De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ga me waarschijnlijk een Merida Reacto 6000 aanschaffen via leasing.

De versie met Shimano Di2 is een blinkend grijze ofwel rode/bordeaux kader wat ik minder mooi vind. Er is een mooie mat zwarte kader maar die is ofwel met manuele Ultegra ofwel elektronische SRAM.

Zou liever bij Shimano blijven, gewoon omdat ik het ken. Iemand met meer SRAM ervaring die over kwaliteit kan oordelen?
Welke is het geworden?
 
Als ultiem luiaard weeral een mooie deal gescoord, de Muc-Off pressure washer staat aan 95€ en als je een bundel samenstelt met wat producten gaat er nog eens 30% af.

Kan ik eindelijk mijn fietsen eens goed kuisen!
 
Als ultiem luiaard weeral een mooie deal gescoord, de Muc-Off pressure washer staat aan 95€ en als je een bundel samenstelt met wat producten gaat er nog eens 30% af.

Kan ik eindelijk mijn fietsen eens goed kuisen!
Waar staat die zo laag?
Nu wel al veel zien passeren dat je beter niet met een hogedruk fiets kuist?
 
Waar staat die zo laag?
Nu wel al veel zien passeren dat je beter niet met een hogedruk fiets kuist?

Bij Muc-Off zelf, is specifiek gemaakt voor fietsen met beperktere druk zodat je uw lagers niet zou beschadigen.

 
Bij Muc-Off zelf, is specifiek gemaakt voor fietsen met beperktere druk zodat je uw lagers niet zou beschadigen.

In feite toch niks wat je niet met een normale tuinslang kan doen?
Mooi toestel daar niet van.
 
Middagrit met MTB gisteren. De eerste keer thuis komen met een propere fiets en kledij. De singletracks liggen beenhard, heerlijk.

Beklaag mij al de aankoop van de exceed met SLX, met wat ik nu weet had ik een jaar terug de xt of zelfs xtr aangekocht...
 

Pakt u nog een koffieke Arkaine en word wakker! Het antwoord staat twee posts boven de jouwe:

Bij Muc-Off zelf, is specifiek gemaakt voor fietsen met beperktere druk zodat je uw lagers niet zou beschadigen.

 
Amai, dat allemaal gepland krijgen met vrouw en kind, respect.
Wat houdt die powertraining in, in jouw geval?
Ja, 't is puzzelen maar ik doe het al jaren. En als ik niks doe, word ik zot van teveel energie. Gisteren was het wel een opgave. Koude viel wel mee, maar had de blokken verkeerd in mijn kop. Heb ze gedaan aan 380watt en tegenwind met zo'n kou blokkeerden de beentjes toch die laatste keer.

'Powertraining' is als volgt. Alles is relatief licht en vooral gefocust op core. Doe dit thuis met een goedkoop squatrek en wat decathlon materiaal.

6*20"plank
3*30"fitball crunches

3*8@80%
Squat
Lunges
Deadlift
Zijwaarts plank

6*20"single leg boss ball (3l en 3r)
3*20 skater jump met 5kg
 
Beklaag mij al de aankoop van de exceed met SLX, met wat ik nu weet had ik een jaar terug de xt of zelfs xtr aangekocht...
En op welke manier had dat een betere keuze geweest?

Puur functioneel (op een paar minor functies zoals multi-release (?)) zijn die gewoon niet van elkaar te onderscheiden hoor.

De enige reden (wel twee eigenlijk) waarom ik mijn SRAM NX heb vervangen door XT en niet door SLX is omdat
1. Het prijsverschil in losse componenten echt verwaarloosbaar is
2. Veel mensen denken dat het verschil in kwaliteit heel groot is, en dus de resale-value een pak hoger ligt met XT
 
Middagrit met MTB gisteren. De eerste keer thuis komen met een propere fiets en kledij. De singletracks liggen beenhard, heerlijk.

Beklaag mij al de aankoop van de exceed met SLX, met wat ik nu weet had ik een jaar terug de xt of zelfs xtr aangekocht...
Edit: poepende man was me voor.

Als het de performance en de mogelijkheden van het shiften zijn die je stoort, zou ik een upgrade naar xt-shifter overwegen. Een 60-tal euro als je het zelf kan. Verder weet ik niet zo goed waarom een xt-groep beter zou zijn om in de duinen/polders te crossen. Zeker als je de prijs van de slijtage onderdelen meerekent, wat toch wel doorweegt in zanderige omgevingen. xtr is het bijna nooit waard voor de recreatieve MTB-er.

