De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik raad het ten sterkste af. Ik heb daar mijn eerste fiets gekocht en ze hebben erin geslaagd om tijdens het onderhoud mijn balhoofdlager er helemaal schuin in te krijgen.

Het jaar erop naar mijn plaatselijke FM geweest en dat ding vloog in 100 stukken uiteen. Had dat tijdens een afdaling geweest, ik mag er niet aan denken.

Ik vraag me eigenlijk af of ik al 1 positieve ervaring heb met die winkel.
Moet zeggen (woon in waasland), ben al paar keer naar die in sint-pauwels geweest en altijd goed geholpen geweest.
Paar keer dingen aangekocht en mijne fiets al 2x binnen gedaan daar.
Die van dadizele nog nooit geweest, zijn daar eigenlijk veel schoenen? In sint-pauwels niet..

Als ge goeie Fm's weet regio ieper/diksmuide/roeselare shoot. Komt daar nog elke maand langs.

Trenara van de fietswereld?
Maar dan wel met enige onderbouwing en met iemand achter de schermen die een bedrijf heeft dat professionele wielrenner begeleid :P

Het is niet hetzelfde als persoonlijk getraind worden. Maar het is echt wel by far het beste wat je voor het geld kan vinden.
En de vooruitgang die je ermee boekt is ook meetbaar.
Dat hanteer ik nu al een beetje maar het zijn vooral die snellere trainingen waar ik niet goed weet wat allemaal te doen.

En hoe doe je dat dan in de praktijk?
Want ik kan mij voorstellen dat dit allemaal niet zo evident is. Polarized trainen is één ding, maar welke trainingen je dan juist moet doen en hoe je balans maakt van week per week en het schema in het algemeen is al iets anders.

Ik heb het al eens gezegd als je traint, maakt niet uit hoe of wat, je zal beter worden. Maar in mijn ogen als je 5u traint kan je die 5u beter maximaal benutten.

Ik raad het ten sterkste af. Ik heb daar mijn eerste fiets gekocht en ze hebben erin geslaagd om tijdens het onderhoud mijn balhoofdlager er helemaal schuin in te krijgen.

Het jaar erop naar mijn plaatselijke FM geweest en dat ding vloog in 100 stukken uiteen. Had dat tijdens een afdaling geweest, ik mag er niet aan denken.

Ik vraag me eigenlijk af of ik al 1 positieve ervaring heb met die winkel.

Een slechte mechanieker kan je overal treffen natuurlijk :P

Het beste ga je naar een shop die niks anders doet dan racefietsen, of toch sportieve fietsen. Die doen niks anders en kennen het reilen en zeilen vaak beter.
Als je naar iemand gaat die misschien 1 op 20 sportieve fietsen doet en de rest van de tijd stadsfietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs dan is het al een andere zaak.

Van Eyck is een keten eh. Dat is nooit hetzelfde als een kleine zelfstandige.
Maar ik moet zeggen dat ik van die in Sint-Pauwels toch op elk vlak tevreden ben. Daar werken echt mensen die interesse hebben in fietsen.

Moet zeggen (woon in waasland), ben al paar keer naar die in sint-pauwels geweest en altijd goed geholpen geweest.
Paar keer dingen aangekocht en mijne fiets al 2x binnen gedaan daar.
Die van dadizele nog nooit geweest, zijn daar eigenlijk veel schoenen? In sint-pauwels niet..

Als ge goeie Fm's weet regio ieper/diksmuide/roeselare shoot. Komt daar nog elke maand langs.

Covemaeker in Vleteren is echt een topper in zijn vak. Moest je daar passeren is het een aanrader.

Is een optie, maar geen merk waar ik fan van ben :) ivm aankoop

Anders canyon en bij Campe in Maldegem gaan? Zelf nog niet geweest maar al veel goeie dingen van gehoord. Ik denk dat je ze daar kan laten toekomen en dat hij hem helemaal in orde zet. (lagers eens deftig invetten enzo)

Voor schoenen is fashion for cycling echt wel the place to be vind ik. Daar hebben ze enorm veel. Dadizele is een merk of 4 denk ik. Sidi, gaerne, northwave en shimano. Niet echt mijn merken, buiten shimano soms.

Van Eyck is goed voor onderdelen, kledij en onderhoudsmiddelen. Maar toen ik er mijn scott heb gekocht (enige fiets op voorraad in corona) heb ik er toch ook miserie mee gehad. Uiteindelijk slaagden ze er bij van Eyck niet in om het probleem (vastzittende achteras) op te lossen, en heeft een lokale fm zich er met veel enthousiasme op gesmeten! Naar garantie of enige tegemoetkoming heb ik ook kunnen fluiten trouwens.

Maar dan wel met enige onderbouwing en met iemand achter de schermen die een bedrijf heeft dat professionele wielrenner begeleid :p

Het is niet hetzelfde als persoonlijk getraind worden. Maar het is echt wel by far het beste wat je voor het geld kan vinden.
En de vooruitgang die je ermee boekt is ook meetbaar.

