

ps: oppassen met de dikte van de arm, op mijn Endurace in maat L paste dat niet.
 
die specifieke hebben de afgelopen jaren heel vaak aan €199 gestaan in aanbieding. Ik vermoed dat je daar wel naar mag mikken.

ps: oppassen met de dikte van de arm, op mijn Endurace in maat L paste dat niet.
En is die compatibel met 105 di2? Want ik vind dat precies toch niet zo duidelijk terug.
 
Hier kriebelt het ook wel om weer op't strand te gaan fietsen.
Wel een heel eind achter Bidon =]

Het zal helaas wel ten vroegste voor ergens midden december zijn vrees ik.
Aan't verhuizen nu en ook geen auto beschikbaar, dus makkelijk wordt het niet
 
Terug
Bovenaan