De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De zanderige stukken waren eerder kort dus weinig relevant vergeleken bij de oneffenheden inderdaad. In het slechtste geval gewoon een paar minuten stappen. Bepaalde stukken lagen begin augustus ook nog fameus modderig.

Disclaimer: ik heb maar 90% gereden wegens late start en tijdsgebrek, de resterende 30km zou nog wel ietwat zanderig kunnen zijn aangezien dat rond de Kalmthoutse Heide was. @thomasv kan daar ongetwijfeld wijsheden over rondstrooien.
Het laatste stuk (met deze gpx, van de Wouwse Plantage in NL tot de grens), daarover heb ik gemengde gevoelens.... Ik heb het namelijk alleen nog maar in de gietende regen gedaan. Maar het is wel een heel mooi stuk met wat toffe singletrack (niets te technisch, wegens geen reliëf) en de passage langs het militaire vliegveld vond ik ook wel tof. Wanneer je terug in BE bent, heb Kapellenbos, Mastenbos,... dat is terug weer sneller terrein.

Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling om de afstand in 1 trek te rijden?
Dat kies je zelf, maar er zijn maar weinig die de 400 in 1 trok door rijden. Het terrein is varieert ook wel, het is niet altijd snelle gravel, er zaten redelijk wat boerenwegels bij (bij de 400k toch) en het had de week ervoor heel zwaar geregend... Mijn gps noteerde 4220 hoogtemeters op 411km. Ik heb het toen op het gemak gedaan, niet teveel in het donker gereden. Ergens rond 11u mij in mijn bivakzak op een camping gelegd (na een douche), en tegen 4u opgestaan want de bakker in het nabije dorp ging open om 5u. Het is eind september, dus op zo'n momenten rijdt je nog wel even in het donker. Dat gaat uiteraard een stuk trager dan overdag. Wil je wat competitiever zijn, dan slaap je uiteraard minder (en rijd je sneller, ACTC was niet mijn beste event op fysiek vlak).

T was warm en drukkend vandaag. Toertocht gereden rond Kluisbos en Hotond, plezant maar in het begin had ik het zwaar doordat er precies weinig zuurstof was. En ik was niet de enige... De ondergrond lag er wel fantastisch bij, thuis gewoon de fiets weer aan de haak kunnen hangen zonder te moeten poetsen #nietalleendesteerangleislui.

Hier ook nog eens een TT gereden (samen met @SomeDude). Ik moet zeggen dat ik weinig last had van de warmte, tegen dat de zomer gedaan is kan ik er beter tegen 🙈. 85% van de tijd in de schaduw rijden helpt ook wel.

Wel een geweldig vreemd tafereel gezien. Vrijdagavond had het hier in de streek wel nog eens goed geregend en op één van de weinige plaatsen waar er veel modder was waren 2 gasten iets aan het zoeken (gps?), echt tot aan hun ellebogen er in en maar voelen. Was nogal een zicht 😅

Hier ook nog eens een TT gereden (samen met @SomeDude). Ik moet zeggen dat ik weinig last had van de warmte, tegen dat de zomer gedaan is kan ik er beter tegen 🙈. 85% van de tijd in de schaduw rijden helpt ook wel.

Wel een geweldig vreemd tafereel gezien. Vrijdagavond had het hier in de streek wel nog eens goed geregend en op één van de weinige plaatsen waar er veel modder was waren 2 gasten iets aan het zoeken (gps?), echt tot aan hun ellebogen er in en maar voelen. Was nogal een zicht 😅
Ze waren mss met 3 gestart?

Dit weekend dankzij een festivalletje in de regio de streek tussen Aarschot en Diest wat ontdekt. Heerlijk gravelen daar in en rond de Demervallei, inclusief leuke afdalingen op single/double track en het jaagpad aan de zuidkant van de Demer. Tot mijn verbazing (en in geval van mijn innerlijke ultraracende idioot: jolijt) was er daar ook een rivier door te waden voor de onoplettenden die de juiste afslag gemist hadden en geen zin hadden om 450m terug te rijden om de juiste omweg te nemen.

Ietwat vreemde blikken van de zondagsfietsers aan de overkant van de Demer wel.

Ik heb het nieuwe schooljaar gevierd met Charly Gaul te rijden.
Enkele lessen die ik geleerd heb.
1) er wordt echt ongelofelijk hard gereden. Maar echt ongelofelijk. Minder dan 320watt trappen was stilstaan. Ik heb in het begin stukken dik over de 400watt moeten trappen om gewoon niet los gereden te worden.
2) met de warmte van gisteren is het echt nog zwaarder
3) afdalen in een groep is toch niet simpel als niet iedereen oplet en goeie lijnen rijdt.
4) in het vervolg zien dat mijn powermeter niet na 3u plat is waardoor ik niet blind hoef te rijden.

Hoe doen jullie dat eigelijk bij tubeless?

Na een jaar ongeveer moet je sealant toevoegen zodat de band hard blijft.
Gewoon sealant toevoegen of eerst de oude sealant verwijderen en dan nieuwe erin doen?