En hoe doe je dat dan in de praktijk?
Want ik kan mij voorstellen dat dit allemaal niet zo evident is. Polarized trainen is één ding, maar welke trainingen je dan juist moet doen en hoe je balans maakt van week per week en het schema in het algemeen is al iets anders.

Ik heb het al eens gezegd als je traint, maakt niet uit hoe of wat, je zal beter worden. Maar in mijn ogen als je 5u traint kan je die 5u beter maximaal benutten.

Tgoh vooral wat natte vinger werk op basis van m'n harslagzones, daarom dat ik het misschien wat gerichter wou aanpakken.

Ik zal het eens proberen net de podcast van Live Slow Ride Fast eens bekeken en het ziet er op zich wel een doordacht systeem uit. Heb precies wel ne cadanssensor nodig.

Decathlon maakt idd fijne dingen. Ik vond die hun helmen ook heerlijk zitten.. maar ik fiets er niet zo graag mee omdat ik het gevoel heb dat je dan afgeschilderd wordt als een zondagsrijder. 🤷

Over trainingen gesproken: ik doe de laatste tijd bijna enkel maar intervaltrainingen en dit om de 2 dagen. Soms is het beter om geen dag rust te hebben (na FTP interval ofzo) maar dat krijg ik hier thuis niet verkocht.
Gisteren een training van 2u met 5 vo2max blokken en dan kan een rustdag geen kwaad.

Gisteren nog eens van mijn tap gemaakt tegen van eyck. Waarop ze 5 minuten later mijn schoenen verstuurd hebben. 😁

Juist toegekomen en eens kort op de rollen getest, echt wel top. Vergeleken met die northwaves is het dag en nacht verschil.

Voor de gravelbike

IMG-20230901-101751-Bokeh.jpg

Decathlon maakt idd fijne dingen. Ik vond die hun helmen ook heerlijk zitten.. maar ik fiets er niet zo graag mee omdat ik het gevoel heb dat je dan afgeschilderd wordt als een zondagsrijder. 🤷

Over trainingen gesproken: ik doe de laatste tijd bijna enkel maar intervaltrainingen en dit om de 2 dagen. Soms is het beter om geen dag rust te hebben (na FTP interval ofzo) maar dat krijg ik hier thuis niet verkocht.
Gisteren een training van 2u met 5 vo2max blokken en dan kan een rustdag geen kwaad.
Niet vergeten om ook nog duur te trainen :P

Stress opbouwen is inderdaad geen slecht idee. Maar je moet wel opletten dat je u niet overbelast.

Gebruik daarom al een hele tijd, op training, de pols HR en zend die dan uit. Is even betrouwbaar.
Dan moet ik al nieuwe horloge gaan kopen en daar nog eens mee rijden ook ...
Wrist HR is bij mij enorm onbetrouwbaar. Als ik mijn Fenix 5X gebruik als we gaan wandelen in de bergen voel ik bij ne klim mijn hart soms bonken en dan kijkte op die smartwatch: 113HS oid :unsure:

Ik heb mij 2 jaar geleden ne Polar Verity Sense gekocht die ik op mijn onderarm net onder mijn ellenboog draag en dat werkt dan weer wel perfect. Zeker voor indoor fietsen is dat toch veel aangenamer dan zo'n kletsnat ding van u borstkast te halen na elke training. Ik zie wel dat zo'n ding intussen €100 kost :unsure:
Decathlon heeft wel een alternatief: https://www.decathlon.be/nl/p/harts...Q6pdrPp49waq6CCa7wYaAh_4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds dat zal ongetwijfeld ook wel goed werken. Ik heb vroeger heel lang een borstband van Decathlon gehad en dat ding is langer meegegaan dan mijn Garmin band... voor de helft van de prijs.

Tgoh vooral wat natte vinger werk op basis van m'n harslagzones, daarom dat ik het misschien wat gerichter wou aanpakken.

Ik zal het eens proberen net de podcast van Live Slow Ride Fast eens bekeken en het ziet er op zich wel een doordacht systeem uit. Heb precies wel ne cadanssensor nodig.
Vermogensmeter zal je wel nodig hebben als je outdoor wil trainen met Join, cadanssensor is dan weer wat minder belangrijk lijkt me.

Hartslagmeter aan de pols werkt ook voor geen meter :oi22: bij mij. Vooral in de hogere zones zit dat er volledig naast, veel te laag. Garmin Vivoactive.

ook op de fiets?

Want mijn Fenix en vroeger forerunner waren echt wel ok tijdens steady loopjes, maar op de fiets compleet waardeloos.
Ja toch wel, ik zet die workout altijd mee aan op de watch.
Komt overeen met wat er op mijn garmin edge komt.

Edit: om te specifieren, het is een series4, dus al een iets ouder model.
Ik zou veronderstellen dat het er toch enkel op vooruit gaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan