De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Winnaar 2015, Josh Ibbett, di2 disc
Winnaar 2017, James Hayden, di2 disc
Winnaar 2018, James Hayden, di2 disc
Winnaar 2019, Fiona Kolbinger, di2 disc

Iedereen op de erelijst, buiten Allegaert, reed dus met di2. Maar goed, vaccins zijn vergif en van 5G ga je dood. Ieder zijn eigen overtuiging natuurlijk.

Kijk eens buiten de top 10. Die toppers komen om te winnen, die rijden met een do or die mentaliteit. Hapert de mecaniek en kan ik het niet oplossen binnen x aantal minuten of uren dan stopt het gewoon. De grootste hoop van de deelnemers willen gewoon het einde halen, die rijden met kabeltjes en veel van hen hebben een reserve mee.

Je ziet net hetzelfde in Gran Fondo's. Daar hebben de toppers ook meestal geen reserve materiaal mee omdat de wedstrijd toch verloren is bij een lekke band.

Kijk eens buiten de top 10. Die toppers komen om te winnen, die rijden met een do or die mentaliteit. Hapert de mecaniek en kan ik het niet oplossen binnen x aantal minuten of uren dan stopt het gewoon. De grootste hoop van de deelnemers willen gewoon het einde halen, die rijden met kabeltjes en veel van hen hebben een reserve mee.

Je ziet net hetzelfde in Gran Fondo's. Daar hebben de toppers ook meestal geen reserve materiaal mee omdat de wedstrijd toch verloren is bij een lekke band.
Goed punt wel. Past ook in het tube vs clincher verhaal.

Iemand die meedoet om te winnen (vroeger zeker) rijdt op tubes - rijdt hij/zij lek zonder volgwagen = game over en afdruipen.
Doe je mee voor de challenge pak je een clincher en zorg je dat je een binnenbandje en bandenlichters mee hebt.

In de straightpull vs J-bend discussie is dat vaak ook een argument van avontuurlijke fietsers: J-bends vind je overal, van de Sahel tot in het Amazonewoud. Spaakie breekie = geen probleem, je zal wel verder kunnen

Typische 9livesdiscussie. Het gaat over Di2, iemand haalt er een race bij waar niemand van ons ooit gaat in meedoen. Een ander gaat er in mee, en zoekt de winnaars (!) van die race op waar niemand ooit gaat aan meedoen. En dat allemaal om de (on)betrouwbaarheid van Di2 aan te tonen.

Dat zegt helemaal niets over de zin of onzin van Di2. Het is een plezier om mee te rijden, mijn hobby mag geld kosten, ik rij er niet sneller door. Ik zou nooit Ultegra kopen, ofwel 105, ofwel Di2.

Er blijven vooral mensen ontkennen dat di2 een voordeel is.

- Zonder enige moeite schakelen, maakt niet uit
- Extra schakelopties met knopje bovenop de shifter en satellite shifters, maakt niet uit
- Synchro shifting waarbij je derailleur automatisch bijschakelt als je vooraan op - of afschakelt, maakt niet uit
- Fiets schakelt na 10k, 20k, 50k nog even precies zonder enige onderhoud of afstelling, maakt niet uit
- Hun gsm laden ze elke dag op, hun garmin iedere week, maar een di2 elke 150u opladen is plots een probleem.

Di2 wordt altijd weer de kop ingeslagen met dooddoener "dat is voor mijn gebruik zijn prijs niet waard". Vervolgens gaat iedereen wel massaal schijfremmen kopen zodat men zeker 0,2 sec sneller gestopt geraakt na het beklimmen van de gemiddelde Vlaamse helling die niet hoger uitvalt als een uit de kluiten gewassen vluchtheuvel, dat is zijn extra prijs zeker waard!

Die GX upgrade set is nu al te vinden voor 510... laat ons assumen dat dat zal stabiliseren op 450.

Ik was heel concreet aan het overwegen om mijn NX drivetrain op de Lux om te bouwen naar XT (microspline heb ik al, SLX cassette ook). Dat zou een 125 euro kosten voor de kit.

