De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik vraag mij eigenlijk wat hetzelfde af, maar situatie is wat anders.
Is er nog iemand die apple watch combineert met iets?
Ben geen fan om een hartslagmeter te beginnen dragen, maar dan gebruik ik een fietsgps vooral voor de gps functie en niet perse ritregistratie veronderstel ik?
Of zijn er andere combinatie mogelijkheden met apple watch?
Eens je op de fiets zit voel je die HRM niet...
Wat raden jullie een starter aan van fiets gps en fietsstand voor onderhoud?

Sinds kort beginnen fietsen en heb nu een toer van 50km, maar zou graag andere horizonnen willen verkennen, maar ben geen fan om mijn gsm op het stuur te monteren. Wou bij garmin blijven zodat deze compatibel is met mijn horloge en hartsslagmeter. Ikzelf dacht aan de edge explore of wat denken jullie van de edge 130 (plus)?
Lijkt mij prima om te beginnen.

Ik heb net een Trek fiets gekregen van mijn broer. Nu zijn die handvaten recht en vraag me af of ik hier een drop handlebars + klikpedalen kan opzetten zodat deze toch wat meer een "racefiets" is. Er staan momenteel al bontrager wielen op met een carbon voorvork.

Is dit mogelijk en is dit een goed idee?

Fiets ziet er ongeveer uit als deze op de foto:
1159934707.jpg
Trek eens ne foto van de voorderailleur, achterderailleur en van de remhoeven.

Of zeg eens wat er op staat.

Wat raden jullie een starter aan van fiets gps en fietsstand voor onderhoud?

Sinds kort beginnen fietsen en heb nu een toer van 50km, maar zou graag andere horizonnen willen verkennen, maar ben geen fan om mijn gsm op het stuur te monteren. Wou bij garmin blijven zodat deze compatibel is met mijn horloge en hartsslagmeter. Ikzelf dacht aan de edge explore of wat denken jullie van de edge 130 (plus)?
Edge Explore is ok.

Edge 130 is heel klein. En denk dat ge er geen kaarten op kunt bij installeren. Op de Explore wel (gratis opencyclemap).

Explore heeft redelijk slechte ontvangst in het bos. Maar wel bruikbaar.

De edge130 zou ik nooit kopen. Dat is vooral om data analyse te doen. Niet voor op kaart te rijden.

Kan je de explore ook om km/h + gemiddelde te zien of gebruiken jullie hiervoor een aparte km-teller?
Zit hier veel vertraging op? (gebruik voor recreatieve fietser)

Dat gaat uiteraard. Maar daar waar een standaard fietscomputertje daar een sensor op de vork voor gebruikt, met een magneetje op de spaak, gebruikt een GPS-computer het gps signaal, en berekent die zo de snelheid (adhv waar je je bevind). Niet zo nauwkeurig, zeker niet in de bossen of op plekken met slechter bereik (steden met hoogbouw), maar wel meer dan adequaat. Je kunt altijd een ANT+ sensor op je as hangen om zo je snelheid te registreren, "the old fashioned way".

MrsFingers heeft een aparte as-sensor voor haar snelheid op de koersfiets, ik gebruik gewoon de GPS-data voor de mijne. Wat je dan hebt als je samen aan het rijden bent aan een constante snelheid, is dat dat bij haar "30kph, 30.2, 30, 29.9, 30" is, en bij mij " 27.5, 31.5, 29.7, 32.4". Haar metingen zijn veel nauwkeuriger, de mijne zijn "nauwkeurig genoeg om te weten hoe snel je ongeveer aan het rijden bent".

Kom aan drukke straat maar enkel links komt iemand aan maar tijd zat om over te steken. Maat stopt wel omdat hij rechts niet had gezien (ik reed rechts dusja brede kas Enzo ;)).

Stopt dienen mens die van links komt (dikke BMW X5) om van zijn oren te maken dat ik oversteek en hij vol in de remmen moest daardoor en hij reed 80 (op baan waar je 70 mag)
Dus meneer rijdt te snel, stopt tegen de richting (en half op fietspad) en staat daar paar minuten stil terwijl er andere auto's komen om te zeggen dat hem eigenlijk niet kan rijden :laugh:
Maarja 'tis altijd hetzelfde met ulle'

Ketting ook op maand tijd van nog geen .75 naar meer dan 1

Reserve ketting missing link kwijt, heb er maar besteld maar nieuwe ketting vinden is blijkbaar zeer moeilijk voor 11 speed.
En dan lees je in de krant dat TJV elke 1500km nieuwe ketting legt, vandaar dus :unsure:

Pffff boutje van bidonhouder draaide zot, ik heb moeten afzagen. Blijkt het busje dat in het kader zit gelost te zijn... Een beetje fietsenmaker kan daar wel een blindklinkmoer in zetten zeker?

De kader van mijn fiets is echt op een maandag gemaakt blijkbaar 😒.

Ketting ook op maand tijd van nog geen .75 naar meer dan 1

Reserve ketting missing link kwijt, heb er maar besteld maar nieuwe ketting vinden is blijkbaar zeer moeilijk voor 11 speed.
En dan lees je in de krant dat TJV elke 1500km nieuwe ketting legt, vandaar dus :unsure:
Als je een nieuwe ketting legt slijt deze gewoon naar de staat van je tandwielen. Dus iedere nieuwe ketting zal sneller versleten zijn, zeker als je telkens dezelfde cassette blijft gebruiken.

