De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vandaag mijn fiets teruggekregen van de detailer (is gepolierd en vooral een keramische coating op). Wat een verschil (voor en na met lamp erop).

Ongeloofelijk hoe een nieuwe fiets eruit ziet.
Morgen die ik de ketting nog (squirt) en de dura ace remschijven en andere bandjes en klaar.

Moet nog een GPS kiezen, een wahoo roam vs een garmin edge 830. Beide hebben wel voor en nadelen...
Een fiets dient om te gebruiken eh :p
En met een jaarlijkse valpartij kan die coating er wel eens snel af zijn :p

Ik zou voor de Garmin 530 of 830 gaan. Veel meer features en gewoon nog altijd de koning van de fitness gps-toestellen.

De Elemnt was een gigantische stap voorwaarts tov de 520, maar ik denk wel dat de 530 op dit moment toch de beste buy is. Naar UX is Wahoo wel nog altijd pakken beter.

Ik hoor ook wel vrij vaak dat er probleempjes zijn met de 530: updates, bugs, niet syncen, verlies van sensoren, vreemde routes,... Met de Wahoo heb ik eigenlijk nog geen enkele keer zoiets gehad sinds mijn aankoop.

Ik zou de 830 kopen, bij de 530 waren ze precies de 830 aan het bouwen en dachten ze nadien. Shit, nu moeten we dat nog met knoppen laten werken. 830 is een mega stap voorwaarts tov 820, wahoo aanhangers vergelijken vaak met een oude toestel. Een wahoo roam is gewoon een pak trager als een 830 en niet te vergeten, lelijk! :D

Ik zou de 830 kopen, bij de 530 waren ze precies de 830 aan het bouwen en dachten ze nadien. Shit, nu moeten we dat nog met knoppen laten werken. 830 is een mega stap voorwaarts tov 820, wahoo aanhangers vergelijken vaak met een oude toestel. Een wahoo roam is gewoon een pak trager als een 830 en niet te vergeten, lelijk! :D
Trager als in opstart of laden route? Want bij element is dat op 1sec, bij garmins van mensen waar ik mee samen rij duurt dat soms eewigheid (denk wel niet dat iemand een 830 heeft)

bij de 820 edge explore duurt het soms gigantisch lang inderdaad eer de route volledig is ingeladen.
Ik heb de indruk dat hij steeds trager wordt eigenlijk, al zal dat wel gewoon een gevoel zijn.

De 830 zou in alles een stuk beter zijn. Opstart, route inladen en navigatie berekenen.

De evenwaardige modellen garmin - wahoo koop je gewoon op basis van voorkeur. Zijn sowieso gewaagd aan elkaar.
Ik krimp wel altijd een beetje ineen wanneer iemand 'makkelijker om in te stellen' gebruikt als argument (sorry Fingers :) )
Ten eerste doe je dat maar één keer, of hooguit enkele keren per jaar als je soms wilt veranderen, en ten tweede is het echt niet zo ingewikkeld bij Garmin als mensen je doen geloven. Misschien nog een reliek uit het verleden toen het wel zo was? De menu's gaan vrij diep (submenu's), maar staan gewoon logisch gerangschikt.

Mijn argument was vroeger 'ga maar voor Garmin, iedereen heeft er een dus makkelijker te troubleshooten als er toch iets foutloopt', maar dat is ondertussen ook al verleden tijd na het succes van de Wahoo's

Een fiets dient om te gebruiken eh :p
En met een jaarlijkse valpartij kan die coating er wel eens snel af zijn :p

Ik zou voor de Garmin 530 of 830 gaan. Veel meer features en gewoon nog altijd de koning van de fitness gps-toestellen.

Als je valt is de lak ook weg eh. Al had ik geen schade aan de mtb na het vallen...
De coating is vooral om vuil makkelijk weg te krijgen, dat is het grootste voordeel.

voor de rest volledig eens, fiets dient om te gebruiken :)

Iemand wat aanraders voor sportvoeding? Heb echt niets meer. Ben op zoek naar:

- koolhydraten voor in de bidon. Dacht Carbo-gy van Etixx eens te proberen. Voor de zomer de isotone variant
- repen en/of gellekes
- gebruiken jullie recovery shake/drink? Nooit geprobeerd, dus geen idee of het echt veel uitmaakt

Qua drank gebruik ik op aanraden van een arts de Maxim Sports Drink, is een hypotone drank en zou sneller worden opgenomen dan isotone dranken.

