De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben aan het trainen voor de rvv, nu moet ik uiteraard veel rustige duurtrainingen doen.
Ik heb alleen niet echt 3-4 uur tijd savonds om op de fiets te zitten.
Kan ik deze trainingen ook opsplitsen? Dat ik 'smorgens een uurtje train en 'savonds na het werk nog 2 uur?
Het zal wel niet optimaal zijn, maar dit lijkt me wel de beste oplossing?
Dat is prima, gewoon zien dat je uren maakt. Ik kap ook wel is vaker trainingen in twee. Als ik alleen ga bollen met de koersfiets heb ik niet altijd zin in 3u of meer. Dan vertrek ik bv op de middag voor een dikke 2u buiten, kom ik thuis, eet ik wat, zet ik de koers op en doe ik er nog een uur bij op de rollen. Een kameraad die vroeger ongelofelijk veel trainde voor de marathon zweerde ook bij s'morgens en s'avonds.
Ik heb de laatste weken geregeld 5x per week op mijn fiets gezeten, sommige ritten zijn dan simpelweg de koers van die dag opzetten en 1u of 1u15 meetrappen. Maar je merkt dat toch wel als je er extra dagen aan toevoegt, zelfs al is het dan maar een uurtje. En ik kijk toch sowieso naar de koers, dus of ik dat van uit de zetel doe of van op de rollen ... :)

Ik ben aan het trainen voor de rvv, nu moet ik uiteraard veel rustige duurtrainingen doen.
Ik heb alleen niet echt 3-4 uur tijd savonds om op de fiets te zitten.
Kan ik deze trainingen ook opsplitsen? Dat ik 'smorgens een uurtje train en 'savonds na het werk nog 2 uur?
Het zal wel niet optimaal zijn, maar dit lijkt me wel de beste oplossing?
Heb mijn gegenereerd trainingsschema voor RvV langste afstand nog wel als je wilt. Dat was grofweg Di/do interval (max 2u in totaal), woensdag los, zaterdag 2u heuvelinterval en enkel zondag lange rit (maar dat ging dan stelselmatig de hoogte in tot 5-6u)

Heb mijn gegenereerd trainingsschema voor RvV langste afstand nog wel als je wilt. Dat was grofweg Di/do interval (max 2u in totaal), woensdag los, zaterdag 2u heuvelinterval en enkel zondag lange rit (maar dat ging dan stelselmatig de hoogte in tot 5-6u)
Je mag het altijd doorsturen natuurlijk, maar ik heb er zelf ook al een.
Dit bestaat vooral uit duurtrainingen met afentoe eens een interval of krachttraining ertussen.

Maar bedankt voor de reacties.

Dat schema zou ik ook wel graag eens bekijken

Mijn demper had afgelopen weekend een "stuck down".

Net binnengebracht bij de LBS en moet opgestuurd worden. Er komt geweldig weer aan en ik ben MTB-loos. Wat een kutmiserie :(

Mijn demper had afgelopen weekend een "stuck down".

Net binnengebracht bij de LBS en moet opgestuurd worden. Er komt geweldig weer aan en ik ben MTB-loos. Wat een kutmiserie :(
Sucked idd!

Straks zomerbandjes op koersfiets smijten! Zitten toch al redelijk wat kappen in de winterbanden

Tgoh, MrsFingers is al jarenlang "gewoon werknemer" en geen bursaal hoor, het enige wat er hier nog afgetrokken wordt is de vloer nadat er met nat gekuist wordt. En dat onderzoek op agressieve hersentumoren heeft toch wel wat nut (allé, niet echt meer voor de mensen van wie het weefsel komt, die zijn vaak al dood, of toch zo goed als)...

Tgoh, MrsFingers is al jarenlang "gewoon werknemer" en geen bursaal hoor, het enige wat er hier nog afgetrokken wordt is de vloer nadat er met nat gekuist wordt. En dat onderzoek op agressieve hersentumoren heeft toch wel wat nut (allé, niet echt meer voor de mensen van wie het weefsel komt, die zijn vaak al dood, of toch zo goed als)...
jullie kennen elkaar en zijn geen goeie vrienden?

Bij mij was de keuze nochtans snel gemaakt 400-500euro geven en minder accuraat, prutsen met bandendruk en nog een band hebben die verslijt ook, of een direct drive die gewoon werkt wel de volledige helling kan simuleren voor 650euro. En die 5sec vertraging van Elite is gewoon zever in pakskes. Overdrijven is hier soms echt een sport.

Mijn doel bij zwift is een ervaring zo dicht mogelijk bij het echt buiten fietsen een helling van 15% opfietsen die voelt als 7% is dat voor mij niet. Daarom wil ik rollen die dat wel kunnen en rijd ook ook met de setting op 100% op zwift. Maar iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk.
Bwa.. het is maar wat je wil natuurlijk. Als bijna 50 jarige amateur fietser ben ik misschien stiekem wel blij dat 15% aanvoelt als 7% :D . Ik kan de setting ook op 100 % zetten indien ik wil en dan voelt alles tot en met 10% aan zoals het op het scherm weergegeven wordt. Nadeel dan is wel dat een berg van 15% hetzelfde aanvoelt als eentje van 10%. Maar dan kan je ook weer zeggen dat er in Zwift niet zo heel veel stukken zijn waar je lang boven de 10% hellingspercentage zit te fietsen.
In elk geval interesseert het mij weinig. Wanneer ik een lichte helling krijg op het scherm in Zwift moet ik meer moeite doen. Wanneer die helling steiler wordt moet ik nog meer moeite doen. Dat de hoeveelheid moeite die ik moet doen niet overeenkomt met het gele getal (hellingspercentage) dat op het scherm weergegeven wordt vind ik niet echt belangrijk.

