De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

We hebben nog geen topic voor frikadellen. Voor frikaNdellen wel.
Heeeeel offtopic nu, maar als verknocht volger van dat topic zou je moeten weten dat frikadellen (zonder N) uiteraard ook deel uitmaken van de discussie. Frikadellen = balletjes in tomatensaus || Frikandellen = de enige echte naam voor wat Limburgers een lange hamburger noemen en Antwerpenaren een curryworst.

Werd stilaan tijd dat de gap tussen ultegra en 105 groter werd.
Ook tijd dat di2 de standaard werd. Anno 2021 niet elektronisch schakelen is willen maar niet kunnen. Ik rij al sinds 2015 elektronisch, nooit nog iets anders zeg ik!
Het bestaansrecht van Ultegra mechanical, maar vooral dura ace mechanical ontgaat me toch ook al een tijdje.
Hoe goed mechanisch schakelen ook is (hier een bijzonder tevreden R7000 gebruiker), elektrisch heeft toch dat klein beetje extra.

Ik stel(de) het uit tot er iets compleet draadloos op de markt kwam dat betaalbaar was én ook nog eens cross compatible. Die Rival AXS zou daar wel eens het antwoord op kunnen zijn, al zijn de remmen waardeloos vgl met Shimano

Niet iedereen kan Di2 op een fiets permitteren.
Ook lang niet iedere fiets is voorzien op de interne bekabeling die je toch eigenlijk echt nodig hebt voor DI2.

Volgens mij is dat eigenlijk compleet van de pot gerukt wat dat extra kost.

~800€ voor de upgrade kit dacht ik (alle elektronische componenten). Het zijn de shifters die het hem duur maken, omdat dat gewoon een erg complexe mechaniek is dat in een kleine behuizing gefrot moet worden, zeker de hydraulische versie. Qua actuators zijn het gewoon maar 2 servomotoren die op een tandheugel werken. De kost daar zit'm in die motoren, die moeten en klein, en licht, en ontzettend veel koppel kunnen genereren.

Bij zulke races moet je je spullen zelf kunnen herstellen langs de kant van de weg, of in landen waar fiets-herstelgerief & -onderdelen niet zo gemakkelijk te vinden zijn. Een derailleurkabel kun je nog wel gemakkelijk ergens vandaan toveren, maar als je je DI2 kabel afbreekt aan je stuur, ben je ver van huis. Daarom dat de overgrote meerderheid van die ultra-endurance bikepackers rijden met stalen fietsen (kan gelast/braiseerd/soldeert worden), met mechanische versnellingen (vaak 3x7 of 3x8, vanwege de onderdelen die gemakkelijk te vinden zijn) en mechanische remmen, vaak nog op de velg.

Wat een hoop quatsch. Dus je gaat zeggen dat de winnaars van de laatste jaren, die vaak op di2 en disc reden, het fout hebben? Die afstand kan je trouwens gewoon op 1 di2 lading doen.

Even gaan kijken en Kristof Allegaert, winnaar van vele zulke races, rijdt mechanisch

He’s riding a custom-built steel Jaegher Interceptor frameset paired with a mechanical, 11-speed Campagnolo Record groupset and traditional rim brakes.

Zou ook gewoon verwachten dat ze mechanisch rijden. Makkelijk te fixen.

Winnaar 2015, Josh Ibbett, di2 disc
Winnaar 2017, James Hayden, di2 disc
Winnaar 2018, James Hayden, di2 disc
Winnaar 2019, Fiona Kolbinger, di2 disc

Iedereen op de erelijst, buiten Allegaert, reed dus met di2. Maar goed, vaccins zijn vergif en van 5G ga je dood. Ieder zijn eigen overtuiging natuurlijk.

Ik snap dat DI2 handig is, maar ben er ook van overtuigd dat ik geen km/h harder of km meer ga rijden met DI2 ipv mech Ultegra.
En het is niet van niet kunnen, maar vind het prijsverschil gewoon te groot voor wat elektronisch schakelen. Koop ik liever iets anders daarvan.

De huidige DI2 is een beetje lichter dan de mechanische versies (scheelt een paar gram²). Kàn een factor zijn, maar het is echt gewoon het gebruiksgemak van nooit meer kabels te moeten vervangen & voorspannen, en dat je niet tegen een sterke veer moet opduwen bij het opschakelen.

²: DI2 is ook maar aangeslagen vanaf de moment dat het lichter werd dan de mechanische groepset. De eerste Ultegra DI2 (6700-era) was zwaarder dan de mechanische, en als ik me niet vergis ging diezelfde vergelijking ook op voor Dura-Ace in de eerste versie. Dus er waren maar weinig profs die de overstap maakten op DI2.

Laatst bewerkt:
Winnaar 2015, Josh Ibbett, di2 disc
Winnaar 2017, James Hayden, di2 disc
Winnaar 2018, James Hayden, di2 disc
Winnaar 2019, Fiona Kolbinger, di2 disc

Iedereen op de erelijst, buiten Allegaert, reed dus met di2. Maar goed, vaccins zijn vergif en van 5G ga je dood. Ieder zijn eigen overtuiging natuurlijk.
Daar verschiet ik nu eerlijk gezegd wel van, hoewel ik nul ervaring heb met di2.
Ik ken enkel Kristof Allegaert dus dat had ik vlug even gegoogeld.

Wanneer ik ooit geld te veel heb, of eens gigantisch wil splurgen zal er ook wel een elektronische schakelset komen op de mtb. Sowieso wel draadloos.

Elektronis schakelen maakt het er ook gewoon niet goedkoper op he. 10 jaar geleden had je al een zeer degelijke fiets An 1500e. Tegenwoordig kijk je dan al 'aar de 3k range.

Ik snap dat DI2 handig is, maar ben er ook van overtuigd dat ik geen km/h harder of km meer ga rijden met DI2 ipv mech Ultegra.
En het is niet van niet kunnen, maar vind het prijsverschil gewoon te groot voor wat elektronisch schakelen. Koop ik liever iets anders daarvan.
Ligt eraan natuurlijk.
Als je sneller en efficiënter kan schakelen kan je ook sneller optrekken en rij je dus sneller.
Het grote voordeel aan di2 is dat het altijd exact, snel en consequent schakelt. Een lust om mee te schakelen.

Die GX upgrade set is nu al te vinden voor 510... laat ons assumen dat dat zal stabiliseren op 450.

Ik was heel concreet aan het overwegen om mijn NX drivetrain op de Lux om te bouwen naar XT (microspline heb ik al, SLX cassette ook). Dat zou een 125 euro kosten voor de kit.

Die 450 is een serieuze sprong, maar dan zit je wel met iets futureproof dat heel makkelijk overgezet kan worden naar nieuwe fietsen. Concreet kan ik dan bij het vervangen van de Lux binnen x-jaar gewoon een Deore-niveau afgemonteerde fiets kopen en de GX set monteren. Mits goed onderhoud zijn shifter en derailleurs built-to-last, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Ik stel de stap naar XT toch nog eventjes uit.

Terug
Bovenaan