Die 450 is een serieuze sprong, maar dan zit je wel met iets futureproof dat heel makkelijk overgezet kan worden naar nieuwe fietsen. Concreet kan ik dan bij het vervangen van de Lux binnen x-jaar gewoon een Deore-niveau afgemonteerde fiets kopen en de GX set monteren. Mits goed onderhoud zijn shifter en derailleurs built-to-last, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Ik stel de stap naar XT toch nog eventjes uit.
Waar vind je hel al voor 510?

Waar vind je hel al voor 510?
Bij Worldwide cyclery :)

Shipping naar BE, 45 euro

@Airjinx jij maakt dan ook dezelfde fout door schijfremmen te degraderen tot iets wat enkel dient om 0,2s sneller te stoppen op een Vlaamse puist

- een kabbelloop door het frame en stuur in de meest gewrongen bochten en toch goed remmen, maakt niet uit
- een wielset van €2000 die opeens geen slijtageonderdeel meer is maar een onderdeel dat je levenslang kan gebruiken, maakt niet uit
- diezelfde wielset die in regenachtige omstandigheden ook effectief nog remt, maakt niet uit
- het volledig gesloten circuit waardoor er geen vuil kan inkomen, maakt niet uit
- het voordeel dat je 700C en 650B wielen kan gebruiken in hetzelfde frame, afhankelijk van het inzetgebied, maakt niet uit

De voordelen van schijfremmen tov velgremmen zijn gigantisch veel groter dan die van di2 tov mechanisch. Een uitstekend afgesteld mechanisch schakelsysteem schakelt exact evengoed als een di2.

Een perfect afgestelde velgrem zal in bepaalde omstandigheden ook heel goed remmen, maar nooit zo goed als discs. En in héél veel gevallen remt een velgrem gewoon heel slecht, hoe goed uw remsysteem ook is.

Ik vermoed dat hij in de befaamde bike24-val getrapt is. Op google zie je €512 tot je er op klikt ... dan is het €620. Die gasten flikken dat met 1001 zaken.
boike, nee.

en dan nog, dat is geen val. Dat is gewoon Bike24 die de prijzen updatet aan de hand van het BTW-tarief dat geldt in het land van de bestemmeling.

Ligt eraan natuurlijk.
Als je sneller en efficiënter kan schakelen kan je ook sneller optrekken en rij je dus sneller.
Het grote voordeel aan di2 is dat het altijd exact, snel en consequent schakelt. Een lust om mee te schakelen.
Klopt natuurlijk. Maar of ik nu van een ritje om 13h terug ben, of om 13h01m15s zal mij boeien natuurlijk. Ik verdien daar mijn geld niet mee.

ik heb liever een automaat in mijn auto dan elektronisch schakelen op mijn fiets. Je moet op de fiets die actie toch zelf triggeren (al is die lichter, precieser).

Maar ik begrijp 100% de voordelen van DI2. Maar als ik kijk naar het prijsverschil van mijn fiets dan was dat 1500€ (incl iets betere (lichtere) carbon velgen wel). Iedereen mag nog altijd voor zich uitmaken waar zijn geld heen gaat.

Klopt natuurlijk. Maar of ik nu van een ritje om 13h terug ben, of om 13h01m15s zal mij boeien natuurlijk. Ik verdien daar mijn geld niet mee.

ik heb liever een automaat in mijn auto dan elektronisch schakelen op mijn fiets. Je moet op de fiets die actie toch zelf triggeren (al is die lichter, precieser).

Maar ik begrijp 100% de voordelen van DI2. Maar als ik kijk naar het prijsverschil van mijn fiets dan was dat 1500€ (incl iets betere (lichtere) carbon velgen wel). Iedereen mag nog altijd voor zich uitmaken waar zijn geld heen gaat.
Je kan dat ook instellen dat dat gaat adhv trapfrequentie toch?