Ik heb het nieuwe schooljaar gevierd met Charly Gaul te rijden.
Enkele lessen die ik geleerd heb.
1) er wordt echt ongelofelijk hard gereden. Maar echt ongelofelijk. Minder dan 320watt trappen was stilstaan. Ik heb in het begin stukken dik over de 400watt moeten trappen om gewoon niet los gereden te worden.
2) met de warmte van gisteren is het echt nog zwaarder
3) afdalen in een groep is toch niet simpel als niet iedereen oplet en goeie lijnen rijdt.
4) in het vervolg zien dat mijn powermeter niet na 3u plat is waardoor ik niet blind hoef te rijden.

Hoe was de uitslag dan?
Heb deze ook gereden en mij volledig opgeblazen de eerste 50km (Wel wattage record :biglaugh: ) maar zat al met krampen na 60km en kon gewoon niks meer duwen nadien.
Zat met 250NP na 1u ergens vannachter te bengelen :wallbash:

Ja had het gewoon moeten googlen eigenlijk 😁

https://eu.muc-off.com/nl/blogs/art...ping-your-tubeless-sealant-the-muc-off-method

Met mijn TT rij ik niet zoveel km's op een jaar dus die band is nog niet direct versleten.
Bij mijn ene wielset heb ik al eens nieuwe bijgedaan, dus mss toch maar eens uitkuisen volgende keer.

Stap 3 zou ik toch anders doen. Eerst de band erop en dan melk erin.
Als ik de melk er eerst zou indoen en dan de band erop heb ik gegarandeerd klodden.

Na een mooie 2,5 jaar met de Canyon Lux Trail rond te knallen, hem van een upgrade voorzien. XT-derailleur er af, GX AXS derailleur er op. De 'oude' versie, geen T-type. De Canyon help desk kon me geen uitsluitsel geven of mijn Lux Trail frame (eerste model) compatibel is met T-type. De oude GX werkt bijzonder goed met de XT-cassette en XT-ketting. Voor die nieuwe T-type GX ging ik sowieso aan een nieuwe ketting en cassette liggen. Ik heb hier nog voor een paar 100 euro aan XT-vervangonderdelen liggen, dus het zou zonde geweest zijn.

Begin dit jaar een Grizl gekocht met AXS van SRAM en na 1 rit wist ik al dat ik dit ook moest hebben op mijn MTB. De mechanische Ultegra op mijn wegfiets stoort me helemaal niet en doet het na 8000 km zonder aanpassingen nog steeds perfect, maar op de MTB komt elektronisch schakelen helemaal tot zijn recht.

Hoe was de uitslag dan?
Heb deze ook gereden en mij volledig opgeblazen de eerste 50km (Wel wattage record :biglaugh: ) maar zat al met krampen na 60km en kon gewoon niks meer duwen nadien.
Zat met 250NP na 1u ergens vannachter te bengelen :wallbash:
Om het toch wat anoniem te houden in de vork van 4u35 :unsure:

Voldoende drinken was belangrijk. Maar nog belangrijker was hard rijden :P
Ik werd ook bergop echt voorbij gereden door gasten die 20kg meer wogen, echt niet zachtjes eh maar echt hard, echt onbegrijpelijk.
Er reed een kerel in mijn groep na de eerste schifting op een S-works. Die zijn fiets heeft heel de tijd gekraakt dat het geen naam had! Aan de ravi stopte die, heb die niet meer gezien of gehoord daarna. Blijkt die nog meer dan 10 minuten voor mij gefinisht te zijn, like what?

rigged-trump.gif

Na een mooie 2,5 jaar met de Canyon Lux Trail rond te knallen, hem van een upgrade voorzien. XT-derailleur er af, GX AXS derailleur er op. De 'oude' versie, geen T-type. De Canyon help desk kon me geen uitsluitsel geven of mijn Lux Trail frame (eerste model) compatibel is met T-type. De oude GX werkt bijzonder goed met de XT-cassette en XT-ketting. Voor die nieuwe T-type GX ging ik sowieso aan een nieuwe ketting en cassette liggen. Ik heb hier nog voor een paar 100 euro aan XT-vervangonderdelen liggen, dus het zou zonde geweest zijn.

Begin dit jaar een Grizl gekocht met AXS van SRAM en na 1 rit wist ik al dat ik dit ook moest hebben op mijn MTB. De mechanische Ultegra op mijn wegfiets stoort me helemaal niet en doet het na 8000 km zonder aanpassingen nog steeds perfect, maar op de MTB komt elektronisch schakelen helemaal tot zijn recht.
Volgens mij is het vorige model van de Trail niet UDH-compatibel, het model '23 wel.

Mooie upgrade wss, maar ik weet niet of ik er 400 euro voor over zou hebben. Ik heb nog nooit met AXS gereden, ik kan mij voorstellen dat het zoiets is dat eens je het getest hebt, je niet meer zonder wil (beetje zoals stuurverwarming in de auto).

Ook al vaak zitten kijken om de switch te maken, maar dat blijft toch stevig geprijsd.
Vroeger zag je die upgrade kit nog onder de €400, maar dat is precies ook al geen waar meer tegenwoordig.

Terug
Bovenaan