Vraagje. Ik heb me onlangs een Canyon Grail CF SLX 8 (2e gen) aangeschaft. Is afgemonteerd met een GRX RX815, 48-31 kettingbladen en een 11-34 cassette. Ik zou deze echter willen gaan gebruiken uiteraard om te gravelen, maar (zeker en vast de komende maanden) ook om op de weg te rijden en af en toe eens wat gravel mee te pakken. Eerder gekocht als hybride fiets.
Valt me alleen wel op dat ik dan constant m'n 3 kleinste tandwieltjes zit te gebruiken achteraan, en de rest blijft haast ongebruikt wegens te soepel ^^ . Dus zou m'n gearing options atm willen aanpassen. Volgens mantel (en shimano dus) zou je hierop enkel cassettes 11-30, 11-32 en 11-34 kunnen monteren. Al heb ik op internet ook al gelezen dat er mensen zelfs cassettes van 11-40 e.d. hebben gemonteerd. Maar over kleinere cassettes lees ik eigenlijk weinig.
Enig idee waarom een cassette van 11-28 hier niet op zou kunnen passen? Ik was dus eerder aan het denken van een 11-28 cassette te monteren (ipv een heel nieuw crankstel bv. 50-34 vooraan te laten steken

Dat zie ik nu niet zitten)