Als je een nieuwe ketting legt slijt deze gewoon naar de staat van je tandwielen. Dus iedere nieuwe ketting zal sneller versleten zijn, zeker als je telkens dezelfde cassette blijft gebruiken.
I know maar cassette lijkt me nog ok.
Heb natuurlijk ook op rollen gefietst en maar 2 kettingen gebruikt, had er mss 3e moeten nemen al eerder? Maar bij van Eyck is Ultegra precies binnen, maandag eens zien want dan neem ik ineens tubeless dingen erbij voor MTB. Kan ik die eens proberen tubeless te maken :p

Op de koers verander ik gewoon mijn ketting (op mtb wissel ik 2 kettingen af) maar dan is het na verloop van tijd toch oppassen dat het niet begint door te schieten op de zwaardere versnellingen. Soms moet je al eens sneller je cassette vervangen. Elke manier heeft zijn voor - en nadelen
Ik heb 2 jaar geleden eens 10 KMC kettingen gekocht, wie had gedacht dat ik nu op een goudmijn zou zitten :laugh:.

Geen idee of het hierbij mag, ik twijfel een beetje tussen software topic ... maar ik denk dat hier veel ervaren bikers aanwezig zijn ;-)

Na 20 jaar eindelijk mijn instap racefiets (Decathlon) ... ik moet zeggen, als je zolang niet meer gefietst hebt, dan fiets de RC100 best wel soepel.

Concreet, als nieuweling in een nieuw thema doe ik niet anders dan de laatste tijd veel research. Echter als ik zoek naar "fiets applicaties" voor je smartphone zie ik echter veel info over app's uit Nederland.

Dus, om een beetje op ons eigen lokaal gebied te fietsen, welke simpele applicatie met fietsnavigatie raden jullie aan?

Om al iets gevorderd te gaan:

- Bestaat er een app waar je je rit kan starten, opslaan, timen, etc.
- Bestaat er een snelheid applicatie? (km/h)

Dank bij voorbaat.

Geen idee of het hierbij mag, ik twijfel een beetje tussen software topic ... maar ik denk dat hier veel ervaren bikers aanwezig zijn ;-)

Na 20 jaar eindelijk mijn instap racefiets (Decathlon) ... ik moet zeggen, als je zolang niet meer gefietst hebt, dan fiets de RC100 best wel soepel.

Concreet, als nieuweling in een nieuw thema doe ik niet anders dan de laatste tijd veel research. Echter als ik zoek naar "fiets applicaties" voor je smartphone zie ik echter veel info over app's uit Nederland.

Dus, om een beetje op ons eigen lokaal gebied te fietsen, welke simpele applicatie met fietsnavigatie raden jullie aan?

Dank bij voorbaat.
Dit is topic over professioneel wielrennen, hoor hier niet thuis.

Dit hoort hier thuis:
Onderwerp 'De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)' https://www.beyondgaming.be/threads...bike-thread-training-materiaal-kledij-etc.68/

Vandaag wil ik mijn tacs flux s voor de eerste maal gebruiken.

Concreet:
De fiets hangt al in de flux s. Wat moet ik nu nog allemaal doen om te kunnen zwiften? Ik heb een account aangemaakt op de Android app, ik heb nog een laptop dus stel voor dat ik deze ook voorzie van de software? De ANT+ dongle kan in de laptop,

Dank bij voorbaat.

Voor de liefhebbers.

Mijn gravel fiets is volledig klaar.
Alles op de fiets zelf gemonteerd incl wielen gevlochten en gerecht.

Het is een bonte mix van grx 600/800 Ultegra en 105 😅

De bloemetjes in het Hallerbos komen er rustig door. Gok nu 5 a 10% dat al in bloei staat.
Volgende keer dat de zon een paar dagen van de partij is zou het wel eens snel kunnen gaan.

Ik rijd nu op een Cube waar ik eigenlijk vaak op zit te vloeken (weinig remkracht en schakelen gaat ook niet vlot). De ketting sleepte ook dus heb ik wat aan de voorderailleur liggen prutsen en het nog erger gemaakt. Ik ga hem binnen doen bij de fietsenmaker maar dan denk ik wel dat ik hem te koop ga zetten en iets leuks zoeken in de plaats.
Welk budget moet ge tegenwoordig opzij zetten voor ietwat deftige velo? Heb ik als amateur genoeg aan een Shimano 105 afmontage of gaat dat op termijn ook ergernissen geven?

105 voldoet zeker, hopelijk kan je nog iets met een redelijke levertermijn vinden.
Als het merk niet uitmaakt en je wilt online bestellen: Decathlon heeft nog enkele goed uitgeruste fietsen online in stock(105, Ultegra, ...)

Moderne 105 (R7000) is functioneel identiek aan Ultegra (R8000) en Dura-Ace (R9100), alleen iets zwaarder. 105 is momenteel de beste “working man groupset”.

Terug
Bovenaan