Is er qua gevoel van schakelen / rijden groot tussen ultegra en grx800?
Of niet te vergelijken?
Kameraad denkt dat ik beter af ben met gravel en 2 sets wielen, dan een racer. Omdat ik ook wel eens een bos of gravel wil doen. Meer dan nu.
Ga je voor de GRX820 mechanische groep, of zou je nog de di2 11 speed nemen? Of wacht je op de 12 speed di2?
Mechanisch vs elektronisch is een logisch verschil natuurlijk. En echt een serieus verschil, laat je daar niks over wijsmaken.
Los daarvan is er wel een verschil met ultegra qua hoe de shifters in de handen liggen. Bij GRX is het allemaal dat dikker en breder, net omdat dit fijner is off-road.
Met de clutch aan zal je bij mechanisch ook wel merken dat het allemaal iets minder smooth schakelt.
Alles hangt ervan af wat je juist wilt doen natuurlijk. Als je een aero racer koopt dan kan je daarmee goed uit de voeten op de weg. Maar op ruigere off-road is dat minder natuurlijk. Een gravel voor ruigere terreinen ga je echt wel merken dat dit minder vlot is op de weg.
Een echte pure fiets voor de weg die daar uitblinkt en een zuivere gravel is nog altijd de beste optie als je het mij vraagt. Een pure gravel hoeft ook geen fortuin te kosten, de canyon grizl bewijst dat.
Ik rij nu in de winter veel op de grizl op de weg, en je merkt wel dat dat niet ideaal is hoor. Is echt merkbaar minder snel, zwaarder en minder leuk dan mijn racefiets.