Di2 wordt altijd weer de kop ingeslagen met dooddoener "dat is voor mijn gebruik zijn prijs niet waard". Vervolgens gaat iedereen wel massaal schijfremmen kopen zodat men zeker 0,2 sec sneller gestopt geraakt na het beklimmen van de gemiddelde Vlaamse helling die niet hoger uitvalt als een uit de kluiten gewassen vluchtheuvel, dat is zijn extra prijs zeker waard!
Da's ook weer erg kort door de bocht hé. Qua schakelprestaties is er nul verschil tussen mechanisch & DI2. Het is niet dat het ene je minder weerstand geeft dan het ander. De derailleurs zijn hetzelfde, de tandwielen zijn hetzelfde, de mechaniek... Met DI2 heb je wat meer functionaliteit zoals die sequentiele shift, extra knoppen die je kunt programmeren, en geheel de groepset is een beetje lichter, en eens het ingesteld is moet je er in principe niet meer aan afregelen. Sommige mensen hebben ook gewoon echt een voorkeur voor het "archaïsche" van een mechanische groepset. No nonsense, stripped back to basics.

Met het gevaar weer te verzanden in die hele discussie over schijf vs velgremmen, maar daar is er wèl degelijk een verschil in prestaties, zeker bij slecht weer, iets wat in België toch echt wel regelmatig voorkomt.

Als je dan kijkt naar de meerprijs (+800€ voor een DI2 upgrade kit, of +400€ voor een hydraulische disc versus rimbrake group), valt het wel te begrijpen dat er mensen zijn die zo iets hebben van "voor minder geld heb ik een betere remwerking, en schuur ik mijn velgen niet aan gort, dan heb ik precies liever dat dan elentrieke vitessen".

Sure, you do you, en DI2 is inderdaad een genot om mee te rijden.

het volledig gesloten circuit waardoor er geen vuil kan inkomen, maakt niet uit

Ook niet echt helemaal waar hé. Er is nog altijd permeabiliteit van de leidingen en de rubberen afdichtingen rond de pistons, en er lekt altijd wel een beetje water in je remvloeistof. Daarom dat je je remmen ook om de zoveel tijd moet bleeden, want water in je systeem zorgt voor verminderde remwerking (zeker bij Shimano, vanwege de minerale olie die ze gebruiken. Water is zwaarder en mengt niet, dus dat gaat zich ophopen op het laagste punt, wat vaak de remschoen is. En als je dan lang/hard remt, gaat dat water koken en in damp overgaan, wat wel comprimeerbaar is, en je remmen dus ineens gaan lossen ("brake fade"). SRAM heeft met DOT-vloeistof daar minder last van (water lost daar wel in op, maar zit dan verspreid over het hele systeem). Maar een DOT-systeem heeft dan weer een hele rist andere nadelen).

Typische 9livesdiscussie. Het gaat over Di2, iemand haalt er een race bij waar niemand van ons ooit gaat in meedoen. Een ander gaat er in mee, en zoekt de winnaars (!) van die race op waar niemand ooit gaat aan meedoen. En dat allemaal om de (on)betrouwbaarheid van Di2 aan te tonen.

Dat zegt helemaal niets over de zin of onzin van Di2. Het is een plezier om mee te rijden, mijn hobby mag geld kosten, ik rij er niet sneller door. Ik zou nooit Ultegra kopen, ofwel 105, ofwel Di2.
Ik wou helemaal niets aantonen. Ik heb gekeken naar de enige deelnemer die ik ken.

Je kan dat ook instellen dat dat gaat adhv trapfrequentie toch?
Dat zou kunnen.
Ik weet dat die kan verhinderen dat je ketting te schuin ligt en vanvoor meeschakelt als je achter heel groot/klein gaat. Die kleine dingen kunnen het voor persoon X wel een must maken. Voor mij was het dat nog niet. Mss bij de volgende fiets, post corona over een aantal jaar.

Voor die 500e die de DI2 extra kost, investeer ik liever eerst in betere wielen/powermeter. Vooral in wielen is met dat extra budget toch wel serieus winst te halen, nog zonder de discussie velg vs schijfrem.
Ongetwijfeld dat het beter schakelt, maar voor de gemiddelde wielertoerist is gewone ultegra al zwaar overkill

Terug
Bovenaan