De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik train zelf ook 10-14u per week. Dat is veel, maar dat is allesbehalve voldoende als je echt ergens aan de top wilt meedraaien.
Jules de cock heeft een fulltime job en is NK kampioen beachrace en traint ook tussen de 10 en 15u per week. Deze week gehoord in een podcast. In november legde hij nog prof Jonas ricaert erop in Koksijde. Just saying 😜
 
Jules de cock heeft een fulltime job en is NK kampioen beachrace en traint ook tussen de 10 en 15u per week. Deze week gehoord in een podcast. In november legde hij nog prof Jonas ricaert erop in Koksijde. Just saying 😜
Die podcast heb ik ook gehoord ja :P
Met die kanttekening dat Rickaert niet in zijn piek zit en meedoet voor de fun natuurlijk.
Beachracen is ook wel een discipline waar je nog wegkomt met iets minder duur te trainen.
400w NP voor 1,5u was wel even slikken. Dat kan ik een minuut :P
 
Is er qua gevoel van schakelen / rijden groot tussen ultegra en grx800?

Of niet te vergelijken?
Kameraad denkt dat ik beter af ben met gravel en 2 sets wielen, dan een racer. Omdat ik ook wel eens een bos of gravel wil doen. Meer dan nu.
Geen idee maar ik denk daar ook over na voor de volgende (maar heb nog een jaar voor ik opnieuw kan leasen) :p
Nadeel is dat je dan wel voorderailleur moet nemen wat niet op elke gravelbike setup staat
Of classified maar dat is echt wel duur precies
 
:drool:mijn nieuwe frame is aangekomen bij de fietsmaker.

Nu nog wachten tot eind januari
GNSD9e3.jpg
 
Is er qua gevoel van schakelen / rijden groot tussen ultegra en grx800?

Of niet te vergelijken?
Kameraad denkt dat ik beter af ben met gravel en 2 sets wielen, dan een racer. Omdat ik ook wel eens een bos of gravel wil doen. Meer dan nu.
Ga je voor de GRX820 mechanische groep, of zou je nog de di2 11 speed nemen? Of wacht je op de 12 speed di2?

Mechanisch vs elektronisch is een logisch verschil natuurlijk. En echt een serieus verschil, laat je daar niks over wijsmaken.

Los daarvan is er wel een verschil met ultegra qua hoe de shifters in de handen liggen. Bij GRX is het allemaal dat dikker en breder, net omdat dit fijner is off-road.
Met de clutch aan zal je bij mechanisch ook wel merken dat het allemaal iets minder smooth schakelt.

Alles hangt ervan af wat je juist wilt doen natuurlijk. Als je een aero racer koopt dan kan je daarmee goed uit de voeten op de weg. Maar op ruigere off-road is dat minder natuurlijk. Een gravel voor ruigere terreinen ga je echt wel merken dat dit minder vlot is op de weg.
Een echte pure fiets voor de weg die daar uitblinkt en een zuivere gravel is nog altijd de beste optie als je het mij vraagt. Een pure gravel hoeft ook geen fortuin te kosten, de canyon grizl bewijst dat.
Ik rij nu in de winter veel op de grizl op de weg, en je merkt wel dat dat niet ideaal is hoor. Is echt merkbaar minder snel, zwaarder en minder leuk dan mijn racefiets.
 
Weet dat het beste is van 2 fietsen te hebben, maar leek me het makkelijkste. Maar als er zo een verschil op zit, dan mss toch niet doen.

Zal er nog eens over denken en eentje testen om het gevoel te hebben.
 
Ik rij nu in de winter veel op de grizl op de weg, en je merkt wel dat dat niet ideaal is hoor. Is echt merkbaar minder snel, zwaarder en minder leuk dan mijn racefiets.
Wat mij het meest verrast heeft aan de gravelbike is eigenlijk hoe goed die op straat rijdt. Op een rustig rondje met 20% off-road gewoon met 27 gemiddeld thuis komen, met 45mm banden met zwaar profiel, spatborden, soms lichten, 3kg extra tov mijn koersfiets. Dat heeft mij echt in de positieve zin verbaast.

Voor de rest uiteraard gewoon n+1.
 
Mij heeft de gravelbike verbaasd hoe goed die offroad en op de weg rijdt.

Op de weg is het vooral wat vinnigheid wat je ontbreekt. Ik koop in ieder geval nooit nog een koersfiets. Maar ik rij liever offroad. Dus ik zie andere mensen ook zeggen: ik koop nooit nog een MTB nu ik een gravelbike heb.
En ik heb de plaats niet om nog ne fiets te zetten ook niet.
 
Mij heeft de gravelbike verbaasd hoe goed die offroad en op de weg rijdt.