Qua gels gebruik ik die van SIS, recoverydrank doe ik zelf nooit.

Wat eten jullie bij lange ritten?
Ik heb vandaag nog eens 110 km gedaan, 2 sandwiches met confituur, 2 bananen een koek en wat van die isotone poeder in mijn water.
Kwam perfect uit, maar als er nog 20 km bijkwam had ik toch een hongerklop vrees ik.
Zou binnenkort meer richting de 150 willen gaan, dan kan ik misschien beter wat repen meenemen?

Hangt allemaal van intensiteit af, heb al 100km gedaan met enkel drank maar evengoed met 60-90 koolhydraten per uur opname adhv drank, repen en gellekes

Een maat van me gebruikt enkel nog hammer in zijn bidons. Kan daarmee 100km rijden zonder dat hij iets van repen of gel moet eten.

Iemand die weet hoe ik in garmin connect de hoogtemeters juist krijg van een koers. Net een gpx geupload van een vlakke rit en hij heeft bijna 1000hm aan in garmin connect.

Moet nog een GPS kiezen, een wahoo roam vs een garmin edge 830. Beide hebben wel voor en nadelen...
Ik heb zonet de overstap gedaan van Wahoo (originele ELEMNT) naar de 530 en ben wel heel tevreden. Instellen is inderdaad een serieus werk maar eens alles goed staat vind ik het vlot werken. Opstarten is super snel, navigatie is veel beter dan de Wahoo en ClimbPro is fantastisch.

Een maat van me gebruikt enkel nog hammer in zijn bidons. Kan daarmee 100km rijden zonder dat hij iets van repen of gel moet eten.
Naesen had ook eens gezegd dat hij op training niets van repen ofzo gebruikt.
heb zonet de overstap gedaan van Wahoo (originele ELEMNT) naar de 530 en ben wel heel tevreden. Instellen is inderdaad een serieus werk maar eens alles goed staat vind ik het vlot werken. Opstarten is super snel, navigatie is veel beter dan de Wahoo en ClimbPro is fantastisch.
Is persoonlijke voorkeur, maar als je links en meteen rechts moet dan is quasi elke keer de persoon met Garmin fout omdat die niet snel genoeg veranderd. Voor mij moet dat niet meer zijn dan een zwart-wit kruimelpad en dat meer dan 15u meegaat. Garmin van vriendin (Edge Explore maar is niet zoveel goedkoper) is een pak trager en veel sneller plat.

Is persoonlijke voorkeur, maar als je links en meteen rechts moet dan is quasi elke keer de persoon met Garmin fout omdat die niet snel genoeg veranderd. Voor mij moet dat niet meer zijn dan een zwart-wit kruimelpad en dat meer dan 15u meegaat. Garmin van vriendin (Edge Explore maar is niet zoveel goedkoper) is een pak trager en veel sneller plat.
Dat lijkt me ook af te hangen van hoe je het toestel instelt. Die automatische zoom is geweldig irritant en zet ik standaard uit, als ik ergens links en rechts moet heb ik voorhand al wel gezien welke richting ik uit moet.

Wat eten jullie bij lange ritten?
Ik heb vandaag nog eens 110 km gedaan, 2 sandwiches met confituur, 2 bananen een koek en wat van die isotone poeder in mijn water.
Kwam perfect uit, maar als er nog 20 km bijkwam had ik toch een hongerklop vrees ik.
Zou binnenkort meer richting de 150 willen gaan, dan kan ik misschien beter wat repen meenemen?
Peperkoeken.

volgende week normaal kan ik eindelijk nieuwe fiets ophalen.
Ik wil mijn dropper post overzetten. De lowertube wás 30.9 maar is te vervangen door reserveonderdeel met diameter 31.6.

Nu is er een rubberen o-ring gesprongen bij het weer inschroeven van de originele lower tube. Ik vermoed dat hij heel droog stond.
Waar kan je daarvoor vervanging kopen? Vind je dat bij een winkel als hubo?

dimensies 29x1.

Naesen had ook eens gezegd dat hij op training niets van repen ofzo gebruikt.

Volgens mij zijn de 530 en 830 wel snel genoeg hoor.

Terug
Bovenaan