De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Thule heeft hun prijzen volgens mij elk jaar met 10% laten stijgen.

Ik heb ook nog een easyfold voor twee fietsen gekocht voor 230 euro ongeveer zo'n tien jaar geleden.
Tegenwoordig zijn de prijzen wel héél gortig.

Ook zou ik nooit meer een drager voor twee fietsen kopen, maar altijd voor 3.
Met fully mtb's is het toch altijd een gesukkel om ze er op te krijgen. Bij racefietsen misschien iets minder heet geval.

Ik zou ook geneigd zijn om naar andere merken te kijken.
 
Ik heb enkele jaren geleden een Thule easyfold gekocht. Maar als die prijzen zo zijn gestegen zou ik idd ook naar andere merken kijken.
Idd wel ene voor 3 fietsen pakken.
 
Ik heb me 3 maanden geleden een gravelbike gekocht, tot nu toe nog niet zo heel veel op gereden.
Enerzijds gewoon wegens tijdsgebrek maar anderzijds ook omdat het me toch een klein beetje tegenvalt in de winter (tenminste deze winter..)
Met al die regen lig ik hier bijna de hele tijd in de modder te ploeteren, voor even is dat wel leuk maar voor langere ritten steekt me dat toch wat tegen.

Nu ben ik blij dat het gaat vriezen aankomende week, ik denk dat dit een pak aangenamer rijden zal zijn of denk ik nu te rooskleurig?
Iemand al ervaring met 'gravelen' met bevroren ondergrond?
Ik was van plan om morgen een tocht te maken van 90 km +-.
 
Ik heb me 3 maanden geleden een gravelbike gekocht, tot nu toe nog niet zo heel veel op gereden.
Enerzijds gewoon wegens tijdsgebrek maar anderzijds ook omdat het me toch een klein beetje tegenvalt in de winter (tenminste deze winter..)
Met al die regen lig ik hier bijna de hele tijd in de modder te ploeteren, voor even is dat wel leuk maar voor langere ritten steekt me dat toch wat tegen.

Nu ben ik blij dat het gaat vriezen aankomende week, ik denk dat dit een pak aangenamer rijden zal zijn of denk ik nu te rooskleurig?
Iemand al ervaring met 'gravelen' met bevroren ondergrond?
Ik was van plan om morgen een tocht te maken van 90 km +-.
Als je op de weg rijdt zal dat meevallen.
Met al die neerslag die gevallen is de laatste tijd zal het off-road niet zo aangenaam zijn.

Gravellen is en blijft wel voornamelijk een zomersport.
 
Ik heb me 3 maanden geleden een gravelbike gekocht, tot nu toe nog niet zo heel veel op gereden.
Enerzijds gewoon wegens tijdsgebrek maar anderzijds ook omdat het me toch een klein beetje tegenvalt in de winter (tenminste deze winter..)
Met al die regen lig ik hier bijna de hele tijd in de modder te ploeteren, voor even is dat wel leuk maar voor langere ritten steekt me dat toch wat tegen.

Nu ben ik blij dat het gaat vriezen aankomende week, ik denk dat dit een pak aangenamer rijden zal zijn of denk ik nu te rooskleurig?
Iemand al ervaring met 'gravelen' met bevroren ondergrond?
Ik was van plan om morgen een tocht te maken van 90 km +-.
Ik vind gravellen of mtb'en op bevroren grond heel gevaarlijk. Zeker op modderige stroken en na deze regen als er veel sporen hard gevroren liggen. Dan heb je weinig marge voor foutjes hoor. Paar weken terug zo vrij ferm op mijn bek gegaan.
 
Nu ben ik blij dat het gaat vriezen aankomende week, ik denk dat dit een pak aangenamer rijden zal zijn of denk ik nu te rooskleurig?
Ja. Op veldwegen zal het combinatie zijn van vastgevroren sporen en plassen waar je inzakt omdat het een simpel pelletje ijs is. Negatieve temperaturen en bewolkt, om daar zo maar eventjes 90km in te gaan bollen moet je veel goesting hebben.

Vorige winter heb ik behoorlijk wat kilometers afgemaald maar deze winter is het gewoon verschrikkelijk eens je off-road komt. Vroeg of laat beland je toch ergens in een vettig stuk. Op straat rijden is de beste optie, met misschien hier en daar een klein doorsteek waar je van weet dat het puur gravel is.
 