Op de weg is het vooral wat vinnigheid wat je ontbreekt. Ik koop in ieder geval nooit nog een koersfiets. Maar ik rij liever offroad. Dus ik zie andere mensen ook zeggen: ik koop nooit nog een MTB nu ik een gravelbike heb.
En ik heb de plaats niet om nog ne fiets te zetten ook niet.
Denk dat dat een erg belangrijke nuance is. Als je echt veel uren op de weg gaat rijden schiet een gravel bike imo te kort. Je kan er wel andere wielen/banden opleggen maar je voelt toch het verschil in vinnigheid. Dus veel uren op de weg: doe jezelf een plezier en koop een rasechte roadbike en geen soort hybride.
 
Denk dat dat een erg belangrijke nuance is. Als je echt veel uren op de weg gaat rijden schiet een gravel bike imo te kort. Je kan er wel andere wielen/banden opleggen maar je voelt toch het verschil in vinnigheid. Dus veel uren op de weg: doe jezelf een plezier en koop een rasechte roadbike en geen soort hybride.
Ik ben daar helemaal mee akkoord hoor.
En omgekeerd: rij je vele uren offroad, koop een echte MTB.

Maar de gravelbike kan op beiden verbazingwekkend goed uit de voeten. Ik gebruik die meer dan mijn MTB. Wat ik nooit had verwacht.
 
Vanmorgen een training afgewerkt van 6 keer 45" aan 480 watt en dan nog een blok van 8' aan 260 watt.
Sinds 2017 rij ik eigenlijk bijna elk jaar (een deel van) het 4 week FTP booster plan op Zwift.

Dat maakt het best makkelijk en leuk om te vergelijken met vorige jaren.
De wattages die ik nu heb getrapt komen overeen met wat ik altijd ongeveer had aan het begin van een trainingscyclus. Wat ik niet weet of mij herinner is hoe zwaar ik toen heb afgezien.

Die blokken van 45" zijn echt vreemd. De eerste is echt zwaar en denk je alleen "hoe moet ik dit nog 5 keer doen" en ze worden eigenlijk steeds makkelijker. Bij de tweede herken je de prikkel. Bij de derde "zit ik hierna al aan de helft" en vanaf de vierde is het aftellen.

Ik zit in het tweede week van het plan. In de eerste week had ik mijn FTP op 265 ingesteld (eigen inschatting, geen test). Ik heb die eergisteren verhoogd naar 275 watt aangezien de trainingen wel heel vlot verliepen. Daar ga ik hem minstens twee weken op laten staan.

Misschien in de 4e en laatste week nog verhogen naar 285 voor weer iets zwaardere trainingen en op't einde een FTP test. Ik ben benieuwd.
 
Vandaag voor het eerst in enkele weken nog eens 'deftig' gefietst. Amai, gravelrit van 65km in kleine groep, wat vooral mtb trails bleken te zijn. Met natuurlijk een gigantische hoeveelheid modder.

Dat ik ziek ben geweest en minder gefietst heb de afgelopen weken was er aan te merken. Gemiddelde hartslag van 170.
 
Vandaag voor het eerst in enkele weken nog eens 'deftig' gefietst. Amai, gravelrit van 65km in kleine groep, wat vooral mtb trails bleken te zijn. Met natuurlijk een gigantische hoeveelheid modder.

Dat ik ziek ben geweest en minder gefietst heb de afgelopen weken was er aan te merken. Gemiddelde hartslag van 170.
GPX'ke om te delen evt? (Aangezien we van dezelfde regio zijn)
 
Vanmorgen een training afgewerkt van 6 keer 45" aan 480 watt en dan nog een blok van 8' aan 260 watt.
Sinds 2017 rij ik eigenlijk bijna elk jaar (een deel van) het 4 week FTP booster plan op Zwift
Voordeel van die training is dat hij maar 57minuten duurt. Dat scheelt een slok op de borrel.
Ik heb al gemerkt dat een hele smak extra zone 2 om uw training langer te maken echt een wereld van verschil maakt.

Vandaag moest ik een training van 3u doen. Volgende blokken moesten afgewerkt worden.
  • 5m ramp 50-65% (140-182w) 85rpm
  • 25m 65% (182w) 90rpm
4x
  • 1m 110% (308w) 100rpm
  • 6m 96% (268w) 95rpm
  • 64m 60% (168w) 85rpm
4x
  • 1m 110% (308w) 100rpm
  • 6m 96% (268w) 95rpm
  • 30m 60% (168w) 85rpm

Voor uw 2de blok van 4x over en under zit je al 2u in het zadel en heb je al wat fatigue opgebouwd. Dat hakt er ineens in.

Wat zijn uw doelen voor 2024 misschien?
Dat FTP booster programma werkt wel als je van een iets langere break komt of een tijdje niet echt getraind hebt. Natuurlijk speelt ook wel het feit mee dat je ineens 7x in de week moet trainen, dat doet ook al zeer veel. En toch ook al snel 450 TSS per week pakt.
 
Ik volg dat programma niet op de voet hoor. Ik volg het wel, maar 4 weken worden er 6.5

Ik zou graag de Alps Epic weer rijden volgend jaar en zo veel mogelijk ritten in de Ardennen
 
Terug
Bovenaan