Dit is puur vanuit een prijs/kwaliteit standpunt natuurlijk. Ik begrijp dat je soms gewoonweg het beste wil, ongeacht de prijs.
 
Pakt u nog een koffieke Arkaine en word wakker! Het antwoord staat twee posts boven de jouwe:
Ik lust geen koffie :(


Ook benieuwd welk onderdeel van de SLX set niet voldoet.
Mijn fietsen kwamen met XT en slijtage-onderdelen vervang ik met SLX.
Mijn derailleur ook vervangen met SLX. Het enige verschil zijn de interne lagertjes wisten de Cameleon Bike mannen mij te vertellen. Ze zullen wel gelijk hebben.

Enkel de shifter zou ik zeker XT willen. SLX heeft dacht ik geen multi-release zoals poeperman aanhaalt.
Dat zou ik wel misssen.
 
Buiten de al aangehaalde multirelease is de clutch van de derailleur vanaf XT ook iets makkelijker bij te regelen, de remklauwen zouden iets beter warmte afvoeren (een grotere remschijf maakt daar sowieso een beduidend groter verschil) maar daar houdt het wel op, op het gewichtsverschil na. En daarbij moet dan nog gezegd worden dat bepaalde SLX cranks lichter zijn dan hun XT-equivalent.

Zelf rij ik met XT shifter/remmen en SLX crank en derailleur, maar derailleur en remmen zouden evengoed anders mogen zijn voor mij. Cassettes Deore of SLX voor lokale ritten, XT als ik eens een ultrarace probeer te rijden. Kettingen wel sowieso XT-R, volgens testresultaten gaan die blijkbaar beduidend langer mee tot op het punt dat het goedkoper wordt.
 
Buiten de al aangehaalde multirelease is de clutch van de derailleur vanaf XT ook iets makkelijker bij te regelen, de remklauwen zouden iets beter warmte afvoeren (een grotere remschijf maakt daar sowieso een beduidend groter verschil) maar daar houdt het wel op, op het gewichtsverschil na. En daarbij moet dan nog gezegd worden dat bepaalde SLX cranks lichter zijn dan hun XT-equivalent.

Zelf rij ik met XT shifter/remmen en SLX crank en derailleur, maar derailleur en remmen zouden evengoed anders mogen zijn voor mij. Cassettes Deore of SLX voor lokale ritten, XT als ik eens een ultrarace probeer te rijden. Kettingen wel sowieso XT-R, volgens testresultaten gaan die blijkbaar beduidend langer mee tot op het punt dat het goedkoper wordt.
Eigenlijk is het beetje autisme. Het zit deels tussen mijn oren dat XT beter is. Ondertussen is de fiets bijna een jaar oud en dan is het nieuwe er ook al wat af. De aankoop vorig jaar was een voorzichtige aankoop. Hoewel ik vroeger in mijn tienerjaren lid was van de young bikers en op zondag wat toertochtjes deed, wist ik niet dat ik 20 jaar later dit nog steeds leuk ging vinden en nu eigenlijk zodanig leuk dat ik meerdere keren per week op de fiets kruip.
 
Ik lust geen koffie :(


Ook benieuwd welk onderdeel van de SLX set niet voldoet.
Mijn fietsen kwamen met XT en slijtage-onderdelen vervang ik met SLX.
Mijn derailleur ook vervangen met SLX. Het enige verschil zijn de interne lagertjes wisten de Cameleon Bike mannen mij te vertellen. Ze zullen wel gelijk hebben.

Enkel de shifter zou ik zeker XT willen. SLX heeft dacht ik geen multi-release zoals poeperman aanhaalt.
Dat zou ik wel misssen.
Een xt ketting kost 20% meer maar gaat 50% langer mee dacht ik (dus kost het u uiteindelijk meer)
 
Een xt ketting kost 20% meer maar gaat 50% langer mee dacht ik (dus kost het u uiteindelijk meer)
Ik ben altijd wat argwanend over zo'n stellingen. Kan zijn dat xt iets langer meegaat, maar 50%? Ik vraag me altijd af waar ze zulke cijfers vandaan halen. Kettingduur is afhankelijk van zoveel factoren....
 
Terug
Bovenaan