De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

M'n FTP test is beter dan verwacht verlopen! Gedurende 20min heb ik 381W gereden, wat neerkomt op een FTP van 362W. Ik denk zelfs dat ik nog iets harder kon gaan, ik had een mooie negatieve split en de laatste 5min heb ik zelfs 400W gemiddeld gereden. Ik ben hier zo blij mee! :)
Topresultaten inderdaad!
En hoeveel training (u/week en hoeveel maanden al?) en welk schema heb je hiervoor gebruikt? Eigen ervaring of echt met een trainer samengewerkt?

Ongetwijfeld een JOIN gebruiker. :oi22:
Haha, de laatste maanden ben ik effectief met JOIN aan het trainen :p
Topresultaten inderdaad!
En hoeveel training (u/week en hoeveel maanden al?) en welk schema heb je hiervoor gebruikt? Eigen ervaring of echt met een trainer samengewerkt?

For the record, ik had dit niet gepost om te pronken met m'n FTP, maar omdat ik op zoek ben naar wat extra tips en tricks voor m'n eerste gran fondo (ja, Vélomédiane Claudy Criquiélion is geen officiële gran fondo). Ik ben natuurlijk wel trots op m'n FTP, gezien de uren ik ervoor vrijgemaakt/getraind heb. 😀

Ik heb een afbeelding ingevoegd van m'n fitness grafiek uit intervals.icu en de trainingstijd per week. Ik denk dat dat wel wat inzicht geeft in m'n trainingshistoriek?
Juli 2023 - maart 2024 ben ik out geweest met een hernia (met af en toe een periode waarin ik pijnvrij kon sporten). Eenmaal de rugschool gedaan was, ben ik gestart met trainen via JOIN, na naar de podcasts geluisterd te hebben. Hoe ik verder ga trainen na de gran fondo weet ik nog niet, misschien schakel ik tijdens de winter terug over naar Trainerroad.

Als je die fitness grafiek bekijkt, vind ik het altijd confronterend om te zien hoe snel je fitness daalt als je even niet kunt trainen door een blessure of tijdsgebrek 😅

Bijlagen

• trainingshistoriek.png
    trainingshistoriek.png
    110,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Gek hoe goed jij in de optimal zone blijft vind ik... Bij mij is dat toch meer een regenboog

Schermafbeelding-2024-08-09-153309.png

ps: hoe voeg jij een attachment toe?

Op het eerste zicht, doe je te zware trainingen, te snel na elkaar, gevolgd door een periode van mindere activiteit. Lichtere, frequentere trainingen zouden productiever zijn.

In intervals.icu kun je voor toekomstige activiteiten de load opgeven en dan je fitness grafiek raadplegen of je niet te licht of te zwaar aan het trainen bent. Zo kun je toch wat plannen.

Attachments toevoegen: https://www.beyondgaming.be/threads/premium-functie-attachments.13884/

Wat eten jullie zoal na een ritje?

Ik fietste vroeger behoorlijk veel, maar had altijd een katerig gevoel achteraf. Mijn waterinname (500ml/u gemiddeld) is sterk verbeterd, maar ik struggle om een goeie opbouwende snack te vinden na een rit. Iets wat je inspanning niet teniet doet maar je waarmee je ook meteen rijkelijk aangevuld bent.

Ik zou graag weer meer fietsen ifv van conditie/gewichtverlies

Ik fietste vroeger behoorlijk veel, maar had altijd een katerig gevoel achteraf. Mijn waterinname (500ml/u gemiddeld) is sterk verbeterd, maar ik struggle om een goeie opbouwende snack te vinden na een rit. Iets wat je inspanning niet teniet doet maar je waarmee je ook meteen rijkelijk aangevuld bent.

Havermout met Griekse yoghurt of Skyr en wat fruit?

Ik drink vooral heel veel en dat helpt wel tegen dat katergevoel. Heb ik ook een tijd last van gehad. En eigenlijk sinds ik etixx isotone drank in mijn bidon gebruik heb ik dat nooit meer. Met isostar had ik dat altijd.

Je moet zien dat je na de rit voldoende koolhydraten en eiwitten binnen neemt.
Havermout, Skyr en die dingen zijn dan top.

Wat je ook kan doen is een recovery shake drinken, dat combineert dan vloeistof met koolhydraten en eiwitten. Maar voeding is in feite net zo goed.

En vooral zien dat je tijdens het fietsen voldoende eet. Wat je tijdens u rit al aanvult hoef je achteraf niet meer aan te vullen.

Na de laatste rit at in deze:

Kmoet zeggen dat dit me wel smaakte en dat ik daarmee genoeg had ook. Het was wel maar een keuvelritje van een dik uurtje, maar toch.

Ik neem ook de tip van de Etixx mee. Voorlopig hou ik het bij isostar, maar misschien zit er daar ook te weinig in voor mij.
Toevallig dat je ook isostar gebruikt wel. Volgens mij zit er in isostar te weinig zout en teveel suiker maar heb de samenstelling nog nooit bekeken eigenlijk.

Toevallig dat je ook isostar gebruikt wel. Volgens mij zit er in isostar te weinig zout en teveel suiker maar heb de samenstelling nog nooit bekeken eigenlijk.

Het is alvast het proberen waard. Kben van nature wel een zweter, dus de kans is groot dat isostar te weinig biedt idd.

Als ik snel eens op de site kijk gebruiken ze wel natriumcitraat maar hoeveel? Vermoedelijk niet veel. 6d hun sportdranken bevatten veel natrium voor de zware zweters onder ons. Bij isostar gebruiken ze zo te zien ook enkel maltodextrine terwijl de 2:1 verhouding glucose fructose al wel langer standaard is. Ik zou precies voor een beter merk gaan.

Interessante info! Hier ook altijd enorm katergevoel na het fietsen. Nochtans altijd genoeg drinken etc. Net eens de etixx besteld (farmaline 19€/1kg). Zien als het beter is.

M'n FTP test is beter dan verwacht verlopen! Gedurende 20min heb ik 381W gereden, wat neerkomt op een FTP van 362W. Ik denk zelfs dat ik nog iets harder kon gaan, ik had een mooie negatieve split en de laatste 5min heb ik zelfs 400W gemiddeld gereden. Ik ben hier zo blij mee! :)

beest!
Hoe lang train jij al?

Terug
Bovenaan