Natuurlijk is een direct drive trainer beter dan een wheel on trainer. Hij is dan ook een pak duurder ook. Maar hoeveel hij beter is wordt soms een beetje overdreven vind ik.

De wheel on trainer heeft vele nadelen :

1. Hij zal langzamer reageren : Kan zijn, maar zoals je zelf zegt, die 5 seconden is zever. Dat is serieus overdreven
2. Hij is minder accurraat : Waarschijnlijk wel. Maar als je gewoon iets zoekt om het fietsen op de rollen wat leuker te maken, maakt het allemaal niet zo veel uit. Mij intereseert het in elk geval geen bal dat er een foutmarge vazn 5% is op de Tuo. Als je naar filmpjes kijkt van GPLama en andere zie je ook direct dat die foutmarge ook serieus overdreven wordt.
3. Hij maakt veel lawaai ; Bij een elite valt dat nogal mee. Ook dat wordt serieus overdreven. Misschien dat een wheel on trainer op een appartement niet direct ideaal is, maar als je zoals ik woont in een huis (open bebouwing) is er echt geen probleem.
4. Hij zou minder echt aanvoelen : Zowel GPLama als DCRainmaker als nog andere youtubers zijn allemaal onder de indruk van hoe "echt" die goedkope wheel on trainers aanvoelen. Het zal dus allemaal zo erg niet zijn, al ben ik er direct mee akkoord dat een direct drive trainer nog "echter" zal aanvoelen.

Het grootste probleem van een wheel on trainer is volgens mij dat je oftewel een extra wiel moet hebben (met je trainerband op) oftewel een extra fiets (eentje om te zwiften en de andere om buiten te fietsen). Het is dat of in het tussenseizoen dikwijls wisselen van band. Als het slecht weer is je trainerband er op en wanneer er een mooie dag is die band er af trekken en de gewone band weer opleggen. Om dan waarschijnlijk de volgende dag weer van band te moeten wisselen :D

Maar de wheel on trainer heeft ook 1 groot voordeel en dat is de prijs. En dan moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken wat je het belangrijkst vindt. Het geld dat je uitspaart aan je goedkopere rollen kan je extra investeren in iets anders zoals in je fiets waar je mee buiten komt of in een andere hobby of in wat dan ook. Zo bezie ik het.

Maakt dat uit? Dacht dat dat op zich niet uitmaakte dat voor onderzoek ook zelfde regels golden. Of is dat enkel voor werkgever dat die dat niet moet doorstorten maar in eigen zak mag steken
jullie kennen elkaar en zijn geen goeie vrienden?
Jawel wij zijn BFF's for life!

Ik moet nu ook wel zeggen dat de Wahoo Kickr Core (die hier staat) wel een trapje hoger is van kwaliteit & directheid dan de Suito die ik eens geleend had, en merkelijk stiller bovendien (zowel qua geruis als qua contactgeluid). Grote voordeel van die Suito is dat je'm echt wel compact kunt opvouwen (weinig diepte) en hem dus snel ergens uit de weg kunt zetten. De Kickr's kun je niet echt compact opvouwen, dat blijft een lomp volume met een aanzienlijk grondoppervlak. Voor in een vaste peenkeef misschien wat minder van belang, maar toch. Maar die Suito's zijn zeker geen verkeerde units, als je niet al te kritisch bent en "gewoon wat wil bollen".

Maakt dat uit? Dacht dat dat op zich niet uitmaakte dat voor onderzoek ook zelfde regels golden. Of is dat enkel voor werkgever dat die dat niet moet doorstorten maar in eigen zak mag steken
Je mixt een aantal zaken. Er zijn inderdaad RSZ-kortingen voor onderzoek voor de werkgever; daar heb je als werknemer geen voordeel aan.

Laatst bewerkt:
Je verwart een aantal zaken. Er zijn inderdaad RSZ-kortingen voor onderzoek voor de werkgever; daar heb je als werknemer geen voordeel aan.
Jij ook precies want gaat om bedrijfsvoorheffing die je niet moet doorstorten waarop ik doelde

Maar even snel opgezocht en ten laste lijkt enkel als je idd studiebeurs hebt. Ach ja moest het eenvoudiger zijn in België hadden sociale secretariaten geen werk :p

Dit blijft voor mij altijd zo opvallend; hoeveel snelheid de profs halen uit een beperkt vermogen.
Als ik 220W gemiddeld rij, kom ik aan 31-32 kmph gemiddeld
Dat grote boze beest luchtweerstand hé.. die mannen rijden op een frame dat 2 maten te klein is, slammed, met een stuurpen van minstens -17. En ze hebben een schouderomtrek van 100cm.

En een Tarmac, en topwielen én én én...

Terug
Bovenaan