Heb hier aankomende zaterdag ook een mtb rit op de planning staan. 40 of 60km, zal nog zien op het moment 😝

Is een georganiseerde/bepijlde rit dus een uur of 2 na start pas vertrekken zal wel al iets losgereden hebben maar toch, kijk er niet bepaald naar uit in negatieve temperaturen 🥶
 
Ja want er komt geen modder of zout aan u fiets als je recht blijft 🙃.
Als je snel genoeg fietst, vliegt dat er allemaal onmiddellijk weer af.

Alle gekheid op een stokje, als je je fiets goed genoeg soigneert na elke rit zou modder en zout toch geen probleem mogen zijn?
Slijtage onderdelen zullen sneller slijten in vuile omstandigheden, maar om daarom te laten om te fietsen...

De problemen komen vaak voort uit de manier waarop sommigen hun fiets reinigen (of net niet reinigen) na een rit in dit weer. Als je na een toertocht bekijkt hoe de meesten hun fiets afspuiten zie je al meteen waarom er zo veel lagers snel kapot gaan.
 
Ik ben nu wel eens benieuwd naar hoe zo een week er dan uit ziet bij jou. Heb denk ik nog niet eerder iets zien verschijnen hierover en ik ben wel curieus. Noem jij je vrouw overigens Juffrouw Sterappel?
Deze week:

Maandag: 1u30 losrijden rollen + Red Cord
Dinsdag: 5u30 met 10x 2' 350watt 4' LSD + 10' 250watt 65 RPM + Powertraining
Woensdag: 2u met 10x 20" maximale sprint
Donderdag: Lopen 1u10 LSD
Vrijdag: Powertraining + losrijden
Zaterdag: 2u30 met 3 x 10' 280 watt
Zondag: 3u met 250watt 65RPM blokken

En dan nog tussendoor stretchen en andere zaken.

En, neen :D.
 
Deze week:

Maandag: 1u30 losrijden rollen + Red Cord
Dinsdag: 5u30 met 10x 2' 350watt 4' LSD + 10' 250watt 65 RPM + Powertraining
Woensdag: 2u met 10x 20" maximale sprint
Donderdag: Lopen 1u10 LSD
Vrijdag: Powertraining + losrijden
Zaterdag: 2u30 met 3 x 10' 280 watt
Zondag: 3u met 250watt 65RPM blokken

En dan nog tussendoor stretchen en andere zaken.

En, neen :D.

Amai, dat allemaal gepland krijgen met vrouw en kind, respect.
Wat houdt die powertraining in, in jouw geval?
 
Ondanks het negatieve advies toch een gravel ritje gedaan :D .
Viel heel goed mee, ik moet wel zeggen dat de ondergrond nog niet 100% bevroren was dat scheelt natuurlijk wel.
Tegen het einde was mijn voorste derailleur ook vast gevroren, gelukkig stond ik op mijn klein blad.
Daarna de fiets terug poetsen, dat was verschrikkelijk.
 
Ondanks het negatieve advies toch een gravel ritje gedaan :D .
Viel heel goed mee, ik moet wel zeggen dat de ondergrond nog niet 100% bevroren was dat scheelt natuurlijk wel.
Tegen het einde was mijn voorste derailleur ook vast gevroren, gelukkig stond ik op mijn klein blad.
Daarna de fiets terug poetsen, dat was verschrikkelijk.
Blijkbaar moet je gewoon rapper rijden, dan vliegt het er weer van af.
 
Deze week:

Maandag: 1u30 losrijden rollen + Red Cord
Dinsdag: 5u30 met 10x 2' 350watt 4' LSD + 10' 250watt 65 RPM + Powertraining
Woensdag: 2u met 10x 20" maximale sprint
Donderdag: Lopen 1u10 LSD
Vrijdag: Powertraining + losrijden
Zaterdag: 2u30 met 3 x 10' 280 watt
Zondag: 3u met 250watt 65RPM blokken

En dan nog tussendoor stretchen en andere zaken.

En, neen :D.
Da's wel next level! Is iets anders dan m'n zwift training van 45min!
 
Terug
Bovenaan